Ateisteilla ei oikeutta moralisoida
Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole myöskään objektiivisia moraaliarvoja. Mikään teko ei siis ole huonompi tai parempi kuin toinen. Kissan tappaminen on yhtä hyvä/paha asia kuin kukkien vieminen vaimolle tämän nimipäivänä. Ateistien näkökulmasta meille on evoluutiossa syntynyt tietynlainen moraalikäsitys (tämä tietysti vaihtelee yksilön ja kulttuurin välillä) ja tuomitsemme tapahtumia vain omien tunteidemme pohjalta. Mitään hyvää tai pahaa ei ole ateistin näkökulmasta olemassa. Jos joku on sitä mieltä, että on olemassa hyvä ja paha, tarkoittaa se väistämättä sitä että jokin korkeampi taho on olemassa, joka on sen sanellut ylhäältä käsin.
Kommentit (134)
Hehheh. Miinuksia satelee, mutta vastausta ei tule.
Uskovaiset ovat omineet moraalin. Mistään muusta ei ole kyse. Turha uskisten hurskastella.
Missä laissa sanotaan, että moraali pohjautuisi lakiin? Jopa sellaisilla heimoilla, jotka elävät eristäytyneenä muusta maailmasta on moraalikoodinsa.
Keksitkö sinä tuon ihan itse vai kehräsittekö te tuon kokoon jossain jeesuksen yhteisvatkaamisen ohessa siellä seurakuntanuorten telttapäivillä?
En tiedä muuta kuin että jossain kirjasessa taidettiin mainita ettei muita saisi tuomita ettei itseäsi tuomita ja käsittääkseni tarkoitetaan tuolla tuomitsijan tuomitsemisella sitä viimeistä tuomiota kuoleman jälkeen.
No, kai minä nyt voin heittää oman musta tuntuu joten tämä on fakta vastauksen, jos olisi joku yksittäinen yliluonnollinen olento niin se ei voi olla pelkästään hyvä koska maailmassa on olemassa pahuutta. Sen olennon pitäisi olla siis hyvä että paha aivan yhtä paljon. Hyvä ja paha ovat konkreettisia asioita usein, ei pelkästään tunneperäisiä. Jos alle yksivuotiasta lasta, joka ei uskonnoista, moraalista tai muusta ymmärrä mitään, lyödään, lapsi alkaa itkemään koska joku teki pahaa hänelle. Jos lapselle jolla on nälkä annetaan ruokaa, hän kokee jotain hyvää.
Minusta on hyvin mielenkiintoista miten jotkut eivät osaa erottaa mikä ero on kissan tappamisella tai vaimon ilahduttamisella ellei uhkailla jollain mielukuvitustyypin kostolla.
Onko ap myös sitä mieltä että jumala on antanut uskovaiselle älykkyyden ja että tyhmyys on ateistin vaiva?
jospa se korkein moraaliarvo on ihmisyys
Moraali ja yhteiskunnan yhteiset pelisäännöt oli ennen kuin uskonto keksittiin, joten aion moralisoida just niinpali kuin mua huvittaa, vaikken olekaan yhdenkään uskonnollisen yhteisön jäsen.
Ei minua kiinnosta kinastella mistään uskonnoista tai mistään muustakaan. Totesin vain tosiasian. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole objektiivisia moraaliarvojakaan. Jos väitteeni ei pidä paikkaansa, miksi se ei pidä paikkaansa? Älkää minuun keskittykö vaan antakaa vasta-argumentti.
ap
Menin sanattomaksi sun tyhmyydestä
Ps harmi jos et osaa ajatella omilla aivoillasi että tarvit jonkun ylemmän tahon kertovan sulle että kissan tappaminen on pahempi juttu kuin kukkien repiminen maasta
Ateisteilla on moraali. Sitä ei vain välttämättä oke ohjattu uskonnosta.
Uskovaisten moraalihan se on joustava. Mitä tahansa voi tehdä, ampua vääräuskoiset ja raiskata lapset, tuhota luonnon ja tappaa eläinlajit sukupuuttoon, sen jälkeen vaan pyytää anteeksi Jumalalta.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:25"]Ei minua kiinnosta kinastella mistään uskonnoista tai mistään muustakaan. Totesin vain tosiasian. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole objektiivisia moraaliarvojakaan. Jos väitteeni ei pidä paikkaansa, miksi se ei pidä paikkaansa? Älkää minuun keskittykö vaan antakaa vasta-argumentti.
ap
[/quote]
Ei kannata ap, tuhlata aikaa täällä näiden ihmisten kanssa. Ei heillä ole kapasiteettia ymmärtää.
"The question I get asked by religious people all the time is, without God, what’s to stop me from raping all I want?
And my answer is: I do rape all I want. And the amount I want is zero.
And I do murder all I want, and the amount I want is zero.
The fact that these people think that if they didn’t have this person watching over them that they would go on killing, raping rampages is the most self-damning thing I can imagine"
Penn Jillette
Itse olen aina ajatellut että se, että tarvitsee jonkun jumaluuden moraaliaan vartioimaan ja komentamaan, on sellaista lapsen moraalia - ei saa tehdä kun isi suuttuu, mut saa jos ei jää kiinni. Jumalalle vaan jää aina kiinni, niin siks ei ikinä saa. Jotenkin jännästi kuitenkin itse ateistina koen monet moraaliin ja etiikkaan liittyvät säännöt hyvinkin pakottaviksi ihan itseisarvonsa vuoksi, en siksi että se määräys ja valvonta tulee jostain ylempää.
Ateisteilla on jopa vahvempi moraali, koska sitä ei ole annettu valmiiksi pureksittuna vaan sen todella joutuu itselleen selittämään. Mieti vaikka terroristeja, niille on uskonnon takia täysin moraalisesti oikein tappaa vääräuskoisia. Ateisteilla ei ole samankaltaisia uskomuksia.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:25"]
Ei minua kiinnosta kinastella mistään uskonnoista tai mistään muustakaan. Totesin vain tosiasian. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole objektiivisia moraaliarvojakaan. Jos väitteeni ei pidä paikkaansa, miksi se ei pidä paikkaansa? Älkää minuun keskittykö vaan antakaa vasta-argumentti.
ap
[/quote]j
Ei moraali perustu mihinkään uskontoon. Moraali on se minkälaisia sääntöjä yhteisö pitää itselleen sopivana. Tämä liittyy ihmisen laumassa elämiseen, se ei onnistuisi ilman että on sovitut pelisäännöt minkä mukaan mennään. Kaikilla eläimillä on laumakuri.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:25"]Ei minua kiinnosta kinastella mistään uskonnoista tai mistään muustakaan. Totesin vain tosiasian. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole objektiivisia moraaliarvojakaan. Jos väitteeni ei pidä paikkaansa, miksi se ei pidä paikkaansa? Älkää minuun keskittykö vaan antakaa vasta-argumentti.
ap
[/quote]
Ei kannata ap, tuhlata aikaa täällä näiden ihmisten kanssa. Ei heillä ole kapasiteettia ymmärtää.
[/quote]
Tässä nähdään uskovaisten hyvyys ja ylemmyyden tunto.
Kaikilla on oikeus, myös ateisteilla, persuilla ja "muka suvaitsevaisilla".