Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen

Vierailija
24.03.2022 |

Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?

Kommentit (954)

Vierailija
801/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin samaa mieltä. Lisäksi paikkoja missä moni ottaa yli oman tarpeen ja valittaa kaikesta, menee päivä pilalle kun sitä narinaa kuuntelee. Onneksi on sen verran kolikoita taskun pohjalla että voi hakea kaupasta vaikka kaali- tai makaronilaatikkoainekset niin ei tarvitse olla nälissään :)

Vierailija
802/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus on sitä mieltä, että nyt on oikea aika leikata sosiaalietuuksia.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008702930.html

”…Hallitus taas päinvastoin pohtii vasemmistoliiton esityksestä ylimääräistä korotusta sosiaalitukiin. Syynä on se, että nopea hintojen nousu voi ajaa pienituloisia ahtaalle. Kokoomus kuitenkin pysyy linjansa takana hintojen noususta huolimatta, Orpo sanoo.

”Ajamme sosiaalitukien leikkaamista, jotta työn vastaanottaminen kannattaisi nykyistä enemmän. Tämä on oikea hetki tehdä rakenteellisia uudistuksia sosiaaliturvaan ja verotukseen. Meillä on edelleen työvoimapula tämän kaiken keskellä, ja rakenteellinen työttömyys on suurta. Meidän pitäisi saada saada sadat tuhannet työttömät ja kymmenettuhannet avoimet työpaikat kohtaamaan.”

Kokoomusjohtaja sanoo, että hän ymmärtää elinkustannusten nousun osuvan pahoin moniin suomalaisiin kotitalouksiin.

”Mutta kaikkeen ei ole nyt varaa, joten valintoja on tehtävä. Me haluamme keventää ansiotuloverotusta, jotta ihmisille jäisi jonkin verran enemmän käteen rahaa, jolla pärjätä kasvaneiden laskujen kanssa.””

Kokoomus pelkää että pienituloisimmat työssäkäyvät joutuvat maksuvaikeuksiin eivätkä suoriudu itsenäisestä elämästä ja putoavat yhteiskunnan tukieläteiksi ja sitä myören SDP äänestäjiksi.

Eikös SDP ole Hallituksessa. Vuonna 2019 tuli uudistus, että yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole enää lasku toimeentulotuessa. Tuo koskee omistusasujia, jos heidät irtisanotaan.

Kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 8 vuoden aikana

Kiitos tiedosta. Olet kirjoittanut tämän jostain lukemasi uutisen edellisen 8 kuukauden aikana luultavasti 25000 kertaa. 8-10 vuotta tähän nyt menee, eläkeläiset ei mene kampaajalle, työllistettynä olet ollut sairaanhoidossa jne. Kiitos panoksestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on oikeastaan hyvä, että jauhomakkarat ja vanukkaat on jäänyt pois ja hillomunkkeja saa kymmenen sijasta enää yhden. Kassit on nykyään paljon terveellisempiä kuin ennen! Eipähän tarvitse syödä niin paljon paskaa tai heittää ruokaa roskiin, ja mulla on aikaa käy leipäjonossa vaikka joka päivä hakemassa lisää ruokaa.

Vierailija
804/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa äänestää Kokoomusta että saadaan sama meno jatkumaan. Myös äänestämättä jättäminen ajaa saman asian. Porvarit nauraa matkalla pankkiin.

No siellä on kyllä demari päämonisterinä ja keskustalainen valtiovarainministeri. Muut hallituspuolueet Vasemmisto, Vihreät ja RKP.

Ja hallitusko on vastuussa Putinin aloittamasta sodasta ja yhteisistä lännen pakotteista?

Ja Vasemmistoliittohan esittää nyt korotusta Kelan tukiin kustannusten nousun vuoksi.

Vierailija
805/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Eu:n ruokakassit korvattu kahdenkympin kupongeilla, joilla saa elintarvikkeita kaupasta? Facessa persaukiset ihan omalla naamalla kommentoivat, ettei tuolla rahalla saa kaupasta juuri mitään. Huh huh, itse en kehtaisi! Nuorempana tuli oltua pitkiäkin jaksoja työttömänä Kelan rahoilla, mutta silti rahaa riitti solukämpän vuokran lisäksi myös tupakointiin ja kaljoitteluun. Mitään toimeentulotukea en olisi kehdannut edes hakea, kun taas tämän päivän köyhät puhuvat tt-tuesta ihan normaalina asiana.

Olen ollut lomautettuna tässä pari kuukautta ja nyt mulla on ollut aikaa tehdä ruuat alusta asti itse. Syön päivässä aamupuuron, kaksi lämmintä ateriaa ja iltapalan, sekä runsaasti hedelmiä ja vihanneksia. Ruokaan on mennyt rahaa n. 150 € per kuukausi, summa sisältää myös vessapaperit, pesuaineet sun muut. Voisin alkaa järjestää jotain elämänhallintakursseja näille ilmaisen ruoka-avun sisällöstä valittajille.

Vierailija
806/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Eu:n ruokakassit korvattu kahdenkympin kupongeilla, joilla saa elintarvikkeita kaupasta? Facessa persaukiset ihan omalla naamalla kommentoivat, ettei tuolla rahalla saa kaupasta juuri mitään. Huh huh, itse en kehtaisi! Nuorempana tuli oltua pitkiäkin jaksoja työttömänä Kelan rahoilla, mutta silti rahaa riitti solukämpän vuokran lisäksi myös tupakointiin ja kaljoitteluun. Mitään toimeentulotukea en olisi kehdannut edes hakea, kun taas tämän päivän köyhät puhuvat tt-tuesta ihan normaalina asiana.

Olen ollut lomautettuna tässä pari kuukautta ja nyt mulla on ollut aikaa tehdä ruuat alusta asti itse. Syön päivässä aamupuuron, kaksi lämmintä ateriaa ja iltapalan, sekä runsaasti hedelmiä ja vihanneksia. Ruokaan on mennyt rahaa n. 150 € per kuukausi, summa sisältää myös vessapaperit, pesuaineet sun muut. Voisin alkaa järjestää jotain elämänhallintakursseja näille ilmaisen ruoka-avun sisällöstä valittajille.

Mahtava idea!

Huomasin, että Martat on tehnyt reseptivihkosen EU-ruokakassille: https://www.ruokavirasto.fi/globalassets/yhteisot/tuet-ja-kehittaminen/…

Vierailija
807/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla sain leipää ja banaaneja. Vielä tammikuussa jaossa oli enemmän ruokatavaroita. Hintojen nousu ja pienet tulot pakottavat minut leipäjonoon joka toinen viikko, vaikka olen kipeä seuraavan päivän jonottamisesta ja kävelemisestä.

Kannattaa varmaan tehdä jo testamentti jos käveleminen vie voimat. Normaali ihminen liikkuu joka päivä ja käy sen päälle töissä.

Mä voin tehdä kokopäiväisesti alani töitä, mutta en voi seisoa pitkään tai kävellä pitkiä matkoja pahan nivelrikon vuoksi. Ei ole ylipainosta johtuvaa, vaan nuoruuden pitkäaikaisesta alipainosta.

Vierailija
808/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi lakkauttaa koko leipäjonon kun ei siitäKÄÄN osaa köyhä kuin valittaa ja märistä. Ilmainen raha kun ropsahtaa tilille, vali vali. Ei tullut riittävästi, mutta mitään en itse toki aio tehdä kohentaakseni tilannettani. Ilmainen ruoka ei ollut riittävän hyvää, vali vali. Mutta mitään en edelleenkään tee itse, vaivannäkö ei ole mun juttu. Tukityöllistyksetkin ihan liikaa vaadittu, kotona makaamalla pitää raha saada. Leipäjonoonkin kohta varmaan vaaditaan kotiinkuljetuspalvelu.

Olen kyllä tämän kirjoittajan kanssa niin samaa mieltä. Kun ilmaiseksi saa niin siitäkin pitää valittaa että pitäisi saada vieläkin enemmän ilmaista.

Olisivat tyytyväisiä että saavat edes jotain.

Toisaalta tuollainen vastikkeeton auttaminen laiskistaa noita leipäjonossa olevia.

Pitäisi tehdä jotain työtä, esim. roskien keräilyä, syksyisin haravointia tms. ennen kuin tuon ilmaisen leipäkassin saa.

Pistää vihaksi nuo iänikuiset valittajat jotka elävät toisten rahoilla. Jos ei täällä ole hyvät oltavat niin menkää muualle. Ei teidän ulinaanne kukaan jää täällä kaipaamaan.

T: Nettomaksaja

Köyhä ja pienituloinenkin maksaa veroja.  Ansiosidonnaisesta tai sairaspäivärahasta menee 20-25%.  Lisäksi tavaroissa ja palveluissa on alv.  Ja ns. nettomaksajakin kuluttaa palveluita: koulut, sairaalat, tiet jne, niin että ei täällä kukaan sen kummemmin toisen rahoilla pelkästään elä.  Vähän vaan saisi tasaisemmin jakautua, niin ei olisi rutiköyhiä tai upporikkaita, jotka ei sivistyneeseen demokratiaan kuulu.

En käytä mitään julkisen puolen palveluita mutta maksan todella paljon veroja niin palkasta kuin monesta muusta asiasta.

Se että valitetaan jopa siitä että leipäjonosta ei saa enää ilmaista tavaraa niin paljon kuin aikaisemmin ei mene itsellä oikein jakeluun. Mihin te syöttiläät olisitte koskaan tyytyväisiä?

Mitä jos te toisten rahoilla elävät tienaisitte aivan itse elantonne ja pitäisitte suunne supussa. Sen verran olette velkaa elättäjillenne.

Mitään ette kuitenkaan ole valmiit tekemään yhteiskunnan eteen vaikka vapaa-aikaa olisi käytettäväksi vaikka vanhusten ulkoiluttamiseen tai juttuseuraksi.

Niin että mene töihin ja lopeta toisten rahoilla eläminen niin pärjäät varmasti paremmin.

T: Nettomaksaja

Vierailija
809/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla sain leipää ja banaaneja. Vielä tammikuussa jaossa oli enemmän ruokatavaroita. Hintojen nousu ja pienet tulot pakottavat minut leipäjonoon joka toinen viikko, vaikka olen kipeä seuraavan päivän jonottamisesta ja kävelemisestä.

Kannattaa varmaan tehdä jo testamentti jos käveleminen vie voimat. Normaali ihminen liikkuu joka päivä ja käy sen päälle töissä.

Mä voin tehdä kokopäiväisesti alani töitä, mutta en voi seisoa pitkään tai kävellä pitkiä matkoja pahan nivelrikon vuoksi. Ei ole ylipainosta johtuvaa, vaan nuoruuden pitkäaikaisesta alipainosta.

Mene sitten tekonivelleikkaukseen kun sellaisen kyllä saa jos kriteerit täyttyvät. En kyllä ollenkaan ymmärrä ihmisiä jotka ovat noin aloitekyvyttömiä ja sen vuoksi makaavat vain kotonaan. Tavoite on saada sinut kuntoon ja työhön eikä elämään loppuikää yhteiskunnan rahoilla.

Vierailija
810/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Petteri Orpon mukaan pitäisi sosiaalitukia leikata! Haluaa viedä huonosti toimeentulevilta ja samalla keventää verotusta. Keskituloisille jäisi ehkä 20e enemmän, mikä nyt ei heidän tilannetta paljoa muuta. Oikeasti köyhälle joku 20e on todella iso raha. Järkyttävää!

Vierailija
811/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän sillä kahdellakympillä hirveästi saakaan - riippuu tietysti miten usein sellaisen kupongin saa. (En kyllä julkisesti kehtaisi valittaa.) Sentään sillä ilmeisesti saa ostaa tavarat haluamastaan kaupasta, mikä on tosi hienoa. Ja ilmeisesti se kattaa myös muita tuotteita kuin ruokaa, sekin hyvä asia.

Muistan kun joskus aikoinani kävin diakonilta hakemassa apua ja sain maksusitoumuksen kauppaan, valittavana oli kaksi kallista K-Markettia. Olin toki kiitollinen avusta, mutta harmitti toisaalta, kun sillä samalla sitoumuksella olisi jostain edullisemmasta kaupasta ostanut monta tuotetta enemmän.

Vierailija
812/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset rahastetaan rutiköyhiksi valtavilla maksuilla ja eliitti ja rikkaat kiittävät... maailman onnellisin maa on maailman onnettomin maa... Suomessa on maailman kallein eläminen kun katsotaan kaiki maksut ja verot yhteensä...

Vierailija
813/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuan hinta nousee koko ajan. Sillä 20 eurolla on silloin vuosia sit ostettu tuplasti ruokaa.

Vierailija
814/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuan hinta nousee koko ajan. Sillä 20 eurolla on silloin vuosia sit ostettu tuplasti ruokaa.

Toisaalta luulisi ihmisten ilahtuvan, kun sillä saa tasan sitä, mitä itse haluaa syödä eikä aina sitä samaa näkkäriä, kaurahiutaleita, maitojauhetta, makaronia, nötköttiä ja mitä kassissa nyt onkaan. Vai liekö pelkona leimautuminen ruoka-avun saajaksi, jos käyttää maksusitoumuksen tutussa ruokakaupassa? Siinä tapauksessa olisi hassua julkisesti FB:ssa kommentoida mitään asiasta.

Vierailija
815/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä nykyäänkin elää vaikka viikon, mutta eihän teille köyhille kelpaa mitkään halpistuotteet.

Vierailija
816/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa leipoisitte itse leipänne. Siitä se terveempi asenne alkaa, kun rupeaa itse tekemään eikä odota aina saavansa jostain ilmaiseksi jotain. 

Vierailija
817/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö siis ruokajonon ylijäämäleipä jättää hakematta? Roskiinko se pitäisi heittää?

Siksi kun leipä pitäisi joidenkin mielestä leipoa itse.

Vierailija
818/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku valittaa 20 euron lahjakortistakin?!? Saahan tuolla parin, kolmen ruuan aineet. Kelpaisi todellakin! Mutta kun tulot on hieman yli tukirajojen, niin mistäpä tuollaisen saisi.

Vierailija
819/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maailma on pullollaan kaikenlaista simppeliä mutta yhteiskuntaa hyödyttävää hommaa, jota voi myös tehdä vain muutaman tunnin päivässä."

Varmasti on. Kukas siitä vaan maksaisi?

Siitä maksetaan tukien muodossa. Ei varsinaista välttämätöntä työtä, joten ei tarvitse hääppöistä palkkaakaan maksaa. Muutama tunti päivässä, mutta pitää päivärytmiä yllä ja estää passivoitumista, kotiin jumiutumista ja silkkaa lorvimista. Miksi tuen kuuluisi olla terveelle ihmiselle vastikkeetonta?

Vierailija
820/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos luuseri, "5000 ekeä kuussa" saava juntti käynyt myös näin lauantaina kommentoimassa? 

Vai onko ollut työhommia? :D :D :D