Lapsi oli laukaissut rotanloukut kaverinsa luona,perheen äiti tukisti
Tyttöni 9v on kovin eläinrakas ja oli kaverin luona sitten laukaissut kepin avulla ladosta loukut. Ei halunnut että rotat jäisivät kiinni niihin ja tapettaisiin.
Kun hän jäi tästä kiinni niin perheen äiti oli ottanut hiuksista kovaa kiinni (hiuksia irronnut, päänahka punoittaa) ja ravistanut niin että tyttö itki ja soitti minut heti hakemaan pois. Oli myös sanonut (huutanut) että jos vielä saa tytön kiinni moisesta niin tulee vitsaa. Heillä omat lapset saavat vitsaa, en tiedä onko vielä maaseudulla yleinen käytäntö.
On tämän jälkeen itkenyt päivittäin ja arastellut esim. kaupassa jos vieras nainen tulee lähelle.
Tiedän että rotta on tuhoeläin ja ne pitää maalta hävittää, mutta eikö tuostakin olisi voinut selvitä komentamalla tiukasti?
Kommentit (57)
Otsikko suoraan 50-luvulta.
Mahtaisiko riittää, jos sanot, että ensi kerralla tai jos kuulet, että on väkivalloin pitänyt kuria, lähtee rikosilmoitus myös. Pistä lastensuojeluilmoitus, jos kerran piiskalla kasvattaa.
Toisaalta, lapsesi tuskin enää toiste tekisi samaa. Mutta on kyllä rajua ollut, jos on hiuksia lähtenyt.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:17"]
Parasta ettet päästä lastasi enää minnekään kylään, ennen kuin se osaa käyttäytyä muiden kodeissa. Perheenäiti ylireagoi, mutta niin ylireagoisit itsekin, jos joku käyttäytyy kodissasi miten sattuu.
[/quote]
En ole ap, mutta vastaanpa silti. Meillä on lasten vieraina käynyt vaikka minkälaista tenavaa, osa käyttäytyy ja osa ei. Myös aineellisia vahinkoja ovat tehneet, osa tahallaan, osa ei. Vielä kertaakaan en ole eikä ole mielessäkään käynyt mennä ketään tukistelemaan, riepottelemaan, lyömään jne. Olen kyllä joutunut parin tapuksen kanssa ns. kotottamaan ääntäni, koska lapset on olleet jo lähellä satuttaa itseään pahasti, mutta mitään fyysistä en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi tehdä. Mitä se edes auttaisi?
Joten ei kaikki mitenkään ylireagoi vaan osaavat käyttäytyä ikänsä mukaisesti lakeja ja maalsijärkeä kunnioittaen. Kyllä täällä pitää osata käyttäytyä kuin aikuinen, eikä paviaanilauman osakas.
[/quote]
En ole aikaisempi kommentoija. Mitä tekisit, jos joku vieras lapsi olisi oikea kauhukakara, riehuisi tai satuttaisi omia lapsiasi tms? Entäs jos omat lapsesi olisivat täysin vallattomia, mikään sanallinen keino, jäähyt tms eivät toimisi?
[/quote]
En ole tuo jolle vastasit, mutta omasta puolesta puhuen en antaisi näiden vieraiden kauhukakaroiden enää vierailla meillä ennenkuin oppivat käyttäytymään.
Omien lapsien kohdalta en voi vielä besserwisseröidä mitään, kun eka lapsi vasta potkii mahassa, mutta se on varmaa että ruumiillista kuritusta meidän katon alla ei todellakaan suvaita. Minua itseäni pahoinpideltiin lapsena vanhemman toimesta niin rankasti, että ikuisesti muistan sen miltä tuntuu pelätä omaa vanhempaansa. Ei sellaista todellakaan jatketa omalle lapselle.
Parasta ettet päästä lastasi enää minnekään kylään, ennen kuin se osaa käyttäytyä muiden kodeissa. Perheenäiti ylireagoi, mutta niin ylireagoisit itsekin, jos joku käyttäytyy kodissasi miten sattuu.
[/quote]
En ole ap, mutta vastaanpa silti. Meillä on lasten vieraina käynyt vaikka minkälaista tenavaa, osa käyttäytyy ja osa ei. Myös aineellisia vahinkoja ovat tehneet, osa tahallaan, osa ei. Vielä kertaakaan en ole eikä ole mielessäkään käynyt mennä ketään tukistelemaan, riepottelemaan, lyömään jne. Olen kyllä joutunut parin tapuksen kanssa ns. kotottamaan ääntäni, koska lapset on olleet jo lähellä satuttaa itseään pahasti, mutta mitään fyysistä en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi tehdä. Mitä se edes auttaisi?
Joten ei kaikki mitenkään ylireagoi vaan osaavat käyttäytyä ikänsä mukaisesti lakeja ja maalsijärkeä kunnioittaen. Kyllä täällä pitää osata käyttäytyä kuin aikuinen, eikä paviaanilauman osakas.
[/quote]
En ole aikaisempi kommentoija. Mitä tekisit, jos joku vieras lapsi olisi oikea kauhukakara, riehuisi tai satuttaisi omia lapsiasi tms? Entäs jos omat lapsesi olisivat täysin vallattomia, mikään sanallinen keino, jäähyt tms eivät toimisi?
[/quote]
Tällainen lapsi on meillä käynytkin. Hoidin asian niin, että ohjasin muut lapset leikkimään toisaalle, käskin sen yhden pysyä erossa muista ja soitin vanhempansa hakemaanlapsensa pikaisesti pois. Ei ole ollut tervetullut meille enää, ja tein sen hänelle ja vanhemmilleen selväksi. Ihan sanallisesti.
Omille lapsille kyllä on sanalliset viestit ja tarvittaessa "jäähy" riittäneet aina. Ihan normivillejä lapsia kolttosineen minullakin on :) ei se väkivallaton kasvattaminen nyt niin vaikeaa ole. Kyse on enempi auktoriteetista ja järjellä perustelemisesta. "Siks kun minä sanon", ei ole mikään perustelu.
Tee se rikosilmoitus, ihan jo siksi, että ainoastaan siten opetat lapsellesi, että väkivalta missään tilanteessa ei todellakaan ole ok.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:50"]
Ihan oikein teki, varmasti lapsi muistaa, eikä räplää enää.
-Ei ole lapsesi paikka päättää naapurin rotista, kasvata lisää.
Rotan jätksiin voi jopa kuiolla, Ggleta ja totea tappavien tauitien levittäjäksi.
ps Varmaan siellä rottaongelman kanssa hermo loppu yms, lapsesi sitten oikein "ruokkimassa" niitä..
Kerro lapsellesi rottien haitoista ja siitä että tuhoeläimiä on olemassa ja rotan paikka ei ole ihmisen asuintalossa.
[/quote]
Lisään vielä tähän omaani, että olisi saattanut lapsesi sormet mennä siihen loukkuun.
Rotanloukun voima riittää jopa aikuisen sormen rikkomiseen, lapselta voi jopa mennä irtipoikki.
Sormi irti/hengenvaarallisia jätöksiä,joita hengität/lapsen tukistaminen.
-Valitse yksi.
[/quote]
Moni aikuinen kävelee päivittäin päin punaisia liikennevaloissa.
Tässä on iso riski, että jää auton alle + auton kuskillekin voi käydä köpelösti jos tarpeeksi vauhtia on.
Mennään lainauksen logiikalla, jossa puhetta ei edes kokeilla. Eli mennään vetämään lättyyn jokaista aikuista, joka kävelee päin punaisia.
Kävelijä jää auton alle/paiskautuu tuulilasista läpi kuskia päin/turpiin veto
-Valitse yksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:08"]
Mua tukistettiin lapsena, jos olin oikein paha. En koe mitenkään traumatisoituneeni siitä. Pakko oli, että otin asian tosissani. (Olen nyt 19) Tämä ei tarkoita, että vieraat saisivat tukistaa toisten lapsia...
[/quote]
Hyvin on kasvatus mennyt perille, kun edelleen olet sitä mieltä että kun olit oikein paha. Sitähän väkivallalla lapselle kerrotaan, että hän ei kelpaa, hän on huono. Sun käytöksesi saattoi olla väärin, mutta et sinä paha ollut. Ellet nyt sitten satu olemaan täysin empatiakyvytön psykopaatti.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:10"]
Just joo. Heti sosiaaliviranomaiset paikalle. En ihmettelee tätä Suomen rahatilannetta. Ihmiset eivät enää osaa selvittää omin keinoin asioitaan. Huhhuh!
[/quote]
Kyse on lasten pahoinpitelystä ja silloin oikea osoite on poliisi. Ne lapset siellä perheessä joutuvat pelkäämään että heitä pahonpidellään. Heitä löydään vitsalla ja varmaan tukistetaan. Mitä muutakin vielä?. Se on poliisiasia.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:56"]
Mua tukistettiin lapsena, jos olin oikein paha. En koe mitenkään traumatisoituneeni siitä. Pakko oli, että otin asian tosissani. (Olen nyt 19) Tämä ei tarkoita, että vieraat saisivat tukistaa toisten lapsia...
[/quote]
Hyvin on kasvatus mennyt perille, kun edelleen olet sitä mieltä että kun olit oikein paha. Sitähän väkivallalla lapselle kerrotaan, että hän ei kelpaa, hän on huono. Sun käytöksesi saattoi olla väärin, mutta et sinä paha ollut. Ellet nyt sitten satu olemaan täysin empatiakyvytön psykopaatti.
[/quote]
No voivoi, olisiko pitänyt käyttää sanaa 'tuhma' mieluummin?
Täällä aina huudellaan, kun ne lapset siellä ulkomailla ovat kuin herran enkeleitä. Niin, siellä ulkomailla on laillista läpsiä ja tukistaa tuhmia lapsia, oli sitten oma lapsi tai ei.
No voi härreguuud. On sitä ennenkin tukkapöllyä ja vitsaa saatu ja hengissä ollaan. Nykyajan kakaroille pitäis sallia kaikki. AP oot paska wt-mutsi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:50"]
Ihan oikein teki, varmasti lapsi muistaa, eikä räplää enää.
-Ei ole lapsesi paikka päättää naapurin rotista, kasvata lisää.
Rotan jätksiin voi jopa kuiolla, Ggleta ja totea tappavien tauitien levittäjäksi.
ps Varmaan siellä rottaongelman kanssa hermo loppu yms, lapsesi sitten oikein "ruokkimassa" niitä..
Kerro lapsellesi rottien haitoista ja siitä että tuhoeläimiä on olemassa ja rotan paikka ei ole ihmisen asuintalossa.
[/quote]
Tämä.
Mutta kerro myös, että kaverin äiti teki väärin. Hänellä ei olisi ollut oikeutta käydä käsiksi lapseen, eivätkä ihmiset normaalisti toimi tuolla tavoin, joten jokaista vierasta ihmistä ei tarvitse pelätä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:49"]
En usko.
[/quote]
Huono provohan tämä on. Miksi näillä menee aina överiksi näissä
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:56"]
[/quote]
[/quote]
No voivoi, olisiko pitänyt käyttää sanaa 'tuhma' mieluummin?
Täällä aina huudellaan, kun ne lapset siellä ulkomailla ovat kuin herran enkeleitä. Niin, siellä ulkomailla on laillista läpsiä ja tukistaa tuhmia lapsia, oli sitten oma lapsi tai ei.
[/quote]
Aikuisetkin pysyisi paljon paremmin ruodussa, kun niitä vaan pamautettas nyrkillä otsaan, jos tekevät jotain väärin. Säkin oot nyt eri mieltä mun kanssa, sä oot mun mielestä tuhma nyt. Olisko siis oikein että kun sä oot kerran tuhmä mä löisin sua nyrkkiraudalla otsaan? No ei olisi, ei tietenkään. Enkä voisi toiselle ihmiselle niin tehdä koska olen empaattinen. Lapsia voi kasvataa, ei niitä tarvitse pahoinpidellä.
Mua piiskattiin lapsena joitakin kertoja, ja todella pelkäsin. Se oli kamalaa, se oli nöyryyttävää. Sitä en unohda koskaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:49"]
En usko.
[/quote]
Huono provohan tämä on. Miksi näillä menee aina överiksi näissä
[/quote]
Missä kuplassa olet elänyt? tuollaisia lapsiin kajoavia ihmisiä oikeasti on, ja niitä aika-ajoin oikeudessakin selvitellään. Kyllä tämä ap:n aloitus mulle läpi menee, tunnenkin pari potentiaalista henkilöä joilta samanlainen lapseen kohdistuva purkaus olisi täysin mahdollinen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:50"]Ihan oikein teki, varmasti lapsi muistaa, eikä räplää enää. -Ei ole lapsesi paikka päättää naapurin rotista, kasvata lisää. Rotan jätksiin voi jopa kuiolla, Ggleta ja totea tappavien tauitien levittäjäksi. ps Varmaan siellä rottaongelman kanssa hermo loppu yms, lapsesi sitten oikein "ruokkimassa" niitä.. Kerro lapsellesi rottien haitoista ja siitä että tuhoeläimiä on olemassa ja rotan paikka ei ole ihmisen asuintalossa. [/quote] Mutta ruumiillinen kuritus on laissa kielletty En tosin tätä Provoa usko
[/quote]
niinpä, kiitos siitä kukkahattu tädit, koulut pursuaa kusipäisiä kakaroita jotka roskaavat koulun tiloja , räkivät lattioille ja haistattelevat vittua sun muuta opettaile ym henkilökunnalle, ja kukaan kun mitään ei voi tehdä ja nämä perkeleet tietävät sen ja käyttäytyvät sen mukaan.
Voi vittu mitä kukkahattailua ja rikosilmoituksen teko tässä tapauksessa olisi naurettavaa. On minuakin vieras nainen tukistanut lapsena. Silti minusta kasvoi terve aikuinen enkä traumatisoinut. Vittu ei ihme miksi nykykakarat on kurittomia koska niitä ei saisi mitenkää rankaista.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:44"]
Voi vittu mitä kukkahattailua ja rikosilmoituksen teko tässä tapauksessa olisi naurettavaa. On minuakin vieras nainen tukistanut lapsena. Silti minusta kasvoi terve aikuinen enkä traumatisoinut. Vittu ei ihme miksi nykykakarat on kurittomia koska niitä ei saisi mitenkää rankaista.
[/quote]
No on aika surulllista että ainoaksi keinoksi näet tässä tukistamisen. No mä voin kertoa mitä itse olisin tehnyt jos noin olisi käynyt omassa kodissani: olisin mennyt lapsen luo, kysynyt miksi hän teki niin kuin tekin ja KUUNNELLUT vastauksen.
Tässä tilanteessa lapsi olisi ehkä vastannut jotain tämän tyyppistä: "Ei rottia saa tappaa, mulla on niitä lemmikkeinäkin" Sitten selittäisin että loukutettavat rotat eivät ole sama asia kuin lemmikkirotat, vaan levittävät tauteja. Sitten voitaisiin puhua siitä, että toisten kotona ei saa hajoittaa asioita, vaikka ei pitäisikään jotain oikeana. Todennäköisesti lapsi oppisi tästä keskustelusta huomattavasti enemmän kuin tukistamisesst,a josta oppii vaan sen että kaverin äiti oli pelottava.
Oon muuten aiemmin ollut päiväkodin lastenhoitaja ja nykyään opiskelen opettajaksi sekä teen opettajan sijaisuuksia. Olen huomannut että eniten käyttäytymisongelmia on niiden lasten kanssa, joiden vanhempien olen tiennyt käyttäneen/käyttävän väkivaltaa tai olen lasten tai vanhempien käytöksestä asiaa epäillyt.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Yleensä ne, jotka väittävät ettei puhe tepsi, eivät juuri viitsikään puhua lapsilleen. Mutta, jos tosiaan puhumalla yms. käytöstä ei saisi parannettua, hakisin ammattiapua kasvatukseen, en pahoinpitelisi.