Ristiäisistä kysymys: minä olen kummi, mies ei
vien kummilahjan. Kysymys kuuluu: pitääkö mieheni viedä oma lahjansa, vai voimmeko viedä kummilahjan (valokuvakehys) yhdessä?
Kommentit (22)
Maalaisjärjen käyttö ei ole kiellettyä.
Miehen ei tarvitse antaa mitään lahjaa, on syytön sivullinen.
Meillä tehtiin niin, että vietiin yksi lahja. Korttiin laitettiin toivoo kohtaa "kummitäti T ja R", eli minä olin kummi ja mieheni ei. Lahja kuitenkin molemmilta.
Kummius on henkilökohtaista, mutta toisaalta, jos teillä ei ole poissulkevaa avioehtoa, kaikki lahjat ovat juridisessa mielessä yhteisiä. Erillisiä lahjoja ei tarvitse viedä.
Voitte viedä joko yhteisen lahjan, on täysin hyväksyttävää eikä sitä kukaan kummastele.
Samoin kun voitte antaa molemmat oman lahjan. Sinä annat "kummilahjan" ja miehesi jotain pienempää esim vaatteita yms.
Meillä on toimittu aina tuolla toiseksi mainitsemallani tavalla, mutta kukaan ei sitä ole meiltä velvoittanut.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:27"]
vien kummilahjan. Kysymys kuuluu: pitääkö mieheni viedä oma lahjansa, vai voimmeko viedä kummilahjan (valokuvakehys) yhdessä?
[/quote]
Mikä idea on viedä minään lahjana minnekkään valokuvakehystä? Ei maksa paljoa mitään ja vaikka hinnalla ei nyt merkitystä sinällään olekaan, äärimmäisen tylsä ja turha lahja. Kyllä se perinteinen lusikka tai joku konkreettinen koru tms. on paljon järkevämpi ja säilyy paremmin. Minä ajattelen kummilahjan sellaisena, että se lapsi joskus vielä pääsee nauttimaan siitä. Kuka nauttii kehyksestä?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:27"]
[/quote]
Mikä idea on viedä minään lahjana minnekkään valokuvakehystä? Ei maksa paljoa mitään ja vaikka hinnalla ei nyt merkitystä sinällään olekaan, äärimmäisen tylsä ja turha lahja. Kyllä se perinteinen lusikka tai joku konkreettinen koru tms. on paljon järkevämpi ja säilyy paremmin. Minä ajattelen kummilahjan sellaisena, että se lapsi joskus vielä pääsee nauttimaan siitä. Kuka nauttii kehyksestä?
[/quote]Tuo on tuollainen kummikehys, mihin tulee kaiverrukset. Vauvan vanhemmat ovat sitä toivoneet, eli ei pitäisi olla ongelmaa. ap
Kiitos kaikille vastaajille! Viemme siis yhden lahjan :)
Periaatteessahan se menee niin, että vain kummit antavat lapselle lahjan. Tosin kun siskontytär sai kasteen lomassa nimen, niin olihan minun pakko ostaa sille prinsessalle hieno korurasia, jonne hän saa kaikki kauniit ristiäiskorunsa turvaan :) Enkä siis ole kummi, kun en kuulu kirkkoon. Eli ristiäisissä ei ole mitään lahjanantovelvollisuutta kutsutuilla.
Eihän kummeillakaan mitään "lahjanantovelvoitetta" ole. Kuuluu vaan hyviin tapoihin viedä joku lahja/muistaminen, jos on juhliin kutsuttu. Myös muiden kuin kummien.
Miksi ihmeessä te kastatatte viattoman lapsen? Jos ja kun hän joskus ottaa Jeesuksen vastaan omana Vapahtajanaan, niin senjälkeen tulee kaste.
miksi edes viedä lahjaa? Meillä miehen sukulaiset eivät tuoneet lainkaan lahjoja ristiäisiin, kyseessä siis vauvan isovanhemmat ja setä perheineen. Mutta heillä nyt on muutenkin peruskäytöstavat hukassa.
Ja ap:lle - yhteinen lahja on mielestäni ok, hassua olisi viedä erilliset lahjat. Ja korttiin tosiaan vaikka t. kummitätisi Liisa ja Reijo
Jos niin törkeitä ovat olleet, ettei mies kelvannut kummiksi, niin ei häneltä kyllä sitten mitään lapselle tule, mutta itse en ryhtyisi kummiksi, jos ei miehenikin olisi kutsuttu.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:50"]
[/quote]
Kehykseen voi laittaa valokuvan ja sen saa sitten kivasti esille vaikka kirjahyllyyn. Mitä tekee jollain lusikalla? Eikö nuo kummilusikat ole enemmän koristeita kuin käyttöesineitä?
Kaste kuuluu uskoontulleelle, ei muille.
Niinpä niin, näitä kastettuja ja konfirmoituja pakanoita Suomen vankilat pullistelee.
Yrittäkää nyt avata silmänne ja ajatella omilla aivoillanne.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 15:58"]Kaste kuuluu uskoontulleelle, ei muille.
[/quote]
"Antakaa lasten tulla minun tyköni."
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
Eikös kehys ole yhtä perinteinen lahja kuin kummilusikkakin? Kehyksellä kuitenkin on hieman käyttöarvoa, kun lusikka on täysin turha.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:27"]
[/quote]
[/quote]
Minusta taas ristiäisiin on typerää viedä jotain koruja, joilla ei ole mitään käyttöä moneen vuoteen. Valokuvakehyksen saa käyttöön heti.
Tottahan toki pariskunta voi viedä yhteisen lahjan, oli sitten kummeja tai ei.