Onko yleinen ilmapiiri Suomessa mennyt katkerammaksi?
Olenko väärässä, vai onko ilmapiiri Suomessa ihan lähikuukausina mennyt aggressiivisemmaksi, katkerammaksi, vihamielisemmäksi, kovemmaksi, ilkeämmäksi, ahdasmielisemmäksi?
Ei takerruta mihinkään yksittäiseen asiaan, vaan ihan kautta linjan?
Kommentit (69)
Minusta valtion pitäisi ajaa kansalaistensa etua, koska mikään muu maa maailmassa ei sitä tee. Pääasiassa tapahtuu kaikkea muuta: Kreikan tukeminen, ylisuuren julkisen sektorin rahoittaminen jatkuvilla veronkorotuksilla, siirtolaisinvaasio, työmarkkinaosapuolten riitely uudistuksista, hillitön velanotto, EU:n liittovaltiokehitys jne. Pian varmaan korotetaan taas arvonlisäveroa, koska se on helppo keino kupata ihmisiltä lisää rahaa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:37"]
On muuttunut. Tuntuu että koko kansakunta on vaipunut apatiaan, mistä on tullut itseään toistava kierre.
Olen kolmekymppinen korkeasti koulutettu määräaikaisuuskierteessä oleva nainen. Työkaveri, opiskelijatuttu ja ystävä toisensa jälkeen on joutunut työttömäksi. Itsekin määräaikaisena odotan vain omaa vuorani, yhdet YT:t jo takana. Perheellisenä korkekoulutettuna julkisen sektorin työntekijänä tuntuu siltä, kuin hallituksen päätös toisensa jälkeen tekisi perheemme tilanteesta vaikeamman ja epävarmemman.
Olen myös 90-luvun laman lapsi, perheemme menetti lähes kaiken mitä pystyi menettää. Uskoin vakaasti, että kouluttautumalla korkeasti ja ns. varmalle alalle, ettei sama tapahtuisi itselle. Kappas vain.
[/quote]
Tiedän tunteen. Opiskelin aikanaan työllistävälle alalle, jonka työt alkoi vähentyä, yt:t lisääntyi jne. Minäpä pelaan varman päälle ja opiskelin työn ohessa ja pienen opintovapaan turvin uuden ammatin "varmalta" alalta. Turvasin selustaani... Ja nyt työttömänä. Sen "varman" alan tarjonta on räjähtänyt ja minä olen tässä tuolileikissä taas ilman tuolia, vaikka työni olen hyvin hoitanutkin. Entisellä kokemuksella ei ole enää mitään arvoa. Lopputuloksena olen kahdella yliopistotutkinnolla, kumpikin järkialalata, työtön. Mikä olisi ratkaisu? Opiskella lisää? Eikä kyse ole siitä, että olisin ikiopiskelija, joka on etääntynyt reaalimaailmasta. Ensimmäisen tutkinnon sain 24-vuotiaana, ehdin olla alan hommissa jo 22-vuotiaasta. Toista lähdin opiskelemaan 34-vuotiaana ja vain vuoden oli 37-vuotiaana pois töistä noiden opintojen takia. Nyt 39-vuotiaana irtisanottuna ja työttömänä kärkyn edes muutaman kuukauden pätkää... Olo on katkera ja petetty. Sitten vielä haukutaan työttömyydestä kaiken tämän päälle, kun haen töitä koko ajan, olen hakenut jopa 150km:n päästä ja olen valmis sinne ajamaan, vaikka kotona on pienet lapset jne. Olen yksinkertaisesti väsynyt. Haluan vain töitä ja ihmisarvoni takaisin.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:51"]Suurin syy Suomen ja koko Euroopan tilanteeseen on se, että täällä on käännetty selkä Jumalalle. Kielletään Hänen olemassaolonsa ja pilkataan ja rienataan.
[/quote]
Tämä on niin totta.Uskovien pitää tehdä parannus ja yhdessä huutaa Jumalan puoleen, että Hän vielä armahtaisi tätä kansaa.
[/quote]
Miksi Jumala enää armahtaisi Suomea?
On kyllä niin totta tuo toivottomuuden tuonne. Taantuma on kestänyt jo niin kauan ja koko ajan pahenee, ikävää on myös se että se koskettaa myös keskiluokkaa ja hyvin koulutettuja ihmisiä. Koska jos et edes kouluttautumisella ja ahkeruudella pysty menestymään nyky-Suomessa, niin milläs sitten? Poliitikot puuhastelee ihan mitättömien lillukanvarsien parissa ja sellainen yleinen solidaarisuus ja me-henki puuttuu täysin. Jos saataisiin rakennettua luottamusta ja parempaa ilmapiiriä, talouskin voisi lähteä nousuun. Olen ihan varma että ihmisten henkinen lamaannus ja apatia on tärkeä syy siihen miksi Suomi on tällaisessa negatiivisuuden kierteessä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:03"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:51"]Suurin syy Suomen ja koko Euroopan tilanteeseen on se, että täällä on käännetty selkä Jumalalle. Kielletään Hänen olemassaolonsa ja pilkataan ja rienataan.
[/quote]
Tämä on niin totta.Uskovien pitää tehdä parannus ja yhdessä huutaa Jumalan puoleen, että Hän vielä armahtaisi tätä kansaa.
[/quote]
Miksi Jumala enää armahtaisi Suomea?
[/quote]
Ei taida Suomesta löytyä.rukoilijoita, jotka huutaisivat Jumalan puoleen
Evlut kirkko johtaa tätä kansaa kohti kadotusta.
Olen samaa mieltä 66:n kanssa siitä, että massatyöttömyyden kohdistuessa juurikin korkeakoulutettuihin tekee tästä hyvin lamauttavan tilanteen. Se vie ihmiseltä uskon siihen, että omilla valinnoilla voisi vaikuttaa tulevaisuuteen. Samalla se on syönyt ostovoimaa juuri siltä osalta kansalta, jonka tulisi kuluttaa. Se lamaannuttaa koko yhteiskunnan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:08"]
On. Tuntuu että yleisesti ottaen ihmiset tuijottavat enemmän omaan napaansa ja ovat aivan hirvittävän ilkeitä. Netin anonyymiys tuo esille monien ihmisten huonoimmat puolet ja viihteen puolella taas tosi-tv perustuu suurelta osin nolaamiseen ja vahingoniloon, ja tuntuu että nämä asiat ovat alkaneet valua oikean elämän puolelle. Kuvitellaan että on ihan ok sanoa/tehdä mitä vaan, kuvata se ja laittaa nettiin siinä toivossa että nousisi kohu, ja kohun aikana sitten on ok joukolla kiusata.
[/quote]Kyllä. Hyvät käytöstavat ovat vähentyneet. Se tuntuu olevan kaikista jotenkin tylsää ja vanhanaikaista. Vaikka kyseessä hyvin tärkeä ihmisyyteen kuuluva asia. Varsinkin netissä tuntemattomille voidaan olla tosi töykeitä, vieraan ihmisen kunnioitus ASENTEENA puuttuu.
Hyvyys - "ihmisillä hyvä tahto" - on saanut kyseenalaisen muodon (maailman auttaminen) ja on muutenkin jotenkin unohduksissa.
Aikamme ei ihaile kiltteyttä, lempeyttä ja rehellisyyttä, vaan kaiken turhuutta, petosta, tavaraa, toisen pilkkaa/kiusaa sekä itsekkyyttä. Aika dystopia.
On muuttunut. Tuntuu että koko kansakunta on vaipunut apatiaan, mistä on tullut itseään toistava kierre.
Olen kolmekymppinen korkeasti koulutettu määräaikaisuuskierteessä oleva nainen. Työkaveri, opiskelijatuttu ja ystävä toisensa jälkeen on joutunut työttömäksi. Itsekin määräaikaisena odotan vain omaa vuorani, yhdet YT:t jo takana. Perheellisenä korkekoulutettuna julkisen sektorin työntekijänä tuntuu siltä, kuin hallituksen päätös toisensa jälkeen tekisi perheemme tilanteesta vaikeamman ja epävarmemman.
Olen myös 90-luvun laman lapsi, perheemme menetti lähes kaiken mitä pystyi menettää. Uskoin vakaasti, että kouluttautumalla korkeasti ja ns. varmalle alalle, ettei sama tapahtuisi itselle. Kappas vain.