Miehen työ siirtyy Ruotsiin. Apua!
En osaa itse kieltä ja muutto edessä. Englantikin on huonoa. Pelottaa miten selviämme lapseni kanssa sielä. Kokemuksia?
Kommentit (16)
Aina kun pääsee Suomesta pois niin se on plussaa.
Ja lapset kyllä oppivat, paljon nopeammin kuin aikuiset.
Olisko kannattanut keskittyä koulunkäyntiin aikanaan? Opit nopeasti kun on pakko oppia ja sitten jos joskus palaatte Suomeen, sulla on hyvä kielitaito.
Hyvin sinä tulet pärjäämään, nopeasti opit .
Mä lähtisin riemusta kiljuen. Olen asunut Ruotsissa muutaman vuoden, viihdyin tosi hyvin. Kielen oppii kyllä, kunhan asenne on oikea. Selviätte mainiosti, siellä on valtavasti suomalaisia ja asiat on valtioiden viranomaisten välillä hoidettu niin, että kaikki hoituu. Kaupoistakin löytyy melkein kaikki samat tuotteet.
Onnittelen. Sulla kävi mäihä. Ruotsissa ovat tottuneet ihmisiin, joilla on huono kielitaito. Jos olet valkoihoinen, arvaavat heti, että olet Suomesta ja ovat erittäin ystävällisiä ja avuliaita. Ja englannillakin pärjää, sitä kannattaa opiskella ruotsin lisäksi. Lapset pärjäävät varmasti ja voivat toimia tulkkina sinulle.
Ruotsissa pärjää osaamatta sanaakaan ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:26"]
Opit ruotsia nopeasti, se ei ole todellakaan mikään vaikea kieli. Sanat ja kielioppi ovat paljon yksinkertaisempia kuin suomessa ja ääntäminenkin on helppoa, vähän kuin saksassa. Aloita nyt heti opinnot ja siellä jatkat kielikurssilla käymistä.
[/quote]
Puhut aivan totta, kielen oppii nopeasti, jos vain haluaa. Avoimin mielin, niin löytyy uusia tuttavuuksia myös. Iloisin mielin matkaan!
Toivottavasti tähänketjuun vastanneet ovat niitä, jotka suhtautuvat yhtä avoimesti ja myötämielisesti tänne muuttaviin kielitaidottomiinkin ulkomaalaisiin.
Meillä taas ehkä muutto edessä Saksaan, joten ymmärrän jännityksesi! Meidän perheessä ei edes kukaan puhu saksaa, että tulee vielä mielenkiintoiset ajat :D englantia miehen kanssa sentään osaamme. Lapsista en ole huolissani, he oppivat kyllä. Itse ajattelin hiljalleen opetella kieltä kun olen kahden pienimmän kanssa kotona, sitten voisi hakea oman alan eli hoitoalan töitä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:53"]
Ruotsissa pärjää osaamatta sanaakaan ruotsia.
[/quote]
Pärjää, joo, mutta vaikeuttaa kyllä ratkaisevasti kotiutumista. Kyllä se maan kieli kannattaa opetella.
Olisi kannattanut lukea pakkoruotsinsa.
Minne päin Ruotsia olette muuttamassa ap?
varo ettei mamut raiskaa, ei kannata liikkua pimeällä yksin, tai yhdessäkään tietyillä alueilla.
Suomen media ei näistä paljoa puhu, joten OIKEASTi varo.
T: kokemusta on, sweden since 2005
Opit ruotsia nopeasti, se ei ole todellakaan mikään vaikea kieli. Sanat ja kielioppi ovat paljon yksinkertaisempia kuin suomessa ja ääntäminenkin on helppoa, vähän kuin saksassa. Aloita nyt heti opinnot ja siellä jatkat kielikurssilla käymistä.