Antaisitko kaverisi imettää vauvaasi? Tuli ihan puskista mulle,
että näin edes vois tehdä tai kukaan kehtais sellaista ehdottaa :/
Esikoinen mulla kyseessä, tuttu äiti sovitusti haki vauvan hetki sitten heille hoitoon että saisin nukkua päikkäreitä kun on univelkaa. Hänellä on monta lasta itsellä ja nuorin on mun vauvaa 3kk vanhempi, jota imettää. Haki sit vauvan ja ilmoitti että pulloja ja korvikkeita ei tarvita kun olin niitä antamassa, kun voi imettää vauvan ihan hyvin, ja se on helpoin ja mukavin kaikille - sivulauseessa sitten "jos se vaan on sulle ok" - tässä vaiheessa hän oli jo puolittain menossa enkä saanut sanotuksi mitään kun olin niin typertynyt :/ Ja nyt asia vaivaa niin etten saa unta :/
Tarkemmin ajatellen se ei ole ok, ja nyt mietin, pitäisikö mun lähteä pyörällä viemään kuitenkin nuo pullot ja korvikkeet sinne? Vai nolaanko vaan itseni? Ja voiko tuosta loukkaantua jos toivon, ettei hän imettäisi vauvaani? Voiko siitä tarttua jotain "pöpöjä" kun kuitenkin onhan ihmisillä erilainen bakteerikanta jne. Vai onko tuo ihan normi käytäntö..?
Nyt kaipaisin neuvoja kokeneemmilta äideiltä :/
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää?
[/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]Jos ei muuten, niin imetysasioiden kohdalla asia voi olla juuri niin. Ainakin 70-80 -luvuilla imetysohjaus oli kaukana luonnollisesta...
[/quote]
Synnyin itse 70-luvulla ja imetin 90-luvulla, eikä silloin ainakaan kehoitettu kaverin lasta imettämään, nykyään ilmeisesti kehoitetaan... Niin se maailma muuttuu, eikä aina ihan järkevään suuntaan, koko ajan kun on enenevässä määrin kaikenlaisia tarttuvia tauteja, eikä niitä päältä päin edes näe.
[/quote]
Kertoisitko mitä tauteja voi tartuttaa imettämällä?
Olen positiivisesti yllättynyt vastauksista, itse antaisin imettettää omaani ja imettäisin toisen.
[/quote]
Asiaan en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta eiköhän tartuntariski ole ainakin teoreettinen, voihan rinnassa olla vaikka pieni haavauma, eli mikä tahansa veriteitse tarttuva tauti? Ja jätän keskustelun tähän, imettäkää vaikka koko kylän lapsia, jos maito riittää. Minä en imettäisi edes lapsenlapsiani, se kuuluu mielestäni äidin etuoikeuteen :)
[/quote]Eivätpä ne ole kovin yleisiä, ja kuten sanottua, ei kukaan päästään terve lähimmäistään tahallaan tartuta. Minusta tuntuu, että et suostu ajattelemaan pidemmälle faktatietoakaaan saatuasi, joten toivottelen vain mukavat päivänjatkot!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää?
[/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan?
[/quote]En ole. :) Oletko sinä niitä, jotka vertaavat maitoa virtsaan? Onko lehmänmaito sitten ok?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"]
[/quote]Ylläripylläri, vastustajalla ei ole kunnon perusteluita mielipiteeseensä, vaan alkaa heti nälvimään.
Olen imettänyt sekä pikkuveljeäni että siskoani. Ihan luonnolliselta tuntui eikä mielessäni edes käynyt sen olevan erikoista. Olen myös luovuttanut äidinmaitoa sairaalaan ja naapurille, jolla ei oma maito riittänyt.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]Jos ei muuten, niin imetysasioiden kohdalla asia voi olla juuri niin. Ainakin 70-80 -luvuilla imetysohjaus oli kaukana luonnollisesta...
[/quote]
Synnyin itse 70-luvulla ja imetin 90-luvulla, eikä silloin ainakaan kehoitettu kaverin lasta imettämään, nykyään ilmeisesti kehoitetaan... Niin se maailma muuttuu, eikä aina ihan järkevään suuntaan, koko ajan kun on enenevässä määrin kaikenlaisia tarttuvia tauteja, eikä niitä päältä päin edes näe.
[/quote]
Olen positiivisesti yllättynyt vastauksista, itse antaisin imettettää omaani ja imettäisin toisen.
[/quote]
Asiaan en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta eiköhän tartuntariski ole ainakin teoreettinen, voihan rinnassa olla vaikka pieni haavauma, eli mikä tahansa veriteitse tarttuva tauti? Ja jätän keskustelun tähän, imettäkää vaikka koko kylän lapsia, jos maito riittää. Minä en imettäisi edes lapsenlapsiani, se kuuluu mielestäni äidin etuoikeuteen :)
[/quote]
Meinaatko, että joku, jolla on veriteitse tarttuva tauti, imettäisi omaa(kaan) jälkeläistään? Vähän ontuu. Itse en ehkä pahan räkätaudin kourissa toisen lasta imettäisi, mutta omani, reppana, ovat altistuneet räkämaidolleni kyllä useita kertoja.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan? [/quote]Ylläripylläri, vastustajalla ei ole kunnon perusteluita mielipiteeseensä, vaan alkaa heti nälvimään.
[/quote] En mä tiennytkään, että meillä oli joku kisa menossa. Ja jännää, että pidit sitä nälvimisenä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan? [/quote]En ole. :) Oletko sinä niitä, jotka vertaavat maitoa virtsaan? Onko lehmänmaito sitten ok?
[/quote] En. On.
En ikinä koskaan antas kenenkään imettää meidän vauvaa, EI! Puistattaa koko ajatuskin, enkä koskaan imettäs kenenkään toisen vauvaa. En osaa perustella miksi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan? [/quote]Ylläripylläri, vastustajalla ei ole kunnon perusteluita mielipiteeseensä, vaan alkaa heti nälvimään.
[/quote] En mä tiennytkään, että meillä oli joku kisa menossa. Ja jännää, että pidit sitä nälvimisenä.
[/quote]Vastustaja oli ehkä huono sanavalinta. Sanotaan sitten vaikka negatiivisesti asiaan suhtautuva henkilö.
Esim. HIV tarttuu imettäessä. Ja onhan äiti voinut saada tartunnan vaikka kuukausi aiemmin eikä siten tiedä omasta tartunnastaan. En siis antaisi muiden imettää lastani.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan? [/quote]En ole. :) Oletko sinä niitä, jotka vertaavat maitoa virtsaan? Onko lehmänmaito sitten ok?
[/quote] En. On.
[/quote]Tuosta voeraan lajin maidosta, sehän vasta kamalaa nykyään onkin. Antibioottijäämiä ja ties mitä... Nyt on vähän ristiriitaisia nuo sinun mielipiteesi, jos oman lajin vieraan yksilön maito on olevinaan niin paha asia.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:23"]Esim. HIV tarttuu imettäessä. Ja onhan äiti voinut saada tartunnan vaikka kuukausi aiemmin eikä siten tiedä omasta tartunnastaan. En siis antaisi muiden imettää lastani.
[/quote]HIV onkin tosi yleinen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan? [/quote]Ylläripylläri, vastustajalla ei ole kunnon perusteluita mielipiteeseensä, vaan alkaa heti nälvimään. [/quote] En mä tiennytkään, että meillä oli joku kisa menossa. Ja jännää, että pidit sitä nälvimisenä. [/quote]Vastustaja oli ehkä huono sanavalinta. Sanotaan sitten vaikka negatiivisesti asiaan suhtautuva henkilö.
[/quote] Tunneasioita on mahdotonta perustella. Sanoinkin mielestäni, että jo ajatus yököttää...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:04"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Mutta miksi se sinua yököttää? [/quote] Mistä mä sen tiedän? Äidinvaisto? On ne kuitenkin jonkun toisen ihmisen nesteitä. Vai oletko niitä jotka tarjoaa pullaa vieraille omista maidoistaan? [/quote]En ole. :) Oletko sinä niitä, jotka vertaavat maitoa virtsaan? Onko lehmänmaito sitten ok? [/quote] En. On. [/quote]Tuosta voeraan lajin maidosta, sehän vasta kamalaa nykyään onkin. Antibioottijäämiä ja ties mitä... Nyt on vähän ristiriitaisia nuo sinun mielipiteesi, jos oman lajin vieraan yksilön maito on olevinaan niin paha asia.
[/quote] Niin ja ajattele että keinotekoinen korvikekin olisi mielestäni parempi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt?
[/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa.
[/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Eivätpä ne ole kovin yleisiä, ja kuten sanottua, ei kukaan päästään terve lähimmäistään tahallaan tartuta. Minusta tuntuu, että et suostu ajattelemaan pidemmälle faktatietoakaaan saatuasi, joten toivottelen vain mukavat päivänjatkot!
[/quote]
En aikonut enään kommentoida, mutta ihan pakko, koska kuvittelet olevasi nokkela toivottelemalla hyviä päivän jatkoja.
Mikä on se faktatieto mitä minulle tarjottiin?
Ihmisellä voi olla tarttuva tauti, vaikkei sitä tietäisikään. Enkä minä tässä ollut suvaitsematon, minähän sanoin, että jokainen tehköön miten haluaa, minä en imettäisi. Sinä sitävastoin et tunnu hyväksyvän eriäviä mielipiteitä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:23"]Esim. HIV tarttuu imettäessä. Ja onhan äiti voinut saada tartunnan vaikka kuukausi aiemmin eikä siten tiedä omasta tartunnastaan. En siis antaisi muiden imettää lastani.
[/quote]
Liekö HIV edes tarttuu tuollaisessa tilanteessa? Mutta sitten ei kannata myöskään matkustaa lasten kanssa eikä varmaan kotonakaan voi oleilla kun siellä tuppaa onnettomuuksia sattumaan reilummin.
Tässä ei ole tarkoitus vähätellä HIViä, vaan herätellä vähän, ei tuollaiset taudit ole yleisiä eivätkä tartu hipshups, noin vain. Niinkuin ei se klamydiakaan laivan lakanoista.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt?
[/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa.
[/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo.
[/quote] Tähän jo vastasinkin. Kunhan vaivaudut lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 10:53"]Olen aika yllättynyt vastauksista. Minulle ainakaan ei olisi ok. Enkä imettäisi toisen lasta. Pullosta annettuna toisen äidin maito sairaalassa on ok, mutta ei imetettynä.
[/quote]
Sama.