Paras leivonnainen, jossa gluteenittomuus ei haittaa makua tai rakennetta juurikaan?
Varsinkin maku saisi olla muuta kuin tyyliä 'pahvi'
Kommentit (23)
Tai täytekakku perunajauhopohjalla
Pumpulikakku tuli ensimmäisenä mieleen. Ja kääretortut tietty.
Unelmatorttu/kääretorttu
Macarons leivokset
Kääretorttu. Ei kaipaa vehnäjauhoa, pelkällä perunajauholla tulee kuohkea.
Noita herkkuja on nykyään maailma täynnä, esimerkiksi jauhottomat suklaaleivonnaiset. Kaikki ketoleivonnaiset, joita olen tehnyt, ovat olleet hyviä, esimerkiksi mantelijauhoista tehtävät. Googlaa itse, niin varmaan löydät mieluisia.
Irish coffee- kääretorttu, kahvina Lidlin pikakahvijauhe. Itse laita vielä joko lakka- tai aprikoosihilloa täytteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tai täytekakku perunajauhopohjalla
Rakenne on tosi lötsö, ei saa nättejä siivuja
Budapestin leivos, luontaisesti gluteeniton
Olen ollut syksystä asti gluteenittomalla, ja mielestäni aika moni leivonnainen on todella hyvä gluteenittomana. Ainoastaan leivät ka muut sitkoa vaativat ovat hankalia.
Vegaaniset ja gluteenittomat pullat, mokkapalat, omenapiirakka, mustikkapiirakka
Suolaiset piirakat tehtynä gluteenittomaan jauhopohjaan. Tein kerran, koska keliaakikko-ystäväni tuli kylään ja sen jälkee tehnyt piirakat aina ko. jauhoista.
Marja-ja (tosca) omenapiirakat on parempia gluteenittomana, samoin suklaakakut ja mokkapalat.
Hiivaa tarvitsevat leivonnaiset ei onnistu.
Esim. kääretorttu, omenapiirakka, juustokakku, mokkapalat ja pullat onnistuu gluteenittomina niin että kelpaavat myös niille joilla ei ole rajoitteita gluteenin suhteen - monesti eivät edes huomaa syövänsä vehnättömiä.
Vehnä on niin hyvää. Eli vehnänen.
Melkein kaiken voi tehdä menestyksekkäästi gluteenittomana. Pullat vähän kinkkisempiä mutta onnistuu nekin. Kääretortusta tulee jopa parempi pelkistä perunajauhoista tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
Mutakakku
Kyllä. Tämä juurikin ja voi käyttää kaurajauhoa tai pähkinää. Kumpikin toimii.
Marenkikakku suklaavanukkaan kanssa ja hedelmiä.
Mutakakku