Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ranskalaiset voi syödä vehnätuotteita pullistumatta?

Vierailija
22.03.2022 |

Itselle patonki ja croissantti niin johan turvottaa ja vatsa pysyy pyöreänä.. Miten ranskalaiset voivat syödä vehnätuotteita joka aterialla ilman tätä ongelmaa? Aamu alkaa croissantilla, ruuan kanssa patonkia.. Useampi tuote siis päivässä.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet annoskoot.

Vierailija
2/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kyse siitä ettei maha kestä viljoja tmv. niin MÄÄRÄ varmasti vaikuttaa.

Mitä tahansa voi syödä lihomatta, suklaakakkua määrällisesti vähemmän mitä porkkanoita.

Myös liikkuminen vaikuttaa, esim. Pariisissa ihmiset (keskimäärin) kävelevät paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Euroopassa vehnä tuntuu olevan aivan eriä kuin Suomessa. Minä turpoan Suomessa vehnäruuasta (pasta, leipä, jauhot) ja kärsin mahavaivoista. Espanjassa, Ranskassa, Italiassa ja Kreikassa ei mitään oireita vaikka puputan vehnäruokaa aamusta iltaan.

Vierailija
4/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se yksi croissant aamulla, pieni pala patonkia lounaan kanssa ja toinen pieni pala illallisella. Ei välipaloja tai jatkuvaa mussutusta.

Vierailija
5/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät syö usein ja syövät kerralla vähän.

Vierailija
6/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ranskalaiset myös syövät harvemmin, aikuiset aamupalan, lounaan ja päivällisen. Kyllä siinä ehtii turvotukset laskea, jos annoskoot ovat maltillisia :) Suomessa voi turvottaa se, että vatsa ei saa missään välissä levätä.

Vierailija
7/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin meillä vielä 90-luvulls. Ei oltu koko ajan syömässä jotain. Oli selkeät ruoka-ajat ja niiden välillä ei tullut mieleenkään mussutella jotain.

Vierailija
8/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ranskalaiset myös syövät harvemmin, aikuiset aamupalan, lounaan ja päivällisen. Kyllä siinä ehtii turvotukset laskea, jos annoskoot ovat maltillisia :) Suomessa voi turvottaa se, että vatsa ei saa missään välissä levätä.

Lounalla on tavallista syödä kevyt sosekeitto ja pala leipää. Aamupala on yksi voisarvi hillolla. Ei näistä hirveesti kaloreita tule.

Vierailija
9/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiedän että mitä vaan voi syödä lihomatta, olen itse hyvin kohtuusyöjä ja hoikka, mutta jois tosiaan syö croissantin aamulla ja ruuan kanssa patonkipalat niin tuleehan siinäkin. Jos sitten ruokailuilla kermaista juustoa palat, pienet jälkiruuat..siinä tulee jokaiselle päivälle tuhteja syömisiä ilman kuituja yms jotka pitää kylläisenä pidempään. Miten he selviävät, jaksavat, jos ateriavälitkin pitkiä? Miten jaksaa ko. ravinnolla liikkua paljon? Eikö energiatasot heittele?

Pohdin, kun itselle hyvinvoinnin, jaksamisen ja painonhallinnan kannalta keskeistä on säännöllinen melko lyhyt ateriavälit, täysjyvätuotteet, kaurapuuro, liha/proteiini.. Aivan siis erilaiset kuin ranskalaiset tavat, joita siis sinänsä ajattelen houkuttavina, vaan en ymmärrä miten nuo edellämainitut onnistuvat?

Ap

Vierailija
10/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, syökö lapset/koululaiset joka päivä makeita esim välipalalla?

Syödäänkö ruokailuilla aina makea välipala?

Vierailija
11/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, no kyllä Pariisin ulkopuolella on ylipainoisia miehiä ja naisia. Ei nyt ihan hirveästi, muttei ole mitenkään epätavallista. Myös nuoria. Kaveri asuu turistikohteiden ulkopuolella ja ihan tavallisia pulliaisia siellä on, ei mitään elegantteja hoikkia kaunottaria.

Vierailija
12/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään patonkipalaa ruoan kanssa vaan se patonkipala on se ruoka. Pala patonkian ja lasi punaviiniä. Taas jaksaa ahertaa. Sellainen 'kunnon ruoka' syödään vasta illalla.

Vierailija
13/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset ovat hyvää vahtia pullistumassa.

Vierailija
14/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tiedän että mitä vaan voi syödä lihomatta, olen itse hyvin kohtuusyöjä ja hoikka, mutta jois tosiaan syö croissantin aamulla ja ruuan kanssa patonkipalat niin tuleehan siinäkin. Jos sitten ruokailuilla kermaista juustoa palat, pienet jälkiruuat..siinä tulee jokaiselle päivälle tuhteja syömisiä ilman kuituja yms jotka pitää kylläisenä pidempään. Miten he selviävät, jaksavat, jos ateriavälitkin pitkiä? Miten jaksaa ko. ravinnolla liikkua paljon? Eikö energiatasot heittele?

Pohdin, kun itselle hyvinvoinnin, jaksamisen ja painonhallinnan kannalta keskeistä on säännöllinen melko lyhyt ateriavälit, täysjyvätuotteet, kaurapuuro, liha/proteiini.. Aivan siis erilaiset kuin ranskalaiset tavat, joita siis sinänsä ajattelen houkuttavina, vaan en ymmärrä miten nuo edellämainitut onnistuvat?

Ap

Luin kirjan siitä, miten ranskalaiset lapset syövät ihan kaikkea. Kirjoittajalla oli itsellään "amerikkalaiset" nirsoilevat lapset. Sosiaalinen paine Ranskassa on kova, ei ole ok, että lapsi nirsoilee. Sitä ihmettelisivät toiset lapsetkin, se olisi noloa. Ja yhtä lailla siellä ei ole ok syödä välipaloja (tai lapsilla on yksi välipala) tai ainakaan pupeltaa vähän väliä jotain. Luulen, että ranskalaiset ovat tottuneet siihen, että välillä voi olla pieni nälkä, eikä maailma kaadu siihen. Kuituja sitten taas saa kasviksista, ei leipä ole siihen ainoa keino. Tottumiskysymys, veikkaan.

Vierailija
15/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä patonkia tai muutakaan leipää syödä muun kuin keiton kanssa.

Italiassa puolestaan on ihan normaalia kolmen ruokalajin päivällisellä, että risottoa saa alkuruokana desin, siihen väliin perussalaattia nälkää tainnuttamaan, pääruokana vaikkapa lihaa, kalaa tai papuja sekä 1-2 uuniperunaa (ei täytettyjä kuten meillä) ja jälkiruokaa on desi tiramisua tai vaikka säilöttyjä marjoja ja hedelmiä.

Italialaisethan syövät meidän silmin oudosti aamupalalla palan paahtoleipää ja marmeladia tai voisarven (cornetto) sekä maitokahvia, lounaalla täytetyn sämpylän (ei mikään suomalainen subi) ja päivällisellä kuten yllä mainittu. Jos on nälkä niin silloin syödään niitä hedelmiä.

Vierailija
16/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hedelmiä aterioiden välissä.

Vierailija
17/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa viiniin sekoitettuna niillä ei ole niin lihottava vaikutus

Vierailija
18/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa syödään juustopala koululounaan päätteeksi.

Vierailija
19/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nutellakeksejä ja suklaapatukoita!

Vierailija
20/58 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syödä välipaloja, puhumattakaan jatkuvasta napostelusta. Nehän ne juuri usein lihottavatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi