Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyötä on paljon, mutta uusi aktiivimalli pakottaa kaikki hakemaan vain kokoaikatyötä

Vierailija
23.03.2022 |

Enää ei voi työllistyä osa-aikaiseksi ja hakea soviteltua päivärahaa vaan täytyy hakea kokoaikatyötä tai tulee karenssi. Eli jos joku esim. osatyökykyinen haluaisi työllistyä vähäisillä tunneilla, niin enää se ei onnistu. Työnantajien on myös jatkossa hankalampi saada työntekijöitä kun ei kukaan halua osa-aikahommiin tai keikkaduuneihin enää. Oliko nyt ihan loppuun asti mietitty taas tämä uudistus?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni näyttää kuvittelevan, että osa-aikatyöt sopivat yhteen kivasti kuin palapeli. Todellisuudessahan päivät ja työtunnit menevät usein päällekkäin ja niitä on vaikea sovittaa yhteen.

Onnistuu, jos toinen työ on keikkaluontoinen. Itse tein kahta osa-aikatyötä ja nostin soviteltua sen lisäksi.

No nyt ei enää onnistu kun soviteltua ei saa jos ei hae töitä. Eli pitää ottaa kolmas työ. Tosi vaikeaksi menee töiden yhteensovittaminen tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
42/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko se linja-autokuski tehdä hiljaiseen aikaan keskellä päivää 2-3 tuntia bussien siivousta tai käydä istuttamassa taimia keväällä?

Töitä ei ole kaikille. Kun bussikuski menee istuttamaan taimia, sen työn menettää joku puutarha-alan opiskelija. 

Miksi puutarha-alan opiskelija on metsässä eikä puutarhalla? Tai jos tuo ei sovi, niin aina on roskien keräämistä ja bussipysäkkien siivoamista tms., jos kokopäivätyön haluaa-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietitte miksi kaupan ja ravintola-alalla on vain osa-aikaisia, niin se johtuu että siitä että työtahti on niin kova. Olin monta vuotta töissä ravintola-alalla isossa yrityksessä ja jatkuvasti palkattiin lisää osa-aikaisia, enkä saanut lisää tunteja. Syynä kuulema se, että työntekijän teho laskee tuntien aikana. 6 tunnin jälkeen työntekijä ei ole enää tuottava ja pakko saada uutta vaihtopenkiltä.

Vierailija
44/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni näyttää kuvittelevan, että osa-aikatyöt sopivat yhteen kivasti kuin palapeli. Todellisuudessahan päivät ja työtunnit menevät usein päällekkäin ja niitä on vaikea sovittaa yhteen.

Teen kahta työtä, viikossa yhteensä noin 40 tuntia eli 15 h + 25 h. Toista työtä teen pääasiassa iltaisin ja öisin, toista viikonloppuisin tai aamulla 6-12.

Vierailija
45/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko se linja-autokuski tehdä hiljaiseen aikaan keskellä päivää 2-3 tuntia bussien siivousta tai käydä istuttamassa taimia keväällä?

Töitä ei ole kaikille. Kun bussikuski menee istuttamaan taimia, sen työn menettää joku puutarha-alan opiskelija. 

Miksi puutarha-alan opiskelija on metsässä eikä puutarhalla? Tai jos tuo ei sovi, niin aina on roskien keräämistä ja bussipysäkkien siivoamista tms., jos kokopäivätyön haluaa-

Toi oli outo johtopäätös. Luuletko että vain metsissä on taimia?

Vierailija
46/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siperiameininkiä tämäkin malli taas. Eikö ole vieläkään selvillä että ihmiset hakee sitä työtä mitä ne tarvii, ei pakotettua mallia.

Vierailija
47/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu, jos toinen työ on keikkaluontoinen. Itse tein kahta osa-aikatyötä ja nostin soviteltua sen lisäksi.

No nyt ei enää onnistu kun soviteltua ei saa jos ei hae töitä. Eli pitää ottaa kolmas työ. Tosi vaikeaksi menee töiden yhteensovittaminen tällaisessa tilanteessa.

No omassa tilanteessani olisin voinut ottaa lisätunteja tuolta keikkatyönantajalta, jos se olisi ollut vaatimuksena. Itse asiassa olisin halutessani saanut kokoaikatöitäkin, mutta kun tavoitteeni oli työllistyä täysipäiväisesti siihen toiseen työhön.

Vierailija
48/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja se onkin kiva kun muut nappaavat vuorot nenän edestä tai vuoroja ei tule tarjolle viikkoihin. t. kokemusta on

Mitäs selität työkkärille?

Vierailija
49/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi oli outo johtopäätös. Luuletko että vain metsissä on taimia?

Tuo on looginen johtopäätös: Suomi tarvitsee hiilinieluja. Toki se bussikuski voi istuttaa kaalejakin, mutta puuntaimia on paljon enemmän.

Vierailija
50/53 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin toki voisi yhdistää. Entäpä nämä eläkeläiset,jotka eivät mielellään luovuta soveltuvia tuntejaan? Entäpä kellonajat? Jos minäkin teen vakikohdettani aamuyöstä keskipäivään,olenko silloin klo 8-9 missään muualla? Jotain pientä paikkaa tekemässä.

Tai jääkö minulle yhtenäistä lepoaikaa,jos iltakeikkaa teen.

Hankaluuteba on että vakikohteen työaika vaihtelee,tuotannon mukaan. Välillä on 8 h. Välillä 6 h, välillä 7... Ja keskellä viikkoa vapaapäivä. Siihen olen pyytänyt tunteja.

Se jolla olisi niitä antaa,ei halua luovuttaa niitä,vaikka firma lupasi.

Että tämmöstä.

En lähtenyt toiselle firmalle,kun luvattiin.

Vierailija
51/53 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadit vuoroja. Ellet saa,vaadit uudestaan. Ellet sittenkään saa,kipaiset toiseen työpaikkaan.

Vierailija
52/53 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää. Edellisen kerran pyysin omalta ta: lta hommia lisää. Äh,vähän oli villoja isosta sousta. Muutama tunti viikkoon tuli lisää,ei edelleenkään täytä kokoaikatyön määritelmää. Enempää en voi saada tunteja. Tällä kertaa hain sitten muista ympyröistä paikkaa,haastattelu on lähipäivien kuluessa.

Tunteja on vähän alle 30- 35, eli vsihtelevaa työaikaa mikä slkaa nollasta,elellään.

Pääasiallisen työkohteen tarve määrittää vaihtelun. Ei se mitä minä haluan,tietysti täyttä työaikaa!

Että miten jotkut kuvittelevat että joka puolella duomea mennään noin vaan minne vaan avustajiksi tai hamppareita vääntämään lisäksi? En voi mennä edes työnantajan kilpailijalle töihin,vaan oon jumissa. Nyt löytyi eri ympyröistä tosiaan paikka- jota hakiessa en riko työsopimuslakia.

Vierailija
53/53 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle myös työkkärin setä sanoi, että koskee myös osa-aikaisia tämä hakuvelvoite tietenkin ja velvoite koskee nimenomaa kokoaikaisia töitä? Eli osa-aikainen saa 4kpl/kk velvoitteen täytettyä hakemalla kokoaikatöitä, ei niitä osa-aikaisia.

Mulla riittää kun "pyydän lisää tunteja" kerran kolmessa kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi