Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat vaativat mahdottomia.

Vierailija
22.03.2022 |

Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.

Kommentit (1465)

Vierailija
721/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka eivät ole työskennelleet hoitoalalla, eivät ymmärrä sen todellisuutta.

Jos hoitaja tienaa yli 3000 e kk, se tarkoittaa sitä, että hän viettää elämänsä aikana suurimman osan viikonlopuista töissä. Omassa työpaikassa perusoletus oli se, että vapaita viikonloppuja on 1 kpl kolmessa viikossa, mutta tämä ei aina toteudu. Työvuorotoiveita voi esittää 3 kpl kolmen viikon listaan, mutta nekään eivät aina toteudu. Jos halusimme käydä perheenä esimerkiksi mummolassa, se tarkoitti sitä, että tuo vapaa viikonloppu meni siihen ja seuraava saattoikin huonolla tuurilla olla vasta viiden viikon päästä. Yövuoroja taas täytyi tehdä joka toinen viikko ja yövuorojen jälkeiset vapaat menivät täysin toipuessa ja rytmiä kääntäessä. Omalla kohdallani esimerkiksi rankka urheilu yövuorojen jälkeen tarkoitti rytmihäiriöitä. 

Totesin kolme vitosena, että nyt riitti. Kyllästyin siihen, että koko elämäni on työvuorolistan tekijän käsissä ja kaikki vapaa-aika pyörii unirytmin kääntämisen ja arjen palapelien sovittelun ympärillä. Olen aina ollut matemaattisesti lahjakas ja kävin nopean koulutuksen it-alalle töiden ohella. Nyt tienaan vasta-alkajana 4000 e/kk ja saan pitää kaikki viikonloput vapaina, pystyn päättämään itse kesälomani ajankohdan ja vapaapäivät käytän kaikkeen muuhun kuin töistä toipumiseen. Ero omassa voinnissa on kuin yöllä ja päivällä! Miten ihanaa on viettää viikonloput joko perheen tai ystävien kanssa, eikä miettiä sitä että jos vietän tämän viikonlopun ystävän kanssa, niin en ehdi viettää perheen kanssa yhteistä viikonloppua yli kuukauteen. Lapset kuitenkin ovat arkisin aina koulussa ja viikonloput & pyhät vapaalla, joten on ihanaa elää muun perheen ja ystävien kanssa samassa rytmissä. Olen hankkinut myös kaksi harrastusta, jotka eivät onnistuneet aiemmin epäsäännöllisen työn vuoksi. 

Joten ne, jotka kadehtii vuorotyötä tekevien hoitajien palkkaa, voivat miettiä millä hinnalla

Auttoko palkka rytmihäiriöihin vai säännöllinen päivätyö?

Säännöllinen päivätyö tietysti auttaa jos on taipumusta rytmihäiriöihin. Työn vastuu ja vaatimukset eivät ole kuitenkaan yhtään vähäisemmät päivälläkään, joten peruspalkka kuntoon! Ja varmaan jokainen ymmärtää että jonkun on ne hankalammatkin vuorot tehtävä, joten jollainhan se menetetty perheen yhteinen aika, ystävien ja sukulaisten kanssa hankaloituva yhteydenpito ja mahdolliset terveyshaitat kuuluu korvata. Ja se mikä kaikista haitoista huolimatta motivoi uhraamaan ison osan elämästään työ aiheuttamille lieveilmiöille on tietenkin raha!

Vierailija
722/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella aloitti filippiinoja hoiva-avustajina. Eivät puhu suomea kuin hyvin huonosti ja hyvin persoonallisesti englantiakin. Heidän palkkansa on reilusti pienempi kuin laitoshuoltajalla. Onnea vaan tähänkin hankkeeseen ja työhön vanhusten kanssa, kun jotain pitäisi välillä ymmärtääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keukeu kirjoitti:

Tarvitsee hoitajan koulutuksen syöttämiseen? Hoiva-avustajat kehiin! 

Jes! Ongelma ratkaistu!

Vielä kun kerrot mistä niitä hoiva-avustajia saadaan. Se palkka kun vasta pieni onkin.

Filippiineiltä ja muualta ulkomailta.

Sitähän on jo ainakin vuosikymmenen verran yritetty mutta ei näy oikein tapahtuvan.

Turun kaupunki tuo nyt aluksi 40 hoitajaa Filippiineiltä, tästä oli juuri uutinen.

Eikös tämä kariutunut jäihin, kun halukkuutta ei lopulta ollut?

Filippiinien hoitajien lisäksi yritettiin hoitajia rekrytointoida myös Espanjasta, jopa saivat koulutusta, kun kun kuulivat suomalaisen hoitajan ostovoiman, homma kariutui, eikä halukkuutta ollut.

Viittaat johonkin vanhaan juttuun, tästä Turun kaupungin päätöksestä oli tällä viikolla uutisissa eikä se ole kariutunut vielä :)

Turun Sanomat kirjoitti asiasta jo toukokuussa v.2010.

Kovin kauan ne rekrytoivat hoitajia Turkuun. Luulisi olevan vähän tehokkaampaa rekrytointia, kun aikaa on ollut 12vuotta.

https://www.ts.fi/uutiset/131379

Vierailija
724/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka ei nouse niin en todellakaan jää tälle alalle vielä 40 vuodeksi.

Terveisin 25v väsynyt sairaanhoitaja, joka ollut työelämässä vasta muutaman vuoden.

Olet sen ikäinen, että vihda alaa, jos olet jo uupunut kahden vuoden jälkeen. Hyvin ehdit opiskella itsellesi sopivan alan. Mikään palkankorotus ei poista uupumista. Tämä on kylmä totuus.

Jotenkin vain se raha motivoi jaksamaan. Jos minua pyydetään tekemään ylimääräinen vuoro esim. sunnuntaina (saa lisät ja hälytysrahan) niin otan vuoron. Mutta olet ihan oikeassa, niin paljon työvuosia että kannattais varmaan miettiä muun alan opiskelua.

Meillä ainakaan töissä mitään hälytyslisiä saa (tehdas) eikä puolisonikaan (opettaja) saa. Hän saa peräti 10e:n palkan siitä, kun hoitaa samaan aikaan kahden luokan oppilaat. Varmaan muillakin aloilla olisi kiva, jos olisi hälytyslisiä ja ylityäkorvaukset.

Vierailija
725/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä hoitajat ansaitsisivat todellakin tuntuvan palkankorotuksen! Se on varmaan suurin osalla sellainen homma että jossei ole joutunut olemaan sairaalassa hoitajien armoilla vakavamman tilanteen sattuessa, niin ei ehkä osaa arvostaa sitä työtä. Itse olen ollut teho-osastolla vakavan tapaturman sattuessa ja vaikka hoitajilla oli ihan järjetön kiire, niin sain niin empaattista ja tärkeää hoitoa etten IKINÄ tule unohtamaan sitä, kuinka joku tuntematon ihminen tsemppasi minua nousemaan sängystä ylös, pyyhki minun kyyneleitä, vaihtoi minun katetria ja kuiskasi minulle että kyllä minä selviä. Se on korvaamaton apu. En voi käsittää että nämä enkelit menevät töihin pää kolmantena jalkana ja saavat joku pari tonnia kuussa. He tekevät niin tärkeää työtä että todellakin heille kuuluisi kunnon palkka. 

Teho-osaston hoitajat saavat kyllä vähän enemmän kuin pari tonnia.

Painotus sanalla VÄHÄN...

Vierailija
726/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keukeu kirjoitti:

Jes! Ongelma ratkaistu!

Vielä kun kerrot mistä niitä hoiva-avustajia saadaan. Se palkka kun vasta pieni onkin.

Sitähän on jo ainakin vuosikymmenen verran yritetty mutta ei näy oikein tapahtuvan.

Turun kaupunki tuo nyt aluksi 40 hoitajaa Filippiineiltä, tästä oli juuri uutinen.

Filippiinien hoitajien lisäksi yritettiin hoitajia rekrytointoida myös Espanjasta, jopa saivat koulutusta, kun kun kuulivat suomalaisen hoitajan ostovoiman, homma kariutui, eikä halukkuutta ollut.

Vuonna 2022 kannattaakin verrata vuoden 2010 uutisiin.. Ja tuona aikana 2,5v aikana tehyläisten palkka nousi 22-28% riippuen työtehtävästä. Ei ole muilla julkisilla nähty vastaavia..

Viittaat johonkin vanhaan juttuun, tästä Turun kaupungin päätöksestä oli tällä viikolla uutisissa eikä se ole kariutunut vielä :)

Kovin kauan ne rekrytoivat hoitajia Turkuun. Luulisi olevan vähän tehokkaampaa rekrytointia, kun aikaa on ollut 12vuotta.

Vierailija
727/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keukeu kirjoitti:

Jes! Ongelma ratkaistu!

Vuonna 2022 kannattaakin verrata vuoden 2010 uutisiin.. Ja tuona aikana 2,5v aikana tehyläisten palkka nousi 22-28% riippuen työtehtävästä. Ei ole muilla julkisilla nähty vastaavia..

Vierailija
728/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella aloitti filippiinoja hoiva-avustajina. Eivät puhu suomea kuin hyvin huonosti ja hyvin persoonallisesti englantiakin. Heidän palkkansa on reilusti pienempi kuin laitoshuoltajalla. Onnea vaan tähänkin hankkeeseen ja työhön vanhusten kanssa, kun jotain pitäisi välillä ymmärtääkin.

Minulle tuli työpariksi filippiino joka ei ymmärtänyt edes englantia. Varmasti aivan ihana ihminen mutta homma ei oikein toiminut 13 asukkaan dementiayksikössä oli vuorossa vain me kaksi.

Vierailija
729/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin 25v väsynyt sairaanhoitaja, joka ollut työelämässä vasta muutaman vuoden.

Olet sen ikäinen, että vihda alaa, jos olet jo uupunut kahden vuoden jälkeen. Hyvin ehdit opiskella itsellesi sopivan alan. Mikään palkankorotus ei poista uupumista. Tämä on kylmä totuus.

Jotenkin vain se raha motivoi jaksamaan. Jos minua pyydetään tekemään ylimääräinen vuoro esim. sunnuntaina (saa lisät ja hälytysrahan) niin otan vuoron. Mutta olet ihan oikeassa, niin paljon työvuosia että kannattais varmaan miettiä muun alan opiskelua.

Meillä ainakaan töissä mitään hälytyslisiä saa (tehdas) eikä puolisonikaan (opettaja) saa. Hän saa peräti 10e:n palkan siitä, kun hoitaa samaan aikaan kahden luokan oppilaat. Varmaan muillakin aloilla olisi kiva, jos olisi hälytyslisiä ja ylityäkorvaukset.

Eihän hälytyslisiä tarvitse maksaa hoitoalallakaan, eikä niitä esim. sijaisille maksetakkaan. Tosin ei niitä sijaisia olekaan... eikä tule olemaan niin kauan kuin palkankorotukset maksetaan hälyrahoina.

Vierailija
730/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä tein yhden projektin yhteen yliopistolliseen, joten olin sairaalalla muutaman kuukauden. Mun havainto: missää muussa työpaikassa ei oke Suomessa ollut semmosta nokkimusjärjestystä missä yleensä kuitenki pyritää aika rentoon työilmapiirii. Ja tähän kuulu lääkärit myös, oikein ärsytti katsoa. Välillä myös mietin et miksi noi pomot on päässyt hommiinsa ku he eivät osanneet pitää kyl alaisten puolta ja ihan ihme valitusta.

Olen itse tehnyt järjestelyjä niin että käyn joka Ilta itse hoitamassa anoppini, siellä on kiire ja en tiedä miten vanhuspuoli varsinkin selviää.

Vierailija
731/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli työpariksi filippiino joka ei ymmärtänyt edes englantia. Varmasti aivan ihana ihminen mutta homma ei oikein toiminut 13 asukkaan dementiayksikössä oli vuorossa vain me kaksi.

Apua. Ei todellakaan pienennä työkuormaa, kun on vielä ummikkovahdittava mukana. itsellä on sama kokemus sairaalasta, näissä hommissa ei sentään ketään tapeta niin kauan kuin ummikot ja "kylläkyllät" pitää poissa keittiöstä. Siivouksen tasohan on joka tapauksessa mennyttä.

Vierailija
732/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka eivät ole työskennelleet hoitoalalla, eivät ymmärrä sen todellisuutta.

Jos hoitaja tienaa yli 3000 e kk, se tarkoittaa sitä, että hän viettää elämänsä aikana suurimman osan viikonlopuista töissä. Omassa työpaikassa perusoletus oli se, että vapaita viikonloppuja on 1 kpl kolmessa viikossa, mutta tämä ei aina toteudu. Työvuorotoiveita voi esittää 3 kpl kolmen viikon listaan, mutta nekään eivät aina toteudu. Jos halusimme käydä perheenä esimerkiksi mummolassa, se tarkoitti sitä, että tuo vapaa viikonloppu meni siihen ja seuraava saattoikin huonolla tuurilla olla vasta viiden viikon päästä. Yövuoroja taas täytyi tehdä joka toinen viikko ja yövuorojen jälkeiset vapaat menivät täysin toipuessa ja rytmiä kääntäessä. Omalla kohdallani esimerkiksi rankka urheilu yövuorojen jälkeen tarkoitti rytmihäiriöitä. 

Totesin kolme vitosena, että nyt riitti. Kyllästyin siihen, että koko elämäni on työvuorolistan tekijän käsissä ja kaikki vapaa-aika pyörii unirytmin kääntämisen ja arjen palapelien sovittelun ympärillä. Olen aina ollut matemaattisesti lahjakas ja kävin nopean koulutuksen it-alalle töiden ohella. Nyt tienaan vasta-alkajana 4000 e/kk ja saan pitää kaikki viikonloput vapaina, pystyn päättämään itse kesälomani ajankohdan ja vapaapäivät käytän kaikkeen muuhun kuin töistä toipumiseen. Ero omassa voinnissa on kuin yöllä ja päivällä! Miten ihanaa on viettää viikonloput joko perheen tai ystävien kanssa, eikä miettiä sitä että jos vietän tämän viikonlopun ystävän kanssa, niin en ehdi viettää perheen kanssa yhteistä viikonloppua yli kuukauteen. Lapset kuitenkin ovat arkisin aina koulussa ja viikonloput & pyhät vapaalla, joten on ihanaa elää muun perheen ja ystävien kanssa samassa rytmissä. Olen hankkinut myös kaksi harrastusta, jotka eivät onnistuneet aiemmin epäsäännöllisen työn vuoksi. 

Joten ne, jotka kadehtii vuorotyötä tekevien hoitajien palkkaa, voivat miettiä millä hinnalla

Säännöllinen päivätyö tietysti auttaa jos on taipumusta rytmihäiriöihin. Työn vastuu ja vaatimukset eivät ole kuitenkaan yhtään vähäisemmät päivälläkään, joten peruspalkka kuntoon! Ja varmaan jokainen ymmärtää että jonkun on ne hankalammatkin vuorot tehtävä, joten jollainhan se menetetty perheen yhteinen aika, ystävien ja sukulaisten kanssa hankaloituva yhteydenpito ja mahdolliset terveyshaitat kuuluu korvata. Ja se mikä kaikista haitoista huolimatta motivoi uhraamaan ison osan elämästään työ aiheuttamille lieveilmiöille on tietenkin raha!

” Ja varmaan jokainen ymmärtää että jonkun on ne hankalammatkin vuorot tehtävä, joten jollainhan se menetetty perheen yhteinen aika, ystävien ja sukulaisten kanssa hankaloituva yhteydenpito ja mahdolliset terveyshaitat kuuluu korvata. ”

No, aika paljon aloja, työpaikkoja ja toimintaa, pitää miettiä uusiksi ihan baaritöistä lähtien uimahallin kassaan…

Vierailija
733/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, miten ei toiminut? Olisi varmaan parempi ollut olla yksin siellä?

Vierailija
734/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos tällaiset kriteerit, kannattaa kouluttautua alalle, jota tehdään 8-16 mape.. Silloin ehtii harrastaa vaikka joka päivä ja sukuloida, nähdä kavereita niin paljon kuin haluaa… On varmaan selvää, että vuorotöissä oma vapaa-aik osuus ehkä eri aikan kuin vaikka kaverin? Jos ei ollut selvää, ihmettelen, onko edes selvää se työ mitä tekee…

Vierailija
735/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein olisi parempi olla yksin kun yrittää opastaa työhön ihmistä joka ei ymmärrä sen paremmin asiakkaita, työtä, sinua tai tapoja/kulttuuria siinä työssä.

Vierailija
736/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taisi ehdottaa jo verottoman (ansio)tulon tienausrajan nostoa.

Minä ehdotan hoitajille, ensihoitajille, pelastustyöntekijöille ja muille yhteiskunnallisesti oikeasti merkittäville työntekijöille ansiotulon verokevennystä. Tämä osoittaisi edes vähän sitä, että näitä aloja arvostetaan eikä niitä pidetä itsestäänselvinä. Tämä toimisi myös oivana porkkanana hakeutua ja pysyä näillä aloilla, joissa työ on vaativaa sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Vierailija
737/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olisi ollut parempi olla yksin siellä. Nyt kaksi sai palkan kun yksi teki kahden työt. Mutta ulospäin näytti tietenkin hyvältä kun listan mukaan töissä oli täysi miehitys. Filippiinolla ei ollut edes minkäänlaista hoitoalan koulutusta vaan oli tulossa töihin oppisopimuksella.

Uskomatonta, että tämäkin asia pitää erikseen selittää.

Vierailija
738/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä työpaikalla työntekijän pitää hoitaa asiat yksin? Jos työ on jotakin muuta kuin mitä on sovittu, ei sitä kukaan tee. Jos työhön ei ole tekijöitä sitä ei tee kukaan. No joskus esimiehellä on velvollisuus hoitaa tehtävät tavalla taikka toisella. Jos resursseja ei ole ollenkaan se tietysti hyvin nopeasti johtaa siihen että paikka joudutaan sulkemaan.

Vierailija
739/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Jos häkytysrahoja ei olisi, niin kukaan ei jäisi tekemään ylimääräistä vuoroa tai tulisi töihin vapaapäivällä. Mutta jos olet noin kade, niin tule vaan hoitsuksi.

Vierailija
740/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa kannattaisi siirtyä hoitotyön. Muistan lukeneeni, meidän vuodeosastolla hoitajalle maksetaan ylimääräinen korvaus, oliko satanen tai kaksi, jos suostuu tekemään kaksi vuoroa putkeen eli 18h työpäivän.

Tosin, en tiedä miten potilasturvallisuus.

Useimmille opettajille riittää yleensä 8h työpäivät eli 40h viikossa ja kun huomioi ylimääräiset syys-, pääsiäis-, joululomat, sekä yli 4vk kesäloma, niin opettajan ammattitaidossa on jotakin vikaa, jos ei pystytä normaali työajan puitteissa ja joutuu tekemään palkatonta työtä.

Opetustunteja kun usein opettajalla on 3-5h/pv ja loput ajasta + ylim. vapaat muuhun työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi