Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen
Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?
Kommentit (954)
Vierailija kirjoitti:
Saksassa varoitellaan, että leipä voi pian maksaa 10 euroa. Hinnat ovat nousseet sielläkin jo nyt.
„Brot könnte bald zehn Euro kosten!“
https://www.bild.de/geld/wirtschaft/politik-ausland/ukraine-krieg-bauer…
Hinnat nousee ja hinnat laskee, toisia leipä pierettää ja toisia ei, jotkut ei syö sitä ollenkaa ja lokeille se kelpaa aina. Elämä on ihmeellistä.
Hauska ketju, täällä on kaksi päivää meuhkannut eräs "5000/kk saava", parhaaseen työaikaan.
En tiedä ketä säälin eniten: ukrainailaisia, suomalaisia köyhiä vai tätä kaveria. :D
Suomalaiset 'köyhät' hermostuvat, kun samasta kasasta tulevat jakamaan sodan jaloista pakoon lähteneet ukrainalaiset.
Ainoat jotka voisi siitä hermostua, on ne jotka sitä kasaa kasvattavat veronmaksuillaan. Itse olen yksi näistä rahoittajista. Tunnen empatiaa näitä ukrainalaisia kohtaan, jotka ovat menettäneet kotinsa, perheenjäseniään, omaisuutensa ja joiden koko tulevaisuus menee uusiksi. Empatiani on sen sijaan vähentynyt näitä valittavia suomalaisia kohtaan, joiden ei tarvitse pelätä henkensä edestä ja joilla on kuitenkin katto päänsä päällä, eikä kukaan ole vielä kuollut nälkään.
Olen jo tottunut siihen, että vaikka olen omalta osaltani ollut aina rahoittamassa muiden suomalaisten elämistä, aina on kuulunut kateellista narinaa juuri näiden samojen ihmisten suunnalta. Koskaan ei ole verotus tarpeeksi korkea minun(kaan) kohdallani, tulontasauksilla pitäisi saada tekemättömät ja tekevät samalle tasolla. Sosialistin märkä päiväuni, ei siinä mitään.
Mutta että nyt ollaan kateellisia ukrainalaisille...no aina voi mennä askeleen alemmas kun oikein yrittää.
Syökää vähemmän. Tupakoikaa vähemmän. Dokatkaa vähemmän. Kiittää koko keho. Hemmetti, tuolla on oikeasti ihmisiä saarretuissa kaupungeissa kuolemassa nälkään.
Aika lihavia ne jonottajat on edelleen, eli ruoan määrää voitaisiin entisestään vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset 'köyhät' hermostuvat, kun samasta kasasta tulevat jakamaan sodan jaloista pakoon lähteneet ukrainalaiset.
Ainoat jotka voisi siitä hermostua, on ne jotka sitä kasaa kasvattavat veronmaksuillaan. Itse olen yksi näistä rahoittajista. Tunnen empatiaa näitä ukrainalaisia kohtaan, jotka ovat menettäneet kotinsa, perheenjäseniään, omaisuutensa ja joiden koko tulevaisuus menee uusiksi. Empatiani on sen sijaan vähentynyt näitä valittavia suomalaisia kohtaan, joiden ei tarvitse pelätä henkensä edestä ja joilla on kuitenkin katto päänsä päällä, eikä kukaan ole vielä kuollut nälkään.
Olen jo tottunut siihen, että vaikka olen omalta osaltani ollut aina rahoittamassa muiden suomalaisten elämistä, aina on kuulunut kateellista narinaa juuri näiden samojen ihmisten suunnalta. Koskaan ei ole verotus tarpeeksi korkea minun(kaan) kohdallani, tulontasauksilla pitäisi saada tekemättömät ja tekevät samalle tasolla. Sosialistin märkä päiväuni, ei siinä mitään.
Mutta että nyt ollaan kateellisia ukrainalaisille...no aina voi mennä askeleen alemmas kun oikein yrittää.
Ei se ole kateutta, jos on ihan aito huoli omasta pärjäämisestä.
En ole itse käynyt leipäjonoissa köyhyydestäni huolimatta, mutta tiedän, että monille ne ovat ihan elinehto, että rahat riittävät. Nyt kun tarvitsijoita on enemmän, niin ainoa toimiva ratkaisu olisi saada lisää ruokaa sinne leipäjonoihin. (Tai sitten pois sieltä ne, jotka sitä apua eivät oikeasti tarvitse, mutta sehän on käytännössä vaikea tai jopa mahdoton toteuttaa).
Aika mautonta puhua kateudesta, kun on tosiaan kyse (lähes) kaiken menettäneistä, sodan jaloista pois paenneista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika lihavia ne jonottajat on edelleen, eli ruoan määrää voitaisiin entisestään vähentää.
ei ole välttämättä kyse liiasta syömisestä jos on lihava. Minä sain 20kg lisää kun lopetin polttamisen niin kuin monet muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä tuntuu olevan järjestäen varaa hommata vähintään 5 lasta, muutama iso koira, jyrsijä, herra ties mitä. Sitten ruikutetaan seiskalehteä myöten miten yhteiskunta ei auta lapsiperhettä, Yhyy. Lasten tekoon ei tulisi tosiaankaan köyhiä elämänkoululaisia kannustaa yhtään millään lapsilisillä. Korkeintaan kahdesta lapsesta voisi tukea saada, loput on "ylellisyyttä" niille keillä resurssit ja kapasiteetti riittää tai tyhmyyttä ja silkkaa elämänhallintaongelmaa niiden kohdalla, joilla ei riitä. Juuri siitä syystä tähän tulisi puuttua, että tyhmyys ja köyhyys periytyvät.
kyllä yhteiskunta nimenomaan tarvitsee ja haluaa lapsia koska he ovat tulevia veronmaksajia ja myös eläkkeiden maksajia. Ajattele nyt ihan itse miten käy yhteiskunnan jossa ei ole lapsia? Uraihmiset miettivät vain omaa tulevaisuuttaan. Onneksi kaikki eivät ole samanlaisia.
Yhteiskunta tarvitsee lapsia, mutta ei näitä täysin toivottamien tapausten lapsia. Jos ihminen ei kykene heikkolahjaisuutensa vuoksi huolehtimaan edes itsestään, ei se omena kaus puusta putoa. Yhteiskunta tarvitsee kouluttautuneiden tai muuten pärjäävien vanhempien lapsia. Heikoimman aineksen lapsista ei koidu kuin kaikella todennäköisyydellä massiivisia kuluja vuosikymmeniksi.
Siellä on taas joku Kokkare vauhdissa. Aikanaan Kokoomusnuorten vpj sanoi että lapsilisät pitäisi poistaa kun ei pitäisi tukea heikomman aineksen lisääntymistä.
Juu, suupakin sauli kaipasi yksisuuntaista junamatkaa uuneihin tutustumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Syökää vähemmän. Tupakoikaa vähemmän. Dokatkaa vähemmän. Kiittää koko keho. Hemmetti, tuolla on oikeasti ihmisiä saarretuissa kaupungeissa kuolemassa nälkään.
En tupakoi, en juo, olen talven ajan kiristänyt vyötä kun täällä ei ole leipäjonoja eikä kirkolta tai kunnalta saa apua kuin vasta joskus 3 kk:n päästä. Olen jo laihtunut 10 kiloa. Kohta mennään alipainon puolelle. Oletko koskaan itse joutunut olemaan nälässä päivää pitempään?
Vierailija kirjoitti:
Syökää vähemmän. Tupakoikaa vähemmän. Dokatkaa vähemmän.
Tätä kommentointia minä aina ihmettelen - dokaako ja polttaako kaikki töissä käyvät kun kuvittelevat kaikkien muidenkin niin tekevän?
Yksin asuva työtön pärjää kyllä ilman leipäjonoa jos menee kunt.työtoimintaan vaikka 4 päivää viikossa. Siitä saa n.200e lisää rahaa kk. 9e päivä ja lippurahat saa vaikka asuisi vieressä. Sama jos on etäkurssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kommentointia minä aina ihmettelen - dokaako ja polttaako kaikki töissä käyvät kun kuvittelevat kaikkien muidenkin niin tekevän?
Meillä on toimeentulotuki. Ihmiselle pitää jäädä asumisen, sähkön ja terveysmenojen jälkeen elämiseen noin 500e. Jos näin ei ole, kannattaa ottaa yhteyttä välittömästi Kelaan. Kyllä tuolla rahalla ruokaa saa. Eli johonkin sen täytyy kadota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole välttämättä kyse liiasta syömisestä jos on lihava. Minä sain 20kg lisää kun lopetin polttamisen niin kuin monet muutkin.
Niin, tupakointihan vähentää ruokahalua, joten monet lihovat lopettamisen jälkeen, kun palautuu ns. normaali ruokahalu.
Tiedän erään naisen, joka polttaa vain siksi, että pysyy hoikkana. Exäni (mies) lopetti tupakoinnin, ja kauhisteli sitä, kun on "koko ajan" nälkä, lihoi kymmenisen kiloa muutamassa kuukaudessa. Retkahti sitten polttamaan uudestaan, ja paino alkoi laskea vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt edelleen liikaa. Tupakointi nopeuttaa aineenvaihduntaa. Kun lopetat täytyy myös vähentää syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Jakavat ottavat omaan tarpeeseen parhaat päältä. Nähty on, niin maallisessa kuin hengellisessäkin jakelussa..
Mulle on ihan ok jos ottavat vain itselleen tai perheelleen. Onhan se raskasta työtä jakaa sitä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on toimeentulotuki. Ihmiselle pitää jäädä asumisen, sähkön ja terveysmenojen jälkeen elämiseen noin 500e. Jos näin ei ole, kannattaa ottaa yhteyttä välittömästi Kelaan. Kyllä tuolla rahalla ruokaa saa. Eli johonkin sen täytyy kadota.
Miten paljon tunnet ihmisiä, joiden ainoat menot ovat asuminen, sähkö, terveysmenot ja ruoka?
Kerran erehdyin hakemaan, niin oli monta pussillista jotain ällöttäviä leipiä, osa poistettu alkuperäisestä pakkauksesta ja jaettu pakastepusseihin, ties kenen näpelöimänä. Sama juttu tehty pullalle, jota oli pari kappaletta kaupan pullaa pakastepussissa. 🤮 Oksettava makkarapaketti. Siinä se anti sitten oli. Voin vain todeta, että olen mielummin nälässä. Ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun erehdyn leipäjonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tupakoi, en juo, olen talven ajan kiristänyt vyötä kun täällä ei ole leipäjonoja eikä kirkolta tai kunnalta saa apua kuin vasta joskus 3 kk:n päästä. Olen jo laihtunut 10 kiloa. Kohta mennään alipainon puolelle. Oletko koskaan itse joutunut olemaan nälässä päivää pitempään?
Mikset hae toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon tunnet ihmisiä, joiden ainoat menot ovat asuminen, sähkö, terveysmenot ja ruoka?
Liittymä on ehkä ainut joka pitää itse maksaa. Joka kuukausiko tarvitsette uutta vaatetta?
Jakavat ottavat omaan tarpeeseen parhaat päältä. Nähty on, niin maallisessa kuin hengellisessäkin jakelussa..