Rintaliivien rinnakkaiskoot, mitä ihmettä?
Oon siis koittanut lukea vaikka kuinka monta tekstiä ja katsellut taulukkoja, mutta en oo varma ymmärränkö siltikään tota rintaliivien rinnakkaiskokoa oikein.
Mittani ovat rintojen alta 100cm ja rintojen päältä 112cm. Näiden mittojen mukaan koko olisi 95D tai 90F. Onko tää nyt sit oikein? Ihmekään kun rintaliivit tuntuneet jo pidemmän aikaa todella epämukavilta, kun mukamas asiantuntevassa liikkeessä mun kooksi sanottiin 85B ja tuon kokoisia liivejä oon ostellut. Tuntuvat aina sovituskopissa hyviltä, mutta käytössä onkin sit ihan toinen juttu. Jotenkin vaan noi D ja F-kupit kuulostavat niin kamalan isoilta, kun eivät rintani nyt niin kovin isoilta kuitenkaan näytä..
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 23:43"]
Kiinnostaisi tietää, miksi rinnakkaiskoko on edes keksitty? En jotenkin näe siinä mitään logiikkaa.. :o Miten voi olla saman kokoiset liivit jos toisessa on pienempi kuppi ja isompi ympärys ja toisessa taas toisinpäin?
[/quote]
Rinnakkaiskoossa ei ole oikeasti isoa eroa kuppikoossa ja ympärysmitassa, enemmän kyse on muusta mitoituksesta. Esim. kuinka pitkälle kainaloihin toinen liivikoko kiskoo rinnat tai puskee keskellepäin. Siksi se "oma" koko voi olla jostakin tietystä liivimallista huono, mutta rinnakkaiskoko istuukin yllättäen paremmin.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:03"]
Kiinnostaisi tietää, miksi rinnakkaiskoko on edes keksitty? En jotenkin näe siinä mitään logiikkaa.. :o Miten voi olla saman kokoiset liivit jos toisessa on pienempi kuppi ja isompi ympärys ja toisessa taas toisinpäin?
[/quote]
Rinnakkaiskoossa ei ole oikeasti isoa eroa kuppikoossa ja ympärysmitassa, enemmän kyse on muusta mitoituksesta. Esim. kuinka pitkälle kainaloihin toinen liivikoko kiskoo rinnat tai puskee keskellepäin. Siksi se "oma" koko voi olla jostakin tietystä liivimallista huono, mutta rinnakkaiskoko istuukin yllättäen paremmin.
[/quote]
Eihän ne "rinnakkaiskoot" ihan täsmälleen samat olekaan, vaan melkein. Esim 75 ja 80 ympärysmitta on melkein sama kun 75:n laittaa ulompaan hakaseen ja 80:n kireämpään ja 75 C:n ja 80B:n kupit ovat melkein saman kokoiset. Eivät ne ihan identtiset ole, tietenkään, vaan melkein samat.
Jos sinuille joku koko on hyvä, eihän kukaan käske sinua "rinnakkaiskokoon" siirtymään. Ajatus on vaan se, että jos ei oikein sopivaa löydy, kannatta kokeilla sitä "rinnakkaiskokoa" joka on mitoiltaan lähes sama, mutta vähän eri mallinen.
Ymmärtääkö?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:14"]
[/quote]
[/quote]
Eihän ne "rinnakkaiskoot" ihan täsmälleen samat olekaan, vaan melkein. Esim 75 ja 80 ympärysmitta on melkein sama kun 75:n laittaa ulompaan hakaseen ja 80:n kireämpään ja 75 C:n ja 80B:n kupit ovat melkein saman kokoiset. Eivät ne ihan identtiset ole, tietenkään, vaan melkein samat.
Jos sinuille joku koko on hyvä, eihän kukaan käske sinua "rinnakkaiskokoon" siirtymään. Ajatus on vaan se, että jos ei oikein sopivaa löydy, kannatta kokeilla sitä "rinnakkaiskokoa" joka on mitoiltaan lähes sama, mutta vähän eri mallinen.
Ymmärtääkö?
[/quote]
Ainakin omissa liiveissäni niiden ympärysnauhan mitta uloimmasta hakasesta on se mikä kokolapussa on ilmoitettu eikä enempää.
Se tunne kun sain vasta nyt tietää, että se ympärysmitta liiveissä on tosiaan niitä senttimetrejä..
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:42"]
Se tunne kun sain vasta nyt tietää, että se ympärysmitta liiveissä on tosiaan niitä senttimetrejä..
[/quote]
:D mitä sitten ajattelit? Oletko koskaan mitannut itseäsi saadaksesi selville rintaliivikokosi?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:45"]
[/quote]
:D mitä sitten ajattelit? Oletko koskaan mitannut itseäsi saadaksesi selville rintaliivikokosi?
[/quote]
Oon vaan ajatellut että ne on jotain kokoja.. Enkä oo koskaan ennen mitannut, ennen tätä keskustelua.. :D
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:54"]
[/quote]
[/quote]
Oon vaan ajatellut että ne on jotain kokoja.. Enkä oo koskaan ennen mitannut, ennen tätä keskustelua.. :D
[/quote]
Minkä tuloksen sait, onko nykyiset liivisi tuloksen mukaisia?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:14"]
[/quote]
[/quote]
Ymmärtääkö?
[/quote]
Ainakin omissa liiveissäni niiden ympärysnauhan mitta uloimmasta hakasesta on se mikä kokolapussa on ilmoitettu eikä enempää.
[/quote]
Niin juuri. Ja sisemmästä hakasesta mitattuna on sitten suunnilleen kokoa pienempi -> "rinnakkaiskoot"
[/quote]
No hienoa. Yllättävää on kyllä että ei AV-mamma edes tissiliivien kokomerkintöjä tunne, vaikka luulisi asian olevan kovinkin läheinen. Mutta ymmärrän kyllä...
Nämähän menee miten sattuu nykyään, valmistusmaakin vaikuttaa etenkin tuohon alaympärysmittaan joka vaihtelee 80-85. Ei uskalla enää tilata netistäkään, kaikki pitää sovittaa ensin. Todellinen rinnanalusmittani on silti 81 cm.
Minulla löytyy näitä kuppikokoja kaapista ja kaikki sopivan ja periaatteessa livenä saman kokoisia;
80DD
36D (USA jossa väljemmät kupit, vastaa meidän eurokokoa 80DD/80E)
80E
80F
80G
85F (bikinit)
85DD
85E
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 14:55"]
Nämähän menee miten sattuu nykyään, valmistusmaakin vaikuttaa etenkin tuohon alaympärysmittaan joka vaihtelee 80-85. Ei uskalla enää tilata netistäkään, kaikki pitää sovittaa ensin. Todellinen rinnanalusmittani on silti 81 cm.
Minulla löytyy näitä kuppikokoja kaapista ja kaikki sopivan ja periaatteessa livenä saman kokoisia;
80DD
80E
80F
80G
85F (bikinit)
85DD
85E
[/quote]
Eikö nuo 85 ympäryksiset nouse käytössä selästä niskaa kohden jos rintojen alta mittasi on 81cm?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 14:55"]
80DD
80E
80F
80G
85F (bikinit)
85DD
85E
[/quote]
Eikö nuo 85 ympäryksiset nouse käytössä selästä niskaa kohden jos rintojen alta mittasi on 81cm?
[/quote]
Ei noin iso ympärys ainakaan tue mitään, se on varma. Noinkin isolla rinnalla tulisi olla se ympärys napakka, koska sieltä sen tuen pitäisi tulla lähes kokonaan. Olkaimien osuus rintojen tuennassa on vain nimellinen.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 00:36"]
Mittaus ja liivien sovitus ei maksa yhtikäs mitään. Mene hyvään alusvaateliikkeeseen, he mittaavat ja kertovat sopivan koon heidän valikoimaansa. Muistakaa, että joka liikkeessä/joka merkillä ei ole samat kokomitoitukset, jossakin liikkeessä voit olla kokoa H mutta toisessa F. Sovitusta vaan kehiin!
Moni asiakas on lähes, miten sen sanoisi... pelonsekaisissa tunteissa 'joutuessaan' kokeilemaan täysin erikokoista liiviä kuin ovat tottuneet. Jotkut asiakkaat lyövät täysin puolustuskannalle, ja sanovat '' Olen tämän ja tämän kokoinen, ja olen ollut viimeiset 25vuotta, kyllä minä tiedän kokoni!" Oi, et tiedä. Kukaan ei ole 25vuotta saman kokoinen. Toki voit saada sen liivin päällesi, mutta se että istuuko se kuin nakutettu, on eri asia. Kuuluisa lausahdus ''Koolla ei ole väliä'' pätee myös tähän. Mitä väliä, jos kuppikoko on G? Ei se tee sinusta pukukopissa yhtäkkiä povipommia. Otsassasi ei tule lukemaan ''Olen kokoa 75G''. Tärkeintä on, että liivi istuu täydellisesti päälläsi. Kun on oikean kokoiset alusvaatteet, päällysvaatteetkin näyttävät erilaisemmalta.
[/quote]
Just näin. Ympärysmitta aiheuttaa myös muutosvastarintaa, ainakin mitä tältä palstalta on lukenut. Kun kerron olevani ympärykseltäni 77cm ja käyttäväni 70cm ympärysnauhaa saan kuulla sen olevan varmasti hirvittävän tiukka ja ihan liian kireä ja kokoni pitäisi olla 75cm.
Usein siis käytetään siis samanmittaista tai jopa hiukan suurempaa ympärysnauhaa kuin mitä rintakehän mittaus antaa tulokseksi. Ainakaan suuria rintoja tuollainen liivien kokovalinta ei tue ollenkaan. Pienellä kiinteällä povella voi vielä toimiakin.
[/quote]
Mun rinnanympärys on 73, joten oijea liivikoko olisi kai 65-ympäryksinen. Sellaiset tuntuu kuitenkin aivan järjettömän epämukavilta ja puristailta, joten käytän kuitenkin 70-ympäryksistä. Niissä taas ei tunnu löytyvän sopivaa kuppikokoa tai mallia, joten kammottavaa kidutusta niidenkin käyttö on.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:48"]
Just näin. Ympärysmitta aiheuttaa myös muutosvastarintaa, ainakin mitä tältä palstalta on lukenut. Kun kerron olevani ympärykseltäni 77cm ja käyttäväni 70cm ympärysnauhaa saan kuulla sen olevan varmasti hirvittävän tiukka ja ihan liian kireä ja kokoni pitäisi olla 75cm.
Usein siis käytetään siis samanmittaista tai jopa hiukan suurempaa ympärysnauhaa kuin mitä rintakehän mittaus antaa tulokseksi. Ainakaan suuria rintoja tuollainen liivien kokovalinta ei tue ollenkaan. Pienellä kiinteällä povella voi vielä toimiakin.
[/quote]
Minunkin rinnanympärykseni on 77cm ja 70 on yleensä ihan liian pieni. Ehkä johtuu siitä, ettei minulla ole juurikaan lihaa kylkiluiden päällä. Siis BMI:ni on 25 ja kylkiluut paistaa jo nyt. 70-koon liiveissä kupit on myös liian lähellä toisiaan rintakehäni leveyteen nähden. Kai minulla on aika leveä ja litteä rintakehä. Siispä yleensä käytän liivejä, joiden ympärys on 75cm. Halpisliiveissä se kyllä löystyy ennen pitkää hieman liikaa, mutta onneksi on pienet pystyt rinnat, jotka eivät vedä liivejä edestä alaspäin tai takaa ylöspäin. Ympärysmitta 70 vaan tuntuu pahemmalta kuin korsetti ja katkaisee suurinpiirtein verenkierron. Eli ei kaikille toimi tuo 5-10 cm pienemmän valitseminenkaan. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että aina pitäisi pyöristää alaspäin. En ymmärrä, miksi kauppojen kokotaulukoissa kehotetaan pyöristämään pari senttiä ylöspäin, eihän siinä ole mitään järkeä edes maalaisjärjellä ajateltuna.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:48"]
[/quote]
Minunkin rinnanympärykseni on 77cm ja 70 on yleensä ihan liian pieni. Ehkä johtuu siitä, ettei minulla ole juurikaan lihaa kylkiluiden päällä. Siis BMI:ni on 25 ja kylkiluut paistaa jo nyt. 70-koon liiveissä kupit on myös liian lähellä toisiaan rintakehäni leveyteen nähden. Kai minulla on aika leveä ja litteä rintakehä. Siispä yleensä käytän liivejä, joiden ympärys on 75cm. Halpisliiveissä se kyllä löystyy ennen pitkää hieman liikaa, mutta onneksi on pienet pystyt rinnat, jotka eivät vedä liivejä edestä alaspäin tai takaa ylöspäin. Ympärysmitta 70 vaan tuntuu pahemmalta kuin korsetti ja katkaisee suurinpiirtein verenkierron. Eli ei kaikille toimi tuo 5-10 cm pienemmän valitseminenkaan. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että aina pitäisi pyöristää alaspäin. En ymmärrä, miksi kauppojen kokotaulukoissa kehotetaan pyöristämään pari senttiä ylöspäin, eihän siinä ole mitään järkeä edes maalaisjärjellä ajateltuna.
[/quote]
Se on kai peruja niiltä ajoilta jolloin rintaliivit ja olivat melkein joustamattomasta kankaasta tehtyä. Mitattiin koko ja siihen piti mukavuussyistä lisätä ns hengitysvaraa. En kyllä minäkään ymmärrä että miksi vielä nykyäänkin jossain kehoitetaan toimimaan näin.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 00:36"] Mittaus ja liivien sovitus ei maksa yhtikäs mitään. Mene hyvään alusvaateliikkeeseen, he mittaavat ja kertovat sopivan koon heidän valikoimaansa. Muistakaa, että joka liikkeessä/joka merkillä ei ole samat kokomitoitukset, jossakin liikkeessä voit olla kokoa H mutta toisessa F. Sovitusta vaan kehiin! Moni asiakas on lähes, miten sen sanoisi... pelonsekaisissa tunteissa 'joutuessaan' kokeilemaan täysin erikokoista liiviä kuin ovat tottuneet. Jotkut asiakkaat lyövät täysin puolustuskannalle, ja sanovat '' Olen tämän ja tämän kokoinen, ja olen ollut viimeiset 25vuotta, kyllä minä tiedän kokoni!" Oi, et tiedä. Kukaan ei ole 25vuotta saman kokoinen. Toki voit saada sen liivin päällesi, mutta se että istuuko se kuin nakutettu, on eri asia. Kuuluisa lausahdus ''Koolla ei ole väliä'' pätee myös tähän. Mitä väliä, jos kuppikoko on G? Ei se tee sinusta pukukopissa yhtäkkiä povipommia. Otsassasi ei tule lukemaan ''Olen kokoa 75G''. Tärkeintä on, että liivi istuu täydellisesti päälläsi. Kun on oikean kokoiset alusvaatteet, päällysvaatteetkin näyttävät erilaisemmalta. [/quote] Just näin. Ympärysmitta aiheuttaa myös muutosvastarintaa, ainakin mitä tältä palstalta on lukenut. Kun kerron olevani ympärykseltäni 77cm ja käyttäväni 70cm ympärysnauhaa saan kuulla sen olevan varmasti hirvittävän tiukka ja ihan liian kireä ja kokoni pitäisi olla 75cm. Usein siis käytetään siis samanmittaista tai jopa hiukan suurempaa ympärysnauhaa kuin mitä rintakehän mittaus antaa tulokseksi. Ainakaan suuria rintoja tuollainen liivien kokovalinta ei tue ollenkaan. Pienellä kiinteällä povella voi vielä toimiakin. [/quote] Mun rinnanympärys on 73, joten oijea liivikoko olisi kai 65-ympäryksinen. Sellaiset tuntuu kuitenkin aivan järjettömän epämukavilta ja puristailta, joten käytän kuitenkin 70-ympäryksistä. Niissä taas ei tunnu löytyvän sopivaa kuppikokoa tai mallia, joten kammottavaa kidutusta niidenkin käyttö on.
[/quote]
Höh, ei liivien käyttö kidutusta pitäisi olla. Minkälaisia ongelmia niiden istuvuudessa sitten on?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 15:55"]
Mun rinnanympärys on 73, joten oijea liivikoko olisi kai 65-ympäryksinen. Sellaiset tuntuu kuitenkin aivan järjettömän epämukavilta ja puristailta, joten käytän kuitenkin 70-ympäryksistä. Niissä taas ei tunnu löytyvän sopivaa kuppikokoa tai mallia, joten kammottavaa kidutusta niidenkin käyttö on.
[/quote]
Ota sitten vaikka 65-ympärysmitalla suurempi kuppikoko ja laita hakasiin jatkopala -> ympärysmitta suurenee takaa, kupit pysyvät kohdallaan. Taikka sitten 75-ympärysmitalla ompele takaosaa pienemmäksi -> kupit kauempana toisistaan, mutta takaosa sinulle sopivampi.
Minulle kidutus johtuu siitä, että liivit on kai suunniteltu 175-senttisille pitkäselkäisille eikä 155-senttisille lyhytselkäisille. Kaarituellisia ei voi käyttää ollenkaan, kun aina painavat jostakin eli ne eivät ole missään mallissa oikealla kohdalla. Muutenkin ne ovat jollakin tavalla "korkeat", ja se on vaikeammin korjattava vika.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minkä tuloksen sait, onko nykyiset liivisi tuloksen mukaisia?
[/quote]
Lähes 15cm liian pientä ympärysmittaa olen käyttänyt. Aina rintsikat ovat puristaneet ja oon vaan ostanut jotain samaa kokoa jo monta vuotta :/ Täytyy lähteä kaupoille kiitos tämän keskustelun!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 00:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 00:48"]
Kyllä harmittaa kun maksoin kahdista uusista liiveistä yli 200 euroa, koska todella koin että ne tuntuivat liikkeessä hyvältä ja myyjä tietenkin ylistyi niitä maasta taivaisiin kuinka täydellseltä näyttävät päällä. Kotona vasta muutaman päivän käytön jälkeen myösnin itselleni, että väärää kokoa ovat. Olen nyt kuitenkin yrittänyt niitä käyttää kun ajattelin etten kalliita liivejä viitsi jättää kaappiin.. Vasta nyt todella tajuan, että olis ehdottomasti pitänyt palauttaa liivit kauppaan ja marssia toiseen liikkeeseen pyytämään apua.
Olen muutenkin niin ujo näyttämään rintojani kenellekään ulkopuoliselle, niin tämä käynti vaati todella paljon että uskalsin edes mennä sinne. Nyt sitten pitäisi mennä uudestaan ja maksaa taas kalliit uudet liivit..
Olis se vaan niin ihanaa kun vois vaan olla ihan muina naisina miettimättä kokoajan, että kylläpäs nyt liivit puristaa ja on huonosti ja joutuu asettelemaan tissejä paremmin kuppeihin. Aina kun pääsen kotiin, ensimmäisenä otan liivit pois ja toivon ettei tarvitse enää laittaa takaisin koko päivän aikana..
Ap
[/quote]
200€!? Voi taivas. Minkä merkkiset? Tietysti se myyjä ylisti niitä kun sai hyvän kaupan tehtyä. Itse laitan liiveihini enintään 60€, yleensä noin 40€. Tilaan figleavesilta tai bravissimosta, niissä myydään isompia kuppikokoja. Suosittelen sinullekin, mutta sinun kannattaa selvittää se oikea koko ensin.
[/quote]
No ei ole paljoa. Kaksista liiveistä parisataa on vähän. Etenkin jos haluaa laatuliivit. Harmi, että ap:lle myytiin väärä koko.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 23:03"]
Saahan sitä ympärysmittaa pienennettyä vaikka nollaan asti kun vain kasvatetaan tarpeeksi kuppikokoa. Äärimmäisessä versiossa kaarituet alkavat rintakehän keskiosasta ja päätyvät selän keskelle, koko olisi silloin varmaan jotain Ö0. Eikä haittaa onko lauta vai ei jos kuppi ei ole syvä vaan ainoastaan leveä.
Se on sitten toinen asia kuinka mukavaa se on. Olen itsekin erehtynyt antamaan Changen myydä minulle I-kuppia, niin että se kaarituki sitten kalvoi kylkeä sen sijaan että kuppiosat olisivat perinteisen mallin mukaan edessä.
[/quote]
Eihän se noin mene. Ei ympärysmitta pienene kun kuppikoko kasvaa. Jos ympärys on vaikka 80, se on sama 80 cm oli kuppi AA tai EE.