Antaisitko kaverisi imettää vauvaasi? Tuli ihan puskista mulle,
että näin edes vois tehdä tai kukaan kehtais sellaista ehdottaa :/
Esikoinen mulla kyseessä, tuttu äiti sovitusti haki vauvan hetki sitten heille hoitoon että saisin nukkua päikkäreitä kun on univelkaa. Hänellä on monta lasta itsellä ja nuorin on mun vauvaa 3kk vanhempi, jota imettää. Haki sit vauvan ja ilmoitti että pulloja ja korvikkeita ei tarvita kun olin niitä antamassa, kun voi imettää vauvan ihan hyvin, ja se on helpoin ja mukavin kaikille - sivulauseessa sitten "jos se vaan on sulle ok" - tässä vaiheessa hän oli jo puolittain menossa enkä saanut sanotuksi mitään kun olin niin typertynyt :/ Ja nyt asia vaivaa niin etten saa unta :/
Tarkemmin ajatellen se ei ole ok, ja nyt mietin, pitäisikö mun lähteä pyörällä viemään kuitenkin nuo pullot ja korvikkeet sinne? Vai nolaanko vaan itseni? Ja voiko tuosta loukkaantua jos toivon, ettei hän imettäisi vauvaani? Voiko siitä tarttua jotain "pöpöjä" kun kuitenkin onhan ihmisillä erilainen bakteerikanta jne. Vai onko tuo ihan normi käytäntö..?
Nyt kaipaisin neuvoja kokeneemmilta äideiltä :/
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 10:53"]
Olen aika yllättynyt vastauksista. Minulle ainakaan ei olisi ok. Enkä imettäisi toisen lasta. Pullosta annettuna toisen äidin maito sairaalassa on ok, mutta ei imetettynä.
[/quote]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:13"]
Nuorimmaisen serkku on vain kuukauden nuorempi kuin omani ja silloin kun olivat ihan vauvoja niin mentiin hoitamaan tätä serkkua kun äitin piti päästä viihteelle. Äiti imetti tuota vauvaa vielä silloin mutta oli ajatellu siirtyä korvikkeisiin ja jotenki kuvitteli että se vauva nukkuu sinne aamuun tai joitain.. Kuinka ollakaan tuo vauva ei huolinu korvikkeita ja oli tosi itkuinen, jolloin lopulta päätin että imetän myös tuon serkkutytön ja näin saatiin vauva nukkumaan.
Olihan se tilanne aika outo myös itselle, enkä tiedä miten olisin suhtautunut jos tilanne olis ollu toisin päin, mutta siinä kohtaa se oli hyvä ratkasu ja taisin sen toistaa myös kun vauva oli mummolassa hoidossa eikä rauhottunut, eikä se enää näin jälkikäteen tunnu yhtään miltään. Tapahtuma muiden joukossa ja kaikkien elämä jatkui ;)
[/quote]
Miten se vauvan äiti suhtautui? Vai kerroitko edes?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:09"]
Osaisiko joku asiaan negatiivisesti suhtautuva oikeasti antaa jonkun perustelun kannalleen? Mieluusti jotain muuta kuin "no mun mielestä se on niin". :)
[/quote]
Imetys nyt vaan on intiimi tilanne. Oman äidin ja vauvan välinen. Eikä tällä ole mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa.
[/quote]
*reps*
Tissi esille vaikka keskellä kirkasta päivää oikein julkisenkamppanian avulla ja sitten yhtäkkiä se onkin intiimitilanne vauvan ja äidin välillä. :D
Pullosta antaisin sen omaa maitoaan syöttää mun vauvalle, mutten rinnasta. Mun mielestä rintaruokinta on äidin ja lapsen välinen ns intiimi asia.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 10:53"]
Olen aika yllättynyt vastauksista. Minulle ainakaan ei olisi ok. Enkä imettäisi toisen lasta. Pullosta annettuna toisen äidin maito sairaalassa on ok, mutta ei imetettynä.
[/quote]
Miksi?
[/quote]
Vastaan samoin kuin jotkin muutkin. Imetys on äidin ja vauvan intiimihetki, vaikka se tapahtuisi keskellä kauppakeskusta. En ymmärrä toisen lapsen imetystä ja onneksi ei enään tarvikkaan, lapseni kun ovat jo aikuisia. Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]Jos ei muuten, niin imetysasioiden kohdalla asia voi olla juuri niin. Ainakin 70-80 -luvuilla imetysohjaus oli kaukana luonnollisesta...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:14"]
Osaisiko joku asiaan negatiivisesti suhtautuva oikeasti antaa jonkun perustelun kannalleen? Mieluusti jotain muuta kuin "no mun mielestä se on niin". :)
[/quote]
Imetys nyt vaan on intiimi tilanne. Oman äidin ja vauvan välinen. Eikä tällä ole mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa.
[/quote]
*reps*
Tissi esille vaikka keskellä kirkasta päivää oikein julkisenkamppanian avulla ja sitten yhtäkkiä se onkin intiimitilanne vauvan ja äidin välillä. :D
[/quote]
Olen tuo jonka vastausta pilkkasit ja minä en ainakaan imetä julkisesti, koska mulle se imetys nimenomaan on yksityinen tapahtuma. Mutta kukin tyylillään, eikös.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:14"]
[/quote]
[/quote]
*reps*
[/quote]
Olen tuo jonka vastausta pilkkasit ja minä en ainakaan imetä julkisesti, koska mulle se imetys nimenomaan on yksityinen tapahtuma. Mutta kukin tyylillään, eikös.
[/quote]Mäkin tykkään aina vedellä spagettini piilossa muilta, kun se on niin yksityinen tapahtuma. Eiku...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais.
[/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:09"] Osaisiko joku asiaan negatiivisesti suhtautuva oikeasti antaa jonkun perustelun kannalleen? Mieluusti jotain muuta kuin "no mun mielestä se on niin". :) [/quote] Imetys nyt vaan on intiimi tilanne. Oman äidin ja vauvan välinen. Eikä tällä ole mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa. [/quote] *reps* Tissi esille vaikka keskellä kirkasta päivää oikein julkisenkamppanian avulla ja sitten yhtäkkiä se onkin intiimitilanne vauvan ja äidin välillä. :D [/quote] Olen tuo jonka vastausta pilkkasit ja minä en ainakaan imetä julkisesti, koska mulle se imetys nimenomaan on yksityinen tapahtuma. Mutta kukin tyylillään, eikös. [/quote]Mäkin tykkään aina vedellä spagettini piilossa muilta, kun se on niin yksityinen tapahtuma. Eiku...
[/quote]
Yrititkö sä olla hauska? Kerrotko sitten, missä kohdassa pitää nauraa? :)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:09"] Osaisiko joku asiaan negatiivisesti suhtautuva oikeasti antaa jonkun perustelun kannalleen? Mieluusti jotain muuta kuin "no mun mielestä se on niin". :) [/quote] Imetys nyt vaan on intiimi tilanne. Oman äidin ja vauvan välinen. Eikä tällä ole mitään tekemistä seksuaalisuuden kanssa. [/quote] *reps* Tissi esille vaikka keskellä kirkasta päivää oikein julkisenkamppanian avulla ja sitten yhtäkkiä se onkin intiimitilanne vauvan ja äidin välillä. :D [/quote] Olen tuo jonka vastausta pilkkasit ja minä en ainakaan imetä julkisesti, koska mulle se imetys nimenomaan on yksityinen tapahtuma. Mutta kukin tyylillään, eikös. [/quote]Mäkin tykkään aina vedellä spagettini piilossa muilta, kun se on niin yksityinen tapahtuma. Eiku...
[/quote]
Yrititkö sä olla hauska? Kerrotko sitten, missä kohdassa pitää nauraa? :)
[/quote]Tarkoitan lähinnä sitä, että ei se imetys ole syömistä kummempi tapahtuma. Tottakai ymmärrän, jos ei voi julkisesti imettää (lapsi pöllöniskailee eikä rauhoitu ym), mutta miten imetyksestä onkin nykyään moinen mörkö saatu aikaan...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]Jos ei muuten, niin imetysasioiden kohdalla asia voi olla juuri niin. Ainakin 70-80 -luvuilla imetysohjaus oli kaukana luonnollisesta...
[/quote]
Synnyin itse 70-luvulla ja imetin 90-luvulla, eikä silloin ainakaan kehoitettu kaverin lasta imettämään, nykyään ilmeisesti kehoitetaan... Niin se maailma muuttuu, eikä aina ihan järkevään suuntaan, koko ajan kun on enenevässä määrin kaikenlaisia tarttuvia tauteja, eikä niitä päältä päin edes näe.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]
Synnyin itse 70-luvulla ja imetin 90-luvulla, eikä silloin ainakaan kehoitettu kaverin lasta imettämään, nykyään ilmeisesti kehoitetaan... Niin se maailma muuttuu, eikä aina ihan järkevään suuntaan, koko ajan kun on enenevässä määrin kaikenlaisia tarttuvia tauteja, eikä niitä päältä päin edes näe.
[/quote]
Kertoisitko mitä tauteja voi tartuttaa imettämällä?
Olen positiivisesti yllättynyt vastauksista, itse antaisin imettettää omaani ja imettäisin toisen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]
[/quote]En nyt tarkoittanut juuri tätä kaverin lapsen imettämistä, vaan esimerkiksi sellaisia neuvoja, että lasta saisi muka syöttää vain 3-4 tunnin välein max puoli tuntia kerrallaan.
Ihan totta nuo tartuntataudit. Mutta jos on ystävyksistä tai sukulaisista kyse, niin eipä niitä kannata noin pelätä. Sen verran järkeä löytynee useimmilta, etteivät läheisen lapsea tahallaan tartuta. Tuntemattomat on sitten taas asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt?
[/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa.
Maailmalla ihan normi käytäntö. Ja ennen Suomessakin. Luovitettua maitoa sitä sairaalassakin saa. Ja jos imettävän äidin oma vauva sen maidon kestää niin kestää toinenkin. Ainoa ongelma on mahdolliset lääkkeet ja tupakointi (+muutamat sairaudet, mutta jos niitä sairauksia olisi, ei hän omaakaan vauvaansa imettäisi).
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:43"]Yök, en mäkään antais. [/quote]Miksi? Oletko itse imettänyt?
[/quote] Neljäs lasta joita imetetty pitkään. Yökötti ajatus jo sairaalassakin, jos annetaan jonkun toisen maitoa.
[/quote]Mutta miksi se sinua yököttää?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:30"]Mutta kukin tavallaan, eipä minun tarvitse kaikkea ymmärtää, olin vain yllättynyt vastauksista. Ilmeisesti nykymammat ovat sitten lähempänä sitä luontoa :)
[/quote]
[/quote]
Kertoisitko mitä tauteja voi tartuttaa imettämällä?
Olen positiivisesti yllättynyt vastauksista, itse antaisin imettettää omaani ja imettäisin toisen.
[/quote]
Asiaan en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta eiköhän tartuntariski ole ainakin teoreettinen, voihan rinnassa olla vaikka pieni haavauma, eli mikä tahansa veriteitse tarttuva tauti? Ja jätän keskustelun tähän, imettäkää vaikka koko kylän lapsia, jos maito riittää. Minä en imettäisi edes lapsenlapsiani, se kuuluu mielestäni äidin etuoikeuteen :)
[/quote]