Mikä kouluruuassa on hyvää, mikä huonoa?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 14:56"]Viisi pinaattilettua ei todellakaan riitä kasvavan nuoren ateriaksi.
[/quote]
Meidän koulussa ainakin saa syödä rajattomasti pinaattilettuja (: ja hyviä on! Kouluruok on muuten ihan hyvää, mutta kaipaisi hieman lisää mausteita ja SUOLAA
Mun mielestä omassa kouluruuassa kaikki muu oli hyvää, paitsi perunat. Mä olen aina arvostanut kouluruokaa! Tykkään myös sairaalaruuasta :)
Hyvää:
1. Kouluruoka on ilmaista.
2. Kouluruoka on laadultaan ja maultaan ihan hyvää.
3. Monissa kouluissa on nykyään myös kasvisvaihtoehto.
Huonoa:
Huonoja puolia ei juurikaan ole, mausteita on yleensä mahdollista lisätä itse, jos niitä haluaa lisätä eivätkä rajoituksetkaan esim. 8 lihapullaa mahdottomia ole.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:22"]
Hyvää: 1. Kouluruoka on ilmaista. 2. Kouluruoka on laadultaan ja maultaan ihan hyvää. 3. Monissa kouluissa on nykyään myös kasvisvaihtoehto. Huonoa: Huonoja puolia ei juurikaan ole, mausteita on yleensä mahdollista lisätä itse, jos niitä haluaa lisätä eivätkä rajoituksetkaan esim. 8 lihapullaa mahdottomia ole.
[/quote]
Et taida elää ihan tässä maailmassa. Oletko noin tietämätön??
Lapset ihmettelee että miten voidaan joku mainio hyvä ruokalaji sössiä niin että se on lähes syömäkelvotonta. Luen koulun ruokalistaa ja kaikki kuulostavat todella herkullisilta mutta he sanovat että ne vain kuulostavat siltä. Harmi. Kyllä he joistakin tykkäävät, mutta esim kalapuikkoja saa 5, eikä tosiaankaan riitä 15-vuotiaalle. Tortilloja on ollyt myös niin että tortillalätty on leikattu puoliksi että riittäisivät kaikille. Oli varmaan mielenkiintoista täytellä puolikkaita. Puurot maistuvat, ja pinaattilätyt. (niitäkään ei saa syödä niin että tulisi täyteen).
Perunat on aina joko liian kovia, vetisiä, pehmeitä tai kummallisen makuisia. Kertaakaan ei ole ollut hyviä perunoita koulussa. Usen liikaa suolaa eikä mitään muita mausteita. Jauheliha on usein isoina klimppeinä.
Riisi hyvää. Puurot hyviä. Perunamuusi yleensä hyvää. Pastaruuat hyviä.
T: abi
Kukaan ei ole maininnut ravintoarvoista mitään. Ettekö te todellakaan tiedä, mitä ihminen syö elääkseen ja toimiakseen??
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:30"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:22"]
Hyvää: 1. Kouluruoka on ilmaista. 2. Kouluruoka on laadultaan ja maultaan ihan hyvää. 3. Monissa kouluissa on nykyään myös kasvisvaihtoehto. Huonoa: Huonoja puolia ei juurikaan ole, mausteita on yleensä mahdollista lisätä itse, jos niitä haluaa lisätä eivätkä rajoituksetkaan esim. 8 lihapullaa mahdottomia ole.
[/quote]
[/quote]
No tietenkään kouluruoka ei ole ilmaista, vaan maksetaan verorahoilla. Mutta kyllä kouluruoka aina ihan syötävää on. Joissakin kouluissa ruokarajoitukset ovat tiukemmat, mutta omassa koulussani ovat ainakin olleet ihan sopivia. T. 6
+ilmaista
-pahaa
Mausteita on aivan liian vähän.
Kerran lapseni 12v kysyi opettajilta saisiko lisätä vähän mausteita. ruokaan. Ei käynyt kuulemma koska mausteet ovat vain opettajille.
Perunat on kumisia. Suolasiroitinta kaipaisin mutta sitä ei saa kuulemma antaa.
T.15v
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:30"]
[/quote]
[/quote]
Minulla sama kokemus, kun olen ruokaillut koulussa, että hyvää on suolaa saa lisätä itse tarvittaessa. Mannapuuro on ainut josta kirpaisee maksaa melkein 5e, jos ei ole kiisseliä.
Mitä te moittijat yleensä teette ja laitatte kotona ruuaksi, kun oma ruokani on samantyylistä kuin koulun?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:31"]Lapset ihmettelee että miten voidaan joku mainio hyvä ruokalaji sössiä niin että se on lähes syömäkelvotonta. Luen koulun ruokalistaa ja kaikki kuulostavat todella herkullisilta mutta he sanovat että ne vain kuulostavat siltä. Harmi. Kyllä he joistakin tykkäävät, mutta esim kalapuikkoja saa 5, eikä tosiaankaan riitä 15-vuotiaalle. Tortilloja on ollyt myös niin että tortillalätty on leikattu puoliksi että riittäisivät kaikille. Oli varmaan mielenkiintoista täytellä puolikkaita. Puurot maistuvat, ja pinaattilätyt. (niitäkään ei saa syödä niin että tulisi täyteen).
[/quote]
Meillä 1 v 10 kk syö 4 kalapuikkoa kerralla... :)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:44"]
[/quote]
[/quote]
Minulla sama kokemus, kun olen ruokaillut koulussa, että hyvää on suolaa saa lisätä itse tarvittaessa. Mannapuuro on ainut josta kirpaisee maksaa melkein 5e, jos ei ole kiisseliä.
Mitä te moittijat yleensä teette ja laitatte kotona ruuaksi, kun oma ruokani on samantyylistä kuin koulun?
[/quote]
Terveellistä ja ravitsevaa ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Huomattavasti mausteisempaa ruokaa syödään kotona hyvistä raaka-aineista, ja maistuu lapsille. Harmittaa että kouluruoka ei maistu, koska siitä kuitenkin jokainen verorahoissaan maksaa.
Hyvää:
Aina salaattia ja myös muita vihanneksia, joka päivä kasvisruokaa mitä yleensä syön, ruoka on yleensä hyvän makuista
Huonoa:
Kastikkeet on kamalaa limaa ja pahan makuisia, makaroni ei täysjyvää
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 14:54"]
Puurot ei ole kunnon ruokaa!pois listalta.
[/quote]
Puuro taitaa olla ainoa, jota kaikki oppilaat syövät, muutamia erikoisia poikkeuksia lukuunottamatta. Sen lisänä on yleensä tuorepala, marjasoppaa ja/tai leikkele. Ei siis missään ihan pelkkää puuroa ja näkkäriä syödä.
Ruuan laatu vaihtelee, mikä on huono. Hyvä ruoka on aina hyvää, ei siinä sen enempää selittelemistä ole. Huonot asiat ovat niitä, jotka pitäisi korjata ja tässä omia havaintoja:
- ruoka on mössöä, eli kaikki ainekset heitelty sekaisin samaan pataa, eikä mikään aine oikein erotu. Väristä voi päätellä, onko tämä mahdollisesti kalakiusausta tai pastaa vaiko liha- tai juurespataa.
- einespullista ja pihveistä ei koskaan saa selvää, ovatko ne olevinaan lihaa, kalaa, kanaa vai kasvista, vai jotain muuta
- ruoka on raakaa, ylikypsää tai kylmää.
Mihinkään yllämainittuun ei pitäisi vaikuttaa hinta, sillä eineksetkin voi maustaa eri tavalla sen mukaan, mitä listassa lukee.
Huonoa on se, että kaikki maksavat, olipa lapsia tai ei.
Huonoa on se, että sitä on edelleen joissakin paikoissa "pakko" syödä.
Puurot ei ole kunnon ruokaa!pois listalta.