Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen
Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?
Kommentit (954)
Vierailija kirjoitti:
Kävelen usein ruuanjakelujonon ohitse ja olen alkanut miettimään itsekin siellä käymistä. Mutta siis ohi kävellessäni olen jo usean vuoden ihmetellyt kuinka monet käyvät noutamassa ruokaa omalla autolla. Siellä on jopa pakettiautoja pysäköityinä tien viereen siksi aikaa. Jonottajat eivät näytä muutenkaan erityisen köyhiltä, vaatteet on uudehkoja ja porukka hyvässä lihassa.
Vähän sivuhuomiona sanon, että jollekin perheelle pakettiauto voi olla ainoa auto, eikä siihen kerätä mitään järjetöntä määrää lahjoitusruokaa. Meillä ainoa auto on pakettiauto kolmenkymmenen vuoden takaa, ei se mitään ökyilyä ole :) Muuten ihan hyviä huomioita kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?
Niinpä. Tai jo ne täällä valmiiksi olevat muualta tulleet jotka ei eri syiden vuoksi kelpaa työnantajille. Ensin pitäisi järjestää työpaikka kotimaisille työttömille ja myös täällä entuudestaan oleville muualta tulleille.
Siinähän se tuli "Pitäisi järjestää työpaikka kotimaisille työttömille!" Ettei niinkun itse tarvitse korviaan lotkauttaa, kotiin pitäisi tuoda.
Oon nyt lomalla ja tossa ihan 200 metrin päässä on yhden seurakunnan jakelupiste. Kun kävin lenkillä ja vertasin sitä jonoa siihen, mikä aiemmin on ollut jos olen ollut arkipäivänä kotona, esim. lomalla samaan aikaan viime vuonna, kun yleensä pidän aina lomat viikolla 12 tai 13, niin se oli varmaan kolme kertaa pitempi. Samoin yksi sairauseläkeläinen sanoi, että ei nyt kannata lähteä kun polttoaineeseen menee rahaa ja ei saa paljon mitään. Hän ei pärjää ilman autoa, invakortti on.
Omat silmäni avautuivat näistä ruokajakelun asiakkaista, kun kaverini mies jäi työttömäksi pariksi kuukaudeksi. Kaverini ja siskonsa kävivät tuona aikana useampaan otteeseen ruokajonossa hakemassa kassilliset.
Kaverini asuu miehensä ja kahden lapsensa kanssa puolen miljoonan omakotitalossa, heillä on kotona asuvien lasten autot mukaan laskettuna neljä autoa, joista yksi on premium-luokan kiesi. Siskonsa on tyhjäntoimittaja, joka ei kuunaan ole tehnyt töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?
No, ne ukrainalaiset tekee edelleen niitä töitä jotka ei suomalaiselle työttömälle kelpaa. Tiedät sen Tatjana aivan hyvin itsekin.
Et viittis hokea tätä valetta joka paikassa. Pari vuotta sitten jo mediassa puhuttiin monessa paikassa kuinka suomalainen työntekijä ei kelpaa yrittäjille. Ottavat näitä ulkomaalaisia joita on helpompi kusettaa, joilta voi periä vuokraa jostain hatarasta homevajasta.
Eikös sitä ainakin sanota, ettei rakennusalalle kannata suomalaisen juuri kouluttautua, koska töitä ei saa. Työt menevät "jostain syystä" virolaisille ja puolalaisille. Siinä sitten kiva kuulla p*skanjauhantaa siitä, että kumma kun ei työt kelpaa suomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreä liike kirjoitti:
Menkää töihin jos haluatte syödä
Annatko työpaikkasi sitä tarvitsevalle?
Menetin 90- luvun lamassa ihanan työpaikkani, jossa ehdin olla lähes 20 vuotta. Olihan se melkoinen shokki, mutta vaihtoehdot olivat vähissä. Vaihtoehtona ei todellakaan ollut jäädä yhteiskunnan elätiksi, joten koulunpenkille 5- kymppisenä ja nyt uudessa ammatissa useamman vuoden. Töitä riittää (soteala) niin paljon kuin jaksaa tehdä.
Sinulla oli hyvä onni, että olit niin hyvässä kunnossa fyysisesti, että jaksat nostella ja kumarrella. Olettaen, että olet lähihoitaja tai fyysisessä hoitoalan työssä. Korjaa, jos olen väärässä.
Joillakin on raskaassa työssä pitkän työputken jälkeen esimerkiksi selkä niin huonossa kunnossa, että suorittavat hoitotyöt eivät vaan onnistu.
Viiskymppisenä toki voi kouluttautua muullekin alalle. Mutta todettuhan on, että hoitoala on miltei ainoa missä töitä löytyy miltei aina.
Myös on niin, että jotkut ihmistyypit, vaikka olisivat fyysisesti kunnossa, ovat sellaisia, että eivät vain sovellu hoitajiksi.
Sekin on mielestäni väärin, että ajatellaan, ettei sen niin väliä ole, kaikki vaan kouluttautukaa hoitoalalle. Kunhan vaan töitä teette. Viis siitä, miten kohtelevat sairaita ja/tai vanhoja ihmisiä.
En kiellä, etteikö kouluttautua kannata vanhempanakin. Toisia onnistaa. Mutta kaikilta aloilta ei töitä niin vaan silti saa.
Realiteetit pitää kertoa täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prismassa heitetään roskiin edellisen päivän paistopistetuotteet. Eikö niitä voisi lahjoittaa johonkin ruokajakeluun vai onko niissä joku terveysriski? Pahaa tekee katsoa.
Vaihteleeko tuo käytäntö? Meillä Turussa myydään Prismoissa alehintaan, mutta vasta klo 21 jälkeen...
Nimenomaan Turussa. Ei myydä ale-hintaan paistopisteen tuotteita lainkaan vaan seuraavana aamuna lapataan isoon roska-astiaan. Ihan itse näen tämän useamman kerran viikossa.
Lähes kaikissa kaupoissa, ravintoloissa ja kahviloissa laitetaan vanhat ruuat roskiin, koska meillä on niin tarkat säännöt siitä mikä on myyntikelpoista. Aiemmin noita ei saanut lain mukaan myydä edes alennuksella, mutta onneksi siinä on jo vähän joustettu.
Olisi aivan mahtavaa, jos olisi sellainen organisaatio, joka voisi hyvin välittää nuo ruuat eteenpäin tarvitsijoille, jotta ne ei menisi roskiin. Mutta sittenkin siinä on ongelmia, kuten joku täälläkin valittaa, että saa kovaa leipää jonosta. No niin, se eilisen leipä on usein kovempaa vaikka vielä olisikin ihan syötävää.
Vanhempaa leipää voi mikrottaa muutaman sekunnin ja on taas kuin uusi. Tai laittaa leivänpaahtimeen.
Paistinpannullakin olen paistanut kananmunan kanssa ja se on ihan herkkua.
Meillä on usein sellaisena "arkiherkkuna" paistaa leipää paistinpannulla tilkassa öljyä, päälle sulamaan juustoa, sitten laittaa jotain makkaraa, tomaattia, yrttejä mitä milloinkin, mutta pelkkä vanha juustonkannikkakin riittää. Tulee ihanan rapeaa :)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia köyhiä tulee kuolemaan nälkään. Se on fakta. Ukrainalaiset saa hyvät tuet, työpaikat yms.
Voi hyvää päivää! Ruvetaan nyt kadehtimaan ukrainalaisia joissa ihmisiä kuolee tuhansittain ja talot on poltettu maan tasalle ja ihmiset kuolee piiritetyssä Mariupolissa janoon!
Kannattaa ottaa pää pensaasta pois ja alkaa tekemään asioita jotka edistävät omaa hyvinvointia, edes pienin askelin. Sinulla kuitenkin on suomenkieli hallussa eli olet moneen ihmiseen etulyöntiasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Omat silmäni avautuivat näistä ruokajakelun asiakkaista, kun kaverini mies jäi työttömäksi pariksi kuukaudeksi. Kaverini ja siskonsa kävivät tuona aikana useampaan otteeseen ruokajonossa hakemassa kassilliset.
Kaverini asuu miehensä ja kahden lapsensa kanssa puolen miljoonan omakotitalossa, heillä on kotona asuvien lasten autot mukaan laskettuna neljä autoa, joista yksi on premium-luokan kiesi. Siskonsa on tyhjäntoimittaja, joka ei kuunaan ole tehnyt töitä.
No jos on omaisuutta kertynyt, niin on silloin yleensä niitä verojakin maksettu ihan riittävästi, on opiskeltu, yritetty ja otettu riskiä. Jos työttömyyden takia käy pari kuukautta leipä jonossa niin en todellakaan ymmärrä mitä pahaa siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti te kuvittelette, että Suomesta löytyy näille ukrainalaisille, jotka eivät osaa sanaakaan suomea, kovinkin paljon töitä? Siis sellaisia töitä, mitä myös suomalaiset työttömät hakevat?
Mitä ovat sellaiset työt joita suomalaiset työttömät ei hae?
No sitäpä just aiemmassa kommentissani mietinkin. Eli kuinkahan paljon on sellaisia työpaikkoja Suomessa, joissa pärjää ukrainalla? Ei tarvitse osata suomea eikä edes englantia? Kaikki kommunikointi niin työkavereiden, esimiesten kuin mahdollisten asikkaidenkin kanssa käydään ukrainaksi?
Köyhyys Suomessa nykyään on ihan eri kuin vuosikymmeniä sitten, jolloin ei ollut nykyistä sosiaaliturvaa. Ei tarvitse nälässä olla jos osaa ja viitsii rahat oikein käyttää. Esim. niille, jotka vetää etuudet savuna ilmaan, niin ensin tupakanvieroitus ennenkuin saa killinkiäkään. Joskus tulee mieleen, että ns. köyhyys ja tyhmyys tarkoittaa samaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen usein ruuanjakelujonon ohitse ja olen alkanut miettimään itsekin siellä käymistä. Mutta siis ohi kävellessäni olen jo usean vuoden ihmetellyt kuinka monet käyvät noutamassa ruokaa omalla autolla. Siellä on jopa pakettiautoja pysäköityinä tien viereen siksi aikaa. Jonottajat eivät näytä muutenkaan erityisen köyhiltä, vaatteet on uudehkoja ja porukka hyvässä lihassa.
Vaatteiden perusteella ei kannata vetää pitkälle meneviä johtopätöksiä. Mullakin on esim. Canada Goose -takki, tai tarkemmin sanottuna piraattikopio joka näyttää varmasti aidolta ohikulkijoiden silmiin. Sain sen lahjaksi kaverilta, joka osti sen halvalla kirppikseltä ja huomasi vasta kotona tulleensa huijatuksi. Lisäksi mulla on monta erittäin hyvässä kunnossa olevaa Niken ja Adidaksen urheiluvaatetta, jotka olen saanut leipäjonolaisille tarkoitetusta vaatejaoista ihan ilmaiseksi, ja muutenkin paljon siistejä vaatteita joissa en todellakaan näytä köyhältä. En tiedä onko muualla Suomessa asiat huonommin, mutta ainakaan kotikaupungissani kenenkään ei tarvitse näyttää köyhältä, jos verkostot on kunnossa ja tietää missä ja milloin vaatteita jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä töitä, mitkä suomalaosille ivät kelpaa, puutarha- yms.
Tänne tulee kaupunkilaisia joilla ennen sotaa oli ihan oikea työpaikka. On rasistista ja alentavaa olettaa, että heti kun joku on Ukrainasta kotoisin osaisi ja voisi tämä työskennellä puutarha-alalla tai muualla maataloudessa. Ne tyypit jotka tähän saakka on Ukrainasta tulleet noita hommia tekemään omaa koulutuksen ja kokemusta niistä hommista entuudestaan.
Niin, ihan samoja duuneja hakee kuin muut suomalaiset ja menee edelle rekryissä koska sota, vaikkei ne enää suomessa ole uhan alla. Suomalaisen työttömän kohtaloa ei tohdi päättäjät antaa edes ukrainalaisille. Sen verran karu.
Voi helvetti toisilta on koti ja sukulaiset pommitettu paskaksi. Niillä ei ole mitään ja sinä velliperse kehtaat valittaa.
Jotkut on hakattu, joukkoraiskattu ja vammautettu loppuiäkseen neliraajahalvaantuneiksi. Ja joku työ- ja toimintakykyisenä säilynyt velliperse kehtaa valittaa, kun koti ja sukulaiset on pommitettu paskaksi?
Kaikki on suhteellista, ja jostain löytyy aina joku jolle on käynyt vielä huonommin.
Tokkopa sieltä kukaan on neliraajaraiskattu. Toisaalta suomessa monikin juurikin viime invaasion aikaan. Mutta miksi pitää ottaa suomalaisilta työttömiltä, miksei otettaisi vaihteeksi työllisiltä hyväpalkkaisilta?
Työllinen hyväpalkkainen on käyttänyt sen ajan hyväpalkkaiseen ammattiin kouluttautumiseen minkä sinä valittamiseen, ruikuttamiseen ja sohvan pohjalla. Jos ruikuttajien käyttämä luovuus ja kekseliäisyys töiden välttelyyn valjastettaisiin hyötykäyttöön, kyllä olisi maassa innovointia!
Suomalaisen mediaanipalkka on 3200 euroa. Tästä jää käteen 2200€. Minä tienaan tämän.
Jotta voit käydä töissä sinulla pitää olla rahaa työmatkoihin joihin menee noin 150€ kk keskimäärin. Sinun pitää näyttää suht siistiltä (työvaatteet, kengät, kampaaja muutama kerta vuodessa, perus meikki, työvälineitä kuten läppärilaukku jne) verrattuna pelkästään kotona olemiseen. Tähän menee noin 50€/kk. Työpaikoilla on syötävä lounas siihen menee 8€/pvä eli vaikka 160€/kk. Tämä on usein myös "puolipakollinen" sosiaalinen tapahtuma. Nyt käteen jäävä summa on enää 1840€. Tästä summasta on sitten maksettava aivan kaikki koska mitään tukea ei tipu. Itsellä esim. Vuokraan 840€ ja ruokakauppaan 450€( sisältää pesuaineet ja vessapaperit jne). Jäljelle jää 550€ josta lapsen päiväkotimaksu 250€, opintolaina 100€ (päättyy neljän vuoden päästä), sähkö ja vesi lasku 100€/kk, puhelinlasku, laajakaista ja ainoa höpötys eli netflix ja vakuutukset yhteensä 100€/kk Usein olen tiukilla jos pitää ostaa mitään kalliimpaa. Sitten minua vielä jotkut kateelliset pitää rikkaana!!
Lisäksi työpäivään ja matkoihin menee tosi paljon aikaa ja energiaa ja olen ihan loppu iltaisin. Olen silti kiitollinen että on töitä mutta ei mulla säästöön jää mitään! Älkää kadehtiko!
Joko tämä jaettiin ketjussa?
Hintojen nousu ja Ukrainan sota lisäävät ruoka-avun tarvitsijoita – avustustyöntekijä: "Juuri tarjosin 10-vuotiaalle pojalle ruokakassia"
https://yle.fi/uutiset/3-12372331
Eniten ärsyttää, että leipäjonoissa jaetaan viikonkin vanhaa ruokaa, esim.maidot, monesti jäänyt juomatta, kun valmiiksi pilaantunutta, lihat onneks nykyään pakastetaan, että säilyy, mutta paljon on sellaista mikä menee suoraan roskiin, kun ovat homeessa ja mätiä, miksi edes kehtaavat jakaa tuommosia, johan siihen voi joku kuolla, kun erehdyksissä syö vanhaa, kaikki kun katso niin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää, että leipäjonoissa jaetaan viikonkin vanhaa ruokaa, esim.maidot, monesti jäänyt juomatta, kun valmiiksi pilaantunutta, lihat onneks nykyään pakastetaan, että säilyy, mutta paljon on sellaista mikä menee suoraan roskiin, kun ovat homeessa ja mätiä, miksi edes kehtaavat jakaa tuommosia, johan siihen voi joku kuolla, kun erehdyksissä syö vanhaa, kaikki kun katso niin tarkkaan.
Eniten surettaa ne vanhukset ja ehkä jotkut nuoremmatkin, jotka on oppinut siihen että lahjaksi saatua ei saa heittää pois. Ei vaikka se olisi vähän homeessa tai muuten pilaantunutta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen mediaanipalkka on 3200 euroa. Tästä jää käteen 2200€. Minä tienaan tämän.
Jotta voit käydä töissä sinulla pitää olla rahaa työmatkoihin joihin menee noin 150€ kk keskimäärin. Sinun pitää näyttää suht siistiltä (työvaatteet, kengät, kampaaja muutama kerta vuodessa, perus meikki, työvälineitä kuten läppärilaukku jne) verrattuna pelkästään kotona olemiseen. Tähän menee noin 50€/kk. Työpaikoilla on syötävä lounas siihen menee 8€/pvä eli vaikka 160€/kk. Tämä on usein myös "puolipakollinen" sosiaalinen tapahtuma. Nyt käteen jäävä summa on enää 1840€. Tästä summasta on sitten maksettava aivan kaikki koska mitään tukea ei tipu. Itsellä esim. Vuokraan 840€ ja ruokakauppaan 450€( sisältää pesuaineet ja vessapaperit jne). Jäljelle jää 550€ josta lapsen päiväkotimaksu 250€, opintolaina 100€ (päättyy neljän vuoden päästä), sähkö ja vesi lasku 100€/kk, puhelinlasku, laajakaista ja ainoa höpötys eli netflix ja vakuutukset yhteensä 100€/kk Usein olen tiukilla jos pitää ostaa mitään kalliimpaa. Sitten minua vielä jotkut kateelliset pitää rikkaana!!
Lisäksi työpäivään ja matkoihin menee tosi paljon aikaa ja energiaa ja olen ihan loppu iltaisin. Olen silti kiitollinen että on töitä mutta ei mulla säästöön jää mitään! Älkää kadehtiko!
Minulla on sama bruttopalkka, nettoni on 2340e. Siitä laitan 1000e sijoituksiin ja säästöihin, eli jäljelle jää 1340e yhden hengen ja kahden kissan taloudessa.
Vuokraan vesimaksuineen vajaa 650e, ruokakauppaan ehkä 200e, puhelinlaskuun 10e, HSL-lippuun 65e, sähköön 25-30e, liiton jäsenmaksu 28e, vakuutukset 24e. Ei tarvitse joka kuukausi käydä vaate- tai meikkiostoksilla, kampaajalla ehkä 2-3 kk välein, läppärilaukun kustantaa työnantaja.
Eli vaikka laitan palkastani tonnin säästöön niin pakollisten kulujen jälkeen jää vielä joku 330e terveydenhuoltoon, kissojen kuluihin, lounaisiin, harrastuksiin ja huvituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ketkä eivät pärjää työttömyyskorvauksella käyttävät rahansa yleensä päihteisiin. Elleivät narkkaa, menee raha röökiin ja baarissa istumiseen. Silloin itse ajaa itsensä ruokajonoon. Silloin ei kannata enää valittaa. Saa sieltä mitä saa. Yhteiskunnalla ei ole loputonta holhousvelvollisuutta.
Itse suhtaudun tuohonkin ymmärtäväisemmin kun miettii että joillekin tuo on ainoita tapoja yhteisöllisyyden kokemukseen istua siellä baarissa itsemurhayksiönsä sijaan. Päihteet voi olla tapa käsitellä elämän ongelmia.
Kun käyttää työttömyyskorvauksen järkevästi, jää aivan hyvin teekuppiin tai pariin tuoppiinkin silloin tällöin varaa. Ei yhteiskunnan ole velvollisuus kustantaa baarikierroksia ja antaa sitten vielä työttömälle ruokaa silloin, kun työtön juuri haluaa. Jokainen täällä joutuu miettimään, miten rahansa käyttää.
Meni ysärillä koulunpenkille viiskymppunsenä ja nyt 30 vee myöhemmin yli kasikymppisenä painat sotealalla edelleen. Just.
Tiedoksesi että työnantajat palkkaa ketä palkkaa. Töihin ei vain mennä.