Antaisitko kaverisi imettää vauvaasi? Tuli ihan puskista mulle,
että näin edes vois tehdä tai kukaan kehtais sellaista ehdottaa :/
Esikoinen mulla kyseessä, tuttu äiti sovitusti haki vauvan hetki sitten heille hoitoon että saisin nukkua päikkäreitä kun on univelkaa. Hänellä on monta lasta itsellä ja nuorin on mun vauvaa 3kk vanhempi, jota imettää. Haki sit vauvan ja ilmoitti että pulloja ja korvikkeita ei tarvita kun olin niitä antamassa, kun voi imettää vauvan ihan hyvin, ja se on helpoin ja mukavin kaikille - sivulauseessa sitten "jos se vaan on sulle ok" - tässä vaiheessa hän oli jo puolittain menossa enkä saanut sanotuksi mitään kun olin niin typertynyt :/ Ja nyt asia vaivaa niin etten saa unta :/
Tarkemmin ajatellen se ei ole ok, ja nyt mietin, pitäisikö mun lähteä pyörällä viemään kuitenkin nuo pullot ja korvikkeet sinne? Vai nolaanko vaan itseni? Ja voiko tuosta loukkaantua jos toivon, ettei hän imettäisi vauvaani? Voiko siitä tarttua jotain "pöpöjä" kun kuitenkin onhan ihmisillä erilainen bakteerikanta jne. Vai onko tuo ihan normi käytäntö..?
Nyt kaipaisin neuvoja kokeneemmilta äideiltä :/
Kommentit (115)
Valkosipulin kynsi korvassa parantaa korvatulehduksen ihan päivässä. Ja tämä oikeasti toimii!
Ja hmm jos olisi sellainen tilanne että vauva tarvitsee ravintoa, mutta sitä ei ole saatavilla niin antaisin tietty toisen imettää omaani ja päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan? [/quote]Ylläripylläri, vastustajalla ei ole kunnon perusteluita mielipiteeseensä, vaan alkaa heti nälvimään. [/quote] En mä tiennytkään, että meillä oli joku kisa menossa. Ja jännää, että pidit sitä nälvimisenä. [/quote]Vastustaja oli ehkä huono sanavalinta. Sanotaan sitten vaikka negatiivisesti asiaan suhtautuva henkilö.
[/quote] Tunneasioita on mahdotonta perustella. Sanoinkin mielestäni, että jo ajatus yököttää...
[/quote]No ei ole mahdotonta. Onneksi suurin osa ihmisistä osaa pohtia ja analysoida tunteitaan, vaikka sinä et osaisikaan.
[/quote] Ehkä mä osaankin, mutta osaan pitää tunteeni myös itselläni.
Aika pitkälle sai selata, ennen kuin edes joku tiesi, että HIV ja hepatiitti voivat tarttua imetyksessä. Äidillä voi olla tartunta, vaikka ei siitä tietäisikään. Pienten lasten isät pettävät eniten! (Tämä huomautuksena perheen isille: oletteko koskaan miettineet, että pettämällä imettävää vaimoasi altistat paitsi vaimon myös vauvan tartunnoille.)
Mitä tiedät kaverin tai saati hänen puolison seksikäyttäytymisestä tai muista tartunnansaantimahdollisuuksista oikeasti? Kaverisi ei välttämättä tajua, ettei äidinmaito ole sillä tavalla "puhdasta" välttämättä.
Sairaalassa luovutettava äidinmaito (tai luovuttaja) tutkitaan ja näin pienennetään tartuntojen leviämisen riskiä.
Oma juttunsa on se, että vauva ei välttämättä huoli vieraan naisen rintaa. Vauvathan haistavat oman äitinsä. Aika kurjaa, jos sitten ei olisi edes korviketta, jota antaa.
Eli en antaisi todellakaan vieraan imettää, etenkin kun on kyse omasta vauvasta! Niin kuin en harrasta suojaamatonta seksiäkään muutoin kuin pitkässä parisuhteessa, jossa voin luottaa toisen osapuolen uskollisuuteen.
Näin vaikka HIV ja C-hepatiitti ovat "tosi harvinaisia" ja "ei niitä tavallisilla ihmisillä ole" (muka).
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:09"]
Osaisiko joku asiaan negatiivisesti suhtautuva oikeasti antaa jonkun perustelun kannalleen? Mieluusti jotain muuta kuin "no mun mielestä se on niin". :)
[/quote]
No asia ei oo mulle ajankohtainen enkä edes suhtaudu asiaan negatiivisesti, mutta miks kenenkään tartteis perustella tuota tarkemmin? Jos joku on sitä mieltä, että hän ei haluaisi muiden imettävän lastaan, niin eikö se nyt hyvänen aika ole ihan tarpeeksi hyvä perustelu. Ettei halua. Tämmöinen, jos mikä, on mielestäni just niitä tunneperäisiä asioita.
85 jatkaa: ennen ei myöskään tunnettu niin hyvin tartuntatapoja ja onkin eri asia jossain suurperheessä, jossa kaikki elävät tavallaan suljetussa yhteisössä ja taudit ovat samat, imettää tavallaan kuin sisaren lasta, ennen vanhaan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Ihme jankkaaja tämä yksi. Koko ketju jankkaamista täynnä
[/quote]
No ei imettämisestä voi keskustella ilman että imetysfanaatikot hyökkää.
Sinänsä hyväksyn ja omaani saisi imettää muutkin, mutta hieman outoa hoitajalta vain ilmoittaa. Ehkä ajatteli ettei tässä voi kenenkään mielestä olla mitään väärää, puhtaasti positiivinen asia. Kuitenkin jos vauva saa paljon korviketta kotonakin, voi äidille olla rankka paikka että joku muu imettää ilman ongelmia. Tai vaikka olisi täysimetykselläkin, ymmärrän että mieluummin antaa pumpattua maitoa. Sen sijaan en ymmärrä, että jos kotona täysimetetään, joku haluaa että yhtäkkiä kylässä saa korviketta, vaikka ihmisenmaitoakin olisi tarjolla.
Saakohan tuosta kirjoituksestani selvää :D
En antaisi toisen imettää lastani. Hyi. Perustelu: jotenkin "likaista" En halua ketään loukata, mutta ällöttää ajatus mahdollisesta "pöpöisestä" hikisestä, roikkuvasta ja näppyläisestä isosta nännistä josta tulee jotain verensekaista paksua rintatulehdusmaitoa. Hrrr... (Tämä on joo typerää, mutta minkäs sille ajatuksilleen mahtaa) Haluaisin ainakin nähdä ne rinnat ensin ja jos on puhdas kaunis rinta niin EHKÄ sitten.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:42"]
Haluaisin ainakin nähdä ne rinnat ensin ja jos on puhdas kaunis rinta niin EHKÄ sitten.
[/quote]
Tää oli paras :DD
Mitäs sitten jos sen "puhtaan ja kauniin" rinnan jälkeen sun vauvas ei enää huoliskaan sun omaa rumaa, hikistä ja roikkuvaa raskausarpista tissiä?
Nimim. Älä aliarvioi vauvaa.. ;D
Entäs, jos se vauva tekee vertailuja, eikä enää tykkääkään sen jälkeen syödä sun tissistä? (vähän kuin elokuvasa "Käsi, joka kehtoa keinuttaa")
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:42"]
Haluaisin ainakin nähdä ne rinnat ensin ja jos on puhdas kaunis rinta niin EHKÄ sitten.
[/quote]
Tää oli paras :DD
Mitäs sitten jos sen "puhtaan ja kauniin" rinnan jälkeen sun vauvas ei enää huoliskaan sun omaa rumaa, hikistä ja roikkuvaa raskausarpista tissiä?
Nimim. Älä aliarvioi vauvaa.. ;D
[/quote]
No jo meni tunteisiin. Kysytään mielipiteitä ja perusteluja ja kun ne kerron aletaan olettamaan, että minun rintani ovat rumat ja roikkuvat? Taattua av-paskaa. Jos olisivat, tuskin muiden rumat roikot mua ahdistaisi? ;) Jätän kommentoinnin nyt tähän, jatkakaa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:40"]Mun mummoni kertoi, et ennenvanhaa jos lapsilla oli vaikka korvatulehdus niin käytiin jonkun imettävät naapuritädin olla ja pyydettiin häntä suihkuttämaam muutamia pisaroita ämaitoa lasten korviin ja sanottiin sen auttavan.
[/quote]No se ei kyllä auta, tulehdus ei ole yleensä sellaisessa paikassa mihin ulkoapäin pääsee käsiksi. Mutta esim. silmätulehdukseen se auttaa, ja vaikka vauvan tukkoiseen nenään.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:42"] Haluaisin ainakin nähdä ne rinnat ensin ja jos on puhdas kaunis rinta niin EHKÄ sitten. [/quote] Tää oli paras :DD Mitäs sitten jos sen "puhtaan ja kauniin" rinnan jälkeen sun vauvas ei enää huoliskaan sun omaa rumaa, hikistä ja roikkuvaa raskausarpista tissiä? Nimim. Älä aliarvioi vauvaa.. ;D [/quote] No jo meni tunteisiin. Kysytään mielipiteitä ja perusteluja ja kun ne kerron aletaan olettamaan, että minun rintani ovat rumat ja roikkuvat? Taattua av-paskaa. Jos olisivat, tuskin muiden rumat roikot mua ahdistaisi? ;) Jätän kommentoinnin nyt tähän, jatkakaa.
[/quote]
Huumoria, av-sisko, huuuuuuumöriä. Ja kyllä me uskotaan että sulla on täydelliset tissit ;)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt?
[/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa.
[/quote]Mutta miksi se sinua yököttää?
[/quote]
Ihme jankkaaja tämä yksi. Koko ketju jankkaamista täynnä
[/quote]No nyt on sitten ainakin kaksi jankkaajaa. Miksei saisi kysyä perusteluita johonkin asiaan? Pelkkä "yök" on aika turha mielipide jos sitä ei perustella.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo. [/quote] On eri asia mennä imeskelemään suoraan utareesta kuin juoda pastöroitua purkista. Itse en antaisi muiden imettää lastani, mutta luovutettua maitoa voisin antaa, jos vaikka lapsi olisi keskonen tai korvike ei sopisi. Heitänpä ilmaan kysymyksen; antaisitteko esim. päiväkodin henkilökunnan imettää lapsianne, jos heillä olisi siihen mahdollisuus?
[/quote]
Päiväkodin henkilökunnassa tuskin on imettävää äitiä :D
[/quote]
Tässähän olis hyvä työmarkkinarako, herätellään vanha ammatti henkiin. Imettäjä päiväkotiin. :)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:40"]Mun mummoni kertoi, et ennenvanhaa jos lapsilla oli vaikka korvatulehdus niin käytiin jonkun imettävät naapuritädin olla ja pyydettiin häntä suihkuttämaam muutamia pisaroita ämaitoa lasten korviin ja sanottiin sen auttavan. [/quote]No se ei kyllä auta, tulehdus ei ole yleensä sellaisessa paikassa mihin ulkoapäin pääsee käsiksi. Mutta esim. silmätulehdukseen se auttaa, ja vaikka vauvan tukkoiseen nenään.
[/quote] Maito on bakteeripesäke. Älkää siis levittäkö tälläistä tietoa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:40"]Mun mummoni kertoi, et ennenvanhaa jos lapsilla oli vaikka korvatulehdus niin käytiin jonkun imettävät naapuritädin olla ja pyydettiin häntä suihkuttämaam muutamia pisaroita ämaitoa lasten korviin ja sanottiin sen auttavan. [/quote]No se ei kyllä auta, tulehdus ei ole yleensä sellaisessa paikassa mihin ulkoapäin pääsee käsiksi. Mutta esim. silmätulehdukseen se auttaa, ja vaikka vauvan tukkoiseen nenään.
[/quote] Maito on bakteeripesäke. Älkää siis levittäkö tälläistä tietoa.
[/quote]Suoraan tissistä se on kyllä antibakteerista, ei sitä säilöttynä sinne laitetakaan. Faktat kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:42"] Haluaisin ainakin nähdä ne rinnat ensin ja jos on puhdas kaunis rinta niin EHKÄ sitten. [/quote] Tää oli paras :DD Mitäs sitten jos sen "puhtaan ja kauniin" rinnan jälkeen sun vauvas ei enää huoliskaan sun omaa rumaa, hikistä ja roikkuvaa raskausarpista tissiä? Nimim. Älä aliarvioi vauvaa.. ;D [/quote] No jo meni tunteisiin. Kysytään mielipiteitä ja perusteluja ja kun ne kerron aletaan olettamaan, että minun rintani ovat rumat ja roikkuvat? Taattua av-paskaa. Jos olisivat, tuskin muiden rumat roikot mua ahdistaisi? ;) Jätän kommentoinnin nyt tähän, jatkakaa.
[/quote]
Huumoria, av-sisko, huuuuuuumöriä. Ja kyllä me uskotaan että sulla on täydelliset tissit ;)
[/quote]
No pakko vielä kuitenkin sen verran, että ei ole täydelliset. Ei sellaisia olekkaan. Mutta eivät ole roikkuvat, näppyläiset isonänniset pöpöpesäkkeet. Enkä tarkoita että teillä muillakaan näin olisi MUTTA se ajatus siitä, että mahdollisesti sillä jollain olisi joka lastani imettäisi niin on yök ja siksi en antaisi toisen imettää. Ainakaan ilman "tarkistusta" ;D
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Ihme jankkaaja tämä yksi. Koko ketju jankkaamista täynnä
[/quote]
No ei imettämisestä voi keskustella ilman että imetysfanaatikot hyökkää.
[/quote]Pystyyköhän imetyksestä enää koskaan keskustelemaan ilman, että joku imetyspettymystään käsittelemään pystymätön ihmisparka vetää tuon imetysfanaatikkokortin esiin? Ilmeisesti ei.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:13"]
Nuorimmaisen serkku on vain kuukauden nuorempi kuin omani ja silloin kun olivat ihan vauvoja niin mentiin hoitamaan tätä serkkua kun äitin piti päästä viihteelle. Äiti imetti tuota vauvaa vielä silloin mutta oli ajatellu siirtyä korvikkeisiin ja jotenki kuvitteli että se vauva nukkuu sinne aamuun tai joitain.. Kuinka ollakaan tuo vauva ei huolinu korvikkeita ja oli tosi itkuinen, jolloin lopulta päätin että imetän myös tuon serkkutytön ja näin saatiin vauva nukkumaan.
Olihan se tilanne aika outo myös itselle, enkä tiedä miten olisin suhtautunut jos tilanne olis ollu toisin päin, mutta siinä kohtaa se oli hyvä ratkasu ja taisin sen toistaa myös kun vauva oli mummolassa hoidossa eikä rauhottunut, eikä se enää näin jälkikäteen tunnu yhtään miltään. Tapahtuma muiden joukossa ja kaikkien elämä jatkui ;)
[/quote]
Miten se vauvan äiti suhtautui? Vai kerroitko edes?
[/quote]
Totta kai kerroin, oli muistaakseni tyytyväinen että vauva saatiin nukkumaan.. Mitään härdelliä siitä ei syntyny ja tuo toinen kerta oli niin että itte kysy että jos meet sinne ja vauva ei nuku niin voitko imettää sen uneen :)