Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyötä on paljon, mutta uusi aktiivimalli pakottaa kaikki hakemaan vain kokoaikatyötä

Vierailija
23.03.2022 |

Enää ei voi työllistyä osa-aikaiseksi ja hakea soviteltua päivärahaa vaan täytyy hakea kokoaikatyötä tai tulee karenssi. Eli jos joku esim. osatyökykyinen haluaisi työllistyä vähäisillä tunneilla, niin enää se ei onnistu. Työnantajien on myös jatkossa hankalampi saada työntekijöitä kun ei kukaan halua osa-aikahommiin tai keikkaduuneihin enää. Oliko nyt ihan loppuun asti mietitty taas tämä uudistus?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis järkevää laittaa paukkuja myös sinne työnantajien puoleen ja painostaa kokoaikaisiin työllisyyssuhteisiin.

Esim. linja-autoliikenne , posti, koulunkäynninohjaajat, kaupan ala, markkinointipuoli, henkilökohtainen avusta , ovat paljolti niitä aloja joissa on suuri osa osa-aika töitä.

Huomaatteko muuten yhteyttä siihen, missä vapaita paikkoja löytyy.

No näinhän ei tulla koskaan tekemään vaan työnhakija on aina syyllinen kun ei työllisty kokoaikahommiin ja jatkuvasti painostuksen alaisena.

Aika harva kaupan kassa suostuu siihen, että saa kokoaikapaikan, jossa tekee töitä aamulla 6-10 ja iltapäivällä 16-20.

Vierailija
22/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi siis järkevää laittaa paukkuja myös sinne työnantajien puoleen ja painostaa kokoaikaisiin työllisyyssuhteisiin.

Esim. linja-autoliikenne , posti, koulunkäynninohjaajat, kaupan ala, markkinointipuoli, henkilökohtainen avusta , ovat paljolti niitä aloja joissa on suuri osa osa-aika töitä.

Voisiko se linja-autokuski tehdä hiljaiseen aikaan keskellä päivää 2-3 tuntia bussien siivousta tai käydä istuttamassa taimia keväällä? Työt on osa-aikaisia siksi, että ei ole tuottavaa työtä koko päiväksi eikä tyhjiä busseja varmaan kannata ajella siksi, että olisi kokoaikatyö.

Ja maksaisiko valtio siirtymien maksun näinä helvetin kalliina bensa-aikoina ? ja olisiko joku velvote, että se kakkostyö pitää sitten saada tehdä juuri siinä ajalla, kun se toinen tauko on. Järkevä mallihan tämä olisi, mutta siinäkin vielä tehtävää , jotta ei olisi liika raskas työntekijälle ( ja kallis)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Osa-aikatyö on ihan jees, kunhan hakee myös sitä kokoaikatyötä.

Olen koulutustani vastaavassa mukavassa vakituisessa osa-aikatyössä. Kokopäivätyötä tosi vaikea saada ellen vaihda alaa ja hae jotain siivoojan hommia. En kyllä varmana hae.

Minäkin olen merkonomi ja ison ketjun ruokakaupassa töissä. Mulla on 28h/viikko soppari, mun lähiesimiehellä 30h, myymäläpäällikölläkin on 35h ja sit myymäläpäällikön pomo taitaa olla ainoa jolla on täydet sopimustunnit.

Niin? Voit tehdä lisäksi vaikka henk. koht. avustajan hommia tai mennä vääntämään hampurilaisia.

Vierailija
24/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan pakota hakemaan kokoaikatyötä. Voi tehdä myös kahta tai useampaa osa-aikaista, ymmärrättekö???

Vierailija
25/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle myös työkkärin setä sanoi, että koskee myös osa-aikaisia tämä hakuvelvoite tietenkin ja velvoite koskee nimenomaa kokoaikaisia töitä? Eli osa-aikainen saa 4kpl/kk velvoitteen täytettyä hakemalla kokoaikatöitä, ei niitä osa-aikaisia.

Kuinkahan esim. ravintola-alan käy kun siellä paljon keikkaa ja osa-aikaista? Tai kaupan alan? Eihän sitä kokoaikahommaa edes voi riittää millään kaikille?

Ja entä jos on vaikkapa 12kk määräaikainen osa-aikatyö ja saa kokoaikatyön, eihän sitäkään voi lopettaa kesken kaiken ilman sanktioita ja harvempi yrittäjä odottaa kuukausia saadakseen kokoaikaisen työntekijän, yleensä tarve on asap 🤔 öyökä työkkäri sit karenssin koska ei aloittanut kokoaikatöitä?

Osaatko tehdä työsopimuksen? Tiesitkö, että myös määräaikaiseen työsopimukseen voi tehdä irtisanomisehdon?

Vierailija
26/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osa-aikatöistä valittavat ei ryhdy yrittäjiksi? Silloin saisi tehdä juuri niin paljon töitä kuin haluaa, moni työnantajakin on yrittäjä ja nehän tienaa valtavasti.

Vierailija
27/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Osa-aikatyö on ihan jees, kunhan hakee myös sitä kokoaikatyötä.

Olen koulutustani vastaavassa mukavassa vakituisessa osa-aikatyössä. Kokopäivätyötä tosi vaikea saada ellen vaihda alaa ja hae jotain siivoojan hommia. En kyllä varmana hae.

Minäkin olen merkonomi ja ison ketjun ruokakaupassa töissä. Mulla on 28h/viikko soppari, mun lähiesimiehellä 30h, myymäläpäällikölläkin on 35h ja sit myymäläpäällikön pomo taitaa olla ainoa jolla on täydet sopimustunnit.

Niin? Voit tehdä lisäksi vaikka henk. koht. avustajan hommia tai mennä vääntämään hampurilaisia.

Kauniita ajatuksia, mutta eipä taida joka paikassa. Itte mm. väännän niitä hamppareita 25h/vko tällä hetkellä 15km päässä kotoa, mutta jos ottaisin päälle lähimmän avustajan työn, niin mun pitäisi ajaa ensin kodin suuntaan 15km + ohi kodin 21km ja toki sitten takaa kotiin 21km. 10-11e/h ihan tervetuloa vaan kokeilemaan miten kestää perse ajella. Toki kokoaikatyö olisi paras, mutta kaikki ei asu niin, että kävelymatkan päästä löytyy kaikki saati että edes julkiset kulkee.

Vierailija
28/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinhän ei tulla koskaan tekemään vaan työnhakija on aina syyllinen kun ei työllisty kokoaikahommiin ja jatkuvasti painostuksen alaisena.

Aika harva kaupan kassa suostuu siihen, että saa kokoaikapaikan, jossa tekee töitä aamulla 6-10 ja iltapäivällä 16-20.

Mulla on usein 9-19 vuoro töissä. Mut näitä vuoroja on viikossa 2-3, muuten vapaalla. Joo, ei ehkä pitäisi valittaa, mut tarttisin mielummin lisää liksaa/töitä kun 4-5 päivää viikossa vapaata.

Vierailija
29/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pitääkö sellasenki hakee työtä, joka on osa aikatyössä

Vierailija
30/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen osa-aikatyötä henk.koht.avustajana ja saan työmarkkinatukea ja en todellakaan aijo työllistyä kokoaikaisesti. Teen tunnollisesti kuukausittain tarvittavan määrän työhakemuksia mm.korkeilla palkkatoiveilla ja kerron mielenterveysongelmistani sekä sen että en pääse kulkemaan töihin autottomana. :)

Vierailija
31/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko se linja-autokuski tehdä hiljaiseen aikaan keskellä päivää 2-3 tuntia bussien siivousta tai käydä istuttamassa taimia keväällä? Työt on osa-aikaisia siksi, että ei ole tuottavaa työtä koko päiväksi eikä tyhjiä busseja varmaan kannata ajella siksi, että olisi kokoaikatyö.

Minusta on ongelma, että osa-aikatöitä on entistä enemmän ja osa ihmisistä määritellään toisen luokan kansalaisiksi, joiden on pakko haalia töitä eri paikoista. Ei ole heidän syynsä, että bussikuskeja tai hyllyttäjiä tai siivoojia halutaan vain tiettyinä tunteina vuorokaudessa. Rahanahneet yrittäjät määrittelevät ehdot. 

Pitää luoda ihan toisenlainen ajattelumalli, jossa myönnetään ihmisarvo ja tuet heille, joita ei tarvita kokopäiväisesti. Ei ole mitään syytä (paitsi nöyryyttämisen himo) siihen, että näiden ihmisten pitäisi alistua hakemaan lisätunteja. He täyttävät jo tietyn tarpeen työmarkkinoilla. Sen on riitettävä. 

Vierailija
32/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai osa-aikaisilla edellytetä kuin yhden paikan hakemista kolmen kuukauden välein. Ja sehän voi olla lisätuntien hakemista omalta työnantajalta, joten ei ole huolta kokoaikaiseksi työllistymisestä.

Vierailija
33/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni näyttää kuvittelevan, että osa-aikatyöt sopivat yhteen kivasti kuin palapeli. Todellisuudessahan päivät ja työtunnit menevät usein päällekkäin ja niitä on vaikea sovittaa yhteen.

Vierailija
34/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko se linja-autokuski tehdä hiljaiseen aikaan keskellä päivää 2-3 tuntia bussien siivousta tai käydä istuttamassa taimia keväällä?

Töitä ei ole kaikille. Kun bussikuski menee istuttamaan taimia, sen työn menettää joku puutarha-alan opiskelija. 

Vierailija
35/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai osa-aikaisilla edellytetä kuin yhden paikan hakemista kolmen kuukauden välein. Ja sehän voi olla lisätuntien hakemista omalta työnantajalta, joten ei ole huolta kokoaikaiseksi työllistymisestä.

Minun työntajalla ei ole antaa yhtään lisätuntia, mutta jos työkkärille kelpaa, voin minä muodollisuuden vuoksi hakea sellaista neljää kertaa vuodessa. 

Vierailija
36/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni näyttää kuvittelevan, että osa-aikatyöt sopivat yhteen kivasti kuin palapeli. Todellisuudessahan päivät ja työtunnit menevät usein päällekkäin ja niitä on vaikea sovittaa yhteen.

Onnistuu, jos toinen työ on keikkaluontoinen. Itse tein kahta osa-aikatyötä ja nostin soviteltua sen lisäksi.

Vierailija
37/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen osa-aikatyötä henk.koht.avustajana ja saan työmarkkinatukea ja en todellakaan aijo työllistyä kokoaikaisesti. Teen tunnollisesti kuukausittain tarvittavan määrän työhakemuksia mm.korkeilla palkkatoiveilla ja kerron mielenterveysongelmistani sekä sen että en pääse kulkemaan töihin autottomana. :)

Hienoa. Mutta miksi teet noin, kun uusi malli ei tuota vaadi?

Vierailija
38/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 osa-aikatyötä. 2 pv ja 3 pv jako per viikko piti olla, mutta ei onnistu, jatkuvasti menee päällekkäin, kumpikin työnantaja koko ajan vänkäämässä että pitää vaihtaa vuoroa ja siinä ja siinä onkin nyt pakollinen osallistuminen kaikille työntekijöille, koita järjestää ittes paikalle. Kaamee stressi itellä aina sovitella parhain päin, onneksi toinen työ loppuu kuukauden päästä.

Vierailija
39/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pakottaa. Ajatus on se, että elää palkalla eikä hae mitään tukea.

Vierailija
40/53 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työntajalla ei ole antaa yhtään lisätuntia, mutta jos työkkärille kelpaa, voin minä muodollisuuden vuoksi hakea sellaista neljää kertaa vuodessa. 

Inhottaa ajatus siitä, että työkkärissä noudattavat lakeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme