Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat vaativat mahdottomia.

Vierailija
22.03.2022 |

Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.

Kommentit (1465)

Vierailija
81/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojillakin on huonot palkat ja heidän työnsä  on myös arvokasta.  

Siivoojat on amiksia. Tässä keskustellaan nyt AMK-sairaanhoitajista.

Vierailija
82/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK on amiksen jatke, oikeat yliopistot ja korkeakoulut ovat toisaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

juupatijuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni oikeasti on sitä mieltä, että kielitaidottomat hoitajat ulkomailta on hyvä juttu? Olitteko tietoisia, että hoitajan ja rakennusinsinöörin (saman pituinen koulutus) peruspalkassa on melkein tonnin ero? Ja hoitajien palkoista puhuttaessa kannattaa aina puhua peruspalkasta. Ei siitä, johon on laitettu yölisät, viikonloppulisät, kokemuslisät jne.

Rakennusinsinööri ei saa yölisää, viikonloppulisää, eikä kokemuslisääkään jos ei osaa siitä ihan itse neuvotella. Samalla voi vertailla vaikkapa vuosiloman pituutta sekä yleisestikin vuosityöajan pituutta. Näyttää joillakin olevan kahdeksan viikkoa vuosilomaa vuodessa. Arvatkaapa kenellä?

Pitkät lomat ovat 15v hoitoalalla olleilla. Ei suinkaan kaikilla.

Ja vuorolisiä ei myöskään ole kaikilla hoitajilla. Eli siksi ei voi sanoa, että sairaanhoitajien palkka on esim 3000e. Koska se ei ole. On vaan niillä, jotka tekee paljon vuorotyötä. Vuorotyöstä saa korvauksen käsittääkseni myös esim lääkärit, sairaala-apulaiset, poliisit, palomiehet jne. Se on korvausta hankalista ja uuvuttavista työajoista ja siitä, ettet saa viettää viikonloppuja perheesi kanssa jne. 

Vierailija
84/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni oikeasti on sitä mieltä, että kielitaidottomat hoitajat ulkomailta on hyvä juttu? Olitteko tietoisia, että hoitajan ja rakennusinsinöörin (saman pituinen koulutus) peruspalkassa on melkein tonnin ero? Ja hoitajien palkoista puhuttaessa kannattaa aina puhua peruspalkasta. Ei siitä, johon on laitettu yölisät, viikonloppulisät, kokemuslisät jne.

Itseasiassa koulutukset eivät ole samanpituisia, insinöörin tutkinto on 240 opintopistettä ja sairaahoitajan 210 op. Ja kyllä ne lisät siihen palkkaan kuuluvat, laskentatapa on vain näissä eri. Ensinnäkin, sille insinöörillekin maksetaan kokemuksesta, joko erillisenä kokemuslisänä tai sitten ihan vain palkankorotuksena. Insinööri tekee usein myös ylitöitä, mutta niistä ei usein makseta erikseen, se sisältyy siihen palkkaan.  Et voi mielivaltaisesti verrata palkkoja jättämällä toisesta osan laskematta.

Tätä olin tulossa itsekin kommentoimaan, mutta ehdit ensin. Minua häiritsee näissä hoitajien palkkavalitusketjuissa tämä, että AINA verrataan sh palkkaa insinöörin palkkaan. Insinöörin koulutus on tosiaan ensinnäkin pidempi. Miksei koskaan verrata muihin amk-tutkintoihin? Saman pituiset amk-tutkinnot kuin sairaanhoitajalla, 210 opintopistettä, on esim. restonomilla ja tradenomilla. 

Jos ajattelee julkista sektoria, millä nyt sairaanhoitajatkin työskentelevät, niin siellä restonomit työllistyvät esim. ruokapalvelun esimiestehtäviin, joko palveluissa tai ruokatuotannossa. Palkka ei ole sen kummempi kuin sairaanhoitajalla, monissa pikkukunnissa paljon pienempikin. Pitää osata erityisruokavaliot, joista osa on hengenvaarallisia, pitää tietää miten toimitaan, ettei tule ruokamyrkytyksiä jne. eli vastuuta on ihmishengestä siinäkin. Samoin poliisin koulutus on amk, eikä palkka ole kummoinen. Lisät sitäkin nostaa, kuten sairaanhoitajilla. Mutta ei, aina verrataan yksityisellä sektorilla toimivaan insinööriin, jolla on ihan erilainen ja pidempi koulutus. 

Ja vielä siihen insinöörinkin palkkaan lisään, että yksityisellä sektorilla ei välttämättä käytetä mitään ikälisiä, vaan kokemuksen kartuttua sitä peruspalkkaa nostetaan. Hoitajat jättävät itse aina omat lisänsä mainitsematta.  Eikä aloittelevan insinöörin palkka ole sen kummempi kuin hoitajillakaan. Mieheni on koulutukseltaan insinööri, mutta tätä nykyä päällikkötehtävissä, eli esimiehenä insinööreille ja palkkaa uusia. Siksi tiedän tämän. Kun osaamista kertyy, oppii hoitamaan vaativampia projekteja ja tuo taloon rahaa, palkkaa sitten nostetaan. Jokainen voi neuvotella yksityisellä itse palkankorotuksensa. Insinööreillä on usein liukuva työaika, eli ylitöistä ei makseta mitään. Saat sitten tunti tunnista joskus takaisin, jos ehdit projektien välissä vapaata pitämään. Tämä olisi hyvä palkastaan valittavien hoitajien muistaa.

Vierailija
85/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juupatijuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusinsinööri ei saa yölisää, viikonloppulisää, eikä kokemuslisääkään jos ei osaa siitä ihan itse neuvotella. Samalla voi vertailla vaikkapa vuosiloman pituutta sekä yleisestikin vuosityöajan pituutta. Näyttää joillakin olevan kahdeksan viikkoa vuosilomaa vuodessa. Arvatkaapa kenellä?

Ja vuorolisiä ei myöskään ole kaikilla hoitajilla. Eli siksi ei voi sanoa, että sairaanhoitajien palkka on esim 3000e. Koska se ei ole. On vaan niillä, jotka tekee paljon vuorotyötä. Vuorotyöstä saa korvauksen käsittääkseni myös esim lääkärit, sairaala-apulaiset, poliisit, palomiehet jne. Se on korvausta hankalista ja uuvuttavista työajoista ja siitä, ettet saa viettää viikonloppuja perheesi kanssa jne. 

Vuoden töissä ollut saa lomaa jo sen 6 viikkoa, joka on jo enemmän kuin monessa yksityissä paikassa. Toiseksi eivät ne kaikki insinööritkään tienaa niin paljon, jotkut tekevät vaativampaa työtä, josta maksetaan enemmän kuin toisille. Ja jos luulet, että sen insinöörin työaika on mukavasti aina 8-16, niin mietippä uudestaan. Jotkut selviävät tällä, mutta jos töissä on ns. tilanne päällä, töitä tehdään tarvittaessa niin kauan, kuin on tarve. Omaa läpiiriä kun on seurannut, niin se voi tilanteesta riippuen tarkoittaa, että se työpäivä jatkuu yömyöhään. Ja aamulla toki normaalisti töihin.

En väitä, etteikö hoitoala olisi rankkaa, mutta kannattaa muistaa, että jokaisella alalla on omat haasteensa. Ihan lähtien jo siitä työpaikan saamisesta. Hyvän työpaikan löytäminen ei ole mikään itsestään selvyys.

Vierailija
86/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä tietoinen siitä, että rakennusinsinöörin ja hoitajan koulutuksen vertailu on sama, kuin vertailisi kuuromykän ja oopperalaulajan karaoke-esityksiä?

Vierailija
87/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa koulutukset eivät ole samanpituisia, insinöörin tutkinto on 240 opintopistettä ja sairaahoitajan 210 op. Ja kyllä ne lisät siihen palkkaan kuuluvat, laskentatapa on vain näissä eri. Ensinnäkin, sille insinöörillekin maksetaan kokemuksesta, joko erillisenä kokemuslisänä tai sitten ihan vain palkankorotuksena. Insinööri tekee usein myös ylitöitä, mutta niistä ei usein makseta erikseen, se sisältyy siihen palkkaan.  Et voi mielivaltaisesti verrata palkkoja jättämällä toisesta osan laskematta.

Tätä olin tulossa itsekin kommentoimaan, mutta ehdit ensin. Minua häiritsee näissä hoitajien palkkavalitusketjuissa tämä, että AINA verrataan sh palkkaa insinöörin palkkaan. Insinöörin koulutus on tosiaan ensinnäkin pidempi. Miksei koskaan verrata muihin amk-tutkintoihin? Saman pituiset amk-tutkinnot kuin sairaanhoitajalla, 210 opintopistettä, on esim. restonomilla ja tradenomilla. 

Jos ajattelee julkista sektoria, millä nyt sairaanhoitajatkin työskentelevät, niin siellä restonomit työllistyvät esim. ruokapalvelun esimiestehtäviin, joko palveluissa tai ruokatuotannossa. Palkka ei ole sen kummempi kuin sairaanhoitajalla, monissa pikkukunnissa paljon pienempikin. Pitää osata erityisruokavaliot, joista osa on hengenvaarallisia, pitää tietää miten toimitaan, ettei tule ruokamyrkytyksiä jne. eli vastuuta on ihmishengestä siinäkin. Samoin poliisin koulutus on amk, eikä palkka ole kummoinen. Lisät sitäkin nostaa, kuten sairaanhoitajilla. Mutta ei, aina verrataan yksityisellä sektorilla toimivaan insinööriin, jolla on ihan erilainen ja pidempi koulutus. 

Ja vielä siihen insinöörinkin palkkaan lisään, että yksityisellä sektorilla ei välttämättä käytetä mitään ikälisiä, vaan kokemuksen kartuttua sitä peruspalkkaa nostetaan. Hoitajat jättävät itse aina omat lisänsä mainitsematta.  Eikä aloittelevan insinöörin palkka ole sen kummempi kuin hoitajillakaan. Mieheni on koulutukseltaan insinööri, mutta tätä nykyä päällikkötehtävissä, eli esimiehenä insinööreille ja palkkaa uusia. Siksi tiedän tämän. Kun osaamista kertyy, oppii hoitamaan vaativampia projekteja ja tuo taloon rahaa, palkkaa sitten nostetaan. Jokainen voi neuvotella yksityisellä itse palkankorotuksensa. Insinööreillä on usein liukuva työaika, eli ylitöistä ei makseta mitään. Saat sitten tunti tunnista joskus takaisin, jos ehdit projektien välissä vapaata pitämään. Tämä olisi hyvä palkastaan valittavien hoitajien muistaa.

Tämäpä juuri. Olen itse valmistunut aikoinaan tradenomiksi ja voin sanoa, että oma aloituspalkkani hävisi hoitajille, insinööreistä nyt puhumattakaan. Mutta ei se koulutuksen pituus saati sitten vaativuuskaan ole lähelläkään sama kuin insinööreillä.

Vierailija
88/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin olisi yksinkertainen ratkaisu. Käsittääkseni Suomessa saa tienata 14 000e vuodessa verovapaasti. Nostetaan tämä 25 000e. Tuloluokkaan 0-24 999e kuuluu vähän alta 50% palkansaajista, mutta he maksavat vain n.10% tuloveroista eli mistään veropohjan romahduksesta tuskin olisi kysymys, kun otetaan huomioon, että kahdessa alimmassa tuloluokassa nämä säästyneet rahat menevät suoraan kulutukseen josta maksetaan ALV.

Siinä olisi yksi laatikon ulkopuolelta ehdotus.

Olenko ymmärtänyt jotakin väärin? Mitä?

Toimisko tämä? Miksi ei?

https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuotot/Maksetut-tulover…

Vierailija
89/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Olen itse valmistunut aikoinaan tradenomiksi ja voin sanoa, että oma aloituspalkkani hävisi hoitajille, insinööreistä nyt puhumattakaan. Mutta ei se koulutuksen pituus saati sitten vaativuuskaan ole lähelläkään sama kuin insinööreillä.

Komppaan vielä tätä - ja tarkoitukseni ei siis ole väheksyä hoitajia, mutta tämä palkkavertailu ”koulutuksen pituuden” perusteella on jokseenkin irvokasta:

-taiteen maisteri, jopa tohtori, saadessaan apurahaa, on samalla tavalla yhteiskunnan kustantama kuin lääkäri. Jotenkin…mieleeni ei tulisi vaatia taiteilijoille koulutuksen perusteella ”korkeampaa palkkaa”. Huom, hyviä syitä toki voi olla, mutta tuo ei ole yksi niistä.

-sähkösuunnittelun ja lujuuslaskelmien tekeminen…noh, voihan näitä verrata ”lääkelaskuihin”. Eri asia on se, kannattaako. Oppiihan teurastajakin anatomiaa, muttei ehkäpä ole valmis hyppäämään eläinlääkäriksi.

Ja niin edelleen.

Aiemmin oli sh-opiskelijan kommentti oppilaitoksen ilmapiiristä. Tosi inhottava kuulla, ja toden totta; erilaiset kuplat ovat realiteetti, kaikenlaisissa piireissä.

Vierailija
90/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohoijaa...ottakaa niiltä palkasta pois jotka istuu koneen ääressä joka päivä. Niille kyllä kelpaa palkan korotus joka vuosi ja ne siellä huutaa että hoitajat ei tarvitse enenmpää. Itse lähdin juuri alalta. Kaikki muu kustannus nousee, mutta palkka pysyy samana. Ei sillä elä.

Vierailija
91/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohoijaa...ottakaa niiltä palkasta pois jotka istuu koneen ääressä joka päivä. Niille kyllä kelpaa palkan korotus joka vuosi ja ne siellä huutaa että hoitajat ei tarvitse enenmpää. Itse lähdin juuri alalta. Kaikki muu kustannus nousee, mutta palkka pysyy samana. Ei sillä elä.

Hohhoijaa itsellesi! Mitä luulet, että ne "koneen ääressä istujat" tekevät työpäivänsä aikana? Laskevat esimerkiksi sinunkin palkkasi ja huolehtivat että se tulee palkkapäivänä tilille. Huvittaa aina tämä huutelu, kun ei yhtään tajuta, mitä kaikkea siellä "koneen ääressä istumalla" tehdään. Ja tämä nyt oli vain yksi esimerkki, mutta vaikuttaisi heti hoitajienkin motivaatioon, jos palkanlaskija ei tekisi töitään kunnolla. 

Vierailija
92/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähihoitajat ei tajua, ettei heidän työ ole KUIN raskasta?!

Siihen ei tarvitse suurempaa koulutusta, kouluun pääsee kaikki ja sitä mukaa valmistuttuaan suoraan töihin. Lääkelaskuilla kehuskellaan kuinka paljon pitää tietää.. Jokainen yläasteen suorittanut osaa laskea lähihoitajan laskut ja teoriakin on helppoa kaikin puolin. Kyllä, olen tutkinut lähihoitajan teoriakansiota joten tiedän mistä puhun.

lopputyö on potilaan kääntelyä ja nukkuvien potilaiden vahtimista. Ai että oikein pitää piikittääkin? Kertokaa mitä vaativaa on lähihoitajan työssä muuta kuin fyysiset rasitteet? Saako muuttomies enemmän palkkaa?

Vierailija
93/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2070 euroa oli mun huippupalkkani kaikilla ikälisillä. Siitä käteen jäi 1500 euroa.

Lopetin siinä vaiheessa, kun joka päivä alkoo tuntua selviytymistaistelulta, aina pelotti, milloin jotain sattuu. Yhä näen painajaisia vaikka tuosta on jo 4 vuotta.

Uskon tämän. Mutta samalla tiedän kokemuksesta, että jos annat loppuunpalaneelle 500€ kouraan, se on yhä loppuunpalanut. Raha ei korjaa kaikkea.

Tuo ala tarvitsee ison uudistuksen eikä asiat pelkästään hoitajien palkkoja nostamalla korjaannu. Itse pitäisin hoitajien palkat ennallaan, mutta keventäisin työkuormaa. Siten se on turvallisempaa ja mielekkämpää kaikille. Johtoportaasta ja byrokratiasta voisi leikata. Työn organisointiin ja työilmapiiriin puuttua.

Vierailija
94/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2070 euroa oli mun huippupalkkani kaikilla ikälisillä. Siitä käteen jäi 1500 euroa.

Lopetin siinä vaiheessa, kun joka päivä alkoo tuntua selviytymistaistelulta, aina pelotti, milloin jotain sattuu. Yhä näen painajaisia vaikka tuosta on jo 4 vuotta.

Uskon tämän. Mutta samalla tiedän kokemuksesta, että jos annat loppuunpalaneelle 500€ kouraan, se on yhä loppuunpalanut. Raha ei korjaa kaikkea.

Tuo ala tarvitsee ison uudistuksen eikä asiat pelkästään hoitajien palkkoja nostamalla korjaannu. Itse pitäisin hoitajien palkat ennallaan, mutta keventäisin työkuormaa. Siten se on turvallisempaa ja mielekkämpää kaikille. Johtoportaasta ja byrokratiasta voisi leikata. Työn organisointiin ja työilmapiiriin puuttua.

Kyllä, raha ratkaisee. Sillä saat lisää porukkaa töihin, muuten et. Se ratkaisee tuon ongelman.

Vierailija
95/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa molemmat syövät ja asunnossa asuvat! Mitä hyötyä hoitajasta edes on, jos tiloja ei siivota? Potilaat kuolisivat hygienian puutteen takia tai siivoaisitte itse sen hoitamisen lomassa.

Vierailija
96/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähihoitajat ei tajua, ettei heidän työ ole KUIN raskasta?!

Siihen ei tarvitse suurempaa koulutusta, kouluun pääsee kaikki ja sitä mukaa valmistuttuaan suoraan töihin. Lääkelaskuilla kehuskellaan kuinka paljon pitää tietää.. Jokainen yläasteen suorittanut osaa laskea lähihoitajan laskut ja teoriakin on helppoa kaikin puolin. Kyllä, olen tutkinut lähihoitajan teoriakansiota joten tiedän mistä puhun.

lopputyö on potilaan kääntelyä ja nukkuvien potilaiden vahtimista. Ai että oikein pitää piikittääkin? Kertokaa mitä vaativaa on lähihoitajan työssä muuta kuin fyysiset rasitteet? Saako muuttomies enemmän palkkaa?

Hienoa. Hoitajapula on ratkaistu. Kuka vaan voi tehdä sitä. Nyt sinäkin tekemään sitä niillä tukiaisillasi.

Vierailija
97/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsujen palkat on jo nyt liian isot. 

Vierailija
98/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, raha ratkaisee. Sillä saat lisää porukkaa töihin, muuten et. Se ratkaisee tuon ongelman.

Palkka ei suinkaan ole ainoa asia, joka lisää alan vetovoimaisuutta. Esim kaupan alalla ja monilla humanistisilla aloilla on vielä pienemmät palkat kuin hoitajilla ja nekin voi olla vuorotyötä sekä fyysisesti raskasta. Silti niille hakeutuu koko ajan paljon tekijöitä, jopa ylitarjontaa.

Kyllähän se työn kuormittavuus ja työilmapiiri ovat ne asiat, jotka ensin täytyy ratkaista.

Vierailija
99/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässyttää lää lää lässyttää lää lää

Älä puhu p a s k a a. Kun et v i t t u mistään ymmärtä mitään

TAJUATKO PÄS SI ETTÄ KOHTA MEITÄ EI HOIDA KUKAAN, EI LAPSIA, EI AIKUISIA EI VAMHUKSIA. NYT ON VIIMEINEN AIKA TEHDÄ JOTAIN. EDES RAHALLA EI SAA KOHTA HOUKUTELTUA KETÄÄN TEKEMÄÄN HPITAJAN TÖITÄ. TUO KONSULTTIPS KA MITÄ SUOLLAT KETJUSTA TOISEEN ONP A S K A A . P I D Ä Ä Ä L I Ö T U R P A S IKIINNI.

Todella toivon, että saat kaipaamaasi apua pikaisesti. Etkä pura tuota aggressiivisuutta potilaisiin, tai käyttäydy asiattomasti työpaikalla. Sitäkin kun on hoitajilta nähty. Semmoista käytöstä mitä ei missään muussa työssä olevalta sallittaisi. Laitan loppuunpalamisen piikkiin ja yritän antaa anteeksi.

Vierailija
100/1465 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juupatijuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei

Lomat on aikoinaan vaihdettu palkankorotuksiin, kun kunnilla ei ole ollut rahaa maksaa niitä palkankorotuksia- ja näistäkö nyt vttu olet sitten kateellinen. Ja ennenkuin puhut opettajien kesälomista, niin tiedoksesi, että opettajat tekee saman tuntimäärän töitä, kuin muut, mutta lyhyemmässä ajassa.