Oletko valmis majoittamaan ukrainalaisia?
Entä jos joutuisit itse pakenemaan maasta; hyväksytkö silloin, ettei kukaan tarjoa kattoa päälle koska tiedät ”ettei se ole mukavaa”?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin mieluummin jossain viranomaisten järjestämässä majoituksessa kun jonkun kotona.
Minä vähän epäilen, että kun läheisesi on ammuttu edessäsi, kotisi pommitettu ja olet viikon kyhjöttänyt jossakin pakkasessa odottaen pääseväsi _johonkin_, tuo suomalainen kermapersevikinä ”minä mieluummin natinatinati” juuttuisi kurkkuun. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Lahdessakin tyhjiä asuntoja vaikka kuinka ja lisää rakennetaan. Asuntoja heille kyllä löytyisi lyhyelläkin varoitusajalla mutta kustannuskysymys sekin tietysti on. Harvalla on varaa antaa sijoitusasuntoaan ilmaiseksi käyttöön.
Ei tässä pitäisi kysellä kenenkään varoja. Jos on ollut varaa sijoitusasuntoon, on varaa myös auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahdessakin tyhjiä asuntoja vaikka kuinka ja lisää rakennetaan. Asuntoja heille kyllä löytyisi lyhyelläkin varoitusajalla mutta kustannuskysymys sekin tietysti on. Harvalla on varaa antaa sijoitusasuntoaan ilmaiseksi käyttöön.
Ei tässä pitäisi kysellä kenenkään varoja. Jos on ollut varaa sijoitusasuntoon, on varaa myös auttaa.
Vaikka olisi varaa, ei ole halua. Piste.
En, viranomaisten on järjestettävä paikat pakolaisille.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin mieluummin jossain viranomaisten järjestämässä majoituksessa kun jonkun kotona.
Itse ajattelen aivan samoin. Nämä ovat asioita, jotka vaativat organisoinnin ja valvonnan viranomaisten taholta!
En tiedä yhtään mitään, miten sellainen käytännössä edes tapahtuu. Jossakin Facebookissa en huhuilisi haluaako kukaan muuttaa meille ja ottaa sitten ketä vain vastaan. Jos saisin sopia, että luokseni muuttaa yksinäinen ja siivo ihminen se olisi ok. Ja mielellään luotettavan järjestön kautta, jossa saisin ohjeet miten homma hoituisi myös minun kannaltani järkevästi. Jos esim sattuisi hintavia vahinkoja korvaako ne minulle kukaan? Kaverin auton remppa maksaa 800 e hänen touhutessaan innolla avustusjärjestössä ja vähätuloisena ihmisenä miettii nyt, mistä saa rahat korjaukseen. Auto hajosi lukemattomien avustuspakettien kuljetuksissa ja mietin, että kyllä tuossa nyt joku järki pitää olla omankin talouden suhteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on. Köyhä antaa vähästään, paha ei paljostaankaan. Suomlaisen kermaperseen sananlasku.
Vierailija kirjoitti:
Nille ainakin majoittamisvelvoite jotka haki niitä tänne.
Samaa mieltä. Lisäksi myös elatusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen keski-ikäinen asuu elitistisesti isossa omakotitalossa kun jälkikasvu jo maailmalla. Töissä käydään ja rahaa piisaa. Nämä pitäisi velvoittaa majoittamaan. Täälläkin paljon näitä älypyrlyreit - ottamassa ollaan, ei koskaan mitään antamassa (Vaasa).
Vaasassa on satoja vuokra-asuntoja tyhjillään. Valtio voisi pakkosijoittaa ukrainalaiset tyhjiin asuntoihin.
Niin on täällä Porissakin. Ne olisi helppo kalustaa kirppiskalusteilla, näin alkuun. Miksi niitä tyhjiä asuntoja ei oteta tähän käyttöön?
Olemme pohtineet majoittamista. Ongelma on, että asumme maalla hyvin huonojen julkisten kulkuyhteyksien varassa. En usko, että tänne olisi halukkaita tulijoita. Mutta pieni perhe koirineen voisi hyvinkin asua piharakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät, pilkku.
Työttömät voisi pakkolähettää Ukrainaan auttamaan jos kerran varakkailta otettaisiin väksin sijoitusasunnot käyttöön. Kyllä kommarina on kivaa!
Itse pidän kotimajoituksia huonona asiana. Sieltä tulee nyt isot määrät väsyneitä ja sodan traumatisoimia naisia, lapsia ja vanhuksia. Nämä ihmiset tarvitsevat ammattilaisten apua ja suojaa. Moni suomalainen varmaan majoittaisi ja auttaisi hyvästä sydämestään, mutta valitettavasti hädänalaiset ovat osalle meistä jotain riistaa, jota pyritään hyväksikäyttämään ja heistä hyötymään. En soisi yhdenkään naisen tai pikkutytön joutuvan saalistajien käsiin Suomessa.
EN, vaikka on 260 neljön talo ja olen sinkku. EVVK Ukrainalaiset. Ei ole minun sota.
On tää kyllä pelle palsta, kun sotaa pakenevaa ihmistä kuvaava sana on täällä kielletty, vaikka mediassa joka toisessa uutisessa sitä sanaa käytetään kymmeniä kertoja. Aivan naurettavaa sensurointia 💩
Eduskunta voisi tehdä lain joka määräisi jokaisen perheen jonka tulot on yhteensä yli 100 000 euroa vuodessa ja jokaisen yksineläjän jonka tulot on yli 50 000 euroa vuodessa, antamaan osan tuloistaan Ukrainan sotapakolaisille. Vaihtoehtoisesti voi tarjota ilmaisen asumisen ukrainalaisille.
Voisin majoittaa ainoastaan tuntemani ukrainalaistaitelijattaren, mutta en ketään tuikituntematonta.
Sitä varten meillä on vastaanottokeskuksia ym. apupalveluja, joihin syydetään rahaa jo ihan tarpeeks tavallisen suomalaisen selkänahasta.
Valtio kyllä järjestää kuntien kanssa majoituksen tulijoille, ketään ei pakoteta majoittamaan heitä vaikka nyt tulisikin 80 000 vuoden aikana. Tyhjiä asuintiloja tai sellaiseksi muutettavia kiinteistöjä löytyy tästä maasta.