Miksi munissa on paskaa?
Aina kun ostaa munapaketin, niin siellä on jotain ruskeita paskajäämiä, joskus höyheniäkin. Eikä niitä munia pestä ennen pakkaamista?
Kommentit (28)
Olen kotoisin pieneltä maatilalta ja meillä oli kanoja joiden munia toimitettiin Kultamunalle ja osa suoraan lähikauppiaalle 80-luvulla. Silloin munat piti pestä ammoniakkiliouksessa huolellisesti ja meillä oli vielä "munamitta" jonka läpi piti laittaa epäillyttävän kokoinen muna. Sit joskus 80-luvun loppupuolella tuli kielto ettei saanut kuin suurimmat sonnat rapsutella munista irti.
Lopeta ostaminen sillä siitä pääset . Kyllä oli tyhmä avaus, ole onnellinen jos tuo on suurin ongelmasi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:10"]
Aina kun ostaa munapaketin, niin siellä on jotain ruskeita paskajäämiä, joskus höyheniäkin. Eikä niitä munia pestä ennen pakkaamista?
[/quote]
Ehkä vähän liioittelet. Vai haetko munat aina samalta tuottajalta tai pikkukaupasta, missä on vain yhden tuottajan munia. En ole koskaan törmännyt kakkaan. Kerran oli höyhen munassa kiinni. Olen 56v., joten kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Ehkä vähän liioittelet. Vai haetko munat aina samalta tuottajalta tai pikkukaupasta, missä on vain yhden tuottajan munia. En ole koskaan törmännyt kakkaan. Kerran oli höyhen munassa kiinni. Olen 56v., joten kokemusta on.
[/quote]
Olen vasta 49 v. ja lähes aina kananmunissa on ruskeita läikkiä, kauppoina Prisma ja Citymarket. Avaamalla paketin kannen voi valita vähiten läikkäisen.
Munia saa kuorittuina semmosissa kermatölkin kokoisissa paketeissa. Osta niitä. Itse en niihin sorru.
Kyllähän tälle munaongelmalle jotain pitää tehdä. Lapsetkin noita koskettelee ja laittaa sormet suuhunsa, eivätkä tiedä sen paskan vaaroista. Minusta voisi ottaa munat kokonaan pois myynnistä. Kuorittuna voisi ehkä myydä!
Joku on käynyt tekemässä kakkakepposen
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:24"]
Jos ei munaa voi pestä siksi, että siitä tulee se salmonella niin kyllä ne munat pitäisi kieltää ihan kokonaan sitten. Vaarallisiahan nuo ovat.
[/quote]
Jos munat pestäisiin ne eivät enää säilyisi, niin kuin edellä on jo mainittu. Toiseksi mikäli munat pestäisiin, niistä tulisi automaattisesti ns. B-luokkaa ja EU:n pykälien mukaan B-luokan munat ovat kiellettyjä. Vaikka joskus jotain ruskeita jäämiä voi munissa olla, en ole koskaan kuullut kenenkään saaneen salmonellaa munista Suomessa. Mahdollista ja varmaan joskus tapahtunutkin, mutta äärimmäisen harvinaista. Se olisi etenkin tuottajalle todella paha isku.