Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen
Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?
Kommentit (954)
Vierailija kirjoitti:
Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?
Tarvis olla niitä työhaluja ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.
Olen ollut köyhä ja minulla ruuan puute johtui siitä, että olin velkaannuttanut itseni ja hankkinut sellaisia maksuja jotka piti hoitaa ulosotosta huolimatta. Jokaiselle toimeentulotuki asiakkaalle jää se n. 500e kuussa käteen ja siitä pitäisi mennä korkeintaan puhelinkulut nykyaikana kun ei ole enää tv lupaa maksettavana. Terveydenhuoltokulut maksaa kela, samoin lääkkeet, vakuutuksen, sähkön, veden. Kaikki maksetaan mitä tarvitsee ihminen pysyäkseen terveenä ja hengissä. Jos se noin 480e kuussa ei riitä syömiseen ilman ruoka-apua ja liikkumiseen niin sitten on jossain muualla vika kuin tuissa.
tarviihan sitä nyt muutakin kuin ruokaa! eikä kela maksa kuin reseptilääkkeet. ja useimmat maksavat itse vuokraa n.80e tuosta 552e koska se tulee 13 kertaa vuodessa. eli jää n. 450e jos on puhelinliittymä n.20e. ja se pitäisi riittää kuukaudeksi. kyllä sillä muutaman kuukauden sinnittelee kevyesti. Mutta meitä on paljon kun olemme olleet parikymmentä vuotta sairauksien takia työttömänä ja eläneet yksin tuolla summalla. huonekaluja , uusia vaatteita tai keittiötarvikkeita en ole pystynyt hankkimaan paria t paitaa ja alusvaatteita lukuunottamatta. koska en kykene seisomaan leipäjonossa tunteja. Ei tälläinen ole elämää se on selviytymistä. Että älkää rahanpalvojat olko turhaan kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa heitetään roskiin edellisen päivän paistopistetuotteet. Eikö niitä voisi lahjoittaa johonkin ruokajakeluun vai onko niissä joku terveysriski? Pahaa tekee katsoa.
Vaihteleeko tuo käytäntö? Meillä Turussa myydään Prismoissa alehintaan, mutta vasta klo 21 jälkeen...
Nimenomaan Turussa. Ei myydä ale-hintaan paistopisteen tuotteita lainkaan vaan seuraavana aamuna lapataan isoon roska-astiaan. Ihan itse näen tämän useamman kerran viikossa.
Käypä Itäharjun Prismassa, siellä ainakin myydään. Taitaa olla sitten ihan kauppakohtaista, koska Tampereentien Prismassa ei ollut noiden myyntiä ainakaan vuosi sitten kun kysäisin.
En käy kun en siellä päin asu. Tampereentien Prismassa heitetään roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä konkreettista te työikäiset olette itse tehneet kohentaaksenne tilannettanne? Enkä kysynyt nyt mitä miljoonaa vikalistaa teiltä löytyy, vaan mitä olette jo tehneet, jotta töitä löytyisi ja ei tarvitsisi ruokajonoissa puolta päivää viettää?
Olen yli 60v joten en tästä enää nuorene vaikka kuinka tilannetta yrittäisi kohentaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa suomalaisten tarvii vuodesta toiseen hakea vanhaa ruokaa leipäjonosta? Miksei hallitus korota korvausta työttömyydestä inhimilliselle tasolle. 500 euroa kuussa ei ole asiallinen korvaus. Rahaa kyllä on lähettää mm. Iraniin.
Siksi kun äänestätte sdp, vas, vihr vuodesta toiseen. Ensi keväänä sitten kd tai ps.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä konkreettista te työikäiset olette itse tehneet kohentaaksenne tilannettanne? Enkä kysynyt nyt mitä miljoonaa vikalistaa teiltä löytyy, vaan mitä olette jo tehneet, jotta töitä löytyisi ja ei tarvitsisi ruokajonoissa puolta päivää viettää?
Olen yli 60v joten en tästä enää nuorene vaikka kuinka tilannetta yrittäisi kohentaa.
Mikset tarjoudu lastenvahdiksi? Jos kelpaa 15v. teinitkin niin mikset sinä?
Mun kokemuksen mukaan jonossa käy ahneet ja pitäisi olla kaikenmaailman erikoisjutut ja syytetään jakelijoita, jos ei olekaan siemenleipiä ja kunnon lihoja. Sitten huristellaan uudenkarhealla autolla seuraavaan jakopisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?
