Antaisitko kaverisi imettää vauvaasi? Tuli ihan puskista mulle,
että näin edes vois tehdä tai kukaan kehtais sellaista ehdottaa :/
Esikoinen mulla kyseessä, tuttu äiti sovitusti haki vauvan hetki sitten heille hoitoon että saisin nukkua päikkäreitä kun on univelkaa. Hänellä on monta lasta itsellä ja nuorin on mun vauvaa 3kk vanhempi, jota imettää. Haki sit vauvan ja ilmoitti että pulloja ja korvikkeita ei tarvita kun olin niitä antamassa, kun voi imettää vauvan ihan hyvin, ja se on helpoin ja mukavin kaikille - sivulauseessa sitten "jos se vaan on sulle ok" - tässä vaiheessa hän oli jo puolittain menossa enkä saanut sanotuksi mitään kun olin niin typertynyt :/ Ja nyt asia vaivaa niin etten saa unta :/
Tarkemmin ajatellen se ei ole ok, ja nyt mietin, pitäisikö mun lähteä pyörällä viemään kuitenkin nuo pullot ja korvikkeet sinne? Vai nolaanko vaan itseni? Ja voiko tuosta loukkaantua jos toivon, ettei hän imettäisi vauvaani? Voiko siitä tarttua jotain "pöpöjä" kun kuitenkin onhan ihmisillä erilainen bakteerikanta jne. Vai onko tuo ihan normi käytäntö..?
Nyt kaipaisin neuvoja kokeneemmilta äideiltä :/
Kommentit (115)
En ymmärrä tätä perustelunjankkaamista. Kun tunneasioita on välillä hankala perustella (vrt. miksi rakastat lastasi - mitä siihen voi perustellen vastata?)
Kokisin loukkaavana, jos joku imettäisi lastani kysymättä minulta. Ja ei, en antaisi muiden imettää lastani. Minulle riittää perusteluksi se, että minä koen imetyksen olevan minun ja vauvani välinen asia.
Muut tehköön niinkuin itse haluavat, ei haittaa minua.
Mun mummoni kertoi, et ennenvanhaa jos lapsilla oli vaikka korvatulehdus niin käytiin jonkun imettävät naapuritädin olla ja pyydettiin häntä suihkuttämaam muutamia pisaroita ämaitoa lasten korviin ja sanottiin sen auttavan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt?
[/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa.
[/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo.
[/quote]
On eri asia mennä imeskelemään suoraan utareesta kuin juoda pastöroitua purkista. Itse en antaisi muiden imettää lastani, mutta luovutettua maitoa voisin antaa, jos vaikka lapsi olisi keskonen tai korvike ei sopisi.
Heitänpä ilmaan kysymyksen; antaisitteko esim. päiväkodin henkilökunnan imettää lapsianne, jos heillä olisi siihen mahdollisuus?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt?
[/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa.
[/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo.
[/quote]
On eri asia mennä imeskelemään suoraan utareesta kuin juoda pastöroitua purkista. Itse en antaisi muiden imettää lastani, mutta luovutettua maitoa voisin antaa, jos vaikka lapsi olisi keskonen tai korvike ei sopisi.
Heitänpä ilmaan kysymyksen; antaisitteko esim. päiväkodin henkilökunnan imettää lapsianne, jos heillä olisi siihen mahdollisuus?
[/quote]
Hah, tai antaisitko anoppisi imettää? :D
Hassua että vauvan syöminen on mukama jotenkin intiimiä, mutta harvalla varmaan olis ongelmaa antaa tutun ihmisen vaihtaa vauvaltaan vaippaa ja jopa pestä kakkapyllyä.
En oo ikinä tullut ajatelleeksi että vois joutua ap:n kuvailemaan tilanteeseen joten varmaan hämmentyisin myös aluksi, mutta aika ilahduttavaa tuo minusta olisi. Tähän mulla ei oo mitään faktatietoa mutta jotenkin luulis, että se ois terveellistä juoda useampaa maitoa. Erilaiset bakteerikannat vahvistaa vastustuskykyä, ja mistäs sen tietää jos oman äidin maidossa sattuukin olemaan niukasti jotain vitamiinia, mitä tällä toisella imettäjällä onkin runsaasti.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]Jos ei muuten, niin imetysasioiden kohdalla asia voi olla juuri niin. Ainakin 70-80 -luvuilla imetysohjaus oli kaukana luonnollisesta...
[/quote]
Synnyin itse 70-luvulla ja imetin 90-luvulla, eikä silloin ainakaan kehoitettu kaverin lasta imettämään, nykyään ilmeisesti kehoitetaan... Niin se maailma muuttuu, eikä aina ihan järkevään suuntaan, koko ajan kun on enenevässä määrin kaikenlaisia tarttuvia tauteja, eikä niitä päältä päin edes näe.
[/quote]
Kertoisitko mitä tauteja voi tartuttaa imettämällä?
Olen positiivisesti yllättynyt vastauksista, itse antaisin imettettää omaani ja imettäisin toisen.
[/quote]
No c-hepatiitti ja hiv?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo. [/quote] On eri asia mennä imeskelemään suoraan utareesta kuin juoda pastöroitua purkista. Itse en antaisi muiden imettää lastani, mutta luovutettua maitoa voisin antaa, jos vaikka lapsi olisi keskonen tai korvike ei sopisi. Heitänpä ilmaan kysymyksen; antaisitteko esim. päiväkodin henkilökunnan imettää lapsianne, jos heillä olisi siihen mahdollisuus?
[/quote]
Päiväkodin henkilökunnassa tuskin on imettävää äitiä :D
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:23"]Esim. HIV tarttuu imettäessä. Ja onhan äiti voinut saada tartunnan vaikka kuukausi aiemmin eikä siten tiedä omasta tartunnastaan. En siis antaisi muiden imettää lastani. [/quote]HIV onkin tosi yleinen.
[/quote]
Niin, se että HIV on harvinainen lohduttaa varmasti siinä vaiheessa kun vauva on saanut kaverin äidinmaidosta tartunnan. Ja ymmärrän kyllä että mahdollisuus on todella pieni, mutta en ottaisi riskiä. Mistä esim tiedät missä kaverisi mies on käynyt työmatkoillaan?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan? [/quote]Ylläripylläri, vastustajalla ei ole kunnon perusteluita mielipiteeseensä, vaan alkaa heti nälvimään. [/quote] En mä tiennytkään, että meillä oli joku kisa menossa. Ja jännää, että pidit sitä nälvimisenä. [/quote]Vastustaja oli ehkä huono sanavalinta. Sanotaan sitten vaikka negatiivisesti asiaan suhtautuva henkilö.
[/quote] Tunneasioita on mahdotonta perustella. Sanoinkin mielestäni, että jo ajatus yököttää...
[/quote]No ei ole mahdotonta. Onneksi suurin osa ihmisistä osaa pohtia ja analysoida tunteitaan, vaikka sinä et osaisikaan.
Järjellä kun ajattelen niin antaisin imettää. Mutta tunteella, niin ei. Kai se on niin intiimiä, ainakin mulle! vaikeeta perustella kun se ei vaan tunnu hyvältä vaikka järkevää se varmaan olisi..
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:23"]Esim. HIV tarttuu imettäessä. Ja onhan äiti voinut saada tartunnan vaikka kuukausi aiemmin eikä siten tiedä omasta tartunnastaan. En siis antaisi muiden imettää lastani. [/quote]HIV onkin tosi yleinen.
[/quote]
Niin, se että HIV on harvinainen lohduttaa varmasti siinä vaiheessa kun vauva on saanut kaverin äidinmaidosta tartunnan. Ja ymmärrän kyllä että mahdollisuus on todella pieni, mutta en ottaisi riskiä. Mistä esim tiedät missä kaverisi mies on käynyt työmatkoillaan?
[/quote]
Tää on se mentaliteetti, miks me eletään "Sääntö-Suomessa". Asia, joka on enemmistölle ok ja terveellistä ja hyväksyttyä, voi ehkä joskus jollekin jossain tapauksessa mahdollisesti aiheuttaa haittaa, joten kielletään varmuuden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:20"]
Pullosta antaisin sen omaa maitoaan syöttää mun vauvalle, mutten rinnasta. Mun mielestä rintaruokinta on äidin ja lapsen välinen ns intiimi asia.
[/quote]
Intiimit asiat hoidetaan sitten varmaan piilossa toisten katseilta, eikä esim. kahvilassa tai muulla julkisella paikalla? Onhan seksikin luonnollista, mutta myös intiimi, usien kahden ihmisen välinen asia, jota ei harjoiteta toisten nähden.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[/quote]Mutta miksi se sinua yököttää?
[/quote]
Ihme jankkaaja tämä yksi. Koko ketju jankkaamista täynnä
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo. [/quote] On eri asia mennä imeskelemään suoraan utareesta kuin juoda pastöroitua purkista. Itse en antaisi muiden imettää lastani, mutta luovutettua maitoa voisin antaa, jos vaikka lapsi olisi keskonen tai korvike ei sopisi. Heitänpä ilmaan kysymyksen; antaisitteko esim. päiväkodin henkilökunnan imettää lapsianne, jos heillä olisi siihen mahdollisuus? [/quote] Hah, tai antaisitko anoppisi imettää? :D
[/quote]En ole vienyt vauvoja päiväkotiin, olen vieroittanut lapset rinnasta ennen päiväkotia. Jos vauva olisi tilapäisesti hoidossa, häntä saisi imettää (veisin vain tutulle imettäjälle, että luottaisin ettei ole hiv tms.)
En vaan osaa kuvitella että ikäloppu anoppini imettäisi, hänellä on lääkkeitäkin pari kourallista/päivä, joten en antaisi :D
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:58"]
[/quote]
[/quote]
Tää on se mentaliteetti, miks me eletään "Sääntö-Suomessa". Asia, joka on enemmistölle ok ja terveellistä ja hyväksyttyä, voi ehkä joskus jollekin jossain tapauksessa mahdollisesti aiheuttaa haittaa, joten kielletään varmuuden vuoksi.
[/quote]
No eihän laissa ole kielletty kavereiden lasten imettämistä, mutta kai ihmisillä on kuitenkin oikeus päättää asiasta myös toisin? Ja siihen on ihan perusteltu syykin, ei ole pelkästään tunneasia. Mutta jokainenhan voi ottaa oman lapsensa kohdalla sellaiset riskit kuin haluaa, jättäähän osa lapsensa myös rokottamatta.
Mun esikoinen on nyt 2kk ja vaikka aiemmin (ja ehkä myöhemmin) olisin ollut sitä mieltä, että kivahan se on kun imettää, niin nyt tuoreena äitinä ajatus jostain syystä puistattaa. Imetystilanne on kuitenkin niin intiimi ja kun muutenkin on jotenkin herkillä kaiken suhteen. Sinälläänhän kyllä se olisi varmaan vauvalle parempi kuin korvike, mutta tuskin äidin ahdistustakaan voi väheksyä. Itse en haluaisi, että kukaan imettäisi mun vauvaa... Ja tämä on puhtaasti tunneasia, ei järjellä perusteltavissa varsinkin jos kaveri on kaikinpuolin luotettava tyyppi.
Oho. Kyllä itsekin varmasti hämmentyisin, vaikka olenkin avoin ja avarakatseinen tyyppi. Onko sun vauva siis pullovauva vai imetätkö itse? Mua mietityttäisi, että huoliiko vauva toisen naisen rintaa. Mut muuten kun mietin asiaa, niin miksei! Se on varmaan ihan luonnollista, ihmiset on kuitenkin laumaeläimiä ja onhan sitä sanottu että tämä länsimainen kulttuuri jossa äiti käytännössä yksin hoitaa vauvan, on luonnoton. Itsekin voisin toisen vauvaa imettää, jos tulisi sellainen tilanne.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:40"]
Mun mummoni kertoi, et ennenvanhaa jos lapsilla oli vaikka korvatulehdus niin käytiin jonkun imettävät naapuritädin olla ja pyydettiin häntä suihkuttämaam muutamia pisaroita ämaitoa lasten korviin ja sanottiin sen auttavan.
[/quote]
Joo, ja sitten olikin mahdollisesti kiva bakteeritulehdus korvissa. Minun pappani vannoi tupakansavun nimeen. Sitä puhallettiin korvasärkyisen lapsen korvaan. Samoin terva, sauna ja viina olivat hyviä konsteja eri sairauksiin ennen vanhaan.
Älkää nyt hyvät yläpeukuttajat menkö tunkemaan kenenkään korvaan (äidin)maitoa tai mitään muutakaan. Korvatulehduksista osa paranee itsestään ilman antibioottia, osa ei. Mutta korvaan tungetuilla vierasaineilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Ällöttää jo oma lapsi tisseissä roikkumassa, mutta toki haluan hänet parhaalla mahdollisella tavalla ruokkia. Vierasta lasta ei tulisi mieleenkään siihen päästää lutkuttamaan!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[/quote] muaki, mut silloin kun maitoa ei ollu viellä riittävästi niin hyväksyin ajatuksen ja annoin asian olla, joten lisämaitoa annettiin.Lapsi huusi nälässä , en voinut olla itsekäs