Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko kaverisi imettää vauvaasi? Tuli ihan puskista mulle,

Vierailija
03.09.2015 |

että näin edes vois tehdä tai kukaan kehtais sellaista ehdottaa :/

Esikoinen mulla kyseessä, tuttu äiti sovitusti haki vauvan hetki sitten heille hoitoon että saisin nukkua päikkäreitä kun on univelkaa. Hänellä on monta lasta itsellä ja nuorin on mun vauvaa 3kk vanhempi, jota imettää. Haki sit vauvan ja ilmoitti että pulloja ja korvikkeita ei tarvita kun olin niitä antamassa, kun voi imettää vauvan ihan hyvin, ja se on helpoin ja mukavin kaikille - sivulauseessa sitten "jos se vaan on sulle ok" - tässä vaiheessa hän oli jo puolittain menossa enkä saanut sanotuksi mitään kun olin niin typertynyt :/ Ja nyt asia vaivaa niin etten saa unta :/

Tarkemmin ajatellen se ei ole ok, ja nyt mietin, pitäisikö mun lähteä pyörällä viemään kuitenkin nuo pullot ja korvikkeet sinne? Vai nolaanko vaan itseni? Ja voiko tuosta loukkaantua jos toivon, ettei hän imettäisi vauvaani? Voiko siitä tarttua jotain "pöpöjä" kun kuitenkin onhan ihmisillä erilainen bakteerikanta jne. Vai onko tuo ihan normi käytäntö..?

Nyt kaipaisin neuvoja kokeneemmilta äideiltä :/

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hei kaikki,

kautta maailman sivun on muiden vauvoja imetetty, monestakin syystä. Nykymaailman yli-individualistisessa ja esim. lapsen ja äidin suhdetta yliromantisoivassa kulttuurissa ilmenee tuon asian unohtamista. Mielestäni on luonnollinen ja kaunis teko imettää toisen lapsia - vaikkakin tässä nykymaailmassa voi olla asiallista puhua aidin kanssa aikeistaan eli ihan saada lupa.

Lapsi on maailman tavallisin asia ;) , tavallinen ihana asia.

Ja imettämisessä on myös seksiä (joku kommentoi tuolla edellä, ettei ole) eli fyysistä mielihyvää sekä imettäjälle että lapselle - mihinkähän se suutelun vetovoima perustuisi ellei imemisen suomaan mielihyvään. Näin luonto meitä houkuttelee tuohoon äidin perustehtävään. Jotkut naiset saavat jopa orgasmin imettämisestä - no en vaan minä kuitenkaan, voi sentään ;)

Marjatta

Vierailija
102/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo. [/quote] On eri asia mennä imeskelemään suoraan utareesta kuin juoda pastöroitua purkista. Itse en antaisi muiden imettää lastani, mutta luovutettua maitoa voisin antaa, jos vaikka lapsi olisi keskonen tai korvike ei sopisi. Heitänpä ilmaan kysymyksen; antaisitteko esim. päiväkodin henkilökunnan imettää lapsianne, jos heillä olisi siihen mahdollisuus? [/quote] Hah, tai antaisitko anoppisi imettää? :D

[/quote]En ole vienyt vauvoja päiväkotiin,  olen vieroittanut lapset rinnasta ennen päiväkotia. Jos vauva olisi tilapäisesti hoidossa, häntä saisi imettää (veisin vain tutulle imettäjälle, että luottaisin ettei ole hiv tms.)

En vaan osaa kuvitella että ikäloppu anoppini imettäisi, hänellä on lääkkeitäkin pari kourallista/päivä, joten en antaisi :D
[/quote]
No jos hypoteettisessa tilanteessa joku ihminen veisi 9kk ikäisen, vielä osittain imetetyn vauvan päiväkotiin, jossa olisi töissä juuri oman osittain imetetyn 9kk lapsensa hoitoon vienyt toinen äiti-ihminen, olisiko ok, että päiväkodin täti ruoan jälkeen nukutustilanteessa antaa tissiänsä lapselle? Voi olla, että sais pakata kimpsunsa ja etsiä toisen alan itselleen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo olisi ok (jos tosiaan olisi kyseessä kaveri jonka tunnen ja johon luotan) mutta hyvin ymmärrän myös sen, ettei ole ok kaikille.

Vierailija
104/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voinko imettää, jos minulla on todettu virushepatiitti?

C- ja B-hepatiittipositiivinen saa imettää, jos nännien iho on ehjä."

Että näin taas oikaistaan niitä virheellisiä käsityksiä.

