Miksi ranskalaiset voi syödä vehnätuotteita pullistumatta?
Itselle patonki ja croissantti niin johan turvottaa ja vatsa pysyy pyöreänä.. Miten ranskalaiset voivat syödä vehnätuotteita joka aterialla ilman tätä ongelmaa? Aamu alkaa croissantilla, ruuan kanssa patonkia.. Useampi tuote siis päivässä.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, no kyllä Pariisin ulkopuolella on ylipainoisia miehiä ja naisia. Ei nyt ihan hirveästi, muttei ole mitenkään epätavallista. Myös nuoria. Kaveri asuu turistikohteiden ulkopuolella ja ihan tavallisia pulliaisia siellä on, ei mitään elegantteja hoikkia kaunottaria.
Sama ruotsalaisten kohdalla. Suomalaiset kun yleensä piipahtavat vain päivan ajan Tukholman keskustassa, niin sitä helposti kuvittelee, että kaikki ruotsalaiset ovat kauniita ja tyylikkäitä. No eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, syökö lapset/koululaiset joka päivä makeita esim välipalalla?
Syödäänkö ruokailuilla aina makea välipala?
Koulussa syödään juustopala koululounaan päätteeksi.
Poistaa happohyökkäyksen. Suomessa vedetään pastilleja ja purkkaa samaan tarkoitukseen. Ovat suomalaisia viisaampia.
Vierailija kirjoitti:
Mäpä veikkaan, että taika on niiden erilaisessa ja paremmassa vatsan mikrobikoostumuksessa.
Hyvän ruuan ansiosta. Ei siinä mitään taikaa ole.
Ranskalaiset syö lounasta kaksi tuntia ja vetävät viiniä samalla. Mutta se yleiskuva ihmisistä ei ole aina koko totuus. On siellä Ranskassa ihan kunnon läskejäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä patonkia tai muutakaan leipää syödä muun kuin keiton kanssa.
Italiassa puolestaan on ihan normaalia kolmen ruokalajin päivällisellä, että risottoa saa alkuruokana desin, siihen väliin perussalaattia nälkää tainnuttamaan, pääruokana vaikkapa lihaa, kalaa tai papuja sekä 1-2 uuniperunaa (ei täytettyjä kuten meillä) ja jälkiruokaa on desi tiramisua tai vaikka säilöttyjä marjoja ja hedelmiä.
Italialaisethan syövät meidän silmin oudosti aamupalalla palan paahtoleipää ja marmeladia tai voisarven (cornetto) sekä maitokahvia, lounaalla täytetyn sämpylän (ei mikään suomalainen subi) ja päivällisellä kuten yllä mainittu. Jos on nälkä niin silloin syödään niitä hedelmiä.
Ranskalainen mademoiselle haukkasi pitkästä patongista kävellessään kadulla. Ei hänellä keittoa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen toimistotyöntekijänainen syö klo 7.00 aamupalaksi puuroa ja leipää.
Klo 9 aamukahvit töissä jogurtin/hedelmän/leivän/pullan kanssa.
Lounas leipineen ja jälkiruokineen taas syödään klo 11.
Kello 13 otetaan vähän proteiinipatukkaa tai hedelmiä välipalaksi käsilaukusta.
Klo 14 on päiväkahvit pullan tai keksien kera.
Klo 17.30 syödään päivällinen.
Klo 20 menee iltapalaksi leipiä tai karjalanpiirakoita.
Klo 22-00 menee ehkä vielä jotain herkkua yöpalaksi, esim. suklaata ja/tai sipsejä.
Ei ihme, jos turvottaa ja BMI on 32.
Minua turvottaa jatkuvasti, mutta tuo ei ole lähelläkään totuutta. Painoindeksi on 26.
Tavanomainen päiväni
Aamulla kahvia, leipä, kalkkunaa, maustamatonta rahkaa ja marjoja, noin 7 aikaan.
Jos tuntuu, että on oikein kova nälkä ennen lounasta, otan muutaman viinirypäleen yhdeksän maissa. En juo tässä välissä kahvia.
Seuraava syönti lounas 11.30, salaattia jossa tavanomaisia vihanneksia ja joku proteiinilisä, esim. raejuustoa tai kalaa tai
Kahvitauon sijaan noin klo 14 hedelmä tai porkkana, joskus myslipatukka jos hedelmiä ei ole mukana.
17 maissa tavanomaista kotiruokaa, esim pari perunaa, kastiketta ja uunijuureksia.
Jos on nälkä vielä illalla, saadan syödä hedelmän
Turvotus on ihan eri asia kuin ylipaino. Tämä paino on ollut noin kymmenen vuotta, kun aloitin työn, jossa ei juurikaan saa liikkua. Istuminen lienee suurin syy. Ennen tätä oli vähän enemmän liikuntaa työssä - olin pätkätöissä ja sain vakkaripaikan, joten pakko oli ottaa. Silloin paino oli normaalin puolella, mutta pahaa turvotusta oli silti, ei niin jatkuvasti kuin nykyään. Keliakiaa ei ole.
Yksi turvottaja on muuten purkka, jos sitä jauhaa liikaa, siitä tulee ilmaa vatsaan.
Eivät syö kuin syöttöporsaat Suomessa.
Oletan että osittain ruokatavat syynä, mutta myös geeniperimä. Lisäksi voi olla että vehnäleipäkin valmistetaan toisin kuin meillä. Siellähän patonki on artesaanileipää eikä tehtaassa tehtyä.
Olen nuorena asunutkin Ranskassa, enkä pitänyt ruokavaliota siellä kovinkaan terveellisenä. Esim. lasten välipala koulun jälkeen eli le goûter oli mun tuttujen perheessä yleensä suklaaviineri (pain au chocolat) tai patonkia Nutellan tai hillon kera. Aikuisetkin saattavat töissä tai kahvilassa syödä le goûter -välipalan ja silloinkin se on makeaa.
Lisäksi tuon makean mussuttamisen syy on se, että illallinen kotona syödään aika myöhään, perheestä riippuen klo 19 tai jopa 21. Ravintoloissa voidaan syödä vielä myöhemmin.
Perinteisesti kaikki leipä sekä leivokset ja muut makeat, joita syödään, ovat valkoista vehnää. Kun meillä Suomessa oli alettu vähentää lisättyä sokeria jogurteista ja muista valmisruista jo tuolloin mun nuoruudessa, Ranskassa edelleen mainostettiin kaikkea tyyliin 100% aitoa sokeria! :D
Toki siellä syödään paljon vihanneksia ja hedelmiä sekä ruokavalio on monipuolinen muutenkin.
Putin on turvonnut älyttömästi, taitaa vehnäpulla olla maistunut ja jäänyt judo vähän vähemmälle.
Onko Putin kehopositiivinen?
Voin puhua vain omasta puolestani mutta olen suomalainen ja ihan hyvin minäkin pystyn. Tuskin tämä on ranskalaisten erityisominaisuus.
Koska siellä ei syödä kahden tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Oletan että osittain ruokatavat syynä, mutta myös geeniperimä. Lisäksi voi olla että vehnäleipäkin valmistetaan toisin kuin meillä. Siellähän patonki on artesaanileipää eikä tehtaassa tehtyä.
Olen nuorena asunutkin Ranskassa, enkä pitänyt ruokavaliota siellä kovinkaan terveellisenä. Esim. lasten välipala koulun jälkeen eli le goûter oli mun tuttujen perheessä yleensä suklaaviineri (pain au chocolat) tai patonkia Nutellan tai hillon kera. Aikuisetkin saattavat töissä tai kahvilassa syödä le goûter -välipalan ja silloinkin se on makeaa.
Lisäksi tuon makean mussuttamisen syy on se, että illallinen kotona syödään aika myöhään, perheestä riippuen klo 19 tai jopa 21. Ravintoloissa voidaan syödä vielä myöhemmin.
Perinteisesti kaikki leipä sekä leivokset ja muut makeat, joita syödään, ovat valkoista vehnää. Kun meillä Suomessa oli alettu vähentää lisättyä sokeria jogurteista ja muista valmisruista jo tuolloin mun nuoruudessa, Ranskassa edelleen mainostettiin kaikkea tyyliin 100% aitoa sokeria! :D
Toki siellä syödään paljon vihanneksia ja hedelmiä sekä ruokavalio on monipuolinen muutenkin.
Täsmennän vielä että ranskalaiseen patonkiin käytetään tietyntyyppistä vehnää, jossa on vähemmän proteiinia ja gluteenia kuin monissa muissa vehnäjauhoissa, joten sekin voi vaikuttaa siihen miten se turvottaa mahaa vähemmän.
Meijän Pariisista alunperin kotoisin oleva yliopiston professoritar Helsingin yliopistossa on kyllä aika punkero, joten ei kyllä kaikki ranskalaiset naiset ole langanlaihoja kaunottaria. Oon kerran nähnyt sen jopa vetävän tupakkaa yliopiston rakennuksen ulkopuolella kävellessäni kiireessä yhdelle sen pitämän kurssin luennolle ennen koronapandemiaa.
T: ranskan kielen pääaineopiskelija Helsingin yliopistosta
Vierailija kirjoitti:
Putin on turvonnut älyttömästi, taitaa vehnäpulla olla maistunut ja jäänyt judo vähän vähemmälle.
Onko Putin kehopositiivinen?
Taitaa Putte niellä jatkuvasti uskollisten sotilaspoikien hyvin vatkaamia munatoteja.
Ei ranskalaiset joka aamu syö croissantteja. Ainakaan mun tuntemat. Sunnuntain herkkuna.
Asuin vuoden Ranskassa. Iso osa ihmisistä on hieman punkeroita. Oikeastaan ei juuri nyt tule yhtään laihaa ranskalaista tuttua mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen toimistotyöntekijänainen syö klo 7.00 aamupalaksi puuroa ja leipää.
Klo 9 aamukahvit töissä jogurtin/hedelmän/leivän/pullan kanssa.
Lounas leipineen ja jälkiruokineen taas syödään klo 11.
Kello 13 otetaan vähän proteiinipatukkaa tai hedelmiä välipalaksi käsilaukusta.
Klo 14 on päiväkahvit pullan tai keksien kera.
Klo 17.30 syödään päivällinen.
Klo 20 menee iltapalaksi leipiä tai karjalanpiirakoita.
Klo 22-00 menee ehkä vielä jotain herkkua yöpalaksi, esim. suklaata ja/tai sipsejä.
Ei ihme, jos turvottaa ja BMI on 32.
Minua turvottaa jatkuvasti, mutta tuo ei ole lähelläkään totuutta. Painoindeksi on 26.
Tavanomainen päiväni
Aamulla kahvia, leipä, kalkkunaa, maustamatonta rahkaa ja marjoja, noin 7 aikaan.
Jos tuntuu, että on oikein kova nälkä ennen lounasta, otan muutaman viinirypäleen yhdeksän maissa. En juo tässä välissä kahvia.
Seuraava syönti lounas 11.30, salaattia jossa tavanomaisia vihanneksia ja joku proteiinilisä, esim. raejuustoa tai kalaa tai
Kahvitauon sijaan noin klo 14 hedelmä tai porkkana, joskus myslipatukka jos hedelmiä ei ole mukana.
17 maissa tavanomaista kotiruokaa, esim pari perunaa, kastiketta ja uunijuureksia.
Jos on nälkä vielä illalla, saadan syödä hedelmän
Turvotus on ihan eri asia kuin ylipaino. Tämä paino on ollut noin kymmenen vuotta, kun aloitin työn, jossa ei juurikaan saa liikkua. Istuminen lienee suurin syy. Ennen tätä oli vähän enemmän liikuntaa työssä - olin pätkätöissä ja sain vakkaripaikan, joten pakko oli ottaa. Silloin paino oli normaalin puolella, mutta pahaa turvotusta oli silti, ei niin jatkuvasti kuin nykyään. Keliakiaa ei ole.
Yksi turvottaja on muuten purkka, jos sitä jauhaa liikaa, siitä tulee ilmaa vatsaan.
Jos purkka turvottaa, niin kokeilepa sokerittomia mynthon-pastilleja. Saat uuden käsityksen ilmavaivoista. 🤣
Ei he oikeasti niitä joka päivä syö. Ja ranskalaisistakin 47 % on nykyään ylipainoisia (painoindeksi yli 25), suomalaisista 59 %. Tuossa on siis molemmat sukupuolet mukana.
Mäpä veikkaan, että taika on niiden erilaisessa ja paremmassa vatsan mikrobikoostumuksessa.