Nyt kaikki mammat ostamaan suomalaista!!
Ei turhia kitinöitä enää. Jättäkää ne arlat, danonet, elovenat ym kauppaan ja ostakaa suomalaista! Vaatteita vähän mutta satsaatte näihin kotimaisiin merkkeihin, jos on pakko ostaa ulkolaista niin edes suomalaiselta yrittäjältä, ei etsitä netistä sitä mikä tulee kaukaa ja muutamia euroja halvemmalla.
Ihan oikeasti nyt jokainen vähän panostaa ja miettii valintojaan! Valitus on turhaa jos mitään ei ole valmis tekemään.
Kommentit (71)
Yhä useammin "suomalaisen" brändin takaa paljastuu ties missä tehdyt tuotteet. Miksi maksaisin suurempaa katetta suomalaiselle firmalle samasta kamasta mitä saan halvemmalla (ja rehellisesti) ulkomaisella brändillä?
Hyvä esimerkki oli muutama vuosi sitten paita jota himoitsin. Täällä sen hinta oli 45€ tarjouksessa mikä oli mulle liikaa. Olin sitten Istanbulissa käymässä ja yllättäin sama paita tuli ilman niskalappua kaupassa vastaan hintaan 5€. Tietenkin ostin sen! Olisiko mun vain moraalisyistä pitänyt maksaa 9x hinta?
Ei varaa, suomalaiset tuotteet liian kalliita
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:07"]
Hyvä esimerkki oli muutama vuosi sitten paita jota himoitsin. Täällä sen hinta oli 45€ tarjouksessa mikä oli mulle liikaa. Olin sitten Istanbulissa käymässä ja yllättäin sama paita tuli ilman niskalappua kaupassa vastaan hintaan 5€. Tietenkin ostin sen! Olisiko mun vain moraalisyistä pitänyt maksaa 9x hinta?
[/quote]
Olisi. Ja nimenomaan moraalisyistä.
Näin mä olen tehnytkin jo pitemmän aikaa. Perheemme elää yhden aikuisen tuloilla (jotka eivät ole suuret) sekä lapsiperheen tulonsiirroilla (lapsilisät ja kht), ja pyrimme silti ostamaan kotimaista ja kotimaisista kaupoista. Joskus kyllä ostamme ulkomaisistakin nettikaupoista, mutta vain silloin, kun tuotetta ei muualta saa.
Tässä hyvä kirjoitus aiheeseen liittyen: http://www.hs.fi/talous/a1441344330761?ref=hs-fprio-5-1
Nimenomaan päinvastoin. Ostakaa kaikki ulkomailta jotta Suomelta loppuu rahat mamutukseen!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:15"]
Nimenomaan päinvastoin. Ostakaa kaikki ulkomailta jotta Suomelta loppuu rahat mamutukseen!
[/quote]
Miten tuon aiheen saa oikeasti vedettyä jokaiseen keskusteluun? Suomalaisilta loppuu työt, jos kotimaisia tuottteita ei osteta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:15"]
[/quote]
Miten tuon aiheen saa oikeasti vedettyä jokaiseen keskusteluun? Suomalaisilta loppuu työt, jos kotimaisia tuottteita ei osteta.
[/quote]
Ihan oikein vassareille että koko maa romahtaa. Vain pölhö ostaa ylihintaista yliverotettua paskaa.
Juuri näin. Tuotteissa on yleensä maininta, jos tehty Suomessa tai Suomen lippu, Sininen joutsenmerkki tms.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:12"]
[/quote]
[/quote]
Just joo. Se 40€ käytin mielummin perheen ruokiin.
En raaski maksaa 20-30 euroa vauvan bodysta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:26"]
Juuri näin. Tuotteissa on yleensä maininta, jos tehty Suomessa tai Suomen lippu, Sininen joutsenmerkki tms.
[/quote]
Tarkistapa uudelleen, tuote saattaa olla valmistettu vinkuintiassa ja yksi ! osa koottu tai lisätty Suomessa ja heti saa merkin! Olisikohan "kotimaisuuden" vaatimus joku 20%. Ei jaksa aina ruveta penkomaan taustoja. En tiedä yhtään yritystä joka tekisi kaiken Suomessa
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:12"]
[/quote]
[/quote]
Just joo. Se 40€ käytin mielummin perheen ruokiin.
[/quote]turkin matkan rahatkin olisi voinut käyttää perheen ruokiin, ja sillä rahalla olisi voinut saada monta suomalaista tuotetta.
Alan heti suosia suomalaista, kunhan raksoilta häviää virolaiset, callcenterit tulevat takaisin Suomeen ja Portugalin ökyeläkelläiset alkavat maksaa veronsa siihen maahan mistä heille eläkekin maksetaan. Eikä tämä uusi painajainenkaan maksuhaluja lisää...
En v***u varmasti välistä rahoistani ala tätä paskaa kannattamaan.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:33"]
[/quote]
Tarkistapa uudelleen, tuote saattaa olla valmistettu vinkuintiassa ja yksi ! osa koottu tai lisätty Suomessa ja heti saa merkin! Olisikohan "kotimaisuuden" vaatimus joku 20%. Ei jaksa aina ruveta penkomaan taustoja. En tiedä yhtään yritystä joka tekisi kaiken Suomessa
[/quote]Metsolan lasten vaatteet.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:15"]
[/quote]
[/quote]Se aihe on niin suuri merkitykseltään, että se tulee vaikuttamaan aivan kaikkeen.
Nanso on viimeinen iso vaatevalmistaja jolla on tuotantoa Suomessa ja hekin aloittavat nyt yt:t :(
Yhä useammin "suomalaisen" brändin takaa paljastuu ties missä tehdyt tuotteet. Miksi maksaisin suurempaa katetta suomalaiselle firmalle samasta kamasta mitä saan halvemmalla (ja rehellisesti) ulkomaisella brändillä?
[/quote]
Ei kai ap tarkoittanutkaan suomalaista brändiä, vaan suomalaista. Kyllä suurin osa tietää, että reimat, tutat sun muut on tehty ties missä. Mutta jos tuote on aidosti suomalainen, valmistaja muistaa sen ihan varmasti tuotetiedoissa mainita. Tiedän, että moni luulee jonkun Finnwearin olevan suomalainen, varsinkin kun vaatteessa on ovelasti "designed in finland", mikä varmasti on ajatuksena että moni huolimaton tai englantia osaamaton mummo luulee valmistusmaankin olevan Suomi, vaikka ei ole.
Minä koetan ostaa suomalaista, mutta jos laatu on huono, en suosi suomalaista siksi, että se on suomalainen. Aika usein pienten valmistajien vaatteet ovat myös hyvälaatuisia. Koetan ostaa ajattomia joten ei tarvitse niin muodistakaan välittää.
Olen lopettanut tiettyjen tuotteiden ostamisen sitä mukaa kun valmistus siirtyy muualle. MM. pirkkasiteiden takia kävin jopa vartavasten K-kaupoissa ja ostin muutakin samalla. Kun niiden valmistus äskettäin siirtyi Belgiaan, siirryin Vuokkosiin, joita saa lähes mistä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:33"]
[/quote]
[/quote]Metsolan lasten vaatteet.
[/quote]
Metsola tekee Virossa. Mutta Ruskovilla, Plasto ja Orthex ovat esimerkkejä mun suosimista tuotteista. Nyt on Prismoissa joku vauvanvaatesarja, en muista nimeä, jonka kankaatkin tehdään Suomessa.
Tässä näkyy, mikää pitää olla kotimaisuusaste: http://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokavisa-vastuullisuus-ruokaketjussa/vastuullinen-kuluttaja/ostoksilla/pakkausmerkinnat-kertovat-tuotteista/vapaaehtoiset
Puuvilla tai suklaa ei käsittääkseni saa joutsenmerkkiä, koska noihin raaka-aineita ei saa Suomesta.
Ei ole varaa.