Naiset! Onko miehen ajokortittomuus tai autottomuus turn-off?
Olen siis mies, jolla on muutama vuosi ollut ajokortti. Jo autokoulussa huomasin, että ajaminen ei ollut minun juttuni ja liikenteessä jännitti ja pelotti aina. Ajattelin, että nämä tunteet poistuu kunhan ajelen muutaman vuoden. Näin ei käynyt. Samat tunteet on vielä, vaikka olen ajanut kymmenentuhansia kilometrejä eri liikenetilanteissa niin ahdistus on aina päällä. En ole kuitenkaan joutunut onnettomuuksiin tai johonkin vastaavaan. Tunnen suurta helpotusta aina kun astun ulos autosta, enkä tarvitse ajaa. Pyöräilen, kävelen tai käytän julkisia mieluummin. Pyöräily on sitäpaitsi rakas harrastus.
Minulla ei muuten kiinnosta ajoneuvot lainkaan ja kaikki polttoainehinnat, vakuutukset, verot yms.
Tein vähän aikaa sitten päätöksen, että en aja enää autoa koskaan koska siitä ei yksinkertaisesti tule mitään ja kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.
Tuntuu, että tämä on monelle naiselle kynnyskysymys ja automaattinen oletus, että mies ajaa ja on autoa. Mieluiten, että molemmilla on auto. Onk tämä näin naiset? Mistä voisin sitten löytää naisen jolle tämä ei ole ongelma?
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 20:30"]
Minä suhtaudun jonkin verran negatiivisesti kaikkiin aikuisiin, jotka eivät halua tai osaa ajaa autoa. Ajokortti on minulle sivistyksen ja pärjäämisen mitta. (Miinuksia satelee, satelee, satelee...)
[/quote]
Svistyksen ja pärjäämisen? Kerropas neropatti, että miten esim. halvaantunut ajaa autoa? Naurattavia tällaiset kommentit.
[/quote]
Todelliset esteet ovat eri juttu, siis vammat, sairaudet ja ikä.
Se, että ei osaa eikä halua ajaa, ja varsinkin se, että tutisee ja säikkyy ratissa eikä silti paneudu ajamisen opettelemiseen, on vastenmielistä. Aikuisen ihmisen kuuluu osata ajaa autoa ja sillä selvä. Esimerkiksi hätätilanteessa on osattava ajaa sen sijaan, että vikisee tienvarressa ja selittää, että en minä autoa tarvitse. Kyydin pummaaminen autollisilta tuttavilta kerta toisensa jälkeen, koska "ei tarvitse autoa", on röyhkeää. Ja etenkin rouvat, jotka istuvat tärkeinä miestensä kyyditettävinä ja ruikuttavat osaamattomuuttaan tai ajokorttinsa käyttämättä jättämistään sitten, kun mies ei ennemmin tai myöhemmin pystykään ajamaan, hävetkööt.
Ajotaitoinen pärjää, ajotaitoinen ja autollinen pärjää paremmin. Ajokortti on kunnia-asia näin suuressa maassa. Ajotaito on sivistyksen ja turvallisuuden mitta - ajokortittomat pyöräilijät ja jalankulkijat kyllä erottuvat liikenteestä monenlaisen ymmärtämättömyytensä ja liikennesilmättömyytensä ansiosta.
[/quote]
Sivistyksen ja turvallisuuden mitta :D Tosi sivistyneitä, ymmärtäväisiä ja loistavan liikennesilmän omaavia esimerkiksi nämä suojatiellä päälleajavat autoilijat.
Mun miehellä ei ole korttia eikä autoa ollut kohta kymmeneen vuoteen. Nyt on ajokortti tosin työn alla. Vaikka mä tykkäänkin olla kuski, olisi joskus kiva vaan istua kyydissä.
Eli siis ei ole turn off.
Mulle on turn-off. Myös minulle auto edustaa vapautta ja laajaa elinpiiriä. Ja mies, joka ei osaa ajaa autoa... Joo ei.
Ei mulle ainakaan. Itse asun muutaman km:n päässä kaupungin keskustasta, kuljen matkat kävellen. Tarvittaessa taksi alle.
Itse asiassa mun seurustelukumppaneista lähes jokainen on ollut autoton, iso osa myös kortiton. En ole tullut aikaisemmin edes ajatelleeksi asiaa. Vaikea olisi seurustella miehen kanssa, joka on innostunut autoista, minua kun harva asia kiinnostaa vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:08"]
Minä suhtaudun jonkin verran negatiivisesti kaikkiin aikuisiin, jotka eivät halua tai osaa ajaa autoa. Ajokortti on minulle sivistyksen ja pärjäämisen mitta. (Miinuksia satelee, satelee, satelee...)
[/quote]
Svistyksen ja pärjäämisen? Kerropas neropatti, että miten esim. halvaantunut ajaa autoa? Naurattavia tällaiset kommentit.
[/quote]
Se, että ei osaa eikä halua ajaa, ja varsinkin se, että tutisee ja säikkyy ratissa eikä silti paneudu ajamisen opettelemiseen, on vastenmielistä. Aikuisen ihmisen kuuluu osata ajaa autoa ja sillä selvä. Esimerkiksi hätätilanteessa on osattava ajaa sen sijaan, että vikisee tienvarressa ja selittää, että en minä autoa tarvitse. Kyydin pummaaminen autollisilta tuttavilta kerta toisensa jälkeen, koska "ei tarvitse autoa", on röyhkeää. Ja etenkin rouvat, jotka istuvat tärkeinä miestensä kyyditettävinä ja ruikuttavat osaamattomuuttaan tai ajokorttinsa käyttämättä jättämistään sitten, kun mies ei ennemmin tai myöhemmin pystykään ajamaan, hävetkööt.
Ajotaitoinen pärjää, ajotaitoinen ja autollinen pärjää paremmin. Ajokortti on kunnia-asia näin suuressa maassa. Ajotaito on sivistyksen ja turvallisuuden mitta - ajokortittomat pyöräilijät ja jalankulkijat kyllä erottuvat liikenteestä monenlaisen ymmärtämättömyytensä ja liikennesilmättömyytensä ansiosta.
[/quote]
Huoh, pyöräily on aivan eri asia kun autolla ajaminen. Ja minulla on kokemusta molemmista tietysti!
Ap
[/quote]
Niinhän se on eri asia. Ongelmia syntyy juuri siitä, että liikenteessä kohtaa kolme kulkijaryhmää, joilla kullakin on hieman erilaiset säännöt kuin muilla. Autolla saa kauheaa tuhoa aikaan pyöräolijöiden ja jalankulkijoiden seassa, pyörällä syöksähdellessä saa moottoriliikenteen tökkimään ja jalankulkijat säikkymään, ja jalankulkijoilla vasta onkin outoja käsityksiä siitä, mihin he itse pystyvät ja mihin nopeammat kulkupelit kykenevät.
Jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä pitää olla käsitys siitä, miten liikenteen suurimmat ja nopeimmat autot liikkuvat ja etenkin pysähtyvät. Siitä ei saa tuntumaa kyydissä istumalla. Ajokortti ja ajotaito takaavat sen, että ymmärrys liikenteestä on myös silloin, kun on liikkeellä jalan ja munamankelilla.
Mies joka pelkää liikennettä eikä osaa käsitellä autoa - turn off
Mies joka on arvoiltaan vihreä ja pyöräilee joka paikkaan - liian erilainen kuin minä, en usko että jutustamme tulisi mitään.
T: tavallinen pikkukakaupungissa asuva kolmen lapsen äiti
Turn off. Itselläni on käyttöauto sekä harrasteauto, ei iskisi kortiton mies.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sivistyksen ja turvallisuuden mitta :D Tosi sivistyneitä, ymmärtäväisiä ja loistavan liikennesilmän omaavia esimerkiksi nämä suojatiellä päälleajavat autoilijat.
[/quote]
Mätämunia on joka ikisessä ihmisryhmässä. Myös jalankulkijoissa, esimerkkinä ne, jotka syöksyvät tielle älypuhelimeensa liimautuneina, ja ne, jotka arpovat suojatien edessä, mennäkö vai ei, ja säntäävät sitten auton eteen.
Kyllä heräisi kysymyksiä . Itse pidän autoista ja autot kiinnostavat minua. Jos miehellä ei olisi korttia eikä autoa, suhteella ei olisi tulevaisuutta. Miten voisi olla, koska mitä yhteistä meillä voisi olla? En ymmärrä miehiä, joilla ei ole ajokorttia. Viherpiipertäjät ajakoot fillareillansa, luuserit ovat ilman autoa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huoh, pyöräily on aivan eri asia kun autolla ajaminen. Ja minulla on kokemusta molemmista tietysti!
Ap
[/quote]
Niinhän se on eri asia. Ongelmia syntyy juuri siitä, että liikenteessä kohtaa kolme kulkijaryhmää, joilla kullakin on hieman erilaiset säännöt kuin muilla. Autolla saa kauheaa tuhoa aikaan pyöräolijöiden ja jalankulkijoiden seassa, pyörällä syöksähdellessä saa moottoriliikenteen tökkimään ja jalankulkijat säikkymään, ja jalankulkijoilla vasta onkin outoja käsityksiä siitä, mihin he itse pystyvät ja mihin nopeammat kulkupelit kykenevät.
Jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä pitää olla käsitys siitä, miten liikenteen suurimmat ja nopeimmat autot liikkuvat ja etenkin pysähtyvät. Siitä ei saa tuntumaa kyydissä istumalla. Ajokortti ja ajotaito takaavat sen, että ymmärrys liikenteestä on myös silloin, kun on liikkeellä jalan ja munamankelilla.
[/quote]
Olen kuitenkin itse todennut, että ei ole mitään järkeä ajaa autoa jos lähes jokapäiväinen ja muutaman vuoden ajokokemus ei saa ahdistusta pois. Ja sitten ei voi mitään kun ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta.
Pyörällä pystyy sentään varomaan helpommin ja välttää vilkkaita liikenneväyliä/tilanteita yms.
Autottomuus miehellä korreloi hyvin selvästi älykkyyden kanssa silloin kun kysymys ei ole köyhyydestä. Itselleni älykkyys on miehessä tärkeää, joten ajamattomuus on turn on.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:24"]
Kyllä heräisi kysymyksiä . Itse pidän autoista ja autot kiinnostavat minua. Jos miehellä ei olisi korttia eikä autoa, suhteella ei olisi tulevaisuutta. Miten voisi olla, koska mitä yhteistä meillä voisi olla? En ymmärrä miehiä, joilla ei ole ajokorttia. Viherpiipertäjät ajakoot fillareillansa, luuserit ovat ilman autoa.
[/quote]
Aika jännää, että autottomuus ja kortittomuus tarkoittaa, että mies olisi luuseri tai viherpiipertäjä. Mitä jos tällaisella miehellä on työ, ystäviä ja harrastuksia? Onko se sitten luuseri?
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:03"]
Itselläni on sama tilanne, että ajokortti on, mutta en halua ajaa, koska pelkään. Nyt varsinkin kun on näitä tapauksia ollut, että joku lapsi on jäänyt auton alle. Olisi aika kamalaa, jos itse ajaisin jonkun hengiltä.
M24
[/quote]
Sinun ei todellakaan kannata ajaa jos se ei tunnu hyvältä. Itselle oli suuri helpotus kun lopetin. Tsemppiä sulle!
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:31"]Autottomuus miehellä korreloi hyvin selvästi älykkyyden kanssa silloin kun kysymys ei ole köyhyydestä. Itselleni älykkyys on miehessä tärkeää, joten ajamattomuus on turn on.
[/quote]
Vahinkoalapeukku
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 20:09"]On. Totaalinen turn-off.
[/quote]
Kyllä, yleensä siihen liittyy nisteily tai vähintäänkin juoppous. Nämä huomaa ensimmäisenä siitä että miehellä ei ole autoa ja jos kortinkin on menettänyt niin saat olla varma että ongelmia seuraa.
Nosti ja juoppo pystyy pitkäänkin feikkaamaan kunnollista ainoa mikä ei onnistu on auton omistamisen esittäminen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 20:17"]Hyvin pärjää pk-seudulla ilman autoa, ei mitään ongelmaa. [/quote] Minä ainakin haluan täältä luontoon ja mökille.
[/quote]
Meillä ei tuossa tapauksessa auta auto vaan vene. Saareen on aika paha mennä autolla.
[/quote]
Meillä venerantaan kilometrien matka vaikka rannalla asunkin. Ei onnistu veneen pakkaaminen jos ei autoa olisi.
Ei, omalla miehelläni ei ole edes korttia :) Minulla on kortti ja pitkän työmatkan vuoksi myös auto, mutta yksi auto ja kortti riittää meidän perheessä oikein hyvin. Asumme kaupungissa ja rahalle on ollut parempaakin käyttöä kuin ajokortti miehelle, jonka työmatka on 1 km.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 21:33"]
Aika jännää, että autottomuus ja kortittomuus tarkoittaa, että mies olisi luuseri tai viherpiipertäjä. Mitä jos tällaisella miehellä on työ, ystäviä ja harrastuksia? Onko se sitten luuseri?
[/quote]
Ne ovat vain osa naisen rahaan ja materiaaliin liittyviä vaatimuksia, joita ilman mies ei kelpaa. Rahaa pitää olla, jotta on varaa törsätä ja auto pitää olla, jotta pääsee törsäämään. Tämän selittelyksi sitten löytyy kyllä tusinoittain tekosyitä, kun yhtälöä ei suoraan kehdata myöntää. Kuten tästäkin topikista huomaa.
Kyllähän ilman autoa pärjää jotenkin. Itse olen jo vuosikymmeniä ollut autoton ja kortiton, ja mökilleni menen bussilla pääkaupunkiseudulta (nyt maksaa lippu enää suunnilleen dieselin/bensan hinnan). Polkupyöräkin löytyy, mutta jostakin syystä sitäkään ei juuri ole tullut käytettyä. T. mies.
On täysin turn-off. Toisaalta johtuu varmaan siitä, että rakastan itse ajamista ja haluan miehen joka ymmärtää sen.