Miettikääpä tilannetta, jossa jalkojenne juuressa on nälkiintynyt vauva. Monta päivää ilman ruokaa, laiha ja itkuinen. Onko tuolloinkin imetys intiimi tapahtuma, jota ei sovi tehdä toisten lapsille ikinä? Vaikka se voisi pelastaa hengen?

Aika kauas on tultu luonnollisuudesta. Netissä on videoita miten kissaemo imettää ankanpoikasia, jotka ei edes maitoa tarvitse. Vaisto vaan sanoo, et pitää olla lähekkäin, niin on turvassa ja hyvä olla.

Salma Hayek oli käymässä kehitysmaassa ja vieraili äidin luona, jolla oli vaikeuksia imettää ja hänen lapsensa oli sairas ja nälkäinen. No, pienen lapsen julkkismamma otti tissin tylysti esiin ja imetti vauvan tyytyväiseksi. Siinä kameroiden edessä. Lapsen äiti oli kyyneleet silmissä ja ymmärsi täysin, että siinä hoidettiin kuntoon hänen lastaan, vaikkei yhteistä kieltä ollut. 

Av-mammat olis luultavasti kiukutelleet, että antaa kuolla vaan, kunhan ei vierasta riipputissiä.

Vierailija
105/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaisi, kunhan vauva saisi syödäkseen.

Vierailija
106/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:40"]Mun mummoni kertoi, et ennenvanhaa jos lapsilla oli vaikka korvatulehdus niin käytiin jonkun imettävät naapuritädin olla ja pyydettiin häntä suihkuttämaam muutamia pisaroita ämaitoa lasten korviin ja sanottiin sen auttavan. [/quote]No se ei kyllä auta, tulehdus ei ole yleensä sellaisessa paikassa mihin ulkoapäin pääsee käsiksi. Mutta esim. silmätulehdukseen se auttaa, ja vaikka vauvan tukkoiseen nenään. [/quote] Maito on bakteeripesäke. Älkää siis levittäkö tälläistä tietoa. [/quote]Suoraan tissistä se on kyllä antibakteerista, ei sitä säilöttynä sinne laitetakaan. Faktat kuntoon.

[/quote]

Antibakteerista!! Voi hyvänen aika tätä tyhmyyden määrää. Ei kyllä tiedä itkeäkkö vai nauraa. Ehkä enemmän itkettää. Viimeinen kommentoija voisi itse laittaa faktat kuntoon.

Vierailija
107/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 17:25"]

"Voinko imettää, jos minulla on todettu virushepatiitti?

C- ja B-hepatiittipositiivinen saa imettää, jos nännien iho on ehjä."

Että näin taas oikaistaan niitä virheellisiä käsityksiä.

Miettikääpä tilannetta, jossa jalkojenne juuressa on nälkiintynyt vauva. Monta päivää ilman ruokaa, laiha ja itkuinen. Onko tuolloinkin imetys intiimi tapahtuma, jota ei sovi tehdä toisten lapsille ikinä? Vaikka se voisi pelastaa hengen?

Aika kauas on tultu luonnollisuudesta. Netissä on videoita miten kissaemo imettää ankanpoikasia, jotka ei edes maitoa tarvitse. Vaisto vaan sanoo, et pitää olla lähekkäin, niin on turvassa ja hyvä olla.

Salma Hayek oli käymässä kehitysmaassa ja vieraili äidin luona, jolla oli vaikeuksia imettää ja hänen lapsensa oli sairas ja nälkäinen. No, pienen lapsen julkkismamma otti tissin tylysti esiin ja imetti vauvan tyytyväiseksi. Siinä kameroiden edessä. Lapsen äiti oli kyyneleet silmissä ja ymmärsi täysin, että siinä hoidettiin kuntoon hänen lastaan, vaikkei yhteistä kieltä ollut. 

Av-mammat olis luultavasti kiukutelleet, että antaa kuolla vaan, kunhan ei vierasta riipputissiä.

[/quote]

Joo, ihan on sama asia imettää nälkiintynyttä lasta hätätilanteessa kuin tuosta vaan kaverin vauvaa, koska "korvikkeen antaminen on niin työlästä". Tietyt av-mammat sais harjoittaa suhteellisuuden tajua.

Vierailija
108/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää että ne, jotka kovin jyrkästi suhtautuvat imetykseen, perustelevat imetyksen paremmuutta aina lapsen parhaalla. Mutta miten se on lapsen paras jos hänellä on mahdollisuus (ehkä teoreettinen, mutta kuitenkin) saada vieraalta imettäjältä HIV? Minusta tämä osoittaa että imetykseen fanaattisesti suhtautumisella on jokin muu tarkoitusperä kuin se lapsen paras. Itse veikkaan että se tarkoitusperä on oman itsensä korostaminen. Ja ennen kuin joku rupeaa arvostelemaan minun omia mahdollisia imetyksiäni (niin kuin aina käy kun esittää tällaisen mielipiteen), niin kerrottakoon että olen täysimettänyt kumpaakin lastani. Mutta minulla ei ole mitään tarvetta puuttua toisten imetyksiin saati imettää toisten lapsia.

Vierailija
109/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:40"]

Mun mummoni kertoi, et ennenvanhaa jos lapsilla oli vaikka korvatulehdus niin käytiin jonkun imettävät naapuritädin olla ja pyydettiin häntä suihkuttämaam muutamia pisaroita ämaitoa lasten korviin ja sanottiin sen auttavan.

[/quote]

Joo, ja sitten olikin mahdollisesti kiva bakteeritulehdus korvissa. Minun pappani vannoi tupakansavun nimeen. Sitä puhallettiin korvasärkyisen lapsen korvaan. Samoin terva, sauna ja viina olivat hyviä konsteja eri sairauksiin ennen vanhaan.

Älkää nyt hyvät yläpeukuttajat menkö tunkemaan kenenkään korvaan (äidin)maitoa tai mitään muutakaan. Korvatulehduksista osa paranee itsestään ilman antibioottia, osa ei. Mutta korvaan tungetuilla vierasaineilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
[/quote]

Ja miksihän tätäkin faktaa on alapeukutettu? Varmaan nuo "äidinmaito on antibakteerista" älypäät.

Vierailija
110/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 13:56"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:40"]Mun mummoni kertoi, et ennenvanhaa jos lapsilla oli vaikka korvatulehdus niin käytiin jonkun imettävät naapuritädin olla ja pyydettiin häntä suihkuttämaam muutamia pisaroita ämaitoa lasten korviin ja sanottiin sen auttavan. [/quote]No se ei kyllä auta, tulehdus ei ole yleensä sellaisessa paikassa mihin ulkoapäin pääsee käsiksi. Mutta esim. silmätulehdukseen se auttaa, ja vaikka vauvan tukkoiseen nenään. [/quote] Maito on bakteeripesäke. Älkää siis levittäkö tälläistä tietoa. [/quote]Suoraan tissistä se on kyllä antibakteerista, ei sitä säilöttynä sinne laitetakaan. Faktat kuntoon.

[/quote]

Antibakteerista!! Voi hyvänen aika tätä tyhmyyden määrää. Ei kyllä tiedä itkeäkkö vai nauraa. Ehkä enemmän itkettää. Viimeinen kommentoija voisi itse laittaa faktat kuntoon.
[/quote]En nyt parempaakaan juttua aiheesta löytäny tähän hätään, mutta tuossa sitä sivutaan. Kyllä vain on antibakteerista, älä suotta riehaannu.

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/hammaspeikkojen-herkkuruokaa

Vierailija
111/115 |
03.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:56"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt? [/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa. [/quote]Entäs lehmän maito, yöök tulee irstaasta lehmän nännistä, joita lehmä ei edes ymmärrä piilotella vaan heiluttelee tissejään kuin kauppakassia ja muutenkin seisoo paskaisena parressa... Sitä maitoa sitten lapset juovat mukista. Kuvoooo. [/quote] On eri asia mennä imeskelemään suoraan utareesta kuin juoda pastöroitua purkista. Itse en antaisi muiden imettää lastani, mutta luovutettua maitoa voisin antaa, jos vaikka lapsi olisi keskonen tai korvike ei sopisi. Heitänpä ilmaan kysymyksen; antaisitteko esim. päiväkodin henkilökunnan imettää lapsianne, jos heillä olisi siihen mahdollisuus?

[/quote]

Päiväkodin henkilökunnassa tuskin on imettävää äitiä :D

[/quote]

miksi ei olisi?

Vierailija
112/115 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin ja olen antanutkin.

Vierailija
113/115 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutusmaitoa pullosta, ollut ok kaikille lapsillemme. Tutun lypsämä maito pullosta, sekin kelpaisi. Tutun tarjoama rinta, oikein hyvä sekin, jos vain pulloruokitulle lapselle kelpaisi.

Vierailija
114/115 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok imettää toisen vauvaa, hätätilanne eri asia. Tosin en vauvaani antaisi kellekkään hoitoon.

Vierailija
115/115 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kummatkin lapset ovat saaneet sairaalassa luovutettua maitoa, joten pullosta ok. Itse en lähtisi imettämään ns. vierasta lasta, mutta pumpata voisin tarpeen vaatiessa.

Mielestäni myös imettäminen on lapsen ja äidin välinen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme