Muita minimalisteja? Nuukailuvinkkinne nyt elinkustannusten noustessa?
Olen onneksi aika maanläheinen ja nukkavieru muutenkin, mutta kiinnostaa: Mikä on itsellenne isoin tai erikoisin juttu, josta olette nyt ajatelleet säästää?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton seisontaan laittamisesta mainittiin. Harrastaako joku tätä ja toimiiko hyvin? Itse ajan aika harvoin, siis voi olla pari-kolme viikkoa auto käyttämättä. En kuitenkaan ole ruvennut sitä seisottamaan, vaikka kuulemma kannattaisi jo oliko se viidestä päivästä.
Laitan jos en tarvitse yli viikkoon. Siitä hyvä myös, että kävelen joka paikkaan kun en jaksa ottaa takaisin käyttöön. Tulee hyvin liikuntaa. Silloin huomaa että ei se auto niin välttämätön olekaan.
Koetko, että tulee tarpeeksi säästöä vaivaan nähden ja meneekö tuohon minkä verran aikaa, kun poistaa käytöstä/ottaa käyttöön?
Käyttöönotto ja poisto onnistuu netissä, menee noin minuutti. Minusta kannattaa, jos sillä säästää edes euron. Huonomuistiselle ei ehkä sovi, jos unohtuu joskus ottaa käyttöön ennen liikkeelle lähtöä.
Tärkein hyöty on kyllä minusta se, että tulee käveltyä paljon enemmän. Ja toki bensarahatkin säästyy. Kun auto on aina käyttövalmiina, tulee helpommin mentyä sillä vaikka kävellen pääsisi myös.
Kiitos vastauksesta. Itselläni kun ei tuota ylimääräistä käyttöä tule, niin se olisi vain se rahallinen hyöty liikennevakuutuksesta, vai säästääkö siinä Trafin maksuista myös. Pitää varmaan kuitenkin kokeilla joskus ja vaikka teipata auton avaimeen joku muistutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön töissä aamiaisen koska meille kuuluu erikoiskahvit ja aina on hedelmiä tarjolla. Lounas kotoota eväinä. Kohta pääsee pyörällä töihin niin laitan auton seisontaan ja lopetan ehkä liikuntaharrastuksen koska liikuntaa tulee ilman autoa. Palavereissa otan aina kahvit ja pullat/leivät.
Kaupassa tarjousten perässä, ei listan kanssa. Vaatteet kirpparilta, se on kiva harrastuskin. Mulla on iso palkka mutta jää tosi paljon säästöön. Haluan ehkä lopettaa työt ennen eläkeikää.Saattaa tulla kalliiksi tuo seisonta eli pidin ylimääräistä autoa seisonnassa ja automaattilaatikko ei kestänyt sitä. Vaihdoin siihen uudet litkut, mutta ei siitä enää autoa tullut. Autoa pitäisi välillä ajella jossain peltotiellä, ei pitää ajamattomana, koska se ei kestä sitä.
Ei se nyt noin yksinkertaista ole. Toki autolle tekee hyvää että sillä ajetaan, mutta ei se heti automaattisesti ole romuna vaikka tulisi pitkä tauko. Esim avoautot pidetään tallissa puolet vuodesta, toimivat silti.
Ei minimalisti ja nuuka ole samoja asioita. Itse olen minimalisti, mutta en nuukaile missään, vaan ostan laadukkaita, uusia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön töissä aamiaisen koska meille kuuluu erikoiskahvit ja aina on hedelmiä tarjolla. Lounas kotoota eväinä. Kohta pääsee pyörällä töihin niin laitan auton seisontaan ja lopetan ehkä liikuntaharrastuksen koska liikuntaa tulee ilman autoa. Palavereissa otan aina kahvit ja pullat/leivät.
Kaupassa tarjousten perässä, ei listan kanssa. Vaatteet kirpparilta, se on kiva harrastuskin. Mulla on iso palkka mutta jää tosi paljon säästöön. Haluan ehkä lopettaa työt ennen eläkeikää.Saattaa tulla kalliiksi tuo seisonta eli pidin ylimääräistä autoa seisonnassa ja automaattilaatikko ei kestänyt sitä. Vaihdoin siihen uudet litkut, mutta ei siitä enää autoa tullut. Autoa pitäisi välillä ajella jossain peltotiellä, ei pitää ajamattomana, koska se ei kestä sitä.
Ei se nyt noin yksinkertaista ole. Toki autolle tekee hyvää että sillä ajetaan, mutta ei se heti automaattisesti ole romuna vaikka tulisi pitkä tauko. Esim avoautot pidetään tallissa puolet vuodesta, toimivat silti.
En aio jatkossa ottaa riskiä. Oli siis seisonnassa yli puoli vuotta kylmässä autotallissa talven yli ja se on sen auton loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton seisontaan laittamisesta mainittiin. Harrastaako joku tätä ja toimiiko hyvin? Itse ajan aika harvoin, siis voi olla pari-kolme viikkoa auto käyttämättä. En kuitenkaan ole ruvennut sitä seisottamaan, vaikka kuulemma kannattaisi jo oliko se viidestä päivästä.
Laitan jos en tarvitse yli viikkoon. Siitä hyvä myös, että kävelen joka paikkaan kun en jaksa ottaa takaisin käyttöön. Tulee hyvin liikuntaa. Silloin huomaa että ei se auto niin välttämätön olekaan.
Koetko, että tulee tarpeeksi säästöä vaivaan nähden ja meneekö tuohon minkä verran aikaa, kun poistaa käytöstä/ottaa käyttöön?
No meneehän siihen aikaa, kun käy katsastuskonttorilla poistamassa ja palauttamassa.
Tämänhän voi tehdä nykyään netissä sellaiselle ajanjaksolle, jolloin autolla ei aja. Ei tarvitse missään käydä, näin olen ymmärtänyt. Mutta en ole vielä tehnyt tätä itse, ja siksi kyselen sellaiselta, jolla on kokemusta asiasta.
Asia on sitten muuttunut netissä hoidettavaksi, ennen ei tuota tehdä ilman että kävi konttorilla eli minullakin on kokemusta noin 10 vuoden takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt ymmärtänyt ilmeisesti mitä seisonnalla tarkoitetaan eli auto poistetaan rekisteristä, ei tarvitse maksaa vakuutuksia jne. eikä sillä voi ajaa.
Ehkä flippaa myös itselläsi. Ei autoa poisteta rekisteristä, vaan liikennekäytöstä, jos sillä on vielä tulevaisuudessa ajaa.
Piti oikein miettiä. Ei minimalismi tarkoita nuukailua, vaan sitä,ettei hanki mitään harkitsematonta turhaa, eikä täytä kotiaan eikä elämäänsä kaikella mitä sattuu näkemään. Itse en nuukaile missään, vaan hankin sen minkä tarvitsen, mutta mietin samalla, voinko luopua jostain aiemmin kotiini kantamassa. Yleensä hoksaan, että pärjään sillä mitä on, en esim osta kaappia täyteen liinavaatteita, kun vähempikin riittää. Nukuin ja saituus on ihan eri asia. Silloin tulee varmaan haalittua kaikkea, jos vain halvalla saa, oli käyttöä tai ei. Todennäköisesti saita kyllä ostaa, muttei raaski käyttää. Tiedä häntä.
"Paheenani" on ollut kosmetiikka. En ajatellut luopua nytkään, mutta olen tarkistanut viimeisetkin kalliimmat tuotteet edulliseen vaihtoehtoon. Vähän turhamaisena ihmisenä lempparihiusaineesta luopuminen on uhraus. Ei ehkä koske montaa kunnon minimalistia, mutta esim. aurinkovoiteen päivitys kasvoille tarkoitetusta kaikkikäyttöiseen säästää rahaa huomattavasti, ilman että tarvitsee rypistyä tai pelätä ihosyöpää.
Luovuin suoratoistopalveluista.
Autoa ei ole, bussiakin vältän jos onnistuu. Liikuntaa tulee kävelystä, juoksusta ja youtuben kotitreeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Piti oikein miettiä. Ei minimalismi tarkoita nuukailua, vaan sitä,ettei hanki mitään harkitsematonta turhaa, eikä täytä kotiaan eikä elämäänsä kaikella mitä sattuu näkemään. Itse en nuukaile missään, vaan hankin sen minkä tarvitsen, mutta mietin samalla, voinko luopua jostain aiemmin kotiini kantamassa. Yleensä hoksaan, että pärjään sillä mitä on, en esim osta kaappia täyteen liinavaatteita, kun vähempikin riittää. Nukuin ja saituus on ihan eri asia. Silloin tulee varmaan haalittua kaikkea, jos vain halvalla saa, oli käyttöä tai ei. Todennäköisesti saita kyllä ostaa, muttei raaski käyttää. Tiedä häntä.
Korjailee tekstiä omineen😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio jatkossa ottaa riskiä. Oli siis seisonnassa yli puoli vuotta kylmässä autotallissa talven yli ja se on sen auton loppu.
Minulla oli puoli vuotta pihalla. Akku piti vaihtaa, mutta taisi olla aika huonossa kunnossa muutenkin.
Minun on vähän vaikea keksiä, mistä voisin vielä säästää, kun muutenkin olen säästänyt kaikesta mistä voin, jotta ei tarvitsisi säästää toisista, kuten kahvilassa käymisestä. Siitä en halua luopua, kun se on oma ainoa ilo. Minulla ei esimerkiksi ole autoa ja kävelen tai pyöräilen matkat.
Luulen, että rupean syömään vähemmän. En kyllä ole ylipainoinen nytkään, mutta ehkä minusta sitten tulee niin hoikka, että pystyy vielä hankkimaan vaatteetkin niitä alerekkeihin jääviä minikokoja hyödyntämällä. Tosin hankin muutenkin vaatteet käytettynä.
Olen ihan töissäkäyvä ihminen, mutta on asuntolaina ja olen yh.
Laskin auton säästöjä, jos sen laittaa seisontaan esimerkiksi nyt tulevan loman ajaksi (8 päivää). Hyöty olisi 4,62 euroa antamillani tiedoilla (Trafi + liikennevakuutus - 6 euron lisämaksu). Lisäksi Trafi laskuttaa vähintään 10 euroa kerrallaan, joten autoa ei kannata palauttaa vain päiväksi liikennekäyttöön.
Mitenköhän tuo laskutus sitten menee, tuleeko aina uusi lasku sekä vakuutuksesta että Trafista kunkin katkon osalta? Vakuutusyhtiön mahdollisista lisämaksuista en myöskään tiedä, verkkosivuilla kehotetaan ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun.
Ja huonomuistiselle liikennekäytöstä poistaminen ei tosiaan sovi. Jos ajaisi vahingossa ja poliisi huomaisi, niin lisäveroa tulisi vähintään tonni + kolminkertaiset vakuutusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Ei minimalisti ja nuuka ole samoja asioita. Itse olen minimalisti, mutta en nuukaile missään, vaan ostan laadukkaita, uusia tuotteita.
Ei se niin tarkkaa ole täällä yleissivistyksen kehdossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se niin tarkkaa ole täällä yleissivistyksen kehdossa.
Estääköhän minimimalismi sitten nuukailun näiden yllä olevien kirjoittajien mielestä? Ajattelisin, että ap kun sanoo olevansa minimalisti jo muutenkin, niin ei toivo sen tyylisiä vinkkejä, että aion vähentää vaatteiden shoppailua, kun hän tuskin muutenkaan ostaa kuin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja huonomuistiselle liikennekäytöstä poistaminen ei tosiaan sovi. Jos ajaisi vahingossa ja poliisi huomaisi, niin lisäveroa tulisi vähintään tonni + kolminkertaiset vakuutusmaksut.
Auton avaimet kannattaa laittaa pieneen minigrip-pussiin ja mukaan lappu, jossa lukee "laita vakuutus voimaan ennen lähtöä", niin ei vahingossa lähde ajamaan. Toki vakuutusta pois otettaessa pitää muistaa laittaa avaimet pussiin lapun kanssa.
Ostan rasvaisempia ruokia, joita laimennan esim. vedellä tai lihaliemellä.
Kun nämä öky-minimalistit muistaisivat että köyhäkin voi olla minimalisti, ja voi silti joskus ostaa silkkipuseron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton avaimet kannattaa laittaa pieneen minigrip-pussiin ja mukaan lappu, jossa lukee "laita vakuutus voimaan ennen lähtöä", niin ei vahingossa lähde ajamaan. Toki vakuutusta pois otettaessa pitää muistaa laittaa avaimet pussiin lapun kanssa.
Joo, tuolla aikaisemmin sanoinkin, että laittaisin jonkin muistuksen avaimeen. Tuleeko se vakuutus sitten voimaan heti muutosta tehdessä? Poistosta sanottiin, että saman päivän loppuun voi ajaa. Tuo yli tuhannen euron unohdusmaksu vaan tuntuu isolta muutaman euron säästöön nähden.
Miksi luulet että en ymmärtänyt?