Hoitajat vaativat mahdottomia.
Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.
Kommentit (1465)
Vierailija kirjoitti:
Aivan kohtuuton vaatimus, kertoo myös heidän moraalistaan paljon. Varsinkaan tämän hetken vaikea tilanne euroopassa ei mitenkään tue vaatimusta.
Ennemmin soisin heille tuon kuin hallitukselle joka nostaa palkkojaan ja aivan liian suuria etuja siihen nähden kun eivät keksi muuta kuin tavallisten ihmisten kurjuuttamista.
On se kumma kun esim hki k-valtuutetut ovat ihan tosissaan, että otetaan sairaaloihin ukrainalaisa kyllä hoitajat hoitaa?
Mut ei oo varaa nostaa palkkoja, koska rahat meni jo ukrainaan, EU:lle ja muutenkin talous päin persettä. Niin mitään jättikorotuksia ei tuu.
Rahanahneet hoitsut kiusaavat alalta pois, työttömiksi, sairaseläkkeelle, muille aloille jne. ne oikeasti ahkerat ja työssään viihtyvät ja siitä jopa pitävät. Tai siis olisi pitänyt, jos ei olisi kiusattu koko ajan. No, empaatikosta ihmisvihaajaksi kortistoon yhteiskunnan elätiksi, ei kyllä todellakaan jaksaisi kuunnella sitten unelma-ammatistaan pois savustettuna ja sairastutettuna v***upäiden jatkuvaa itkua "huonosta"palkasta.
Turhaan huutelette myös, että työttömät ja nuoret lähtisivät alallenne, eivät lähde, jos saavat mistään kuulla, mitä hirivöitä alalla työskentelee. Mikään raha ei saa lähtemään hyyenoiden raadeltavaksi ja tekemään niidenkin työt jotka ravaavat siellä tupakalla ja naureskelevat ja juoruavat kahvihuoneissa ja kansiloissa työpäivänsä ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juupatijuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeasti on sitä mieltä, että kielitaidottomat hoitajat ulkomailta on hyvä juttu? Olitteko tietoisia, että hoitajan ja rakennusinsinöörin (saman pituinen koulutus) peruspalkassa on melkein tonnin ero? Ja hoitajien palkoista puhuttaessa kannattaa aina puhua peruspalkasta. Ei siitä, johon on laitettu yölisät, viikonloppulisät, kokemuslisät jne.
Rakennusinsinööri ei saa yölisää, viikonloppulisää, eikä kokemuslisääkään jos ei osaa siitä ihan itse neuvotella. Samalla voi vertailla vaikkapa vuosiloman pituutta sekä yleisestikin vuosityöajan pituutta. Näyttää joillakin olevan kahdeksan viikkoa vuosilomaa vuodessa. Arvatkaapa kenellä?
No ei minun mieheni (rakennusinsinööri) kyllä tee töitäkään öisin tai viikonloppuisin, ja palkankorotuksia on kyllä saanut kokemuksen ja vastuiden karttuessa.
Vuosilomia hänellä on vähemmän kuin minulla (minulla on täydet lomat eli 38 päivää), mutta pitää yleensä työajanlyhennysvapaitaan samaan aikaan kuin minä olen "ylimääräisillä" lomilla, joten samaan menee meidän vapaat.
Mikähän kummallisuus tuo työajanlyhennysvapaa oikein on?
Eiköhän se kuitenkin ole liukumista kertynyt saldo, jonka voi ottaa vapaana. Käytännössä painanut siis muutaman kuukauden 10 tuntista päivää, että voi pitää kanssasi viikon loman.
Ei se silloin tarkoita, että teillä on yhtä paljon vapaata, vaan miehesi on tehnyt nuo tunnit jonain muuna aikana sisään.
Kyllä rahaa on, mutta sitä jaellaan mm. kaikenlaisille yrityksille yritystuki a ja teko hengitetään näin kannattamattomia yrityksiä.
Kulttuuriväelle just jaettiin 12000€/NUPPI. Ilastotalkoihin laitetaan puolet enemmän jne.
Kellään ei ole halua nostaa hoitajien palkkaa ja sanon, että se lyöminen, haukkuminen ja muu väkivalta tuntuu hitusen helpommalta jos peruspalkka olisi se 3000€ sen 2000€sn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojillakin on huonot palkat ja heidän työnsä on myös arvokasta.
Totta, mutta siivoojien ja muiden matalapalkka-alojen olleessa kyseessä on aina ammatinvalintakysymys, jos alkavat palkkansa pienuutta valittamaan.
Muille se kyllä suodaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset, jotka tienaavat reilusti yli 3.000 euroa kuukaudessa edes kehtaavat väittää olevansa palkkakuopassa?
Minä tienaan bruttona n. 2600€/kk. Paljon on meitä hoitajia, jotka tehdään ihan päiväduunia. Enkä kadehdi niitä, jotka saa nippanappa 3000€ siitä, että tekevät epäsäännöllistä 3-vuorotyötä. Joskus olen vuorotyötä tehnyt ja ihmettelen suuresti, että voi olla niin älyttömän epäsäännöllistä tyyliin aamu, ilta, aamu, ilta, vapaa, ilta, ilta, aamu, ilta, aamu, aamu, vapaa, ilta, vapaa...
Kyllähän tuo vuorotyömalli selvisi sinulle viimeistään opiskeluaikana, vai etkö vaan tajunnut että se koskee myös sinua.
Siksi en vuorotyötä tee. Mutta mitään loogisuutta siinä ei ole. Onneksi edes vähän on tullut parannusta, esim. ta ei saa vaatia illasta aamuun. Se, että joku tienaa +3000€/kk siitä, että on kaikki juhlapyhät, illat, yöt ja viikonloput töissä, niin ei minua ainakaan houkuta. Hyvä, jos kuukaudessa on edes yksi kokonaan vapaa viikonloppu.
Kaikki juhlapyhät, illat ja yöt ja viikonloput? Silti tekee 3-vuorotyötä? Aika hassu yhtälö.
Moni hoitaja on ylipainoinen. Eivät tarvitse lisää donitsi rahaa.
Jos on rahaa hoitajien palkankorotuksiin niin ei voi työttömyystuista leikata.
Pahin kiusaaja, jonka valitettavasti tunnen, päätti aikuisena opiskella sairaanhoitajaksi.
Olen pahoillani niiden hyvien, empaattisen ja taitavien hoitajien puolesta, mutta en pysty olla hoitajien puolella tässä palkkakiistassa. En vaan saa itseäni olemaan ajattelemasta, että sairaanhoitoalalla on sellaisia k***päitä kuin entinen ystäväni.
Hän ei ansaitse yhtään mitään elämäänsä. Olen pahoillani myös kaikkien hyvien tyyppien puolesta, jotka joutuvat häntä työkaverina sietämään.
"Mikään muu ala ei ole yhtä tärkeä kuin hoitoala"
Vesipäisten Llorttojen voimistelut omasta erinomaisuudestaan & tarpeellisuudestaan :D
Ihan vain vinkkinä: Eipä muuten ole! Saahan sitä tuollaisia voimistella, vaan ei se sitä tarkoita että se totta olisi.
Jos hoitajien palkkavaatimus toteutuu, niin minä lähden sh-kouluun. Olen seurannut lukuisien tuttujen opiskelua perheellisenä sairaanhoitajaksi, aika leppoisaa.
Olen kieltenope, opintoja takana 7v (enkku, ruotsi, saksa, erkkaopintoja). Palkka 2800. Kesät työttömänä.
Tuttuni vaihtoi kieltenopen hommasta sairaanhoitajaksi. Kertoi, että stressi putosi minimiin, työt jäävät työpaikalle, vastuu ei paina, palkka sama tai parempi. Toki on työtä sekin työ ja riippuu missä sitä tekee.
Joo onhan noi sairaanhoitajat tärkeitä, mutta niin on monen muunkin alan edustaja. Pientä palkkaa saa hyvin moni. Tärkeämpää olisi saada työstä kevyempää eli enemmän resursseja.
Käyttäjä41867 kirjoitti:
Minusta 40 - 50 000 euroa on mitätön vuosipalkka. Ei sillä elä.
Monet akateemiset, joilla on paljon hoitajia enemmän vastuuta saavat tuota palkkaa, tulee mieleen vaikkapa lastensuojelun sosiaalityöntekijät. Hoitajilla hieman karannut mopo käsistä vaatimuksineen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41867 kirjoitti:
Minusta 40 - 50 000 euroa on mitätön vuosipalkka. Ei sillä elä.
Monet akateemiset, joilla on paljon hoitajia enemmän vastuuta saavat tuota palkkaa, tulee mieleen vaikkapa lastensuojelun sosiaalityöntekijät. Hoitajilla hieman karannut mopo käsistä vaatimuksineen.
Enemmän valtaa varmasti, mutta tuota vastuuta voi mitata monella tapaa. Monet sosiaalipuolen päätökset eivät ole valituskelpoisia ja asiakkaat ovat tyypillisesti heikoilla sosioekonomisen aseman puolesta.
Sosiaalityöntekijä voi päättää, että herra/rouva X on velvollinen ottamaan vastaan jotain palveluja. Sitten kun herra/rouva X menettää mielenterveytensä ja joutuu hoitoon, miespuoliset sairaanhoitajat tai lähihoitajat painivat hänet rauhalliseksi ja vastaavat turvallisuudesta psykiatrisella osastolla.
Sosiaalityöntekijöillä on pitempi tutkinto, mutta opiskeltavat asiat maalaisjärkisiä ja opinnot sisältävät paljon villaa ja höyheniä, jotta tutkinto on saatu lihotettua satojen opintopisteiden kokoiseksi. Tämä pätee toki useimpiin yliopistotutkintoihin, joita edellytetään töissä, jotka voisi älykkäälle ihmiselle opettaa kurssimuotoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2070 euroa oli mun huippupalkkani kaikilla ikälisillä. Siitä käteen jäi 1500 euroa.
Lopetin siinä vaiheessa, kun joka päivä alkoo tuntua selviytymistaistelulta, aina pelotti, milloin jotain sattuu. Yhä näen painajaisia vaikka tuosta on jo 4 vuotta.
Uskon tämän. Mutta samalla tiedän kokemuksesta, että jos annat loppuunpalaneelle 500€ kouraan, se on yhä loppuunpalanut. Raha ei korjaa kaikkea.
Tuo ala tarvitsee ison uudistuksen eikä asiat pelkästään hoitajien palkkoja nostamalla korjaannu. Itse pitäisin hoitajien palkat ennallaan, mutta keventäisin työkuormaa. Siten se on turvallisempaa ja mielekkämpää kaikille. Johtoportaasta ja byrokratiasta voisi leikata. Työn organisointiin ja työilmapiiriin puuttua.
Mikähän ihme siinä on joillekin niin vaikea tajuta, että sinä et saa yhtään mistään ketään hoitotöihin enää pitämällä ne palkat ennallaan. Ei vain ole tulijoilta eikä riittävästi alalta poistumaan nähden alalle kouluttautuvia. Tätä ongelmaa et yksinkertaisesti pysty mitenkään ratkaisemalla pitämällä palkat ennallaan.
Hoitoala ei vaan enää vedä, kuten ennen. Palkka ei sinällään ole se tärkein juttu.
”Nuoret haastavat työelämän: palkka ei ole heillä ensimmäisenä mielessä
Nuoret näkevät työn mielekkyyden ja hyvän työyhteisön tärkeämpänä kuin materian.
Työuraansa aloittavat nuoret odottavat työelämältä mahdollisuutta innovoida ja saada onnistumisen kokemuksia. Palkka ei ole päällimmäisenä mielessä. Kasvatustieteen professori Katariina Salmela-Aron mukaan ammattia valitsevista nuorista vain neljännes asettaa ykköskriteeriksi palkan. Työn ei haluta hallitsevan elämää vaan mahdollistavan sitä ollen hyvässä tasapainossa vapaa-ajan kanssa.” HS
Hoitsut jotka piikitti kuoliaaksi rahasta teillä ei ole työpaikkoja enää. Poliitikot voi kanssa opetella jotain muuta vaikka näkyy kyvyttömiä olevan liian paljon edustajina.
Rikoksista ihmisyyttä vastaan seuraa tuomioita. Lahjotut paljastuu..kuten kaikki muukin pimeä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on jo kymmeniä vuosia vaatineet ja uhkailleet lakoilla. Koskaan eivät ole saaneet tahtoaan läpi.
Tarkastapas tietosi. Puhut ihan pehmeitä. ”vuosikymmeniä ei oo saanneet mitään”.
Suurimmat tehy työtaistelut (ainahan sari sairaanhoitaja on valittamassa, ettei koskaan mitään saa):
1983: Tehy tyytyväinen saatuvutuksiin
1995: Tehy tyytyväinen saavutuksiin.
2007: Tehy tyytyväinen saavutuksiin ja palkat nousi tehyn laskemissa jopa 28%, kun huomioitiin samana ajanjaksona, kun palkkasopimus olimvoimassa muut yleiskorotukset.
Ja tuossa oli lakot ja suurimmat työtaistelut. Että kyllä se ”Sari Sairaanhoitaja” on vuosikymmenten ajan saanut ihan mukavat korotukset palkkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan työolot vaikuttaa kyllä surkeilta. Onkohan edes poliiseilla noin huonoa työvuorosuunnittelua. Ite olisin työkyvytön varmaan kuukauden hoitsuilun jälkeen.
Toivottavasti nyt jotain parannuksia tulisi.
Ja kukas ne työvuorolistat siellä laatii? Ettei olisi sairaanhoitaja koulutukseltaan? Pitäisikö väh’n kouluttautua lisää, että osaisi edes työvuorolistan laatia? Saisko siitä vaikka toisen korkeakoulututkinnon aikaseksi ”työvuorolistapätevyys”?
Rahalla ei ratkaista esim. helvetillistä ilmapiiriä jonka takia sinne vanhuspuolelle eikä muuallekaan helvetin esikartanoihin saa porukkaa ja sijaisia...Tuttua, nii ntuttua oli tuon yhden opiskelijan kokemus, että opiskeluissa kiusataan/hyökätään porukalla vastaan opettajia ja työpaikalla sama meno jatkuu! Alan pahin ongelma on kiusaaminen niin kui ntosin monella (kaikilla?!)muillakin työpaikoilla Suoles..eikun Suomessa. T. alan jo opiskelijana (onneksi)jättänyt