Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen alkoholin käyttö

Piiu
27.08.2023 |

Olen huolissani miehen lisääntyvästä alkoholin käytöstä. Viikonlopun aikana menee helposti pullo vahvaa likööriä tai viinipullo, sekä pari olutta iltaisin. Hän tykkää myös tilailla Virosta lonkeroa ja viimeksi 24pack kesti kuukauden "kun oli niin hyvä maku". Miehen suvussa on alkoholismia ja siksi olen huolissani. Mies suuttuu erittäin paljon, jos otan alkoholin käytön puheeksi. Mistä apuja minulle ja ukolle vai onko edes syytä huoleen? Kyseessä 30-40 v työssäkäyvä mies ja työnsä plus muut velvoitteet hoitaa hyvin.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin eron. Pahenee vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiat sujuu niin miksi huolehdit? On niitä pahojakin ihmisiä ja jopa selvinpäin.

Vierailija
4/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh!

Tuota on hankalaa arvioida noin hatarin lähtötiedoin. Olisit edes kertonut aloituksessasi, minkä kokoinen se likööripullo on: onko se 0,5 litraa, 0,7 vaiko kokonainen litra, vai mahdollisesti jokin vielä suurempi erikoiskoko joka täytyy tilata netistä tai hakea pakettiautolla itse jostain muusta Itämeren rantavaltiosta kun niin suuria ei kaiketi Suomen Alkossa edes myydä - luulisin ainakin. Tosin itse en ole Alkon tarjonnan erikoisasiantuntija, koska tilaan kaikki viinini netistä ja haen väkevät pakettiautolla post-sovieettisista EU-maista enkä maksa Suomen ankeutusveroja penniäkään.

Noista jäljellä olevista tiedoista päätellen olet joko ihan todellisuudesta irtaantunut kaheli - tai provo.

Siltä varalta, että olet tosissasi:

Kuka edes tilaa Eestistä YHTÄ laatikollista lonkeroa tai muuta mietoa, johan siinä tulee kaikenlaiset minimitoimituslaskut ja palvelumaksut maksamaan niin paljon ettei kannata. Tosin en tiedä mitä kokoluokkaa yleisimmät rahtimittayksiköt ovat, siis ts. mikä on suurin määrä minkä saa tilata samaan hintaan kuin tuo yksikin tulisi minimissään maksamaan, siis nyt puhun tietenkin rahtihinnasta.

Jos miehesi keskittää kaikki juomisensa viikonloppuihin, niin sitten tuosta tulee ehkä kohtalaisen suuria kertarykäisyjä, kun aina pitäisi kuitenkin juoda krapularajan alla, mutta jos hän hajottaa nuo määrät myös arkipäiviksi, tai jopa jokaiseksi päiväksi arjet ja pyhät ympäri vuoden 365 pv vuodessa paitsi karkausvuosina jolloin 366, niin eihän tuo ole mikään harvinaisen suuri määrä.

Esim. tuo taivastelemasi 24 pack kuukaudessa: kun kuukaudessa on keskimäärin 30 vuorokautta, niin sehän tarkoittaa vähemmän kuin keskimäärin yhtä tölkkiä per päivä, ja se yksi tölkki on aina laskennallinen "annos" joita noissa tilastoissa pyöritellään.

Itse omasta elämänkokemuksestani olen huomannut, että yksi "annos" eli mittayksikkö, 4 cl tavallista 40 prosettista vodkaa tai whiskey'ä on liian vähän, ja kolme kokonaista on ihan ehdoton maksimi, siis minulle. Tosin, muilla voi olla erilaiset neurokalustot ja jollekin muulle tuo kolme kokonaistakin voi vielä toimia ilman että se huonontaa elämän laatua ja huonoa oloa aiheuttamatta. Juuri optimaalinen määrä minulle on siis kaksi mittayksikköä, 8 cl tavallista, tai esim. yksi iso n. 7 cl snapsi / shottiklasi keskimääräistä tujumpaa 50 % vodkaa (sininen Smirnoff / Smirnoff 50 Blue) per vuorokausi.

En osaa arvioida, paljonko noista kaikista tulee per vuorokausi, kun et siis maininnut sen likööripullon tarkkoja mittoja enkä minä puolestani edes tiedä liköörin vahvuutta - että onko se myös tavallisesti 40 prosenttia vai jotain muuta - etkä kertonut viinipullon kokoa tai viinin vahvuutta.

Joka tapauksessa miehesi kulutus mahtunee vielä sen kolmen mittayksikön per päivä raameihin jos hän nappailee joka päivä, mutta eipä tuosta enää lisätä kannata, mutta jos hän juo kaikki vain viikonloppuisin, niin kyllä sitten mennään väkisinkin jo krapulan alueelle. Ja ne krapulat juuri ovatkin vaarallisia sekä epäterveellisiä, ei se alkoholi itse eikä "känni".

Mutta ei tuon nykyisen spekulatiivisen asiaintilan takia eikä noin hatarin näytöin vielä kannata ruveta riitaa kylvämään: rupea toimiin joskus jos aivan kiistatonta aihetta ilmenee.

Vierailija
5/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jutellut tai ilmaissut huolesi hänelle?

Että olet huolissasi.

Vierailija
6/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistukseenhan sitä juodaan tuollaisia määriä.

Miten saisi puhuttua asiat?

Jokin painaa.

Voi olla ihan ylikuormitusta ja siihen hakee apuja noin.

Eihän se pitkän päälle rentouta tai auta jaksamaan.

Vierailija
7/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän hän vielä juo. Jos tuokin määrä aiheuttaa ongelmia sinulle tai miehelle, ei tarvitse sietää. Miehen voi valita ja pistää vaihtoon. 

Vierailija
8/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oikein kuukauden kesti 24 pack?

Sellaisenhan juo helposti viikonlopussa.

Vierailija
9/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hävettäisi jos olisi tuollainen nössö miehenä.

Vierailija
10/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa alkoholi aiheuttaa yli 4000 mielisairaalahoitoa vaativaa psykoosia joka vuosi, ja joka vuosi noin 6000 ihmistä joutuu sairaseläkkeelle alkoholin aiheuttamien sairauksien johdosta. Lisäksi alkoholi tappaa Suomessa noin kuusi ihmistä päivässä.

Raskaudenaikaisen alkoholinkäytön johdosta Suomessa syntyy vuosittain yli 600 FAS-lasta, joista monet ovat vakavasti kehitysvammaisia ja vaativat loppuelämän mittaista laitoshoitoa.

Alkoholi on myös osallisena yli 80 prosentissa väkivaltaa, ja alkoholin arvioidaan olevan osallisena noin kymmenessä prosentissa maamme syöpätapauksia. Merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Tuhoaa myös eniten aivoja koska on voimakas solumyrkky.

Suomessa menetetään vuosittain ennenaikaisia ehkäistävissä olevia elinvuosia 3900 jokaista 100 000 asukasta kohden. Määrä vastaa vajaata sataa neljäkymmenvuotista työuraa. Menetys bruttokansantuotteelle on neljännes Suomen valtion vuosittaisesta budjetista. Kansakuntana menetämme vähän alle 13 miljardia vuodessa.

Kallista lystiä veronmaksajille.

Vierailija
11/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta valitus. Tuo on normaali suomalainen mies eikä hänen alkoholinkäytössä ole vikaa.

Vierailija
12/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistukseenhan sitä juodaan tuollaisia määriä.

Miten saisi puhuttua asiat?

Jokin painaa.

Voi olla ihan ylikuormitusta ja siihen hakee apuja noin.

Eihän se pitkän päälle rentouta tai auta jaksamaan.

"Tuollaisia määriä" juo normi suomalaismies.

Vierailija
13/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kauanko sen 24-packin pitäisi kestää?

Mulla kestää 1-2 viikkoa.

N31

Vierailija
14/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan työkyvyttömien alkoholistien juomisesta rahoittaa sosiaalitoimi eli veronmaksajat. Jos ei rahoittaisi, rikollisuus alkoholismin ympärillä kasvaisi hyvin paljon kun vakavasti riippuvaiset tekisivät paljon enemmän rikoksia alkoholia saadakseen.

Alkoholistien kanssa ollaan ns. pakkoraossa. Jos juopottelua ei tueta verovaroin, rikollisuus kasvaa kun alkoholistit tekevät rikoksia alkoholihuumetta saadakseen, ja jos juomista tuetaan, veronmaksajien rahoja menee satoja miljoonia alkoholistien juomisen tukemiseen ja alkoholikauppiaiden rikastuttamiseen.

Vierailija
15/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suomalaisten hyvinvointi on etusijalla, ei kannata suunnitella alkoholin saatavuuden helpottamista enää yhtään, sillä jo nyt alkoholi on merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja. Jos taas tarkoitus on nopeuttaa laillista kansanmurhaa ja omaisuuksien laillista ryöstöä alkoholihuumeen avulla, niin silloin kannattaa helpottaa entisestään solumyrkkyhuumeen saatavuutta.

Vierailija
16/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äippä laskee että ai jai, meni laatikko jo kuukaudessa. Onko ennen saanut 1 per viikko ihan?

Vierailija
17/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 pack/ kk ei ole vielä paljon, mutta silmään pisti tuo suuttuminen huomauttamisesta. Se on aina varoittava merkki. Tarkkaile häntä ja ehdota viikonlopuksi jotain muuta tekemistä mikä estää juomisen. Jos se on täysin mahdoton vaihtoehto, eli hän ei kykene eikä halua olla juomatta vaikka pyytäisit, ota vakavasti. Suhteessanne on silloin kolmas osapuoli, alkoholi. Voit antaa sen jäädä asumaan ja huonosti käy. Viikonloppujuomiselle on oltava aina vaihtoehto, juomattomuus tai korkeintaan yksi saunakalja. Kun vaihtoehtoa ei enää ole, on myöhäistä.

Vierailija
18/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko miehesi vain viikonloppuna vai myös viikolla? Hyvä, että olet huolissasi, alkoholi on kamala myrkky.

Sivusta olen seurannut kun eräs nainen ja miehensä juovat paljon. Ensin vain viikonloppuisin, sitten viikolla 18 jälkeen, sittemmin nainen aloittaa jo ip:stä ja nyt kaikki lomat, juhlat ja viikonloput. Kiukkuisia ovat koko ajan ja käytös kin muuttunut. En pidä enää yhteyttä, koska itse en juo, enkä jaksa draamaa, itsekkyyttä ja ilkeilyä. Omasta mielestään kaikki on ok ja kun työnsä hoitavat saavat juoda. Naisen äiti oli vanhemmiten alkoholisoitunut ja nyt jo kuollut.

Toivon totisesti, että miehesi havahtuu ennenkuin on liian myöhäistä.

Vierailija
19/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

24pack kesti kuukauden.

Mehän kumotaan mieheni kanssa illassa 🍻🍻🍻🍻🍻🍻🍻🍻🍻🍻🍻

Vierailija
20/26 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä kiskoi 23 tölkkiä päivässä siinä vaiheessa kun poistin hänet elämästäni. Ja työnsä hoiti, mutta yksityiselämä oli jo täysin kuralla.

Ei siitä taudista parane ellei ole pakko. Pakkoa syntyy sillä että pannaan juoppo kadulle ja lopetetaan juomisen mahdollistaminen ja sen piilottelu.

Läheisen ei auta kantaa sitä häpeää vaan kantakoon juoppo itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän