Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi passihakemuksissa on nyt niin pitkät jonot?

Vierailija
23.03.2022 |

Puhutaan että passihakemuksissa on viime viikkojen aikana olleet pitkät jonot. Miksi? Koronarajoitusten höllentymisen ja siten matkustussuunnitelmien takia vaiko sodan pelon takia?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen itse samaa... Jos tulisi sota niin ei siihen passia tarvita kun lähetään...

Moni jo lähtenyt ja tai hankkii ainakin passin ja katsoo jos olisi mahdollista lähteä, osalla sukulaisia muualla, osa voisi tehdä etätöitä ulkomailta jne...

Vierailija
22/27 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siellä jonoja on kun eivät omia säännöksiään toteuta. Tein hakemuksen vanhan passin voimassaoloaikana. Maksoin, on sormenjälki, uusi kuva tunnistettavissa niin kas, pitää mennä lupapalveluun tunnistautumiseen! Jos meitä tälläisiä jonossa niin ei ihme että on 2kk mittaiset.

Kannattaa se hakemus jättää silloin kun vanha passi vielä voimassa, silloin ei tarvi mennä tiskille tunnistautumaan.

Ootko lupapalvelussa töissä? Mä kirjoitin tuohon että vanha passi oli voimassa!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on se että pankkitileihin (verkkopankkitunnukset sun muut) tarvitaan nykyään henkilökorttia tai passia, ajokortti ei riitä. Itselläkin henkilökortti haussa, ja ne on samassa jonossa passien kanssa.

Vierailija
24/27 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikaa on kestänyt jo kaksi vuotta. Sinä aikana on 40 % 5 vuoden passeista mennyt umpeen, ja moni on jäänyt uusimatta.

Se nosti ensin jonoja ja tämä sotatilanne herätti ihmiset tajuamaan, että joku henkkari on hyvä olla voimassa koko ajan. Ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus.

Vierailija
25/27 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siellä jonoja on kun eivät omia säännöksiään toteuta. Tein hakemuksen vanhan passin voimassaoloaikana. Maksoin, on sormenjälki, uusi kuva tunnistettavissa niin kas, pitää mennä lupapalveluun tunnistautumiseen! Jos meitä tälläisiä jonossa niin ei ihme että on 2kk mittaiset.

Kannattaa se hakemus jättää silloin kun vanha passi vielä voimassa, silloin ei tarvi mennä tiskille tunnistautumaan.

Korkeintaan 6 vuotta vanhat sormenjäljet kun on rekisterissä, niin sitten ei tarvitse käydä tunnistautumassa. Eli saa se passi vähän vanhentuakin, jos on edellisen passin kohdalla käynyt laitoksella. Joka toisen passin kohdalla käytännössä täytyy laitoksella piipahtaa, eli minun kohdallani se tulee eteen, kun seuraavaa passia haen.

Vierailija
26/27 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi joka koronan aikana antoi mennä vanhaksi kun ei sitä mihinkään tarvitse ja unohtui.

Minulla passi on myös ainoa virallinen henkilöllisyystodistus, kuten varmasti monilla muilla. Tämän takia en saa vain uusia netissä vaan vaaditaan paikan päälle meneminen ja varmaan taas itseni tunnistaminen. Tämä vie jo enemmän aikaa ja resursseja kuin vain uuden passin hakeminen ennen kuin edellinen ehtii vanhentua.

Vierailija
27/27 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen itse samaa... Jos tulisi sota niin ei siihen passia tarvita kun lähetään...

Jos olot tulevat turvattomammiksi, niin todellakin kannattaa jokaisella olla henkilöllisyyden todentamiseen tarvittavat asiakirjat. 

No onhan se ajokortti, kelakortti, henkilökortti... Ulkomaille kyllä pääsee... Ei mulla ole koskaan ollut passia. Oon yli 40v

Kuvallisella kelakortilla (joita ei enää edes ole aikoihin myönnetty uusia) tai ajokortilla pääsee korkeintaan Pohjoismaihin. Henkilökortteja ei välttämättä ole kaikilla, kun ajokortti on pitkään kelvannut henkkarina Suomessa (enää ei käy virallisena henkkarina). Henkilökortilla pääsee Schengen-maihin pelkästään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi