Hoitajat vaativat mahdottomia.
Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.
Kommentit (1465)
Vierailija kirjoitti:
juupatijuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeasti on sitä mieltä, että kielitaidottomat hoitajat ulkomailta on hyvä juttu? Olitteko tietoisia, että hoitajan ja rakennusinsinöörin (saman pituinen koulutus) peruspalkassa on melkein tonnin ero? Ja hoitajien palkoista puhuttaessa kannattaa aina puhua peruspalkasta. Ei siitä, johon on laitettu yölisät, viikonloppulisät, kokemuslisät jne.
Rakennusinsinööri ei saa yölisää, viikonloppulisää, eikä kokemuslisääkään jos ei osaa siitä ihan itse neuvotella. Samalla voi vertailla vaikkapa vuosiloman pituutta sekä yleisestikin vuosityöajan pituutta. Näyttää joillakin olevan kahdeksan viikkoa vuosilomaa vuodessa. Arvatkaapa kenellä?
No ei minun mieheni (rakennusinsinööri) kyllä tee töitäkään öisin tai viikonloppuisin, ja palkankorotuksia on kyllä saanut kokemuksen ja vastuiden karttuessa.
Vuosilomia hänellä on vähemmän kuin minulla (minulla on täydet lomat eli 38 päivää), mutta pitää yleensä työajanlyhennysvapaitaan samaan aikaan kuin minä olen "ylimääräisillä" lomilla, joten samaan menee meidän vapaat.
Niiden palkka pitää porrastaa. Rankemmista hommista enemmän palkkaa ja persuuksillaan istumisesta 2500.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset, jotka tienaavat reilusti yli 3.000 euroa kuukaudessa edes kehtaavat väittää olevansa palkkakuopassa?
EIVÄT TIENAA!!!!
No esimerkiksi tällä kätilöllä olisi palkka 3050€ ennen vuorolisiä: https://yle.fi/uutiset/3-12356880
Onko toi 150 euron korvaus ylimääräisestä työvuorosta siis ylimääräinen työpäivä vapaapäivänään vai korvaus siitä, jos tekee 16 tunnin pituisen työpäivän? Eli 8h palkka + 150e = 16h työvuoro?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan katastrofia ei enää pelasteta edes rahalla. Moni tuntemani hoitoalalta pois vaihtanut, minä mukaan lukien, ei suostu enää menemään takaisin millään hinnalla. Saattaahan palkankorotus houkutella ihmisiä hakemaan hoitajakouluun, mutta tuskin pysyvät niissä töissä pitkään, jos työoloja ja johtamista ei paranneta.
Vakanssejahan ei varmasti lisätä, jos hoitajat saavat ison korotuksen. Sehän päinvastoin johtaa siihen, että toimintoja pitää tehostaa. Saat isomman palkan, mutta teet edelleen kolmen hoitajan työt.
Minun kohdallani ensi hätään riittäisi, jos olemassa oleviin hoitokotien hoitajien vakansseihin saataisiin tekijät (nyt laitoksia on suljettuina / vajaatoimintaisina henkilökunnan puutteen takia), nämä hoitolaitokset auki ja ihmiset terveyskeskuksista ja sairaaloista niihin, jotta pystyttäisiin purkamaan hoitojonoja ja estämään lisäjonojen muodostumista. Kyllä niihin rahalla saataisiin tulijat ja olijat.
Vierailija kirjoitti:
Tajuavatkohan he että markkina täytyy hoitajista jos palkat nousevat noin. Sen jälkeen onkin kiva olla kortistossa pienellä korvauksella kun töitä ei enää riitäkään kaikille. Minä lähden heti hoitoalalle jos palkat nousevat noin paljon.
" Markkinat täyttyvät hoitajista"
🤣😂😜🤪🤣🤣🤣 ai stana, en ole pitkään aikaan nauranut näin paljon.
Tiedätkö, PKKS luvannut 500€/ kk palkankorltuksen/ kk päivystykseen saadakseen hoitajia sinne, mutta eivät siitä huolimatta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset, jotka tienaavat reilusti yli 3.000 euroa kuukaudessa edes kehtaavat väittää olevansa palkkakuopassa?
EIVÄT TIENAA!!!!
No esimerkiksi tällä kätilöllä olisi palkka 3050€ ennen vuorolisiä: https://yle.fi/uutiset/3-12356880
Onko toi 150 euron korvaus ylimääräisestä työvuorosta siis ylimääräinen työpäivä vapaapäivänään vai korvaus siitä, jos tekee 16 tunnin pituisen työpäivän? Eli 8h palkka + 150e = 16h työvuoro?
Korvaus tulee normaalin palkan ja ylityökorvausten päälle, edellyttää, että lisätyövuoro on sovittu aikaisintaan 24h ennen sen alkamista. Lisätyövuoro voi olla työvuoro vapaapäivänä tai ex-tempore tehty pitkä päivä eli suunniteltu aamuvuoro jatkuukin aamu-iltavuoroksi.
Kallista hommaa on tällä hetkellä palkata ihmisiä lisävuoroihin, j apikkuhiljaa ihmiset eivät enää lisärahallakaan jaksa tehdä extraa.
Minä suostuin sinkkuna tekemään aamuvuoron jälkeen iltavuoron, kun iltavuorossa sai tehdä parityötä ja se oli kevyempää ja mukavampaa kuin yksin tehtävät päivävuorot. Kahden vuoron välissä sain pitää tunnin palkallisen lepotauon eli päivävuoron työvelvollisuutta lyhennettiin tämän verran. Vietin tunnin tauon hankkimalla eväät ylllätysiltavuorooni ja nauttien osan eväistä sohvalla maaten ja jalat ylhäällä. Olin aina energinen iltavuoron jälkeen, vaikka seuraavana olikin vuorossa aamu.
Tein vakituisesti aamuvuoroa kaikkina viikonpäivinä ja suostuin paikkaamaan sairaspoissaoloja tekemällä ylitöinä aina silloin kun minulla ei ollut omaa menoa varattuna. Mielestäni tämä oli hyvä systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Niiden palkka pitää porrastaa. Rankemmista hommista enemmän palkkaa ja persuuksillaan istumisesta 2500.
Niiden?
Itse istun perseelläni noin 1/2 työvuorosta teholla.
Koeta nyt hyvä ihminen edes ottaa selvää mitä.jamiten " ne" tekee töitä ennen näitä typeriä kommenttejasi, trollii d i o o t ti.
Mistä ne ylimääräiset miljardit otetaan hoitajille? Koska mistään kehitysavusta, eduskuntaan, ilmastoon ja ulkomaalaisiin liittyvästä ei tulla koskaan vähentämään, se on nyt huomattu.
Eli jäljelle jää meidän tavallisten suomalaisten elämän kurjistaminen entisestään. Tämän takia en oikein tiedä mitä mieltä olen hoitajien palkankorotuksista, että kuinka paljon siitä seuraa kärsimystä meille kaikille muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan katastrofia ei enää pelasteta edes rahalla. Moni tuntemani hoitoalalta pois vaihtanut, minä mukaan lukien, ei suostu enää menemään takaisin millään hinnalla. Saattaahan palkankorotus houkutella ihmisiä hakemaan hoitajakouluun, mutta tuskin pysyvät niissä töissä pitkään, jos työoloja ja johtamista ei paranneta.
Vakanssejahan ei varmasti lisätä, jos hoitajat saavat ison korotuksen. Sehän päinvastoin johtaa siihen, että toimintoja pitää tehostaa. Saat isomman palkan, mutta teet edelleen kolmen hoitajan työt.Minun kohdallani ensi hätään riittäisi, jos olemassa oleviin hoitokotien hoitajien vakansseihin saataisiin tekijät (nyt laitoksia on suljettuina / vajaatoimintaisina henkilökunnan puutteen takia), nämä hoitolaitokset auki ja ihmiset terveyskeskuksista ja sairaaloista niihin, jotta pystyttäisiin purkamaan hoitojonoja ja estämään lisäjonojen muodostumista. Kyllä niihin rahalla saataisiin tulijat ja olijat.
Se on hyvä, että edes jossain on riittävästi vakansseja. Olen työskennellyt useissa hoitopaikoissa ja niissä ei juurikaan ollut poissaoloja. Vakansseja oli vain niin vähän, ettei ihmisiä ehtinyt hoitaa siten, miten kuuluisi, vaikka kaikki työntekijät olisivat olleet töissä. Nyt tilanne niissäkin on kamala, kun väsähtäneet työntekijät ovat ottaneet hatkat, eikä tulijoita ole. Palkankorotus ehkä houkuttelisi tekijöitä, mutta eivät hekään loputtomiin jaksa niillä resursseilla, mitä siellä oli.
En usko että edes Tehyn ehdottama korotus riittää saamaan hoitajia alalle.
Meillä piti hälytysraha nostaa 150€ että saadaan omahenkiläkunta jäämään töihin,tai tulemaan vapaalta, kun on pulaa.
Hoitaja-opiskelija täällä moi. Olen käynyt jo perushoidon harjoittelun eli tiedän ainakin sen verran työstä ja sanoisin että huomaan sen negatiivisen asenteen jo koulun penkillä. Täällä on todella vahva "me vastaan opettajat" - henki koulussa. Opettajat ovat päteviä ja korostavat koko ajan että opiskelemme itseämme varten, paljoa ei kyllä kokeissa vaadita älyä. Silti koekysymyksistä valitetaan ja tuntuu että ryhmähenki perustuu siihen että opettajia arvostellaan ja paheksutaan. Sama meno arvatenkin jatkuu työelämässä, siellä tartutaan sitten esimieheen. Tuntuu epätodelliselta että olen löytänyt tällaisen ihmisryhmän. Olen kai kasvanut jossain kuplassa vaikka duunarien lapsi olen ja paljon olen ihmisiä tavannut.
Tätä en aio sanoa ääneen kollegoille, mutta mielestäni palomies-ensihoitajat ansaitsevat ennemmin palkankorotuksen. Ja poliisit, ihan senkin takia miten yhteiskunta on muuttunut. Nyökyttelen sitten kahvipöydässä ensi kerrallakin kun "ryhmähenkeä muodostetaan".
Vierailija kirjoitti:
Minä suostuin sinkkuna tekemään aamuvuoron jälkeen iltavuoron, kun iltavuorossa sai tehdä parityötä ja se oli kevyempää ja mukavampaa kuin yksin tehtävät päivävuorot. Kahden vuoron välissä sain pitää tunnin palkallisen lepotauon eli päivävuoron työvelvollisuutta lyhennettiin tämän verran. Vietin tunnin tauon hankkimalla eväät ylllätysiltavuorooni ja nauttien osan eväistä sohvalla maaten ja jalat ylhäällä. Olin aina energinen iltavuoron jälkeen, vaikka seuraavana olikin vuorossa aamu.
Tein vakituisesti aamuvuoroa kaikkina viikonpäivinä ja suostuin paikkaamaan sairaspoissaoloja tekemällä ylitöinä aina silloin kun minulla ei ollut omaa menoa varattuna. Mielestäni tämä oli hyvä systeemi.
Tuo kuulostaa järkevältä. Meillä jos tekee 14 tai 16 tunnin työpäivän, saa pitää 12,5 minuutin tauon vuorojen välillä. En ole hoitoalalla.
Kysynnän ja tarjonnan laki toimii markkinatalousyhteiskunnassa. Miksi ei tässäkin.?Nykyisellä palkalla ei hoitajia saa.
Ja miksi hoitajien velvollisuus on uhrautua joka tilanteessa. Me hoidettiin koronapotilaat ja sota jos tänne yltää, niin silloinkin meillä on työtä vuorotta. Mutta palkkaa ei silti saisi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeasti on sitä mieltä, että kielitaidottomat hoitajat ulkomailta on hyvä juttu? Olitteko tietoisia, että hoitajan ja rakennusinsinöörin (saman pituinen koulutus) peruspalkassa on melkein tonnin ero? Ja hoitajien palkoista puhuttaessa kannattaa aina puhua peruspalkasta. Ei siitä, johon on laitettu yölisät, viikonloppulisät, kokemuslisät jne.
Itseasiassa koulutukset eivät ole samanpituisia, insinöörin tutkinto on 240 opintopistettä ja sairaahoitajan 210 op. Ja kyllä ne lisät siihen palkkaan kuuluvat, laskentatapa on vain näissä eri. Ensinnäkin, sille insinöörillekin maksetaan kokemuksesta, joko erillisenä kokemuslisänä tai sitten ihan vain palkankorotuksena. Insinööri tekee usein myös ylitöitä, mutta niistä ei usein makseta erikseen, se sisältyy siihen palkkaan. Et voi mielivaltaisesti verrata palkkoja jättämällä toisesta osan laskematta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajassa ja raksainssissä on vaan se ero, että inssi tekee laskutettavaa työtä. Hän tuo rahaa yrityksen kassaan. Hoitaja ei tuo. Koittakaa jo ymmärtää tämä ero ja palkkaero on täysin oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIVÄT TIENAA!!!!
Korvaus tulee normaalin palkan ja ylityökorvausten päälle, edellyttää, että lisätyövuoro on sovittu aikaisintaan 24h ennen sen alkamista. Lisätyövuoro voi olla työvuoro vapaapäivänä tai ex-tempore tehty pitkä päivä eli suunniteltu aamuvuoro jatkuukin aamu-iltavuoroksi.
Kallista hommaa on tällä hetkellä palkata ihmisiä lisävuoroihin, j apikkuhiljaa ihmiset eivät enää lisärahallakaan jaksa tehdä extraa.
No sittenhän tuo on hyvä diili työntekijälle. Paljon parempi summa tulee tienattua kuin muilla aloilla. Jos siis elämäntilanne sallii tuplavuorojen teon.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja-opiskelija täällä moi. Olen käynyt jo perushoidon harjoittelun eli tiedän ainakin sen verran työstä ja sanoisin että huomaan sen negatiivisen asenteen jo koulun penkillä. Täällä on todella vahva "me vastaan opettajat" - henki koulussa. Opettajat ovat päteviä ja korostavat koko ajan että opiskelemme itseämme varten, paljoa ei kyllä kokeissa vaadita älyä. Silti koekysymyksistä valitetaan ja tuntuu että ryhmähenki perustuu siihen että opettajia arvostellaan ja paheksutaan. Sama meno arvatenkin jatkuu työelämässä, siellä tartutaan sitten esimieheen. Tuntuu epätodelliselta että olen löytänyt tällaisen ihmisryhmän. Olen kai kasvanut jossain kuplassa vaikka duunarien lapsi olen ja paljon olen ihmisiä tavannut.
Tätä en aio sanoa ääneen kollegoille, mutta mielestäni palomies-ensihoitajat ansaitsevat ennemmin palkankorotuksen. Ja poliisit, ihan senkin takia miten yhteiskunta on muuttunut. Nyökyttelen sitten kahvipöydässä ensi kerrallakin kun "ryhmähenkeä muodostetaan".
Jatkuva keskustelu hoitoalan palkkakuopasta on saanut kaikki uskomaan, että hoitajat tienaisivat jotenkin kammoksuttavan vähän. Todellisuudessa he ovat koulutukseen nähden hieman keskipalkan alapuolella, hoitajien palkkoja pitäisi verrata esimerkiksi poliisiin, molemmilla on sama pohjakoulutus ja iso osa on julkisella puolella töissä. AMK-koulutusta on niin paljon muutakin kuin ne kuuluisat insinöörit, jotka tienaavat suurinpiirtein saman tai jopa vähemmän kuin hoitajat. Jostain syystä hoitajien palkkoja ei koskaan verrata esimerkiksi restonomeihin. Sitä en sano, etteikö hoitoalalla olisi ongelmia, mutta palkka tuskin on se isoin niistä.
Siivoojillakin on huonot palkat ja heidän työnsä on myös arvokasta.
No ei minun mieheni (rakennusinsinööri) kyllä tee töitäkään öisin tai viikonloppuisin, ja palkankorotuksia on kyllä saanut kokemuksen ja vastuiden karttuessa.