Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen
Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?
Kommentit (954)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä konkreettista te työikäiset olette itse tehneet kohentaaksenne tilannettanne? Enkä kysynyt nyt mitä miljoonaa vikalistaa teiltä löytyy, vaan mitä olette jo tehneet, jotta töitä löytyisi ja ei tarvitsisi ruokajonoissa puolta päivää viettää?
Olen yli 60v joten en tästä enää nuorene vaikka kuinka tilannetta yrittäisi kohentaa.
Mikset tarjoudu lastenvahdiksi? Jos kelpaa 15v. teinitkin niin mikset sinä?
ei se ole varsinainen työpaikka. enkä ole parinkympin kipeä. tässä iässä myös kakarat käy hermoille kiljumisineen, omia ei ole koskaan myöskään ollut.
No tulihan se sieltä. Ei ole sun juttu, käy hermoille, ei kiinnosta. "Tässä iässä..." voi nyt v****. Tuon ikäisiä on päiväkodit täynnä, eläkeikä on 65+. Luuletko, että joka aamu huvittaa, innosta puhkuen mennään aamuvuoroon? Näille "köyhille" ei kelpaa mikään epämukavuusalueelle menevä edes keikkatyönä kun käy hermoille, ei huvita, en tykkää. Älä sitten kitise leipäjonon olosuhteista tai ettei köyhille tarjota sitä ja tätä. Parilla kympillä tekisi jo hyvät kauppaostokset, mutta jos ei kelpaa niin tyydy sitten osaasi. Kuulostaa siltä, että ihan itse olet tilanteesi aiheuttanut.
en ole missään nähnyt ilmoitusta että halutaan lapsenvahti. En myöskään tunne lapsiperheitä. Minne menisin?
MLL kurssi ja sieltä kautta töihin, fb puskaradiot, ilmoitustaulut, omat ilmoitukset joissa tarjoat keikkatyötä. Älä ole avuton.
luuletko että 60v miestä otetaan lapsenvahdiksi? Sus siunakkoon..🥳
EI JÄÄ 500e TT-tuesta, JOKO MENEE HITAIMMILLEKIN JAKELUUN?! 436e perusosa,josta KULUJA USEIMMILLA KUTEN OPINTOLAINA JO -100e/kk!!!!!! VAATTEET, HYGIENIATUOTTEET, VIRIKKEET(haha, se on seinän tujotusta yksiössä yksin köyhälle, jos on varaa enää siihen koirankoppiinkaan!)ym. pitää tuosta maksaa!!!! KAUANKO ITSE SELVIYTYISIT SUOMEN HINTATASOSSA?! RUUAN HINTA NOUSEE NYTKIN;SURAATKO YHTÄÄN UUTISIA?!
MITEN TYÖKYVYTÖN NOSTAA TULOJAAN "MENEMÄLLÄ"TÖIHIN?! SINNE EI VAIN MENNÄ, EI TERVEETKÄÄN EDES SAATI SAIRASTUTETUT.
MIKSI SAIRASTUTATTE JA SYRJÄYTÄTTE MEIDÄT VÄKISIN KÖYHYYDELLÄ?! MITEN VOI OLLA TYÖHAASTATTELUISSA EDUKSEEN(JOS IHMEEN KAUPALLA SELLAISEEN PÄÄSEE SATOJEN MUIDEN HAKIJOIDEN JOUKOSTA); JOS ON NÄLKÄ, MASENTUNUT JO IHAN TUON NÄLÄNKIN TAKIA, MM. TÄMÄN PALSTALAISTEN LYTTYYN LYTTÄÄMÄ; RESUPEKAN NÄKÖINEN KUN EI VARAA UUSIIN VAATTEISIIN jne. MIETI SITÄ?
Eikun 463e perusosa mutta ei se silti 500 ole! Ja kela itsekin pyöräyttelee hakijan tuloja ym. miten sattuu, että saisi maksetua "vahingossa"vähemmän ellei tarkkana ole joka ikinen kuukausi niin whatever
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.
Syksyllä eli oletko käynyt leipäjonossa jo puoli vuotta? Tässä on syy siihen, että ruoka ei riitä. Leipäjono pitäisi olla vain rajoitetun ajan kerrallaan esim. pari kuukautta, kunnes saa talouden kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
JOo, saahan sitä TT- tukea, MUTTA: mulle on tehty hiljattain kaksi vakavaa virhettä: ensin tuli päätös ettei päätöstä ole vaikka oli oikeasti jo aiemmin annettu, hidastelua laskujen masuihin ym., olin jo maksanut niillä ruokaan varatilla rahoillani tämän ison laskun ensin itse! Ja kela alkoi väittää ettei maksa sitä, koska ei ole päätöstä. Nyt yrittävät maksaa lähes puolet vähemmän TT-tukea, koska kelata saamani etuus(siis heidäni tsensä mkasama!)on kirjattu lähes sata euroa isompana mitä saan todellisuudessa. Tekevät siis koko ajan siellä virheitä, ja köyhä maksaa tämän kirjaimellisesti ja istuu nälässä ja stressattuna kotonaan, miettien saakohan sitä ruokaa taas viikkokausiin vai ei.
Viime kuussa hajosi eräs kodinkone, välttämätön, ostin ja sitten tili tyhjänä kolme viikkoa. Eläisitkö itse pelkällä hanavedellä kolme viikkoa?! Tai kaurahiutaleilla ja jauholla, niitähän meidän käsketään syödä halpana ruokana. Etenkin kun olen valmiiski hoikahko ja minulla on sairauskin. No, tässäkään kuussa en kai syö, kun kela siis laski tuloni väärin itse, toki jännästi yläkanttiin kuten kela nyt aina tekee, jos johonkinpäin virhe heiltä päin on...
Mutta ei huolta, kaupungissani ei riitä edes leipäjonosta kaikille (ollut lehdessä)ja itselleni ei edes vastata mitään ,kun kyselin viime kuussa sne kolmen viikon nälkäkuurini aikan apua sieltä. Toisess ajakelussa ruokakassit ovat 4€/kpl(jos on tili tyhjä?!)ja EU- avustus on kokonaan lopetettu tälle vuodelle. Että näin, kadehtikaa toki "ahkerat"työssäkäyvät, kyllä teillä aikaa on kytätä, lytätä ja kadehtia köyhiä ainakin! En ole ihan varma haluaisinkokaan ikinä työssäkäyväksi(sairauksineni en kyllä pääsekään), jos muutuisin tuollaiseksi hirviöksi itsekin!
oletko valittanut päätöksistä? Soita tai laita viesti. Niitten pitäisi ottaa 2kk tulot ja menot huomioon. Pyydä selvittämään päätös jos et tajua. Pesuk. Saa maksusitoumuksen jos ei talossa ole pesulaa. Muuhun laitteesen ei.
90-luvun lama-aikoihin sitä vasta surkeat ruokakassit olikin. Suurimmaksi osaksi valkoista vehnää eri muodoissa ja jotain kauraryynejä. Mukana myös halvinta margariinia.
Vierailija kirjoitti:
Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?
On yritetty järjestää viime kesänäkin marjatiloille, eivät jaksa mennä.
Kyllä Ukrainalaisille kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?
Tästähän sen hyvin näkee. Niitä työpaikkoja ”järjestyy” kun työnantajatahot niitä ”järjestävät”. Ei kukaan työtön voi väkisin mennä töihin johonkin firmaan, vaikka kuinka rangaistaisiin työttömyydestä.
Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi työllistämistoimet ei koske työnantajia. Enkä nyt tarkoita pieniä firmoja, tai sellaisia joilla on taloudellisesti tiukkaa, vaan näitä suuria jotka tekee isoja voittoja ja verosuunnittelee, nostelee miljoonatukia ja rahat valuu jonnekin veroparatiiseihin.
Hirvittää kyllä köyhimpien puolesta jos ruoan hinta nousee. Toimeeltulotuessa ei ole yhtään ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
EI JÄÄ 500e TT-tuesta, JOKO MENEE HITAIMMILLEKIN JAKELUUN?! 436e perusosa,josta KULUJA USEIMMILLA KUTEN OPINTOLAINA JO -100e/kk!!!!!! VAATTEET, HYGIENIATUOTTEET, VIRIKKEET(haha, se on seinän tujotusta yksiössä yksin köyhälle, jos on varaa enää siihen koirankoppiinkaan!)ym. pitää tuosta maksaa!!!! KAUANKO ITSE SELVIYTYISIT SUOMEN HINTATASOSSA?! RUUAN HINTA NOUSEE NYTKIN;SURAATKO YHTÄÄN UUTISIA?!
MITEN TYÖKYVYTÖN NOSTAA TULOJAAN "MENEMÄLLÄ"TÖIHIN?! SINNE EI VAIN MENNÄ, EI TERVEETKÄÄN EDES SAATI SAIRASTUTETUT.
MIKSI SAIRASTUTATTE JA SYRJÄYTÄTTE MEIDÄT VÄKISIN KÖYHYYDELLÄ?! MITEN VOI OLLA TYÖHAASTATTELUISSA EDUKSEEN(JOS IHMEEN KAUPALLA SELLAISEEN PÄÄSEE SATOJEN MUIDEN HAKIJOIDEN JOUKOSTA); JOS ON NÄLKÄ, MASENTUNUT JO IHAN TUON NÄLÄNKIN TAKIA, MM. TÄMÄN PALSTALAISTEN LYTTYYN LYTTÄÄMÄ; RESUPEKAN NÄKÖINEN KUN EI VARAA UUSIIN VAATTEISIIN jne. MIETI SITÄ?
Tuollaista provosoituvaa sekopäätä nyt ei kukaan palkkaisi, vaikka Armanin puvussa menisit haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yritetty järjestää viime kesänäkin marjatiloille, eivät jaksa mennä.
Kyllä Ukrainalaisille kelpaa.
Koko se kevät haukuttiin lehdissä suomalaisia, miten eivät ole riittävän osaavia ja päteviä poimimaan marjoja. Ei kelvannut suomalainen työtön, vaan lennätettiin keskellä pandemiaa marjanpoimijoita kriittisen alan erityisosaajina. Ja nyt sitten käännetään narratiivia näinpäin? Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Löysihän se marjatilallinenkin ym halpapalkkojen orjuuttajakin tänne puolustamaan itseään ja orjatyötään lopulta. Muistathan kesällä taas korottaa tuotteidesi hintoja, että varmasti jää kovat katteet. Talvella pärsse homeessa istut pirtissä.
Sitä saa mitä tilaa, jospa rupeaisit marjatilalliseksi kun niin helpolla pääsee ja tienaa hyvin.
Tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.
Syksyllä eli oletko käynyt leipäjonossa jo puoli vuotta? Tässä on syy siihen, että ruoka ei riitä. Leipäjono pitäisi olla vain rajoitetun ajan kerrallaan esim. pari kuukautta, kunnes saa talouden kuntoon.
Liha ei tosiaan ole mikään välttämättömyystuote. Ostat itse jos sitä mielit. Proteiinia saa muualtakin. Mihin ne kaikki tuet valuu jos syöt puuroa puuron perään? Taloudenpidossasi on jotain pahemman kerran pielessä.
Itse olin pitkään työtön työnhakija. Sairas sellainen. Nykyään olen työkyvyttömyyseläkeläinen. Paransi elämää kummasti.
Vierailija kirjoitti:
"Oma kansa ensin -ajattelu on vahingollista”
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ministeri-tytti-tuppurainen-nousi-elam…
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää kyllä köyhimpien puolesta jos ruoan hinta nousee. Toimeeltulotuessa ei ole yhtään ylimääräistä.
Yhtään ei hirvitä, päinvastoin. Vihdoin on tullut aika köyhänkin ottaa vastuuta omasta elatuksestaan. Jospa alkaisi työt, "hanttihommat", opiskelut, maistua kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mullekaan ole kukaan koskaan mitään jakanut. Saat tuet yhteiskunnalta ja järjestät elämäsi sen mukaan että sillä pärjäät.
Luottamuksesi yhteiskunnan tukiverkkoon on liikuttavan vankkumaton. Toivottavasti sulle ei koskaan käy niin, että todellisuus iskee vasten kasvoja.
Sain aiemmin perintöä, joka estää tällä hetkellä toimeentulotuen saamisen vaikka perintöni on käytännössä arvoton enkä pääse siitä eroon edes ilmaiseksi. Kai tähän joku ratkaisu löytyy, mutta siinä voi mennä kuukausia ennen kuin saan senttiäkään tukia tilille.
Perintöomaisuutesi voit laittaa heti huutokaupat sivustolle ja et pistä mitään hintarajoituksia. Sillä asia on hoidettu ja voit hakea tt-tukea. Eikö muuten kukaan kertonut, että perinnöstä voi kieltäytyä. Mielestäni tämä informointi kuuluu sen lakityypin velvollisuuksiin, joka on perunkirjoitukset hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä konkreettista te työikäiset olette itse tehneet kohentaaksenne tilannettanne? Enkä kysynyt nyt mitä miljoonaa vikalistaa teiltä löytyy, vaan mitä olette jo tehneet, jotta töitä löytyisi ja ei tarvitsisi ruokajonoissa puolta päivää viettää?
Olen yli 60v joten en tästä enää nuorene vaikka kuinka tilannetta yrittäisi kohentaa.
Mikset tarjoudu lastenvahdiksi? Jos kelpaa 15v. teinitkin niin mikset sinä?
olen alkoholisti narkki sekopää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teillä riitä 500e kuukaudessa ruokaan? Kelahan kuitenkin maksaa sähkön, lääkkeet, terveyslaskut ja asumisen.
ja sinäkö et sitten muuta tarvitse elääksesi? tuosta rahasta pitää ostaa paljon muutakin kuin ruokaa.
Käytän noin 300e kuussa ruokaan. 100e kuussa omiin laskuihin. Vielä jäisi 100e johonkin kivaan.
Asutko omistusasunnossa vai vuokralla? Jos vuokralla, ainoa "välttämätön" kodinkone jonka joudut ostamaan itse, on pyykinpesukone. Ellei sitten ole pesutupaa.