Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen
Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?
Kommentit (954)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aleruokien ostamista ei ainakaan voi suositella, tänäänkin nähtyä mummot (ilmeisesti rikkaat(?) kahmivat ostoskorit ja kärryt täyteen kaikenlaisia aleruokia ainakin 100kpl ruokakaupassa. Olisi hyvä jos saataisiin joku rajoite tyyliin 3-5kpl per asiakas aletuotteille, nyt rikkaat vievät ahneesti köyhien edestä aleruuat kaupoissa! ja viimeksi näin kun rikkaan näköinen mies osti kärryllisen aleruokaa ja vei autoon, autoakin oli siis varaa pitää. Ilta-ale koskee nykyään vain rikkaita joilla on auto, johon kärrätään suuri kärryllinen aletuotteita köyhempien autottomien edestä! kyllä on törkeäksi mennyt meno. Aidosti köyhillä ei ole autoja, eikä ajokortteja. Ties mihin pakettiautoon kärräävät ne ruokakärryt. S ketju ei ainakaan rajoita aleruokien ostamista mitenkään.
Aika harvoin noita lappuruokia juuri näkee, etenkin siis 60 pros aleruokia. Isossa marketissakaan. En tiedä milloin sinne pitäisi mennä että niitä saisi. Kerran näin yhden pariskunnan joka tuntui hamstranneen melkein kaikki. Kaikki tuotteet oli lapullisia. Milloin he oikein kauppaan olivat menneet....
60% aleruokia en ole nähnyt koskaan, onko niitä edes? Itse en osta punalaputettuja jos laputtamaton on saatavilla. Olen ajatellut, että jätän jollekin köyhemmälle kun itsellä kuitenkin säännöllinen - vaikkaki pieni - tulo.
Nyt kun täällä kirjoitetaan, että rikkaat niitä punalaputettuja ostaakin, niin ehkä itsekin voi.En minä ole koskaan ajatellut ettei niitä voisi ostaa vaikka on hyvät tulot. Meidän perheessä on netto noin 6000€/kk, ja todellakin otetaan punalapputuotteita jos niitä eteen tulee. Ei nyt mitenkään etsitä, mutta olen lähinnä ajatellut sen punalapputuotteen ottamisen hyvänä tekona, ettei tule jätettä kaupalle.
Kaikki ruoka mikä on kasvatettu/valmistettu ansaitsee tulla syödyksi!
Minä ostan vanhenevan tuotteen jos ehdin sen käyttämään ja sitä tarvitsen - se on nääs ekologista.
Hurstin toimintaa on jo jonkun aikaa ajettu ahtaalle sille myönnettyä rahoitusta alasajamalla. Saa nähdä kauanko sinnittelee vai joutuuko supistamaan toimintaansa. Kaupunki haluaa toiminnan toteutuksen ja kontrollin itselleen. Nythän alkaa yleistyä se että köyhä ei saa enää itse päättää tarvitseeko ruokakassin vaan joku ruoka-apua jakavan tahon työntekijä päättää onko kyseinen henkilö riittävästi ahdingossa.
Köyhä ei voi enää säädellä talouttaan samalla tapaa kuin ennen ruoka-avun avulla kun kassin voi saada vain vaikka kerran kuussa muutaman kuukauden ajan eikä kerran viikossa niinkuin ennen. Joillakin paikkakunnilla kassi on maksullinen vaikka sisältö ei vastaisikaan maksettavaa summaa. Päälle vielä vaikka bussimaksu niin moni joutuu harkitsemaan onko varaa ja onko järkevää mennä jonoon. Halutaan lisää kontrollia ja valtaa köyhien elämään. Kuitenkin samaan aikaan kaupoista menee vieläkin valtavat määrät käyttökelpoista ruokaa biojätteeseen.
Luojalle kiitos että asun yksin,pienipalkkainen työ ja ulosotto ottaa osansa. Pärjätty on,tiukkaa tekee,monista asioista on joutunut luopumaan, mikä ei haittaa mutta sitten joutuu luopumaan kohta myös niistä välttämättömistä asioista kuten esim uudet vaatteet(joita en ole vuosiin ostanut), kirppari vaatteetkin on nykyään ylihintaisia verrattuna niiden kuntoon, hygieniatuotteet kuten esim shampoot ja hoitoaineet ihan ylihintaisia, mutta pakko ostaa en pelkällä vedelläkään voi pestä ja tietenkin muut hygieniatuotteet:D, kahvilassa,ravintolassa ja jopa pikaruoka paikoissa käynti luovuttu jo aikoja sitten,hyvä jos kerran,kaksi kuussa pystyy käymään, vaikka en nyt joka viikko käy,mutta se on sellainen ns oma huvitus, baareissa en käy, en osta alkoholia,tupakasta luovuttu koska yksi aski halvimmillaan 10 ja sillä saa 2,3 päivän ruoat,varmaan kohta 10 e ei edes riitä kun hinnat nousee. Monista asioista joutunut nipistämään,jopa ruoasta, joka on jo ylikallista, täälläkin puuro, hernekeitto,peruna ruokaa yms,pizzaa teen itse.
Vierailija kirjoitti:
Hurstin toimintaa on jo jonkun aikaa ajettu ahtaalle sille myönnettyä rahoitusta alasajamalla. Saa nähdä kauanko sinnittelee vai joutuuko supistamaan toimintaansa. Kaupunki haluaa toiminnan toteutuksen ja kontrollin itselleen. Nythän alkaa yleistyä se että köyhä ei saa enää itse päättää tarvitseeko ruokakassin vaan joku ruoka-apua jakavan tahon työntekijä päättää onko kyseinen henkilö riittävästi ahdingossa.
Köyhä ei voi enää säädellä talouttaan samalla tapaa kuin ennen ruoka-avun avulla kun kassin voi saada vain vaikka kerran kuussa muutaman kuukauden ajan eikä kerran viikossa niinkuin ennen. Joillakin paikkakunnilla kassi on maksullinen vaikka sisältö ei vastaisikaan maksettavaa summaa. Päälle vielä vaikka bussimaksu niin moni joutuu harkitsemaan onko varaa ja onko järkevää mennä jonoon. Halutaan lisää kontrollia ja valtaa köyhien elämään. Kuitenkin samaan aikaan kaupoista menee vieläkin valtavat määrät käyttökelpoista ruokaa biojätteeseen.
Kaupasta menee biojätteeseen mutta toki kauppa on menestyksekkäästi onnistunut pienentämään ruokahävikkiään.
Kaupan tehtävä ei olekaan hankkia niin paljon myytävää, että siitä 'riittää köyhille jaettavaa ilmaiseksi'.
Moni kauppa on myös esim perustanut sellaisen korin, mistä 'ota tästä nälkäiselle lapselle banaani heti syötäväksi' - perhe hyötyy ja kauppa hyötyy ja jopa muut asiakkaat hyötyvät (kun se nälkäinen lapsi ei rähise siellä kaupassa)
Ongelma tuntuu suuressa määrin olevan se, MITÄ kasseihin jää: leipää ja 'nahistuneita omenoita'.
Tässäkin ketjussa pääsääntöisesti valitellaan, ettei (enää) ole jogurtteja, lihaa, kalaa jne "kalleuksia" -- selitys on yksinkertainen: ihan perusperhe matalapalkkaisemmilla töillä kyllä 'joutuu' myös tekemään valintoja joka päivä, ja jos kaupassa PN kananpaloja, jauhelihaa tai jugurttia alennettunq niin ne kyllä pakostakin käytetään hyödyksi ja laitetaan myös pakkaseen seuraavan viikon varalle.
'Leipä ja nahistuneet omenat' on kuitenkin myös ihan hyvää ruokaa ja ehkäpä sitten vaan täytyy siitä toimeentulotuesta malttaa itse ostaa se -30/-60% kanapaketti?
Äitini oli joitain viikkoja sitten vapaaehtoisena ruokajakelussa ja sai ottaa kotiin jakamatta jääneitä ruokia. Saldona oli annospakattuja homejuustoja sekä tillipuntteja. Toivottavasti itse kasseihin päätyi enemmän syötävää ruoka-apua tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.
Ei mullekaan ole kukaan koskaan mitään jakanut. Saat tuet yhteiskunnalta ja järjestät elämäsi sen mukaan että sillä pärjäät.
Luottamuksesi yhteiskunnan tukiverkkoon on liikuttavan vankkumaton. Toivottavasti sulle ei koskaan käy niin, että todellisuus iskee vasten kasvoja.
Sain aiemmin perintöä, joka estää tällä hetkellä toimeentulotuen saamisen vaikka perintöni on käytännössä arvoton enkä pääse siitä eroon edes ilmaiseksi. Kai tähän joku ratkaisu löytyy, mutta siinä voi mennä kuukausia ennen kuin saan senttiäkään tukia tilille.
Perintöomaisuutesi voit laittaa heti huutokaupat sivustolle ja et pistä mitään hintarajoituksia. Sillä asia on hoidettu ja voit hakea tt-tukea. Eikö muuten kukaan kertonut, että perinnöstä voi kieltäytyä. Mielestäni tämä informointi kuuluu sen lakityypin velvollisuuksiin, joka on perunkirjoitukset hoitanut.
Minä sain pari turhaa, mätänevää omakotitaloa korvesta perinnöksi alaikäisenä. Eipä ollut mahdollista kieltäytyä, ja niihin vielä toisella vanhemmalla sisaruksineen elinikäiset käyttöoikeudet. Jipii. Ihan tasan varmasti olisin kieltäytynyt jos olisin jotain ymmärtänyt jostain, ja ollut oikeustoimikelpoisessa iässä. Onneksi en ole mitään tukia tarvinnut elämässäni. Vieläkin nuo kuitenkin roikkuu taakkana, eikä niistä eroon pääse.
Eikö ole niin, että sinä omistat puolet ja toinen vanhempi toisen puolen kun kerran on vielä elossa? Et kokonaan perinyt?
Vai saitko koko perinnön etukäteen asumisoikeutta vastaan?
Perintö ei tullut vanhemmiltani, vaan toisen vanhempani vanhemmilta eli isovanhemmiltani, jotka jättivät perinnön minun nimiini, ja elinikäiset käyttöoikeudet niihin lapsilleen, eli minun toiselle vanhemmalle sisaruksineen.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli joitain viikkoja sitten vapaaehtoisena ruokajakelussa ja sai ottaa kotiin jakamatta jääneitä ruokia. Saldona oli annospakattuja homejuustoja sekä tillipuntteja. Toivottavasti itse kasseihin päätyi enemmän syötävää ruoka-apua tarvitseville.
Joissakin jakeluissa on niin että jakajat ottavat ensin ikäänkuin palkkana tarvitsemansa. Mikä heille mielestäni kuuluukin kun palkatonta työtä tekevät. Esim. Hurstilla näyttäisi olevan näin ainakin erään ohjelman perusteella jossa toimintaa esiteltiin. Ennen jaon alkamista Hursti kehotti työntekijöitä ottamaan itselleen kassin. Eräs hänen työntekijänsä kertoikin haastattelussa että ruokaan ei mene rahaa. Ja eräs ruokajakelua järjestävä mies kertoi tv-haastattelussa että on itse elänyt hävikkiruualla 15 vuotta. Eli saahan hän siis myös toiminnanjohtajan palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.
Ei mullekaan ole kukaan koskaan mitään jakanut. Saat tuet yhteiskunnalta ja järjestät elämäsi sen mukaan että sillä pärjäät.
Luottamuksesi yhteiskunnan tukiverkkoon on liikuttavan vankkumaton. Toivottavasti sulle ei koskaan käy niin, että todellisuus iskee vasten kasvoja.
Sain aiemmin perintöä, joka estää tällä hetkellä toimeentulotuen saamisen vaikka perintöni on käytännössä arvoton enkä pääse siitä eroon edes ilmaiseksi. Kai tähän joku ratkaisu löytyy, mutta siinä voi mennä kuukausia ennen kuin saan senttiäkään tukia tilille.
Perintöomaisuutesi voit laittaa heti huutokaupat sivustolle ja et pistä mitään hintarajoituksia. Sillä asia on hoidettu ja voit hakea tt-tukea. Eikö muuten kukaan kertonut, että perinnöstä voi kieltäytyä. Mielestäni tämä informointi kuuluu sen lakityypin velvollisuuksiin, joka on perunkirjoitukset hoitanut.
Minä sain pari turhaa, mätänevää omakotitaloa korvesta perinnöksi alaikäisenä. Eipä ollut mahdollista kieltäytyä, ja niihin vielä toisella vanhemmalla sisaruksineen elinikäiset käyttöoikeudet. Jipii. Ihan tasan varmasti olisin kieltäytynyt jos olisin jotain ymmärtänyt jostain, ja ollut oikeustoimikelpoisessa iässä. Onneksi en ole mitään tukia tarvinnut elämässäni. Vieläkin nuo kuitenkin roikkuu taakkana, eikä niistä eroon pääse.
Eikö ole niin, että sinä omistat puolet ja toinen vanhempi toisen puolen kun kerran on vielä elossa? Et kokonaan perinyt?
Vai saitko koko perinnön etukäteen asumisoikeutta vastaan?Perintö ei tullut vanhemmiltani, vaan toisen vanhempani vanhemmilta eli isovanhemmiltani, jotka jättivät perinnön minun nimiini, ja elinikäiset käyttöoikeudet niihin lapsilleen, eli minun toiselle vanhemmalle sisaruksineen.
Joo. Nämä on ärsyttäviä. Itselläkin mummo antoi meille lapsenlapsille vastaavasti puoliskon maatuvasta torpasta, itsellä siis nyt 1/16osa. Lapset perineet aikanaan isänsä puolikkaan ja tosiaan lapsenlapset nyt mummon puolikkaan osia. Pattitilanne koska kukaan ei halua ostaa toisia ulos ja kukaan ulkopuolinen ei todellakaan ole kiinnostunut.. mutta kiinteistöverot, tiemaksut jne kyllä täytyy maksaa ja esim metsästä tulee laskennallinen tuotto, mikä voi vaikuttaa opintotukeen yms.
Täysin ohis, mutta missä nämä perinnöksi jätetyt lahoavat talot ovat? Etsin kesämökkiä ja juuri sellaista vanhaa ilman vesijohtoja olevaa taloa. Enkä ole ainoa. Myynnissä niitä ei ole ainakaan Varsinais-Suomen alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos menisit töihin ja elättäisit itsesi? Ohhoh.
Vattu, ku on jalat ja polvi kipeenä reumasta ja kulumasta. Eikä pääse ruokajonoon. Eläke 900. Lääkkeet on kalliit, eikä oikein auta. Tämäkö lie sitä eutanasiaa. Aloitin tienaamiset n. 10v ja tämähän siitä tuli.
Mietin usein miten ihmiset pärjäävät Virossa tai Unkarissa missä ei ole mitään toimeentulotukea tai asumistukea? Miten Suomessa ei pärjätä tt-tuella. Eläkkeellä olevat vanhempani ovat ulosotossa olleet niin kauan kuin muistan ja aina asuneet vuokralla. Eivät he koskaan valita ruuan tai rahojen vähyyttä. Kysyvät multa joka käy töissä että tarviinko rahaa tai ruokaa. Sen takia mun on vaikea suhtautua kauhean empaattisesta heihin jotka valittavat tukien vähyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Eu:n ruokakassit korvattu kahdenkympin kupongeilla, joilla saa elintarvikkeita kaupasta? Facessa persaukiset ihan omalla naamalla kommentoivat, ettei tuolla rahalla saa kaupasta juuri mitään. Huh huh, itse en kehtaisi! Nuorempana tuli oltua pitkiäkin jaksoja työttömänä Kelan rahoilla, mutta silti rahaa riitti solukämpän vuokran lisäksi myös tupakointiin ja kaljoitteluun. Mitään toimeentulotukea en olisi kehdannut edes hakea, kun taas tämän päivän köyhät puhuvat tt-tuesta ihan normaalina asiana.
Olen ollut lomautettuna tässä pari kuukautta ja nyt mulla on ollut aikaa tehdä ruuat alusta asti itse. Syön päivässä aamupuuron, kaksi lämmintä ateriaa ja iltapalan, sekä runsaasti hedelmiä ja vihanneksia. Ruokaan on mennyt rahaa n. 150 € per kuukausi, summa sisältää myös vessapaperit, pesuaineet sun muut. Voisin alkaa järjestää jotain elämänhallintakursseja näille ilmaisen ruoka-avun sisällöstä valittajille.
Ruuan hinta nousee koko ajan. Sillä 20 eurolla on silloin vuosia sit ostettu tuplasti ruokaa.
Toisaalta luulisi ihmisten ilahtuvan, kun sillä saa tasan sitä, mitä itse haluaa syödä eikä aina sitä samaa näkkäriä, kaurahiutaleita, maitojauhetta, makaronia, nötköttiä ja mitä kassissa nyt onkaan. Vai liekö pelkona leimautuminen ruoka-avun saajaksi, jos käyttää maksusitoumuksen tutussa ruokakaupassa? Siinä tapauksessa olisi hassua julkisesti FB:ssa kommentoida mitään asiasta.
se on vasta idea ei ole vielä päätetty siitä. Ensi syksynä pitäisi olla joku uusi systeemi.
Venäläisten pitää nyt poistua leipä jonosta kun ukrainalaiset tulee tilalle.
Hurstin tilojen vuokrat sähköt maksaa sosiaalivirasto kyllä. Ja ilmainen työvoima ja tuotteet.Se on puhtaasti ilmaista toimintaa ja autot on keräysvaroilla varastettu eikun ostettu.Normaali ihminen käy työssä ostaa ruuat kaupasta pitää kasvimaata mutta sairaudet masennukset ja huumeet voi viedä elämän voimat.Myös ryöstön kohteeksi joutuneet huijatuksi joutuneet ja väkivallan ovat yksi köyhyyteen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Eu:n ruokakassit korvattu kahdenkympin kupongeilla, joilla saa elintarvikkeita kaupasta? Facessa persaukiset ihan omalla naamalla kommentoivat, ettei tuolla rahalla saa kaupasta juuri mitään. Huh huh, itse en kehtaisi! Nuorempana tuli oltua pitkiäkin jaksoja työttömänä Kelan rahoilla, mutta silti rahaa riitti solukämpän vuokran lisäksi myös tupakointiin ja kaljoitteluun. Mitään toimeentulotukea en olisi kehdannut edes hakea, kun taas tämän päivän köyhät puhuvat tt-tuesta ihan normaalina asiana.
Olen ollut lomautettuna tässä pari kuukautta ja nyt mulla on ollut aikaa tehdä ruuat alusta asti itse. Syön päivässä aamupuuron, kaksi lämmintä ateriaa ja iltapalan, sekä runsaasti hedelmiä ja vihanneksia. Ruokaan on mennyt rahaa n. 150 € per kuukausi, summa sisältää myös vessapaperit, pesuaineet sun muut. Voisin alkaa järjestää jotain elämänhallintakursseja näille ilmaisen ruoka-avun sisällöstä valittajille.
Ruuan hinta nousee koko ajan. Sillä 20 eurolla on silloin vuosia sit ostettu tuplasti ruokaa.
Toisaalta luulisi ihmisten ilahtuvan, kun sillä saa tasan sitä, mitä itse haluaa syödä eikä aina sitä samaa näkkäriä, kaurahiutaleita, maitojauhetta, makaronia, nötköttiä ja mitä kassissa nyt onkaan. Vai liekö pelkona leimautuminen ruoka-avun saajaksi, jos käyttää maksusitoumuksen tutussa ruokakaupassa? Siinä tapauksessa olisi hassua julkisesti FB:ssa kommentoida mitään asiasta.
se on vasta idea ei ole vielä päätetty siitä. Ensi syksynä pitäisi olla joku uusi systeemi.
Ei vaan se on jo muuttunut, ja viime vuoden ruokakassit jaetaan nyt loppuun.
https://www.sininauhaliitto.fi/ajankohtaista/eun-ruoka-apu-uudistuu-han…
TB HK kirjoitti:
Mietin usein miten ihmiset pärjäävät Virossa tai Unkarissa missä ei ole mitään toimeentulotukea tai asumistukea? Miten Suomessa ei pärjätä tt-tuella. Eläkkeellä olevat vanhempani ovat ulosotossa olleet niin kauan kuin muistan ja aina asuneet vuokralla. Eivät he koskaan valita ruuan tai rahojen vähyyttä. Kysyvät multa joka käy töissä että tarviinko rahaa tai ruokaa. Sen takia mun on vaikea suhtautua kauhean empaattisesta heihin jotka valittavat tukien vähyyttä.
Kyllä Virossa ja Unkarissa Romaniassa tuet on aina ollut.Joku Elena vaan huijasi niitä omiin taskuihinsa mutta jäi kiinni ja kuoli.Näitä ahneita riistäjiä tulee aina ne pitää ottaa heti kiinni.
Mä olen jo lähes kokonaan lopettanut lihansyönnin kun liha tuntuu olevan niin kallista ja lisäksi olen ajatellut ympäristö- ja inhimillisyysnäkökulmaa. Vierastan ajatusta, että ilmaisten ruokakassien pitäisi sisältää lihaa... Mainittakoon vielä, että olen keski-/hyvätuloinen.
TB HK kirjoitti:
eihän niillä mitään olekaan virossa tai unkarissa oot kai nähnyt niiden elintason. Niinkö se pitäisi täälläkin olla? Suomi kuuluu niihin länsimaisiin hyvinvointiyhteiskuntiin mitkä pitää huolta kansalaisistaan. Tai näin se pitäisi olla. Olemme jääneet pohjoismaisesta elintasosta jo kauaksi ja olemme lähempänä näitä unkaria romania puola yms. Maita. Viro taitaa mennä jo suomen ohi palkoissa. Kyllä niitä tukia köyhille vaan tarvitaan niin kauan kuin työtä kaikille löytyy palkalla jolla tulee myös toimeen.
Hassua, en muistanutkaan että kokoomus oli nyt hallituksessa??
Mut aina vaan Kokoomuksen vika, hohhoijaa!
Olisiko nyt tämän hallituksen kohdalla voinut toivoa, että he olisivat toimineet äänestäjiensä eduiksi, eikä 'oman uransa'?
Ikänä en enää demareita äänestä.