Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen

Vierailija
24.03.2022 |

Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?

Kommentit (954)

Vierailija
421/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sosiaaliturva ihmisten elättämistä varten. Ruokajono on ylimääräistä hyväntekeväisyyttä. Ei sen varaan kuulukaan heittäytyä. Pitäisikö työttömän saada shoppailla ja kuluttaa tuo 500e ja siihen ruuat vielä päälle? Käyn töissä eikä minulla todellakaan ole varaa käyttää tuota määrää kuukaudessa vaan itseeni. 

Vierailija
422/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät saakin kuolla pois. 

Tehkää meille rahaa tai hypätkää järveen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen mediaanipalkka on 3200 euroa. Tästä jää käteen 2200€. Minä tienaan tämän.

Jotta voit käydä töissä sinulla pitää olla rahaa työmatkoihin joihin menee noin 150€ kk keskimäärin. Sinun pitää näyttää suht siistiltä (työvaatteet, kengät, kampaaja muutama kerta vuodessa, perus meikki, työvälineitä kuten läppärilaukku jne) verrattuna pelkästään kotona olemiseen. Tähän menee noin 50€/kk. Työpaikoilla on syötävä lounas siihen menee 8€/pvä eli vaikka 160€/kk. Tämä on usein myös "puolipakollinen" sosiaalinen tapahtuma. Nyt käteen jäävä summa on enää 1840€. Tästä summasta on sitten maksettava aivan kaikki koska mitään tukea ei tipu. Itsellä esim. Vuokraan 840€ ja ruokakauppaan 450€( sisältää pesuaineet ja vessapaperit jne). Jäljelle jää 550€ josta lapsen päiväkotimaksu 250€, opintolaina 100€ (päättyy neljän vuoden päästä), sähkö ja vesi lasku 100€/kk, puhelinlasku, laajakaista ja ainoa höpötys eli netflix ja vakuutukset yhteensä 100€/kk Usein olen tiukilla jos pitää ostaa mitään kalliimpaa. Sitten minua vielä jotkut kateelliset pitää rikkaana!!

Lisäksi työpäivään ja matkoihin menee tosi paljon aikaa ja energiaa ja olen ihan loppu iltaisin. Olen silti kiitollinen että on töitä mutta ei mulla säästöön jää mitään! Älkää kadehtiko!

Minulla on sama bruttopalkka, nettoni on 2340e. Siitä laitan 1000e sijoituksiin ja säästöihin, eli jäljelle jää 1340e yhden hengen ja kahden kissan taloudessa.

Vuokraan vesimaksuineen vajaa 650e, ruokakauppaan ehkä 200e, puhelinlaskuun 10e, HSL-lippuun 65e, sähköön 25-30e, liiton jäsenmaksu 28e, vakuutukset 24e. Ei tarvitse joka kuukausi käydä vaate- tai meikkiostoksilla, kampaajalla ehkä 2-3 kk välein, läppärilaukun kustantaa työnantaja.

Eli vaikka laitan palkastani tonnin säästöön niin pakollisten kulujen jälkeen jää vielä joku 330e terveydenhuoltoon, kissojen kuluihin, lounaisiin, harrastuksiin ja huvituksiin.

Voi kun käteen jäisikin tuollainen summa. Moni yksineläjä joutuu tuosta ja pienemmästäkin maksamaan kaikki kulunsa, myös asumisen. (1340 e).

Jos on ne kissat niin niidenkin kulut.

Vierailija
424/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreä liike kirjoitti:

Menkää töihin jos haluatte syödä

Annatko työpaikkasi sitä tarvitsevalle?

Menetin 90- luvun lamassa ihanan työpaikkani, jossa ehdin olla lähes 20 vuotta. Olihan se melkoinen shokki, mutta vaihtoehdot olivat vähissä. Vaihtoehtona ei todellakaan ollut jäädä yhteiskunnan elätiksi, joten koulunpenkille 5- kymppisenä ja nyt uudessa ammatissa useamman vuoden. Töitä riittää (soteala) niin paljon kuin jaksaa tehdä.

Sinulla oli hyvä onni, että olit niin hyvässä kunnossa fyysisesti, että jaksat nostella ja kumarrella. Olettaen, että olet lähihoitaja tai fyysisessä hoitoalan työssä. Korjaa, jos olen väärässä.

Joillakin on raskaassa työssä pitkän työputken jälkeen esimerkiksi selkä niin huonossa kunnossa, että suorittavat hoitotyöt eivät vaan onnistu.

Viiskymppisenä toki voi kouluttautua muullekin alalle. Mutta todettuhan on, että hoitoala on miltei ainoa missä töitä löytyy miltei aina.

Myös on niin, että jotkut ihmistyypit, vaikka olisivat fyysisesti kunnossa, ovat sellaisia, että eivät vain sovellu hoitajiksi.

Sekin on mielestäni väärin, että ajatellaan, ettei sen niin väliä ole, kaikki vaan kouluttautukaa hoitoalalle. Kunhan vaan töitä teette. Viis siitä, miten kohtelevat sairaita ja/tai vanhoja ihmisiä.

En kiellä, etteikö kouluttautua kannata vanhempanakin. Toisia onnistaa. Mutta kaikilta aloilta ei töitä niin vaan silti saa.

Realiteetit pitää kertoa täälläkin.

Ei fyysisyyteen tarvita onnea vaan oman kunnon ylläpitoa ja liikkumista elämän aikana.

Vierailija
425/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät notkuu somessa kaiken päivät

Vierailija
426/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa varoitellaan, että leipä voi pian maksaa 10 euroa. Hinnat ovat nousseet sielläkin jo nyt.

„Brot könnte bald zehn Euro kosten!“

https://www.bild.de/geld/wirtschaft/politik-ausland/ukraine-krieg-bauer…

Vierailija
427/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreä liike kirjoitti:

Menetin 90- luvun lamassa ihanan työpaikkani, jossa ehdin olla lähes 20 vuotta. Olihan se melkoinen shokki, mutta vaihtoehdot olivat vähissä. Vaihtoehtona ei todellakaan ollut jäädä yhteiskunnan elätiksi, joten koulunpenkille 5- kymppisenä ja nyt uudessa ammatissa useamman vuoden. Töitä riittää (soteala) niin paljon kuin jaksaa tehdä.

Sinulla oli hyvä onni, että olit niin hyvässä kunnossa fyysisesti, että jaksat nostella ja kumarrella. Olettaen, että olet lähihoitaja tai fyysisessä hoitoalan työssä. Korjaa, jos olen väärässä.

Joillakin on raskaassa työssä pitkän työputken jälkeen esimerkiksi selkä niin huonossa kunnossa, että suorittavat hoitotyöt eivät vaan onnistu.

Viiskymppisenä toki voi kouluttautua muullekin alalle. Mutta todettuhan on, että hoitoala on miltei ainoa missä töitä löytyy miltei aina.

Myös on niin, että jotkut ihmistyypit, vaikka olisivat fyysisesti kunnossa, ovat sellaisia, että eivät vain sovellu hoitajiksi.

Sekin on mielestäni väärin, että ajatellaan, ettei sen niin väliä ole, kaikki vaan kouluttautukaa hoitoalalle. Kunhan vaan töitä teette. Viis siitä, miten kohtelevat sairaita ja/tai vanhoja ihmisiä.

En kiellä, etteikö kouluttautua kannata vanhempanakin. Toisia onnistaa. Mutta kaikilta aloilta ei töitä niin vaan silti saa.

Ei fyysisyyteen tarvita onnea vaan oman kunnon ylläpitoa ja liikkumista elämän aikana.

Ymmärsit hyvin, mitä tarkoitin. Jos on fyysisiä rajoitteita, niin ettei pysty nostelemaan painavia asiakkaita. Fyysinen kunto ei tarkoita pelkästään kunnon ylläpitoa tai liikkumisella ylläpidettävää kuntoa. Myös aikaisempi, raskas työ ja ikä syö fyysistä kuntoa. Jotkut synnynnäiset viat ovat myös mahdollisia, onnettomuudet jne.

Ilmeisesti olet itse hyvässä fyysisessä kunnossa kuntoilun ansiosta. Se ei näköjään takaa sitä, että kuntoilu kasvattasi myös ihmisen aivokapasiteettia.

Voisiko ehkä ollakin päinvastoin.

Vierailija
428/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa varoitellaan, että leipä voi pian maksaa 10 euroa. Hinnat ovat nousseet sielläkin jo nyt.

„Brot könnte bald zehn Euro kosten!“

https://www.bild.de/geld/wirtschaft/politik-ausland/ukraine-krieg-bauer…

Mikä niistä leivistä?

Neuvostoliitossa oli vain yhdenlaisia leipiä, niitä vuokalimppuja.  Ne aina vertailivat kuinka halpa on leipäkilo heillä, eivätkä käsittäneet, kun suomalainen yritti kertoa mitä erilaiset leivät maksavat.  Vehnä-, ruis-, kaura-, ohra-, limppu, reikäleipä, sämpylä jne.

Vierailija
429/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle että miten sillä minimillä 300 eurolla, eli alennetulla toimeentulotuella ei saa tarpeeksi ruokaa syödäkseen?

Ette te mitään leipäjonoja tarvitse vaan ihmisen, joka kädestä pitäen taluttaa teitä kaupassa osoittaen hintalappuja. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Vierailija
430/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreä liike kirjoitti:

Ymmärsit hyvin, mitä tarkoitin. Jos on fyysisiä rajoitteita, niin ettei pysty nostelemaan painavia asiakkaita. Fyysinen kunto ei tarkoita pelkästään kunnon ylläpitoa tai liikkumisella ylläpidettävää kuntoa. Myös aikaisempi, raskas työ ja ikä syö fyysistä kuntoa. Jotkut synnynnäiset viat ovat myös mahdollisia, onnettomuudet jne.

Ilmeisesti olet itse hyvässä fyysisessä kunnossa kuntoilun ansiosta. Se ei näköjään takaa sitä, että kuntoilu kasvattasi myös ihmisen aivokapasiteettia.

Voisiko ehkä ollakin päinvastoin.

Ja puppua. Tuttuni (nainen kyseessä) on ikänsä ollut ammatissa, joka lukeutuu fyysisimpien ja työpaikkavaarallisimpien paikkojen joukkoon. On AINA korostanut oikean nostotekniikan merkitystä, itsensä fyysisesti aktiivisena pitämistä ja voitelevaa hyötyliikuntaa. Tämä kaikki allekirjoitetaan myös alan tutkimuksissa. Toki edellyttää myös savuttomuutta ja mieluiten alkoholittomuutta.

Loppukaneettisi paljastaa sinusta enemmän kuin minusta.

Vierailija
431/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?

Niinpä. Tai jo ne täällä valmiiksi olevat muualta tulleet jotka ei eri syiden vuoksi kelpaa työnantajille. Ensin pitäisi järjestää työpaikka kotimaisille työttömille ja myös täällä entuudestaan oleville muualta tulleille.

Siinähän se tuli "Pitäisi järjestää työpaikka kotimaisille työttömille!" Ettei niinkun itse tarvitse korviaan lotkauttaa, kotiin pitäisi tuoda.

No pitääkö niiden ukrainalaisten sitten "korvaansa lotkauttaa"? Ne voisi mennä ihan samoihin työhaastatteluihin suomalaisten kanssa ja työnantaja saa valita ottaako kieliummikon ukrainalaisen jolle suomalainen työelämä sääntöineen on ihan tuntematonta, vai suomalaisen työttömän, jos molemmilla on sama pätevyys työhön. Mitä luulet että suurimmassa osassa haastatteluja tapahtuisi?

En kadehdi ukrainalaisten asemaa, hehän ovat täällä sotaa paossa ja varmasti eivät ole kaikki sukulaiset ja ystävät heillä turvassa, olen vain katkera systeemille jolla nyt yhtäkkiä onkin mahdollisuus OSOITTAA työpaikka ukrainalaiselle, kun minulle ovat tarjonneet eioota vuosikymmenen ajan vaikka olenkin uudelleenkouluttautunut ja päivittänyt osaamistani ja hakenut niitä paskaduunejakin, jne. Tuskin kaikki ne mammat ja mummot joita sieltä on päässyt pois ovat kykeneviä saati päteviä ns. hanttihommiin joihin ainakin suomalainen tarvii vähintään ammattitutkinnon ja työturvallisuuskortin.