Ne on niitä töitä, mitkä suomalaosille ivät kelpaa, puutarha- yms.
Tänne tulee kaupunkilaisia joilla ennen sotaa oli ihan oikea työpaikka. On rasistista ja alentavaa olettaa, että heti kun joku on Ukrainasta kotoisin osaisi ja voisi tämä työskennellä puutarha-alalla tai muualla maataloudessa. Ne tyypit jotka tähän saakka on Ukrainasta tulleet noita hommia tekemään omaa koulutuksen ja kokemusta niistä hommista entuudestaan.
Niin, ihan samoja duuneja hakee kuin muut suomalaiset ja menee edelle rekryissä koska sota, vaikkei ne enää suomessa ole uhan alla. Suomalaisen työttömän kohtaloa ei tohdi päättäjät antaa edes ukrainalaisille. Sen verran karu.
Minäkin palkkaisin ennemmin motivoituneen työntekijän, jonka perhe, koti, ystävät ja ehkä lapsetkin on pommitettu hetki sitten. Ei kannata kadehtia ukrainalaisten kohtaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.
Ei mullekaan ole kukaan koskaan mitään jakanut. Saat tuet yhteiskunnalta ja järjestät elämäsi sen mukaan että sillä pärjäät.
Luottamuksesi yhteiskunnan tukiverkkoon on liikuttavan vankkumaton. Toivottavasti sulle ei koskaan käy niin, että todellisuus iskee vasten kasvoja.
Sain aiemmin perintöä, joka estää tällä hetkellä toimeentulotuen saamisen vaikka perintöni on käytännössä arvoton enkä pääse siitä eroon edes ilmaiseksi. Kai tähän joku ratkaisu löytyy, mutta siinä voi mennä kuukausia ennen kuin saan senttiäkään tukia tilille.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä minkälainen perintö on arvoton mutta estää toimeentulotuen saamisen? Kela voi toki kehottaa sua myymään pikimmiten mitä ikinä ootkin perinyt, mutta ei ne voi pidättää sulta toimee tulotukea sen perusteella. Ellet nyt jätä jotain keromatta?
Ohis, mutta esim. golfosakkeesta voi muodostua melkoinen riesa, koska osakkeen omistaja joutuu maksamaan jatkuvasti riippumatta siitä, pelaako golfia vai ei.
Niin, kyllä noin on.
Mutta voisiko sitä myydä sen osakkeen pois. Joillakin paikoin kaikki halukkaat eivät pääse edes pelaamaan, kun ei ole sitä osaketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut köyhä ja minulla ruuan puute johtui siitä, että olin velkaannuttanut itseni ja hankkinut sellaisia maksuja jotka piti hoitaa ulosotosta huolimatta. Jokaiselle toimeentulotuki asiakkaalle jää se n. 500e kuussa käteen ja siitä pitäisi mennä korkeintaan puhelinkulut nykyaikana kun ei ole enää tv lupaa maksettavana. Terveydenhuoltokulut maksaa kela, samoin lääkkeet, vakuutuksen, sähkön, veden. Kaikki maksetaan mitä tarvitsee ihminen pysyäkseen terveenä ja hengissä. Jos se noin 480e kuussa ei riitä syömiseen ilman ruoka-apua ja liikkumiseen niin sitten on jossain muualla vika kuin tuissa.
tarviihan sitä nyt muutakin kuin ruokaa! eikä kela maksa kuin reseptilääkkeet. ja useimmat maksavat itse vuokraa n.80e tuosta 552e koska se tulee 13 kertaa vuodessa. eli jää n. 450e jos on puhelinliittymä n.20e. ja se pitäisi riittää kuukaudeksi. kyllä sillä muutaman kuukauden sinnittelee kevyesti. Mutta meitä on paljon kun olemme olleet parikymmentä vuotta sairauksien takia työttömänä ja eläneet yksin tuolla summalla. huonekaluja , uusia vaatteita tai keittiötarvikkeita en ole pystynyt hankkimaan paria t paitaa ja alusvaatteita lukuunottamatta. koska en kykene seisomaan leipäjonossa tunteja. Ei tälläinen ole elämää se on selviytymistä. Että älkää rahanpalvojat olko turhaan kateellisia.
Miksi ihmeessä et ala myymälänäpistäjäksi? Mitä menetettävää sinulla on? Jos jäät kiinni, saat sakot joita et voi varattomana maksaa. Ei sinun tukiasi voida vähentää.
Siis eikö teillä riitä 500e kuukaudessa ruokaan? Kelahan kuitenkin maksaa sähkön, lääkkeet, terveyslaskut ja asumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se ole varsinainen työpaikka. enkä ole parinkympin kipeä. tässä iässä myös kakarat käy hermoille kiljumisineen, omia ei ole koskaan myöskään ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et ala myymälänäpistäjäksi? Mitä menetettävää sinulla on? Jos jäät kiinni, saat sakot joita et voi varattomana maksaa. Ei sinun tukiasi voida vähentää.
menisi luottotiedot ei se kannata. olen myös rehellinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö teillä riitä 500e kuukaudessa ruokaan? Kelahan kuitenkin maksaa sähkön, lääkkeet, terveyslaskut ja asumisen.
ja sinäkö et sitten muuta tarvitse elääksesi? tuosta rahasta pitää ostaa paljon muutakin kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se ole varsinainen työpaikka. enkä ole parinkympin kipeä. tässä iässä myös kakarat käy hermoille kiljumisineen, omia ei ole koskaan myöskään ollut.
No tulihan se sieltä. Ei ole sun juttu, käy hermoille, ei kiinnosta. "Tässä iässä..." voi nyt v****. Tuon ikäisiä on päiväkodit täynnä, eläkeikä on 65+. Luuletko, että joka aamu huvittaa, innosta puhkuen mennään aamuvuoroon? Näille "köyhille" ei kelpaa mikään epämukavuusalueelle menevä edes keikkatyönä kun käy hermoille, ei huvita, en tykkää. Älä sitten kitise leipäjonon olosuhteista tai ettei köyhille tarjota sitä ja tätä. Parilla kympillä tekisi jo hyvät kauppaostokset, mutta jos ei kelpaa niin tyydy sitten osaasi. Kuulostaa siltä, että ihan itse olet tilanteesi aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa heitetään roskiin edellisen päivän paistopistetuotteet. Eikö niitä voisi lahjoittaa johonkin ruokajakeluun vai onko niissä joku terveysriski? Pahaa tekee katsoa.
Vaihteleeko tuo käytäntö? Meillä Turussa myydään Prismoissa alehintaan, mutta vasta klo 21 jälkeen...
Nimenomaan Turussa. Ei myydä ale-hintaan paistopisteen tuotteita lainkaan vaan seuraavana aamuna lapataan isoon roska-astiaan. Ihan itse näen tämän useamman kerran viikossa.
Lähes kaikissa kaupoissa, ravintoloissa ja kahviloissa laitetaan vanhat ruuat roskiin, koska meillä on niin tarkat säännöt siitä mikä on myyntikelpoista. Aiemmin noita ei saanut lain mukaan myydä edes alennuksella, mutta onneksi siinä on jo vähän joustettu.
Olisi aivan mahtavaa, jos olisi sellainen organisaatio, joka voisi hyvin välittää nuo ruuat eteenpäin tarvitsijoille, jotta ne ei menisi roskiin. Mutta sittenkin siinä on ongelmia, kuten joku täälläkin valittaa, että saa kovaa leipää jonosta. No niin, se eilisen leipä on usein kovempaa vaikka vielä olisikin ihan syötävää.
Kaikki köyhät saisi uudelleenkouluttaa. Täällä mitään elättäjä tarvita kun pikemminkin on pulaa tekijöistä. Oppimisvaikeuksista kärsiville, liikuntarajoitteisillekin jne. löytyy kyllä töitä. Tuet voisi rajata kahteen vuoteen ja sen jälkeen työkkäri osoittaa koulutuspaikan kykyjen ja älykkyyden mukaan. Jos et läpäise, saat jonkin aivan nimellisen tuen jatkossa. Jos läpäiset, autetaan voimakkaasti koulutusta vastaavan työn löytymisessä ja siitä myös maksetaan normaali palkka, ei mitään tukityöllistymis leikkirahaa. Katteeton raha on aivan absurdi käsite. Jos haluat rahaa, annat jotain vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ne menevät ns. Hävikkileipäkoriin, josta voi valita 3 leipää (tai pullapussia) 3 eurolla, kaikki menee aina hetkessä. Muut leivät menevät kaupunginosan leipäjakeluun, olen usein silloin kaupassa, kun jakelu noutaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se suomalainen altruismi on. Omista ei välitetä, sen sijaan kaikkia muita autetaan liiankin kanssa.
Etkö kelpaa edes työvoimapulan aloille? Mikset?