Mikä kouluruuassa on hyvää, mikä huonoa?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 22:23"]
Mun mielestä ne potut höyrytetään kuorittuina, ainakin tällainen muistikuva on, kerran ooon koulun keittiössä ollut töissä.
[/quote]
Just, mutta kumipotuiksi jalostuminen tapahtuu siinä vaiheessa, kun kaksi työvaihetta jää pois: ei huuhdota pois kuorittujen pinnalla olevaa tärkkelystä ja kypsien perunoiden kumikuori valmistuu, kun ne ovat lämpimänä peittämättä. Ehkä ammattilaiset tietävät muitakin kumipottujen valmistustapoja.
Oikeasti harmittaa ammattilaisten puolesta. Ovat käyneet koulua vähintään 3 vuotta perustutkintoon ja ehkä vielä jotain sen lisäksi, mutta eipä niistä taidoista paljon iloa ole koulukeittiössä.
Ammattilaisten pitäisi osata ainakin jakelun aakkoset. Kun koululuokka kerralla (n. 20 oppilasta) tulee syömään, laitetaan tarjolle ensin tarjolle noin puolet annoksesta, lisätään sitten loput kun puolet syöjistä on ottanut annoksen niin kaikille riittää. Ei se sen vaikeampaa ole, mutta kaiken aikaa pitää jonkun päivystää sen tiskin ääressä ja olla valmiina laittamaan lisää.
Miksi minä en usko, että joissakin kouluissa loppuu ruoka kesken? Ehkä siksi, että en ole koskaan nähnyt sitä. Minä olisin myös niin v-mainen opettaja ja vanhempi, että minun lapseni eivät jäisi ilman ruokaa. Ei oppilainakaan, vaan siitä tulisi ennennäkemätön älämölö, jos veisin luokkani syömään ja tarjottaisi eioota. Miten ihmeessä vanhemmat hyväksyvät sellaista?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:44"]
Mitä te moittijat yleensä teette ja laitatte kotona ruuaksi, kun oma ruokani on samantyylistä kuin koulun?
[/quote]
En minä ole mikään mestarikokki, mutta ratkaisevat ero kouluruokaan ovat tässä:
- ruoka on kypsää ( ainakin pitäisi olla), ei raakaa, ylikypsää eikä varsinkaan palanutta.
- ruuasta näkee, mitä se on. Onko makaronilaatikkoa, kalavuokaa vaiko kinkkukiusausta eikä niin kuin koulussa, samaa mössöä vaan ja useimmissa vielä samoja aineksia ja mausteita.
- maustan kalan, broilerin ja lihan eri tavalla. Ei ole sitä samaa sekavihannesta ja samaa yleismaustetta joka ruuassa.
- ruoka on kuumaa ( ainakin yritän pitää kuumana)
- liharuoka on selvästi lihaa ja kalaruoka kalaa, myös pihvit ja pullat.
On olemassa kouluja, joissa on hyvää ruokaa. Paras laadun tae on se, että ruoka tehdään paikanpäällä koulun omassa keittiössä ja se, että ruokaa syövät muutkin kuin koululaiset.
Lihakastikkeet maistuu monesti jauhoisilta ja klimppiytyy lautaselle, jos ei heti syö.
Perunat on kans ihan kamalia, joskus raakoja, yleensä koostumukseltaan (ja maultaan) aivan kummallisia, ikäänkuin kumisia.
Pasta on kanssa ihan kamalaa, pinnalta kuivaa koppuraa ja muuten aivan vetistä (kypsytetään uunissa(?))
Lihapullat on myös mun mielestä ihan kamalia, vaikka monet on kyllä sen suhteen eri mieltä. Ne on just sellasia ällöjä limakökköjä joista lihaa ehkä 0%.
Mausteita on kuitenkin suurimmassa osassa ruokia nykyään ihan tarpeeksi.
Salaatti on yleensä hyvää, ja sitä enimmäkseen tulee syötyäkin.
T. 7. Luokkalainen P.S. mobiili
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 21:15"]
Perunat aivan kammottavia, monet kerrat mietin onko ne oikeesti ees aitoja pottuja :D no niitä en syönyt yhtäkään koko lukion aikana tai yläasteella. Aina hirvee nälkä koulussa. Kyllä se koulun ruokalista kuulosti aina ihan hyvältä mut todellisuus oli jotain kamalaa.
[/quote]
Moni näkyy luulevan, että ne perunat kasvatetaan siellä keittiössä ja niistä saadaan jotenkin pahanmakuisia.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:44"]
Mitä te moittijat yleensä teette ja laitatte kotona ruuaksi, kun oma ruokani on samantyylistä kuin koulun?
[/quote]
En minä ole mikään mestarikokki, mutta ratkaisevat ero kouluruokaan ovat tässä:
- ruoka on kypsää ( ainakin pitäisi olla), ei raakaa, ylikypsää eikä varsinkaan palanutta.
- ruuasta näkee, mitä se on. Onko makaronilaatikkoa, kalavuokaa vaiko kinkkukiusausta eikä niin kuin koulussa, samaa mössöä vaan ja useimmissa vielä samoja aineksia ja mausteita.
- maustan kalan, broilerin ja lihan eri tavalla. Ei ole sitä samaa sekavihannesta ja samaa yleismaustetta joka ruuassa.
- ruoka on kuumaa ( ainakin yritän pitää kuumana)
- liharuoka on selvästi lihaa ja kalaruoka kalaa, myös pihvit ja pullat.
On olemassa kouluja, joissa on hyvää ruokaa. Paras laadun tae on se, että ruoka tehdään paikanpäällä koulun omassa keittiössä ja se, että ruokaa syövät muutkin kuin koululaiset.
[/quote]
Kyllä minunkin kotiruokani kaikkea tuota on. Kannattaa valittaa keittiöön, jos ruoka on tarjotessa jäähtynyttä koulussa, sen pitäisi pysyä yli 60 asteisena ja mieluiten ainakin 80 asteisena. Tietenkään mitää hullun kiehuvaa se ei niissä hauteissa voi olla. Kaikesta muustakin kun antaa suoraa palautetta, niin voi saada parempaa ensi kerralla. Monesti on hämäävää, kun aikuiset kiittävät ja kehuvat että oli hyvää ruokaa, silloin jää ne epäkohdat pimentoon.
En ymmärrä tätä ainaista valitusta kouluruoasta! Lapset ja nuoret saavat käytännössä ilmaisen aterian, jotta jaksaisivat pitkän koulupäivän. Kouluissa on varmaan eroja, sillä oman kokemukseni mukaan ruoka on pääasiassa ok makuista ja mausteita on saanut lisätä oman maun mukaan.
Rajoituksia on pakko olla, jotta ruokaa riittää kaikille, mutta sitä ei tarvitse myöskään heittää hukkaan. Näkkileipää on aina ollut tarjolla, joten siitäkin saa täytettä vatsaan. Ja onhan kouluissa salaattiakin. Ravintoarvoista on turha valittaa, pääasiahan on että lapsille on edes joku ruoka tarjolla. Kotona voidaan sitten miettiä ruoan ravinteikkuutta, kouluruoan ei tulisi olla lapsen päivän ainoa ateria!
Ollaan kiitollisia koululaisille ilmaisesta ruoasta, joka on varmasti terveellisempää kuin monissa muissa maissa.
Mun mielestä ne potut höyrytetään kuorittuina, ainakin tällainen muistikuva on, kerran ooon koulun keittiössä ollut töissä.