Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita minimalisteja? Nuukailuvinkkinne nyt elinkustannusten noustessa?

Vierailija
22.03.2022 |

Olen onneksi aika maanläheinen ja nukkavieru muutenkin, mutta kiinnostaa: Mikä on itsellenne isoin tai erikoisin juttu, josta olette nyt ajatelleet säästää?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein pysty säästämään enää mistään. Syön halvalla, mutta terveellisesti ja vaatteita minulla on tarpeeksi. Autosta luopuminen toisi säästöä, mutta on mahdottomuus täällä maaseudulla. Menen huomenna pankin sijoitusneuvojalle, koska rahaa kertyy koko ajan tilille enkä keksi sille mitään järkevää käyttöä.

Vierailija
2/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse säästää, koska ennen on jäänyt niin paljon säästöön säästämättäkin. Pitäisi joutua keskipalkkaisesta jonnekin pitkäaikaistyöttömän elintasoon, että pitäisi niukistella nykyisestä.

Nyt olen tehnyt joitain kotivaraan liittyviä hankintoja. Ruokaa on aina ollut, mutta ei oikein muuta sellaista, mitä viranomaisetkin suosittelevat sähkökatkon tai kyberhyökkäyksen varalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön töissä aamiaisen koska meille kuuluu erikoiskahvit ja aina on hedelmiä tarjolla. Lounas kotoota eväinä. Kohta pääsee pyörällä töihin niin laitan auton seisontaan ja lopetan ehkä liikuntaharrastuksen koska liikuntaa tulee ilman autoa. Palavereissa otan aina kahvit ja pullat/leivät.

Kaupassa tarjousten perässä, ei listan kanssa. Vaatteet kirpparilta, se on kiva harrastuskin. Mulla on iso palkka mutta jää tosi paljon säästöön. Haluan ehkä lopettaa työt ennen eläkeikää.

Vierailija
4/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minimalismi mitenkään automaattisesti tarkoita köyhyyttä. Miksi tämä kysymys siis on suunnattu juuri minimalisteille?

Esim. itseni luokittelen minimalistiksi mutta tällä hetkellä säästän noin 80% nettotuloista, joten ei minun elinkustannusten nousun takia tarvitse mistään alkaa tinkimään - siis muusta, kuin enintään säästöön menevästä osuudesta, jos 20% ei enää riitäkään haluamaani elintasoon. Enemmän kai niiden maksimalistien, jotka ovat tottuneet panemaan tilin sileäksi joka kuukausi, pitää kulujaan sopeuttaa kustannusten noustessa?

Vierailija
5/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minimalismi mitenkään automaattisesti tarkoita köyhyyttä. Miksi tämä kysymys siis on suunnattu juuri minimalisteille?

Esim. itseni luokittelen minimalistiksi mutta tällä hetkellä säästän noin 80% nettotuloista, joten ei minun elinkustannusten nousun takia tarvitse mistään alkaa tinkimään - siis muusta, kuin enintään säästöön menevästä osuudesta, jos 20% ei enää riitäkään haluamaani elintasoon. Enemmän kai niiden maksimalistien, jotka ovat tottuneet panemaan tilin sileäksi joka kuukausi, pitää kulujaan sopeuttaa kustannusten noustessa?

Eihän tässä kukaan väittänytkään, että minimalisti on köyhä. Mutta jos ylipäätään on tapana säästää ja elää yksinkertaisesti niin nyt on aika luonnollista miettiä, mitä turhia kuluja mahdollisesti edelleen on. Itselläni on aina tähän mennessä jäänyt n. puolet tuloista säästöön. Minimalismi ei ole pakko vaan tietynlainen harrastus. - Ap

Vierailija
6/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton seisontaan laittamisesta mainittiin. Harrastaako joku tätä ja toimiiko hyvin? Itse ajan aika harvoin, siis voi olla pari-kolme viikkoa auto käyttämättä. En kuitenkaan ole ruvennut sitä seisottamaan, vaikka kuulemma kannattaisi jo oliko se viidestä päivästä.

Vierailija
7/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton seisontaan laittamisesta mainittiin. Harrastaako joku tätä ja toimiiko hyvin? Itse ajan aika harvoin, siis voi olla pari-kolme viikkoa auto käyttämättä. En kuitenkaan ole ruvennut sitä seisottamaan, vaikka kuulemma kannattaisi jo oliko se viidestä päivästä.

Mä laitan huhtikuusta syys-lokakuuhun. Pyöräilen siis työmatkat ja julkisilla talvella menisi ihan mahdottomaksi, siksi auto on pakko olla. Tulee liikuttuakin enemmän kun sitä autoa ”ei ole”.

Vierailija
8/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse säästää, koska ennen on jäänyt niin paljon säästöön säästämättäkin. Pitäisi joutua keskipalkkaisesta jonnekin pitkäaikaistyöttömän elintasoon, että pitäisi niukistella nykyisestä.

Nyt olen tehnyt joitain kotivaraan liittyviä hankintoja. Ruokaa on aina ollut, mutta ei oikein muuta sellaista, mitä viranomaisetkin suosittelevat sähkökatkon tai kyberhyökkäyksen varalta.

Olen lukenut ennenkin huonoja nuukailuvinkkejä mutta tämä oli huonoin. Täysin aiheen vierestä.

Vierailija
9/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan huhtikuusta syys-lokakuuhun. Pyöräilen siis työmatkat ja julkisilla talvella menisi ihan mahdottomaksi, siksi auto on pakko olla. Tulee liikuttuakin enemmän kun sitä autoa ”ei ole”.

Mäkin pyöräilin työmatkat ennen etätyötä ja itselläni ei niitä turhia ajoja autolla juuri tullut.  Olen parin-kolmen viikon välein käynyt iäkästä äitiä katsomassa parinsadan kilsan päässä ja kesällä myös mökillä. En siis voi laittaa koko kaudeksi seisontaan ja pitäisi venkslata niin, että on käytössä päivän/päiviä aina välissä, joten kokemus tällaisesta kiinnostaa.

Vierailija
10/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan jos en tarvitse yli viikkoon. Siitä hyvä myös, että kävelen joka paikkaan kun en jaksa ottaa takaisin käyttöön. Tulee hyvin liikuntaa. Silloin huomaa että ei se auto niin välttämätön olekaan.

Vierailija
11/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso aina ensin tori.fi koska sieltä saa isoja säästöjä lasten tarvikkeista, kengistä, vaatteista, huonekaluista jne. Ja kun kaiken ennakoi (esim. fillari hakuun jo helmikuussa), voi odotella että sopiva tuote tulee myyntiin. Hakuvahti ilmoittaa.

Toinen vinkkini on: jatka aina jauhelihaa porkkanaraasteella.

Vierailija
12/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan jos en tarvitse yli viikkoon. Siitä hyvä myös, että kävelen joka paikkaan kun en jaksa ottaa takaisin käyttöön. Tulee hyvin liikuntaa. Silloin huomaa että ei se auto niin välttämätön olekaan.

Koetko, että tulee tarpeeksi säästöä vaivaan nähden ja meneekö tuohon minkä verran aikaa, kun poistaa käytöstä/ottaa käyttöön?

Vierailija
13/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut ennenkin huonoja nuukailuvinkkejä mutta tämä oli huonoin. Täysin aiheen vierestä.

Pahoittelen, en edelleenkään ymmärrä, mitä ap ajaa takaa. Nyt säästöasteeni on noin 70 %. Jos hinnat nousisivat paljon, voisi käydä niin karmeasti, että saisinkin enää puolet palkasta säästöön. Miksi minun pitäisi miettiä nuukailua, eikä jonkun maksimalistin?

Vierailija
14/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön töissä aamiaisen koska meille kuuluu erikoiskahvit ja aina on hedelmiä tarjolla. Lounas kotoota eväinä. Kohta pääsee pyörällä töihin niin laitan auton seisontaan ja lopetan ehkä liikuntaharrastuksen koska liikuntaa tulee ilman autoa. Palavereissa otan aina kahvit ja pullat/leivät.

Kaupassa tarjousten perässä, ei listan kanssa. Vaatteet kirpparilta, se on kiva harrastuskin. Mulla on iso palkka mutta jää tosi paljon säästöön. Haluan ehkä lopettaa työt ennen eläkeikää.

Saattaa tulla kalliiksi tuo seisonta eli pidin ylimääräistä autoa seisonnassa ja automaattilaatikko ei kestänyt sitä. Vaihdoin siihen uudet litkut, mutta ei siitä enää autoa tullut. Autoa pitäisi välillä ajella jossain peltotiellä, ei pitää ajamattomana, koska se ei kestä sitä. 

Vierailija
15/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt ymmärtänyt ilmeisesti mitä seisonnalla tarkoitetaan eli auto poistetaan rekisteristä, ei tarvitse maksaa vakuutuksia jne. eikä sillä voi ajaa. 

Vierailija
16/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetko, että tulee tarpeeksi säästöä vaivaan nähden ja meneekö tuohon minkä verran aikaa, kun poistaa käytöstä/ottaa käyttöön?

No meneehän siihen aikaa, kun käy katsastuskonttorilla poistamassa ja palauttamassa. 

Vierailija
17/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa tulla kalliiksi tuo seisonta eli pidin ylimääräistä autoa seisonnassa ja automaattilaatikko ei kestänyt sitä. Vaihdoin siihen uudet litkut, mutta ei siitä enää autoa tullut. Autoa pitäisi välillä ajella jossain peltotiellä, ei pitää ajamattomana, koska se ei kestä sitä. 

Mä saan aina katsastuksessa/huollossa moitteita, kun jarrut ruostuu. Muuta haittaa en huomannut vähistä ajoista olevan, itselläni on käsivaihde. Olen tuo aikaisemmin kirjoittanut, joka siis ajaa kyllä ympäri vuoden, mutta vain silloin tällöin. Toisaalta korjaamolla sanottiin näinkin, että se on joko tai, joko kuluu jarrupalat tai levyt ruostuu.

Vierailija
18/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen, en edelleenkään ymmärrä, mitä ap ajaa takaa. Nyt säästöasteeni on noin 70 %. Jos hinnat nousisivat paljon, voisi käydä niin karmeasti, että saisinkin enää puolet palkasta säästöön. Miksi minun pitäisi miettiä nuukailua, eikä jonkun maksimalistin?

Voi herranjumala, ei sinun tarvitse miettiä tätä, jos ei siltä tunnu. Sinun ei ylipäätään tarvitse osallistua koko keskusteluun, jos aihe ei kerran koske sinua mitenkään.

Vierailija
19/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttöönotto ja poisto onnistuu netissä, menee noin minuutti. Minusta kannattaa, jos sillä säästää edes euron. Huonomuistiselle ei ehkä sovi, jos unohtuu joskus ottaa käyttöön ennen liikkeelle lähtöä.

Tärkein hyöty on kyllä minusta se, että tulee käveltyä paljon enemmän. Ja toki bensarahatkin säästyy. Kun auto on aina käyttövalmiina, tulee helpommin mentyä sillä vaikka kävellen pääsisi myös.

Vierailija
20/46 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meneehän siihen aikaa, kun käy katsastuskonttorilla poistamassa ja palauttamassa. 

Tämänhän voi tehdä nykyään netissä sellaiselle ajanjaksolle, jolloin autolla ei aja. Ei tarvitse missään käydä, näin olen ymmärtänyt. Mutta en ole vielä tehnyt tätä itse, ja siksi kyselen sellaiselta, jolla on kokemusta asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi