Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kouluruuassa on hyvää, mikä huonoa?

Vierailija
04.09.2015 |

Sinun mielestäsi.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot puolet: pahaa, ei sisällä hyvää rasvaa, liikaa hiilareita, liian vähän kasviksia, liikaa lisäaineita, todella ravintoköyhää, liian vähän suolaa.

Hyvät puolet: tavallaan ilmaista ja niille maistuu, jotka eivät kotona saa ruokaa ollenkaan tai ovat tottuneet einesruokaan ja muuhun epäterveelliseen ruokaan.

Meidän lasten koulussa (yläkoulu) noin puolet oppilaista käy päivittäin syömässä ja paljon on niitäkin, jotka eivät syömässä koskaan, ja en ihmettele. En söisi itsekään tuollaista ruokaa.

Vierailija
22/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää on se, että kaikki saavat syödä.

Huonoa on se, että ravintoarvoltaan ihan nolla ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:22"]

Hyvää: 1. Kouluruoka on ilmaista. 2. Kouluruoka on laadultaan ja maultaan ihan hyvää. 3. Monissa kouluissa on nykyään myös kasvisvaihtoehto. Huonoa: Huonoja puolia ei juurikaan ole, mausteita on yleensä mahdollista lisätä itse, jos niitä haluaa lisätä eivätkä rajoituksetkaan esim. 8 lihapullaa mahdottomia ole.

[/quote]

Et taida elää ihan tässä maailmassa. Oletko noin tietämätön??

[/quote]

Minulla sama kokemus, kun olen ruokaillut koulussa, että hyvää on suolaa saa lisätä itse tarvittaessa. Mannapuuro on ainut josta kirpaisee maksaa melkein 5e, jos ei ole kiisseliä.

Mitä te moittijat yleensä teette ja laitatte kotona ruuaksi, kun oma ruokani on samantyylistä kuin koulun?

[/quote]

Terveellistä ja ravitsevaa ruokaa.

[/quote]

Eli mitä? Mistä raaka-aineista tehtyä?

Vierailija
24/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:57"]

Hyvää: 1. Kouluruoka on ilmaista. 2. Kouluruoka on laadultaan ja maultaan ihan hyvää. 3. Monissa kouluissa on nykyään myös kasvisvaihtoehto. Huonoa: Huonoja puolia ei juurikaan ole, mausteita on yleensä mahdollista lisätä itse, jos niitä haluaa lisätä eivätkä rajoituksetkaan esim. 8 lihapullaa mahdottomia ole.

[/quote]

[/quote]

Minulla sama kokemus, kun olen ruokaillut koulussa, että hyvää on suolaa saa lisätä itse tarvittaessa. Mannapuuro on ainut josta kirpaisee maksaa melkein 5e, jos ei ole kiisseliä.

Mitä te moittijat yleensä teette ja laitatte kotona ruuaksi, kun oma ruokani on samantyylistä kuin koulun?

[/quote]Huomattavasti mausteisempaa ruokaa syödään kotona hyvistä raaka-aineista, ja maistuu lapsille. Harmittaa että kouluruoka ei maistu, koska siitä kuitenkin jokainen verorahoissaan maksaa. 

[/quote]

mitä mausteita lisäilet, että saat mausteisuutta? Itsellä vain suola, mustapippuri, curry, rosepippuri, sipuli ruokalajin mukaan vaihdellen.

Vierailija
25/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:58"]

Huonoa on se, että kaikki maksavat, olipa lapsia tai ei.

Huonoa on se, että sitä on edelleen joissakin paikoissa "pakko" syödä.

[/quote]

LOL

Vierailija
26/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Huomattavasti mausteisempaa ruokaa syödään kotona hyvistä raaka-aineista, ja maistuu lapsille. Harmittaa että kouluruoka ei maistu, koska siitä kuitenkin jokainen verorahoissaan maksaa. 

[/quote]

mitä mausteita lisäilet, että saat mausteisuutta? Itsellä vain suola, mustapippuri, curry, rosepippuri, sipuli ruokalajin mukaan vaihdellen.

[/quote]

alapeukku joo, kiitos keskustelusta taas, oli antoisa.

Vierailija
27/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on hyvää, mutta jakelua pitäisi valvoa tarkemmin! Osa lapsen oppitunneista loppuu niin, että ei ehdi ensimmäisten mukana ruokalaan. Silloin keittopäivinä on jäljellä vain pari hiutua perunaa ja lientä. Ei nälkä lähde eikä se liemi ole edes lämmintä vaan vähän haaleaa. Lapset eivät jaksa tapella, jos aina sama (isojen tyttöjen ja poikien) porukka kahmii parhaat päältä.. :(

Vierailija
28/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakeittoo tai sellasta outoo kalakeittoo on liian paljon. Ja salaatit ovat tosi huonoja

Vierailija
29/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää: lapset saavat edes jossain lämmintä ruokaa ja salaattia, koska turhan monessa perheessä lapsia ruokitaan huonosti tai he eivät saa ruokaa ollenkaan.

Huonoa: liikaan suolaan tottuneet lapset, jotka narisevat ruoan suolattomuutta. 

Vierailija
30/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:22"]Hyvää:
1. Kouluruoka on ilmaista.
2. Kouluruoka on laadultaan ja maultaan ihan hyvää.
3. Monissa kouluissa on nykyään myös kasvisvaihtoehto.

Huonoa:
Huonoja puolia ei juurikaan ole, mausteita on yleensä mahdollista lisätä itse, jos niitä haluaa lisätä eivätkä rajoituksetkaan esim. 8 lihapullaa mahdottomia ole.
[/quote]kouluruoka ei ole ilmaista

Vierailija
31/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ruokaa, erityisesti salaatit. Nam!

Vierailija
32/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:22"]Hyvää:
1. Kouluruoka on ilmaista.
2. Kouluruoka on laadultaan ja maultaan ihan hyvää.
3. Monissa kouluissa on nykyään myös kasvisvaihtoehto.

Huonoa:
Huonoja puolia ei juurikaan ole, mausteita on yleensä mahdollista lisätä itse, jos niitä haluaa lisätä eivätkä rajoituksetkaan esim. 8 lihapullaa mahdottomia ole.
[/quote]kouluruoka ei ole ilmaista
[/quote]
Korjasin kyllä myöhempään kommenttiini, että tietenkin sekin maksetaan verorahoilla. Kouluruoka tulee kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin, jos kouluun pitäisi ostaa joka päivä erikseen eväät. T. 6

Vierailija
33/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on suurimmaksi osaksi eineksiä.  Jotenkin surullista, että jotkut kouluttautuvat keittäjiksi ja päätyvät sitten lämmittämään "äitien tekemää ruokaa".

Vierailija
34/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sama asia on sekä hyvä että huono: kouluruuan maksuttomuus. Jokaisella lapsella ja nuorella on mahdollisuus syödä kunnon lämmin ateria - monelle ainut päivässä - koulussa, eikä se maksa heille mitään, vaan me veronmaksajat kustannamme sen. Valitettavasti vaan maksuttomuus tai ilmaisuus, kuten tavataan virheellisesti sanoa, saa aikaan turhaa arvostelua ja ruikutusta, että ruoka on pahaa.

Oma kokemukseni on, että eniten valittavat ne, jotka eivät ole kotonakaan tottuneet syömään monipuolisesti. Koulussa ei tarjota roiskeläppiä eikä kolmioleipiä, joita nuoriso varsinkin ostaa. Usein kuvitellaan, että valittajat ovat tottuneet kovin hienoihin ruokiin kotona, mutta se on vain paikkansa pitämätön luulo. Ei siellä kotona tarjoilla sisäfileetä eikä kokolihaa yleensäkään. Nykylapset osaavat muuten harvoin syödä kokolihaa. Jo palapaisti tuottaa vaikeuksia, vaikka liha olisi kuinka laadukasta ja mureaa. Lihapala pyörii vain suussa kuin purukumi. Jauhelihaa sen olla pitää, sitä on helppo nieleskellä pureksimatta!

Vierailija
35/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat aivan kammottavia, monet kerrat mietin onko ne oikeesti ees aitoja pottuja :D no niitä en syönyt yhtäkään koko lukion aikana tai yläasteella. Aina hirvee nälkä koulussa. Kyllä se koulun ruokalista kuulosti aina ihan hyvältä mut todellisuus oli jotain kamalaa.

Vierailija
36/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä puolia en jaksa luetella, mutta tooodella pitkänä miinuksena tulee joka ruokaan lisätty HIIVAUUTE. Sitä löytyy jokaisesta kouluruuasta. 