..se puutarhatyö edelleen.

Eivät ottaneet kun ei ollut aiempaa kokemusta.

Ai puutarhalle vai?

Minulla ei ole alan koulutusta, mutta taimitarha olisi ottanut jos olisi ollut kokemusta maanviljelystä. Ei ole, eivät ottaneet.

Mikä taimitarha? Tuttavani oli vuosia puutarhalla töissä ilman minkäänlaista alan koulutusta eikä ollut todellakaan mitään maatilaa kotona.

Milloin ystäväsi oli niissä töissä? 1990-luvulla varmaan pääsikin, 2010- ja 2020-luvuilla voi olla vaikeampaa jos ei ole mitään tutuntuttuja tms. suhteita. Eikä maanviljelys tuossa varmaan tarkoita maatilaa vaan esim. just kotipihan hoitoa tai vastaavaa.

- eri

Vierailija
432/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa elämä.

Vierailija
433/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?

Niinpä. Tai jo ne täällä valmiiksi olevat muualta tulleet jotka ei eri syiden vuoksi kelpaa työnantajille. Ensin pitäisi järjestää työpaikka kotimaisille työttömille ja myös täällä entuudestaan oleville muualta tulleille.

Siinähän se tuli "Pitäisi järjestää työpaikka kotimaisille työttömille!" Ettei niinkun itse tarvitse korviaan lotkauttaa, kotiin pitäisi tuoda.

No pitääkö niiden ukrainalaisten sitten "korvaansa lotkauttaa"? Ne voisi mennä ihan samoihin työhaastatteluihin suomalaisten kanssa ja työnantaja saa valita ottaako kieliummikon ukrainalaisen jolle suomalainen työelämä sääntöineen on ihan tuntematonta, vai suomalaisen työttömän, jos molemmilla on sama pätevyys työhön. Mitä luulet että suurimmassa osassa haastatteluja tapahtuisi?

En kadehdi ukrainalaisten asemaa, hehän ovat täällä sotaa paossa ja varmasti eivät ole kaikki sukulaiset ja ystävät heillä turvassa, olen vain katkera systeemille jolla nyt yhtäkkiä onkin mahdollisuus OSOITTAA työpaikka ukrainalaiselle, kun minulle ovat tarjonneet eioota vuosikymmenen ajan vaikka olenkin uudelleenkouluttautunut ja päivittänyt osaamistani ja hakenut niitä paskaduunejakin, jne. Tuskin kaikki ne mammat ja mummot joita sieltä on päässyt pois ovat kykeneviä saati päteviä ns. hanttihommiin joihin ainakin suomalainen tarvii vähintään ammattitutkinnon ja työturvallisuuskortin.

Ai puutarhalle vai?

Minulla ei ole alan koulutusta, mutta taimitarha olisi ottanut jos olisi ollut kokemusta maanviljelystä. Ei ole, eivät ottaneet.

Mikä taimitarha? Tuttavani oli vuosia puutarhalla töissä ilman minkäänlaista alan koulutusta eikä ollut todellakaan mitään maatilaa kotona.

Milloin ystäväsi oli niissä töissä? 1990-luvulla varmaan pääsikin, 2010- ja 2020-luvuilla voi olla vaikeampaa jos ei ole mitään tutuntuttuja tms. suhteita. Eikä maanviljelys tuossa varmaan tarkoita maatilaa vaan esim. just kotipihan hoitoa tai vastaavaa.

- eri

2008-> aina 2010-luvun loppupuolelle saakka.

Vierailija
434/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle että miten sillä minimillä 300 eurolla, eli alennetulla toimeentulotuella ei saa tarpeeksi ruokaa syödäkseen?

Ette te mitään leipäjonoja tarvitse vaan ihmisen, joka kädestä pitäen taluttaa teitä kaupassa osoittaen hintalappuja. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Se 300 euroa ei ole vain ruokaan. Siitä pitää normaalisti maksaa myös osa vuokraa, koska samoin kuin Kelan muiden tukien, toimeentulotuenkin vuokrataso on jämähtänyt jonnekin 2000-luvun alkuaikoihin. Vaikka asuisi 1970-luvun opiskelijakämpästä uudelleennimetyksi yksiöksi, jossa moni ei suostuisi asumaan vaikka maksettaisiin, vuokrat ovat silti nousseet niin paljon ettei se korvattavuus ole välttämättä edes sitä 80% mikä pitäisi olla. Siitä samasta rahasta menee myös kaikki muut laskut ja maksut joita ei lasketa välttämättömiksi. Aina välillä pitää myös ostaa vaatteita, lääkkeitä joita ei korvata (jos sen saa ilman reseptiä, siihen kirjoitettu resepti ei auta että sen saisi korvattavaksi), liikkuminen julkisilla pääkaupunkiseudun ulkopuolella voi olla aika kallista - mieti jos kauppareissulla joutuisit maksamaan 5,60 € suuntaansa ja samalla lipulla ei ehdi vaihtoon koska vuoroja menee vain joka toinen tunti.

Ihmisillä on kummallinen harhakäsitys että toimeentulotuella Kela maksaa iiiiiihan kaiken paitsi ruuan. Ei maksa.

Vierailija
435/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai puutarhalle vai?

- eri

2008-> aina 2010-luvun loppupuolelle saakka.

Ystäväsi oli sitten onnekas. Tai nuori. Olen itse 41-v. Selkä ym. kunto kyllä kestäisi kyykistelyä ja kumartelua ja nostamista, jne., mutta ymmärrän kyllä työnantajaakin joka mieluummin ottaa parikymppisen kuin nelikymppisen, jos kummallakaan ei ole alan koulutusta tai kokemusta.

- se joka alunperin mainitsi taimitarhan

Vierailija
436/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää, että leipäjonoissa jaetaan viikonkin vanhaa ruokaa, esim.maidot, monesti jäänyt juomatta, kun valmiiksi pilaantunutta, lihat onneks nykyään pakastetaan, että säilyy, mutta paljon on sellaista mikä menee suoraan roskiin, kun ovat homeessa ja mätiä, miksi edes kehtaavat jakaa tuommosia, johan siihen voi joku kuolla, kun erehdyksissä syö vanhaa, kaikki kun katso niin tarkkaan.

Olen nähnyt omin silmin, kuinka kaikki eivät katso niin tarkkaan. Jotkut eivät katso laisinkaan. Eräs entinen kaveri alkoi harrastaa street foodia jo 32 vuotta sitten, kun oli ensin hommannut kämpästään häädön ja aloitti asunnottomana elämisen periaatteesta. Hän siis söi kaiken, mitä onnistui roskiksesta löytämään ja sattui kadulta löytämään, esim. hodarista pudonneen nakin pätkän. Tästä tulee se street food. Ei häntä haitannut, vaikka leivässä oli hometta tai jokin oli lojunut kadulla ties miten pitkään. Suuhun vaan, mikä vähänkin sattui ruoalta näyttämään.

Moni on kuollut syöpään, kun on ollut ruokailutottumukset kuukauden verran hiukan pielessä, mutta tämä jätteiden syöjä sen kun mennä porskuttaa vaan.

Vierailija
437/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kukaan kuole nälkään ellei itse halua.

Vierailija
438/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän kuudella eurolla päivä, käyn S-Marketissa ja Lidlissä, syön terveellisesti enkä nälkää näe.

Vierailija
439/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei kukaan kuole nälkään ellei itse halua.

Ei vielä, muutaman kuukauden päästä voi hymy hyytyä, Suomessa ja muualla. Seuraavat taistelut käydään ruoasta.

Hohhoijaa…

Vierailija
440/954 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää kumppani jolla on töitä niin ei tule nälkä. Tietty jos olet jo ikäloppu tai jonkun spurgun näkönen niin itse olet tiesi valinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä