Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen

Vierailija
24.03.2022 |

Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?

Kommentit (954)

Vierailija
101/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?

Ne on niitä töitä, mitkä suomalaosille ivät kelpaa, puutarha- yms.

Tänne tulee kaupunkilaisia joilla ennen sotaa oli ihan oikea työpaikka. On rasistista ja alentavaa olettaa, että heti kun joku on Ukrainasta kotoisin osaisi ja voisi tämä työskennellä puutarha-alalla tai muualla maataloudessa. Ne tyypit jotka tähän saakka on Ukrainasta tulleet noita hommia tekemään omaa koulutuksen ja kokemusta niistä hommista entuudestaan.

Niin, ihan samoja duuneja hakee kuin muut suomalaiset ja menee edelle rekryissä koska sota, vaikkei ne enää suomessa ole uhan alla. Suomalaisen työttömän kohtaloa ei tohdi päättäjät antaa edes ukrainalaisille. Sen verran karu.

Voi helvetti toisilta on koti ja sukulaiset pommitettu paskaksi. Niillä ei ole mitään ja sinä velliperse kehtaat valittaa.

Jotkut on hakattu, joukkoraiskattu ja vammautettu loppuiäkseen neliraajahalvaantuneiksi. Ja joku työ- ja toimintakykyisenä säilynyt velliperse kehtaa valittaa, kun koti ja sukulaiset on pommitettu paskaksi?

Kaikki on suhteellista, ja jostain löytyy aina joku jolle on käynyt vielä huonommin.

Vierailija
102/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti te kuvittelette, että Suomesta löytyy näille ukrainalaisille, jotka eivät osaa sanaakaan suomea, kovinkin paljon töitä? Siis sellaisia töitä, mitä myös suomalaiset työttömät hakevat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te jotka käytte ruokajonossa ja valitatte, että olette syöneet tyyliin pelkästään päivä toisensa jälkeen. Ettekö saa siis esim toimeentulotukea, että voisi välillä ostaa ihan jauhelihapaketin? Vai mihin teillä menee kaikki rahat? Itse kun olin puolisen vuotta työttömänä, sain tt-tukea ja mulla riitti siitä hyvin perusruokaan. Välillä pystyin ostamaan ihan uusia vaatteitakin (ei tietenkään mitään ylikalliita).

Vierailija
104/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te jotka käytte ruokajonossa ja valitatte, että olette syöneet tyyliin puuroa pelkästään päivä toisensa jälkeen. Ettekö saa siis esim toimeentulotukea, että voisi välillä ostaa ihan jauhelihapaketin? Vai mihin teillä menee kaikki rahat? Itse kun olin puolisen vuotta työttömänä, sain tt-tukea ja mulla riitti siitä hyvin perusruokaan. Välillä pystyin ostamaan ihan uusia vaatteitakin (ei tietenkään mitään ylikalliita).

Edit, eli siis puuro puuttui tuolta välistä.

Vierailija
105/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti te kuvittelette, että Suomesta löytyy näille ukrainalaisille, jotka eivät osaa sanaakaan suomea, kovinkin paljon töitä? Siis sellaisia töitä, mitä myös suomalaiset työttömät hakevat?

Ei kukaan tietenkään voi kuvitella tai ei ainakaan pitäisi, että he töitä joutuisivat tekemään. Tuulitakeille vain syötetään potaskaa ja uskotellaan, että näin tapahtuu. Kela-Gold heille kouraan ja shoppailemaan.

Vierailija
106/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te jotka käytte ruokajonossa ja valitatte, että olette syöneet tyyliin pelkästään päivä toisensa jälkeen. Ettekö saa siis esim toimeentulotukea, että voisi välillä ostaa ihan jauhelihapaketin? Vai mihin teillä menee kaikki rahat? Itse kun olin puolisen vuotta työttömänä, sain tt-tukea ja mulla riitti siitä hyvin perusruokaan. Välillä pystyin ostamaan ihan uusia vaatteitakin (ei tietenkään mitään ylikalliita).

Mulla on kaveri, jolla on tuo tilanne. Ei saa toimeentulotukea, koska hänellä on sellaisia menoja, joita ei lasketa toimeentulotuessa menoiksi. Pääasiassa erilaisia velkoja. Eli toimeentulotukea ei saa, koska tulojen pitäisi  riittää (jos ei olisi niitä velkoja)

Vierailija
107/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on seurausta tyhmistä valinnoista toinen toisensa perään läpi elämän. Lisäksi laiskuudesta, tottumuksesta, yritteliäisyyden ja viitsimisen puutteesta, kyvyttömyydestä sietää epämukavuusalueelle menevää työtä. Heikosta sopeutumiskyvystä ja ongelmanratkaisutaidoista. Sairaskin ihminen pystyy töihin kunhan ei jää laakereilleen makaamaan ja märehtimään itsesääliin. Työelämässä on satojatuhansia sairaita tai rajoitteista ihmisiä, jotka tajuavat miten kompensoida ja kiertää mahdolliset esteet ja sopeutuvat olosuhteisiin.

Suuri osa työttömistä jaksaa kyllä kinua lomamatkoja, viettää aamusta iltaan tuettuja huvipuistopäiviä ilman mitään jaksamisen ongelmia, riekkua baarissa, seistä tunteja leipäjonossa. Mutta töissä ei tuntiakaan jaksa seistä kun syyt a, b, c, d ja E estävät sen.

Saisi olla todella paljon velvoittavampaa töihin passitus. Jos et mene tai perseilet töissä, tuet menee puoleksi vuodeksi. Eikä mitään seuraavaa säälirahaa oikeasti saisi tilalle mistään.

Vierailija
108/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?

Niille, joilla jo on ammatti. Ja ettehän te lähde töihin sairaaloihin, ettekä siivoamaan, ettekä maatiloille ja marjanpoimintaan.

Suomessa on työvoimapula, eikö kommentoija sitä tiedä?

Voittehan tekin ihan vapaasti hakea töitä ja teille TE toimistot jopa tarjoavat töitä, mutta kun ei kelpaa.

Tuo nyt on ihan täyttä potaskaa. Kyllä moni hakee esim sairaaloihin töihin sekä siivoamaan. Olen itsekin esim siivoamaan hakenut mutta en ole päässyt. Te toimisto ei tarjoa mitään kunnollista työllistymisen eteen. Ihme jos jollekin muka tarjoaa. En tunne ketään joka olisi hyötynyt työkkäristä. Lisäksi tuo puutarha ja maatalous ala on alipalkattua. Sen vuoksi nuo raskaat alipalkatut työt eivät helposti kiinnosta niitä jotka tietävät alan epäkohdat. Suomalaiset firmat eivät myöskään helposti ota töihin suomalaista noille aloille, kun voivat palkata ulkomaalaisen halvemmalla. Näin pitää oikaista asiaa. Sivusta.

Vierailija
109/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tietenkään voi kuvitella tai ei ainakaan pitäisi, että he töitä joutuisivat tekemään. Tuulitakeille vain syötetään potaskaa ja uskotellaan, että näin tapahtuu. Kela-Gold heille kouraan ja shoppailemaan.

Nyt ihan oikeasti vähän ajattelua ja empatiaa mukaan. Sieltä paetaan sodan jaloista kuolemaa karkuun.

Tänne Suomeen hakeutuu pääosin sellaiset, joilla on jotain aikaisempaa kokemusta tai siteitä tänne. Usein puutarha tai maatalouden kausitöissä olleita, joille varmasti löytyy töitä taas kevään koittaessa.

Pitää myös muistaa, että sieltä on paennut jo yli 3 miljoonaa ihmistä, pääosin vanhuksia, naisia ja lapsia.

Vanhuksia tulee auttaa ihan humanitäärisin perustein. Naisten joukossa on paljon erittäin hyvin koulutettuja ihmisiä, lääkäreitä, insinöörejä, juristeja, hoitajia jne. jotka yleensä puhuvat ihan kohtuullisesti englantia. Kyllä heille täältä töitä löytyy ja tuskin tulevat leipäjonossa tai kelan luukulla seisomaan.

Vierailija
110/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokailua voisi kehittää niin, että sen jälkeen kun oppilaat ovat syöneet, saisivat eläkeläiset ja muut vähävaraiset tulla syömään omakustannus hintaan iltapäivällä, sitten kun se sopii. Hyvin sopii esim. 14-16.

Vierailija
111/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruokailua voisi kehittää niin, että sen jälkeen kun oppilaat ovat syöneet, saisivat eläkeläiset ja muut vähävaraiset tulla syömään omakustannus hintaan iltapäivällä, sitten kun se sopii. Hyvin sopii esim. 14-16.

Hyvä idea, mutta tuskin kelpaisi näille. Leipä oli vähän jo päivän mittaan kuivunutta, salaatti nahistunutta, nakit jotain jauhonakkeja, ei pehmeää leipää, jotain kasvisruokaa kehdattiin tarjota.

Vierailija
112/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä konkreettista te työikäiset olette itse tehneet kohentaaksenne tilannettanne? Enkä kysynyt nyt mitä miljoonaa vikalistaa teiltä löytyy, vaan mitä olette jo tehneet, jotta töitä löytyisi ja ei tarvitsisi ruokajonoissa puolta päivää viettää?

Olen yli 60v joten en tästä enää nuorene vaikka kuinka tilannetta yrittäisi kohentaa.

Mikset tarjoudu lastenvahdiksi? Jos kelpaa 15v. teinitkin niin mikset sinä?

ei se ole varsinainen työpaikka. enkä ole parinkympin kipeä. tässä iässä myös kakarat käy hermoille kiljumisineen, omia ei ole koskaan myöskään ollut.

No tulihan se sieltä. Ei ole sun juttu, käy hermoille, ei kiinnosta. "Tässä iässä..." voi nyt v****. Tuon ikäisiä on päiväkodit täynnä, eläkeikä on 65+. Luuletko, että joka aamu huvittaa, innosta puhkuen mennään aamuvuoroon? Näille "köyhille" ei kelpaa mikään epämukavuusalueelle menevä edes keikkatyönä kun käy hermoille, ei huvita, en tykkää. Älä sitten kitise leipäjonon olosuhteista tai ettei köyhille tarjota sitä ja tätä. Parilla kympillä tekisi jo hyvät kauppaostokset, mutta jos ei kelpaa niin tyydy sitten osaasi. Kuulostaa siltä, että ihan itse olet tilanteesi aiheuttanut.

lastenvahti on henkilö joka hoitaa kotona lapsia. Ei siis päiväkodissa. Ei päiväkotiinkaan oteta henkilöä jolla ei mitään kokemusta lapsista ole. Niinkuin ei muuallekaan. Ja jos ei hermot kestä kiljumista niin olen väärä henkilö päiväkotiin. Luuletko että töihin pääsee kun vain menet sinne!?

Vierailija
113/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä konkreettista te työikäiset olette itse tehneet kohentaaksenne tilannettanne? Enkä kysynyt nyt mitä miljoonaa vikalistaa teiltä löytyy, vaan mitä olette jo tehneet, jotta töitä löytyisi ja ei tarvitsisi ruokajonoissa puolta päivää viettää?

Olen yli 60v joten en tästä enää nuorene vaikka kuinka tilannetta yrittäisi kohentaa.

ei se ole varsinainen työpaikka. enkä ole parinkympin kipeä. tässä iässä myös kakarat käy hermoille kiljumisineen, omia ei ole koskaan myöskään ollut.

No tulihan se sieltä. Ei ole sun juttu, käy hermoille, ei kiinnosta. "Tässä iässä..." voi nyt v****. Tuon ikäisiä on päiväkodit täynnä, eläkeikä on 65+. Luuletko, että joka aamu huvittaa, innosta puhkuen mennään aamuvuoroon? Näille "köyhille" ei kelpaa mikään epämukavuusalueelle menevä edes keikkatyönä kun käy hermoille, ei huvita, en tykkää. Älä sitten kitise leipäjonon olosuhteista tai ettei köyhille tarjota sitä ja tätä. Parilla kympillä tekisi jo hyvät kauppaostokset, mutta jos ei kelpaa niin tyydy sitten osaasi. Kuulostaa siltä, että ihan itse olet tilanteesi aiheuttanut.

Pitää sivusta kirjoittaa tähän, että olet aika hirveä ihminen jos täällä arvostelut muita. Et voi tietää kenenkään elämästä mitään ja silti teet johtopäätöksiä.

Vierailija
114/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavirasto myöntää helpotuksia elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin Ukrainan sodan aiheuttamien saatavuusongelmien vuoksi

Syynä ovat Ukrainan sodan aiheuttamat saatavuusongelmat, joiden vuoksi elintarvikkeiden valmistusaineisiin voidaan joutua tekemään äkillisiä muutoksia, virasto kertoo tiedotteessaan. Elintarvikkeen koostumus ei tällöin välttämättä täysin vastaa pakkausmerkintöjä.

Ruokavirasto myöntää merkintöihin helpotuksia, jotta olemassa olevat pakkausmateriaalit voidaan edelleen hyödyntää. Elintarviketurvallisuus ei saa kuitenkaan viraston mukaan vaarantua.

https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/4524793

Vierailija
115/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soppatykillä soppaa kansalle. Muuta annetaan sitten sen mukaan mitä on. Jokainen saisi ainakin lämpimän soppa aterian kerran päivässä.

Vierailija
116/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti on nähty monesti, kun Hurstilla käyneet penkovat kassista ulos ne halvimmat elintarvikkeet (leivät ja maidot) ja jättävät ne jopa viereiselle Helsinginkadun ajoväylälle, jos roskiin ei mahdu. Vain Suomessa köyhyys voi olla tällaista.

Vierailija
117/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole missään nähnyt ilmoitusta että halutaan lapsenvahti. En myöskään tunne lapsiperheitä. Minne menisin?

Vierailija
118/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki köyhät saisi uudelleenkouluttaa. Täällä mitään elättäjä tarvita kun pikemminkin on pulaa tekijöistä. Oppimisvaikeuksista kärsiville, liikuntarajoitteisillekin jne. löytyy kyllä töitä. Tuet voisi rajata kahteen vuoteen ja sen jälkeen työkkäri osoittaa koulutuspaikan kykyjen ja älykkyyden mukaan. Jos et läpäise, saat jonkin aivan nimellisen tuen jatkossa. Jos läpäiset, autetaan voimakkaasti koulutusta vastaavan työn löytymisessä ja siitä myös maksetaan normaali palkka, ei mitään tukityöllistymis leikkirahaa. Katteeton raha on aivan absurdi käsite. Jos haluat rahaa, annat jotain vastineeksi.

Ah mikä mielikuva. Näin monisairaana työkyvyttömänä ottaisin ennemmin eutanasian kuin lähtisin repimään itseäni rikki minulle täysin sopimattomaan työhön johon minut on osoitettu. Toivottavasti näin karusti ajattelevat ihmiset myös ajavat eutanasialakia, että pääsevät eroon pahimmista luusereista, kyllä meistä osa siihen jonoon mieluiten menisi.

Vierailija
119/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lastenvahti on henkilö joka hoitaa kotona lapsia. Ei siis päiväkodissa. Ei päiväkotiinkaan oteta henkilöä jolla ei mitään kokemusta lapsista ole. Niinkuin ei muuallekaan. Ja jos ei hermot kestä kiljumista niin olen väärä henkilö päiväkotiin. Luuletko että töihin pääsee kun vain menet sinne!?

Ikäisesi ihmiset vahtivat lapsia sekä kotona, että hoitavat päiväkodeissa. Sinulle ei edes tilapäisenä keikkatyönä siis käy, koska et kestä? Pari lasta vahdittavaksi kotioloissa on liikaa, koska se on epämukavaa?

Minunkin työ on epämukavaa ja tylsää, käy hermoille, vuorotyöt uuvuttaa, palkka on pieni. Käyn kuitenkin töissä hammasta purren, enkä ulise se leipäjonon tuotteiden laadusta ja tukien pienuudesta. Tai oleta, että muiden pitäisi töissään kärvistellä, jotta minun ei tarvitse, koska hermot menee ja en tykkää!

Vierailija
120/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.

Ei mullekaan ole kukaan koskaan mitään jakanut. Saat tuet yhteiskunnalta ja järjestät elämäsi sen mukaan että sillä pärjäät.

Luottamuksesi yhteiskunnan tukiverkkoon on liikuttavan vankkumaton. Toivottavasti sulle ei koskaan käy niin, että todellisuus iskee vasten kasvoja.

Sain aiemmin perintöä, joka estää tällä hetkellä toimeentulotuen saamisen vaikka perintöni on käytännössä arvoton enkä pääse siitä eroon edes ilmaiseksi. Kai tähän joku ratkaisu löytyy, mutta siinä voi mennä kuukausia ennen kuin saan senttiäkään tukia tilille.

Perinnöstä olisi voinut myös kieltäytyä, ilmeisesti et tätä tiennyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän