Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkki lapsettomille: säästäkää rahat, jotka kuluisivat lasten elättämiseen

Vierailija
05.09.2015 |

Kuulemma lapsettomana säästää paljon rahaa, koska sitä ei kulu lasten elättämiseen. Käteen pitäisi jäädä jopa useampi satanen enemmän kuussa. Minun taloudessani sitä säästöä ei vain koskaan näkynyt missään: se mikä tuli, myös meni äkkiä.

Muutama vuosi sitten kyllästyin tilanteeseen. Selvitin, mitkä ovat vanhemmuuden keskimääräiset kustannukset kuukausitasolle jyvitettynä, ja aloin laittaa sen verran syrjään joka palkasta. Niistä rahoista sai yllättävän nopeasti kokoon asunnon käsirahan, ja nyt niillä maksaa asuntolainasta lyhennykset ja korot.

Jotenkin hullu ajatus, että minulla on varaa asuntoon siksi, ettei minulla ole lapsia. Mutta näin se vain käytännössä on.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä säästy, koska ei saa ilmaisrahaa. Ei lapsilisiä, asumistukea, kotihoidontukea, vammaistukea, hoitotukea, toimeentulotukea. On vain palkka ja työ.

Vierailija
2/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hullua, että rahaa säästyy jos sitä laittaa säästöön. Sitten sen voi käyttää johonkin. Oli lapseton tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on yksin asuva lapseton, se "ylimääräinen" raha menee hyvin äkkiä mm. suurempiin asumiskustanuksiin (yksiön vuokra on suhteessa paljon suurempi kuin kaksion).

Vierailija
4/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:34"]

On se hullua, että rahaa säästyy jos sitä laittaa säästöön. Sitten sen voi käyttää johonkin. Oli lapseton tai ei.

[/quote]Ei tuo ole minusta hullua vaan se, että saan asuntoni ikään kuin ilmaiseksi verrattuna tilanteeseen, jossa minulla olisi lapsi. Silloin ne rahat olisivat pois jostakin muusta, todennäköisesti matkustelusta, ulkona syömisestä ja kivoista vaatteista. -ap

Vierailija
5/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:31"]

Selvitin, mitkä ovat vanhemmuuden keskimääräiset kustannukset kuukausitasolle jyvitettynä, ja aloin laittaa sen verran syrjään joka palkasta.

[/quote]

Sori, mutta aika yksinkertaiselta kuulostat, jos tarvitsit tuollaisen syyn, ennen kuin aloit laittaa rahaa talteen. Ethän sinä ennenkään kuluttanut niitä lapsiin vaan johonkin (ilmeisesti) turhaan, jota et kaivannut sen jälkeen, kun aloit säästää.

Selvititkö koskaan itsellesi, miksi oikeasti tuhlasit rahasi?

Vierailija
6/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuötön, asuu yksin vuokralla, ei saa kuin ansiosidonnaista, kaikki pitää maksaa yksin, ei rahaa jää edes tarvittavaan. Esim lääkkeisiin, vaatteisiin, ruokaan. Kaikki on lapsettomalle sinkulle kallimpaa. Ei kannata mamma kadehtia.

Vierailija
7/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:32"]

Ei sitä säästy, koska ei saa ilmaisrahaa. Ei lapsilisiä, asumistukea, kotihoidontukea, vammaistukea, hoitotukea, toimeentulotukea. On vain palkka ja työ.

[/quote]Palkkatuloista minä nuo rahat säästän. En olisi vanhempana oikeutettu muihin tukiin kuin lapsilisään, ja sehän ei lapsesta koituvia kustannuksia peitä kuin hyvin pieneltä osin. Kotihoidon tuella tulot puolestaan tippuisivat reippaasti. -ap

Vierailija
8/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei moniakaan noista ilmaisrahoista saa lapsiperheetkään. Lapsilisä on meilläkin ainoa luettelostasi, jota saamme, hetken aikaa saimme tuota kotihoidontukea (huima 300 euroa kuussa palkan tilalla...)

Toimeentulotuki ja asumistuki on kenen tahansa saaatavilla, jos tulot on sellaiset. Vammaistukeen pitää varmaan olla jokin erikoishoidettava, eli ihan tavallinen lapsi sitä ei kyllä saa.

Vierailija
9/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:44"]

[/quote]

Ei moniakaan noista ilmaisrahoista saa lapsiperheetkään. Lapsilisä on meilläkin ainoa luettelostasi, jota saamme, hetken aikaa saimme tuota kotihoidontukea (huima 300 euroa kuussa palkan tilalla...)

Toimeentulotuki ja asumistuki on kenen tahansa saaatavilla, jos tulot on sellaiset. Vammaistukeen pitää varmaan olla jokin erikoishoidettava, eli ihan tavallinen lapsi sitä ei kyllä saa.

[/quote]

Eikä muuten saa ihan hevillä erikoisempikaan lapsi, joten jolle sitä tukea maksetaan, menee varmasti oikeaan osoitteeseen.

Vierailija
10/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen koirattomana laittanut säästöön sen verran rahaa kuin koiraan kuluisi kuukaudessa.

Vierailija
11/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:40"]

Selvititkö koskaan itsellesi, miksi oikeasti tuhlasit rahasi?

[/quote]Käytin rahani, koska en säästänyt niitä. Rahat riittivät hyvin kaikkeen, mitä halusin, mutta minulla ei ollut mitään säästötavoitteita tai mitään sellaista. Sitten mietin, että monilla suurin piirtein saman verran ansaitsevilla on yksi tai useampi lapsi, ja ainakin ulkopuolisen näkökulmasta ihan riittävä elintaso. Siksi päätin konkretisoida lapsettomuuden taloudellisia etuja tällaisella säästösuunnitelmalla, ja se on toiminut tosi hyvin. Ei tunnu yhtään siltä, että jäisi jostakin paitsi. -ap

Vierailija
12/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:48"]

Itsehän olen koirattomana laittanut säästöön sen verran rahaa kuin koiraan kuluisi kuukaudessa.

[/quote]Paljonko tämä on? Olen miettinyt koiran hankkimista, mutta kustannuksista ei ole vielä selvää kuvaa. -ap

Vierailija
13/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11: Jep. Autottomana ja palatsissa asumattomana minä olen laittanut säästöön sen verran rahaa kuin niihin kuukaudessa kuluisi.

Vierailija
14/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua :)

Vierailija
15/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty jo! Säästin 5 vuotta. Niillä rahoilla rempattiin kylppäri ja keittiö, käytiin Australiassa road tripillä ja ostettiin uusi auto.

Vierailija
16/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon se lapsikustannus on kuussa, paljon menee säästöön?

Vierailija
17/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen vihamielistä suhtautumista ap:n vinkkiä kohtaan... Onkohan kyse siitä karusta totuudesta, että lapsettomalla on halutessaan mahdollisuus käyttää rahojaan jopa niin suuriin hankintoihin kuten asuntoon?

Tutkitustihan lapsi maksaa vanhemmilleen 18 ensimmäisen ikävuotensa kuluessa sen n. 90 000 e. Siitä voi miettiä mitä sillä rahalla lapseton voi itselleen hankkia.

Vierailija
18/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:00"]

Paljon se lapsikustannus on kuussa, paljon menee säästöön?

[/quote]Perinpohjaisen taustatutkimuksen (= lyhyen googlailun) perusteella summaksi paljastui 130 000 euroa, joka on 18 vuodelle jyvitettynä 600 euroa kuussa. Tosin siinä vaiheessa, kun aloin säästämään, en vielä ajatellut, että yleensähän nota kustannuksia on kaksi jakamassa kaksi ihmistä. Minä olen sitten kai yh-lapseton. :) -ap

Vierailija
19/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 17:55"]

Tehty jo! Säästin 5 vuotta. Niillä rahoilla rempattiin kylppäri ja keittiö, käytiin Australiassa road tripillä ja ostettiin uusi auto.

[/quote]Vau, kuulostaa ihanalta. :O -ap

Vierailija
20/46 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yh. Paremmin pärjäsin työttömänä lapsellisena kuin työssäkäyvänä sinkkuna myöhemmin. Ei mitään tukia, ei mitään ja pieni palkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan