Onko yleinen ilmapiiri Suomessa mennyt katkerammaksi?
Olenko väärässä, vai onko ilmapiiri Suomessa ihan lähikuukausina mennyt aggressiivisemmaksi, katkerammaksi, vihamielisemmäksi, kovemmaksi, ilkeämmäksi, ahdasmielisemmäksi?
Ei takerruta mihinkään yksittäiseen asiaan, vaan ihan kautta linjan?
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:06"]
Maan talous sakkaa, ihmiset saa kenkää, ansiosidonnaista ollaan leikkaamassa, ja ne jotka ei (vielä) saa kenkää elää koko ajan kovenevassa stressissä kun maailman kovimmat asuntovelat painaa niskassa ja kukaan ei osta sitä huippuhinnalla ostettua asuntoa pois käsistä. Lisäksi rahan arvo hupenee koko ajan, venäjä uhittelee nurkan takana sodalla ja ovista ja ikkunoista tunkee sisään tuhatmäärin vastikkeettomia sosiaalitukia ja sharia-lakia vaativia arabeja joille homojen ja naisten asema on täysin yhdentekevä. Ja sitten vielä sekin että valtio ja media on päättänyt vaientaa väärät mielipiteet kuin neuvostoliitossa konsanaan.
Onko se nyt ihme että ihmisiä alkaa kyrsimään.
[/quote]
Erinomaisesti kiteytetty. Ja kaiken tämän jälkeen ihmiset ovat kaiken lisäksi joutuneet huomaamaan, että äänestämällä ei voi vaikuttaa.
Kyllä on. Ihmiset pelkäävät, pelko herättää joko halun paeta tai puolustautua. Usko hyvinvointiyhteiskuntaan ja valtion kykyyn taata turvallisuus on hajonnut. Taloudessa ei ole mitään toivoa. Uhkaa on kaikkialla ja niin moni asia tuntuu hyödyttävän vain rikkaita. Kun onnea ei enää tunnu riittävän jaettavaksi, se mikä on toiselle lisää on ehkä itseltä pois. Tämä on kytenyt suomalaisissa jo useamman vuoden, nyt samaan saumaan sattui hallituksen julistama taloudellinen hätätila joka haluttiin ratkaista talvisodan hengellä, ja laajamittainen "muiden" tuleminen meille. Ei ihme, ettei itseltä pois tunnu menevän meidän hyväksi vaan muiden hyväksi.
Se on alkanut jo aikaisemmin. hyvin itsekeskeinen ja toisia halveksiva asenne. Vastakkainasettelu ei ole ikinä ollut näin voimakasta. Todella kovat arvot vallassa. Manipulointi huipussaan. Kaikki keinot sallittuja saavuttaakseen määränpäänsä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:15"]Tämä netti on yksi asia joka meillä vielä on. Se että ihminen sanoo netissä mielipiteensä on hyvää terapiaa ja venttiili pahalle ololle. Jos Suomen valtiaat haluavat Suomeen todella vakavia konkreettisia ongelmia niin ne sulkevat netin tai rajoittavat sitä rutkasti. Paha olo purkautuu aina jollain tavalla. Netti on se harmittomin.
[/quote]
Ei se ole yhtään harmiton silloin kun suurella joukolla käydään jonkun kimppuun, kiusataan, läheteään tappouhkauksia jne. En tarkoita etteikö asioista saisi keskustella, mutta mielipiteet voi sanoa myös asiallisesti eikä käyttää muita ihmisiä likasankoina joihin purkaa omaa pahaa oloa. Sananvapaus ei oikeuta rikoksia, lain puitteissa voi purkaa pahaa mieltään ja kritisoida esimerkiksi päättäjiä.
[/quote]
Samaa mieltä, tappouhkauksista ja muista laittomuuksista on päästävä eroon.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:15"]Tämä netti on yksi asia joka meillä vielä on. Se että ihminen sanoo netissä mielipiteensä on hyvää terapiaa ja venttiili pahalle ololle. Jos Suomen valtiaat haluavat Suomeen todella vakavia konkreettisia ongelmia niin ne sulkevat netin tai rajoittavat sitä rutkasti. Paha olo purkautuu aina jollain tavalla. Netti on se harmittomin. [/quote] Ei se ole yhtään harmiton silloin kun suurella joukolla käydään jonkun kimppuun, kiusataan, läheteään tappouhkauksia jne. En tarkoita etteikö asioista saisi keskustella, mutta mielipiteet voi sanoa myös asiallisesti eikä käyttää muita ihmisiä likasankoina joihin purkaa omaa pahaa oloa.
[/quote]
Olen tuon toisen kanssa samaa mieltä eilen ulkoillessani juttelin parin ennestään tuntemattoman ihmisen kanssa ja heidän mielipiteensä olivat minusta epä uskottavia. Koin heidät hieman säälittäviksi, tavis jundeiksi kyse oli harrastuksesta(kalastus) heillä oli tarve korjata minun tietoisia valintojani liittyen harrastukseeni samoksi kuin heidän omansa, joka on ns yleinen kanta jonka olen hylännyt. Olin hilkulla etten alkanut päästelemään heille heidän mitään luomattomasta muilta kopioivasta heikko itse-tuntoisesta keskitason harrastajuudestaan, mutta en kokenut sitä tarpeelliseksi. Tiedän kyllä jatkossa jo kaikki heidän mielipiteensä tuon yhden kerran jälkeen. Parempi kuitenkin että voin olla netissä aidommin ja suoremmin sitä mieltä mitä olen ettei joku keskitason kopioija hermostuksissaa vedä sorsastus asettaan peräkontista kosktoksi, vain koska minullakin kuuluu olla oikeus mielipiteeseen ja joskus jopa tarve sen sanomiseen ja juntin palauttamiseen maanpinnalle. Netti on parempi paikka tähän yhden totuuden kieltämiseen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:06"]
Maan talous sakkaa, ihmiset saa kenkää, ansiosidonnaista ollaan leikkaamassa, ja ne jotka ei (vielä) saa kenkää elää koko ajan kovenevassa stressissä kun maailman kovimmat asuntovelat painaa niskassa ja kukaan ei osta sitä huippuhinnalla ostettua asuntoa pois käsistä. Lisäksi rahan arvo hupenee koko ajan, venäjä uhittelee nurkan takana sodalla ja ovista ja ikkunoista tunkee sisään tuhatmäärin vastikkeettomia sosiaalitukia ja sharia-lakia vaativia arabeja joille homojen ja naisten asema on täysin yhdentekevä. Ja sitten vielä sekin että valtio ja media on päättänyt vaientaa väärät mielipiteet kuin neuvostoliitossa konsanaan.
Onko se nyt ihme että ihmisiä alkaa kyrsimään.
[/quote]
Tämä oli todella hyvin sanottu.
Näihin kaikkiin ei voi kuin todeta, että tulisi se kolmas maailmansota niin puhdistuisi ilmapiiri koko maailmassa.
Kyllä. Itse olen epätoivoinen. Meilläkin, kahden fiksun, koulutetun, ahkeran ja kokeneen ihmisen, taloudessa taistellaan työttömyyden ja pätkätöiden kierteessä. Nyt minä olen kotona, mies on työllisyyskurssilla... Ja me kaksi? Jotka olemme kumpikin tehneet töitä koko ajan ja mies pyörittänyt omaa firmaakin. Nyt me olemme päällesyljettäviä työttömiä luusereita. Työpaikat katoaa, ikää tulee, asuntolainaakin on (vaikka maltilla jäljellä), mitään tulevaisuudentoivoa ei tällä hetkellä ole. Ainoa vaihtoehto on, jos alettaisiin harkita muuttoa pois koko maasta.
Tämä vuosia jatkunut epävarmuus ja nyt paheneva työttömyys masentaa. Meillä on pieni kultapossukerho, joita ei tämä taloustilanne koske, mutta yhä useampaa koskee. Työttömiä on ainakin puoli miljoonaa ja moni työllinenkin on pätkätyössä, jossa koko ajan jatkojen saaminen on tiukemmalla ja jokaiseen uuteen jatkoon ilmaantuu entistä enemmän hyviä hakijoita, jotka ovat myös koulutettuja, kokeneita ja valmiita tulemaan töihin yhä huonommilla ehdoilla.
Suurin syy Suomen ja koko Euroopan tilanteeseen on se, että täällä on käännetty selkä Jumalalle. Kielletään Hänen olemassaolonsa ja pilkataan ja rienataan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:48"]Kyllä. Itse olen epätoivoinen. Meilläkin, kahden fiksun, koulutetun, ahkeran ja kokeneen ihmisen, taloudessa taistellaan työttömyyden ja pätkätöiden kierteessä. Nyt minä olen kotona, mies on työllisyyskurssilla... Ja me kaksi? Jotka olemme kumpikin tehneet töitä koko ajan ja mies pyörittänyt omaa firmaakin. Nyt me olemme päällesyljettäviä työttömiä luusereita. Työpaikat katoaa, ikää tulee, asuntolainaakin on (vaikka maltilla jäljellä), mitään tulevaisuudentoivoa ei tällä hetkellä ole. Ainoa vaihtoehto on, jos alettaisiin harkita muuttoa pois koko maasta.
Tämä vuosia jatkunut epävarmuus ja nyt paheneva työttömyys masentaa. Meillä on pieni kultapossukerho, joita ei tämä taloustilanne koske, mutta yhä useampaa koskee. Työttömiä on ainakin puoli miljoonaa ja moni työllinenkin on pätkätyössä, jossa koko ajan jatkojen saaminen on tiukemmalla ja jokaiseen uuteen jatkoon ilmaantuu entistä enemmän hyviä hakijoita, jotka ovat myös koulutettuja, kokeneita ja valmiita tulemaan töihin yhä huonommilla ehdoilla.
[/quote]
Meillä sama ja lisäksi mulla ja toisella lapsella vakavia sairauksia, toisella lapsella rankkaa koulussa ja vaimo toipuu onnettomuudesta. Mutta emme ole vielä luopuneet uskosta tulevaan. Ei meillä oikeastaan ole mitään varmaa. Vain tämä hetki.
Kerrankin ihmiset ovat lähes samoilla linjoilla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:51"]Suurin syy Suomen ja koko Euroopan tilanteeseen on se, että täällä on käännetty selkä Jumalalle. Kielletään Hänen olemassaolonsa ja pilkataan ja rienataan.
[/quote]
Kristinusko voi hyvin Afrikassa, voitaisiin ottaa sieltä siirtolaisia.
En saa millään meidän taloa sisustettua sellaiseksi, että voisin esitellä sitä Glorian sivuilla. Ahdistaa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:51"]Suurin syy Suomen ja koko Euroopan tilanteeseen on se, että täällä on käännetty selkä Jumalalle. Kielletään Hänen olemassaolonsa ja pilkataan ja rienataan.
[/quote]
Tämä on niin totta.Uskovien pitää tehdä parannus ja yhdessä huutaa Jumalan puoleen, että Hän vielä armahtaisi tätä kansaa.
Tässä ketjussa hyvä puoli on se että huomaa miten itse ei ole ainoa jolla elämä menee pieleen teki mitä vaan.
On monia muitakin jotka ovat ahkeroineet, opiskelleet ja yrittäneet ja sitten kaikki vaan päättyy aina uudestaan umpikujaan.
Tsemppiä teille muille. Kyllä elämä kuitenkin jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:51"]Suurin syy Suomen ja koko Euroopan tilanteeseen on se, että täällä on käännetty selkä Jumalalle. Kielletään Hänen olemassaolonsa ja pilkataan ja rienataan. [/quote] Kristinusko voi hyvin Afrikassa, voitaisiin ottaa sieltä siirtolaisia.
[/quote]
Miksi meidän pitäisi ottaa Afrikasta siirtolaisia, edes kristittyjä?
Ongelma on se, että markkinat ovat täysin avatut. Haluttiin isomarkkina-alue "kotimarkkinat". Se saatiin. Ainoa vain, että se ei vedä niin hyvin kuin esim. mailla joilla on pienemmät palkat. Se vetää helposti koulutettuja osaajia ulkomaille. Kotimarkkinat eivät ole enää etuoikeututussa asemassa, koska muuallekaan ei tarvitse maksaa veroja. Venäjänvienti on seis. Kaikki suomalaiset ostavat verottomasti tuotteet ulkomaalaisista nettikaupoista. Suosi suomalaista, ei toimi koska täällä ei enää valmisteta mitään. Markkinat avattiin kuin haluttiinkin.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:51"]Suurin syy Suomen ja koko Euroopan tilanteeseen on se, että täällä on käännetty selkä Jumalalle. Kielletään Hänen olemassaolonsa ja pilkataan ja rienataan. [/quote] Kristinusko voi hyvin Afrikassa, voitaisiin ottaa sieltä siirtolaisia.
[/quote]
Miksi meidän pitäisi ottaa Afrikasta siirtolaisia, edes kristittyjä?
[/quote]
Saataisiin kristinusko elpymään. Se oli vain ehdotus
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:06"]Kun ei ole itsellä toivoa, niin tuntuu oudolta, että muualta maailmasta tullaan silti tänne sen toivon perässä. Lisäksi nykyhallitus hallitsee mediaa todella hyvin ja kaikki köyhät, työttömät tai vajaatyöllistetyt on onnistuttu leimaamaan täysiksi sossupummeiksi, joilta pitääkin ottaa tuet pois heidän omaksi parhaakseen. Kun huonossa tilanteessa olevat ihmiset, jotka tekevät kaikkensa saadakseen jotain työtä, leimataan joka puolelta, niin vastareaktiona tulee taatusti katkeruutta mitä tahansa kohtaan.
[/quote]
Ja itsemurhia. Poistuvat rasittamasta yhteiskuntaa.