Vierailija
37/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 21:22"]

Hyviä puolia en jaksa luetella, mutta tooodella pitkänä miinuksena tulee joka ruokaan lisätty HIIVAUUTE. Sitä löytyy jokaisesta kouluruuasta. 

[/quote]

Onkohan tää se syy, että kouluruoka aiheuttaa lapsillemme aivan kauheasti ilmavaivoja :D?

Kaksi suomalaiseen kouluruokaan tottumatonta ovat nyt syöneet sitä kuukauden oikein hyvällä halulla ja tykkäävät, mutta iltapäivällä kotona mahassa on ilmaa ja hmmm....aika karseita paukkuja :D Ihan uusi ilmiö.

Sinänsä minusta ainakin listan perusteella ruoka on monipuolista, kalaa on muussakin muodossa kuin kalapuikoissa. Ainakin listalla on tosi vaihtelevia ruokia, myös tyyppiä chili-kalkkunakastike, tulinen kasvis-soijakastike jne. Aina on pariakin kasvista lisukkeena.

Lasten koulussa ulkomailla ruokana oli mm. ranskalaisia, lihakastikkeet aika läskisiä ja öljyisiä, samoin pastaruoat tosi rasvaisia. Välipalalla oli ainakin kerran viikossa donitseja tai jotain keksejä. Eikä tosiaan mitään kuivia Marie -keksejä vaan oikeen suklaisia pikkuleipiä. No, hyvää oli ihan kunnollinen salaattibuffet, jota nuoret ymmärsivät hyödyntää. Mutta ala-asteikäisillä perjantain ateria saattoi koostua pizza slicesta ja ranskalaisista ja pakollisesta lusikallisesta porkkanaraastetta.

Tästä ilosta myös maksettiin.

Itse en ole suomalaista kouluruokaa maistanut kymmeniin vuosiin, omana kouluaikana se oli ihan hyvää. Mitä vanhemmaksi tuli, sitä enemmän sitä arvosti. Jo silloin puurot olivat suosikkeja. Aah, se koulun ohrapuuro!

Tuohon mausteiden puuttumiseen on varmaan syynsä. Suomessa syödään keskimäärin aika miedosti maustettua, jopa sanoisin aika mautonta ruokaa, jos siis on tottunut yhtään enemmän maustettuun ruokaan (kuin suola, maustepippuri ja lihaliemikuutio). Valtaosa lapsista siis ei syö kovin maustettua ruokaa. Mausteita voi tiettyyn rajaan saakka lisätä valmiiseen ruokaan, muta niitä ei saa pois. Veikkaanpa, että tuo "tulinen kasviskastike" on lopulta kaukana tulisesta. Mutta monen suuhun silti liian maustettua.

Vielä en keksi miinuksia (paitsi noi ilmavaivat), elämme vielä kuherruskuukautta!

Vierailija
38/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on munkin mielestä aamu ilta tai välipala.ei lounas eikä päivällinen.ei se korvaa lämmintä ruokaa,miettikää ravintoarvot!

Vierailija
39/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon ollu aina tosi tyytyväinen koulun ruokiin. En tiiä tehdäänkö kaikissa kouluissa ite ruuat,mutta niissä kouluissa missä ite oon ollut niin tehdään paikan päällä. Yleensä söin kouluissa kasvisruokaa ja ne oli aina tosi hyviä! Varsinkin ku ite lisäili niihin vähän pippurii taikka suolaa. 

Vierailija
40/47 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 21:59"]

Puuro on munkin mielestä aamu ilta tai välipala.ei lounas eikä päivällinen.ei se korvaa lämmintä ruokaa,miettikää ravintoarvot!

[/quote]

No ainakin meidän lastemme koulussa puuropäivänä on siis se puuro (esim. ohrapuuro), mehukeitto, tomaattia, kurkkua, leipäpöytä. Ja gluteeniton vaihtoehto on keltainen kesäkeito.

Ei tossa mun mielestä nyt mitään niin kauheaa ole. Jos on kovin proteiiniuskovainen, niin voihan sinä aamuna sitten laittaa lapsille aamupalaksi vaikka munakkaan. Jos siis muina aamuina puuro kuitenkin on ok, kunhan ei ole lounas.

Puuro on kuitenkin yksi suosituimmista kouluruoista, ollut jo kymmeniä vuosia.