Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat vaativat mahdottomia.

Vierailija
22.03.2022 |

Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.

Kommentit (1465)

Vierailija
681/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalassa on saatu uusia hoitajia maksamalla 500€/kk ylimääräisen lisä, tosin se epäarvostaa hoitajien palkkauksen, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole ollut hoitajapulaan. Ja tätä on kokeiltu ympäri Suomea.

Tosin, on niitäkin hoitajia, jotka pitävät sitä hyvänä, kun saadaan käsipareja lisää.

https://yle.fi/uutiset/3-12221166

Vierailija
682/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsee hoitajan koulutuksen syöttämiseen? Hoiva-avustajat kehiin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka ei nouse niin en todellakaan jää tälle alalle vielä 40 vuodeksi.

Terveisin 25v väsynyt sairaanhoitaja, joka ollut työelämässä vasta muutaman vuoden.

Vierailija
684/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisin 25v väsynyt sairaanhoitaja, joka ollut työelämässä vasta muutaman vuoden.

Olet sen ikäinen, että vihda alaa, jos olet jo uupunut kahden vuoden jälkeen. Hyvin ehdit opiskella itsellesi sopivan alan. Mikään palkankorotus ei poista uupumista. Tämä on kylmä totuus.

Vierailija
685/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

keukeu kirjoitti:

Jes! Ongelma ratkaistu!

Vielä kun kerrot mistä niitä hoiva-avustajia saadaan. Se palkka kun vasta pieni onkin.

Vierailija
686/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki teidän hoitajien kommentit työoloistanne vain vahvistaa omaa käsitystäni, että palkankorotus ei tule ratkaisemaan hoitoalan ongelmia, koska niin isoa palkankorotusta ei yksinkertaisesti voida antaa, että se olisi mielestänne riittävä korvaus p*skavaippojen vaihdosta, valittavista omaisista ja kroonisesta alimiehityksestä ja heikosta työvuorosuunnittelusta. Pelkkä sadan tai parinsadan euron korotus pitäisi osan teistä tyytyväisenä pari kuukautta, jonka jälkeen alkaisi taas valittaminen siitä, miten insinöörit saavat toimistossa istumisesta enemmän.

Palkankorotuksen yksi tärkein tavoite on saada alalle työntekijöitä, jotta sekä heidän että nykyisten työntekijöiden työmäärä olisi sen verran inhimillinen, että työtä jaksaa tehdä. Eli ei ole tarkoitus vaan rahalla kompensoida työn kuormittavuutta suoraan, vaan saada miehitys samalla kuntoon. Nykypalkalla se ei vaan kertakaikkiaan onnistu, se on nähty.

Vierailija
687/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sen ikäinen, että vihda alaa, jos olet jo uupunut kahden vuoden jälkeen. Hyvin ehdit opiskella itsellesi sopivan alan. Mikään palkankorotus ei poista uupumista. Tämä on kylmä totuus.

Jotenkin vain se raha motivoi jaksamaan. Jos minua pyydetään tekemään ylimääräinen vuoro esim. sunnuntaina (saa lisät ja hälytysrahan) niin otan vuoron. Mutta olet ihan oikeassa, niin paljon työvuosia että kannattais varmaan miettiä muun alan opiskelua.

Vierailija
688/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keukeu kirjoitti:

Jes! Ongelma ratkaistu!

Vielä kun kerrot mistä niitä hoiva-avustajia saadaan. Se palkka kun vasta pieni onkin.

Filippiineiltä ja muualta ulkomailta.

Vierailija
689/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, vaativatko mahdottomia, mutta jotakin on pakko tehdä nyt. Enkä ole itse hoitaja enkä hoitajan puoliso.

Luin eilen uutisen, että lähihoitajat (siis nämä jotka on lastenhoitajia päiväkodeissa ja hoitavat vanhainkodeissa vanhukset) ovat kunta-alan suurin eläköityvät ammattiryhmä, oliko niin että heitä jää seuraavan 5 vuoden aikana lähes 20 000 eläkkeelle. Samaan aikaan opiskelijoiden määrä on pudonnut alan huonon maineen takia, viime vuonna valmistui 25 prosenttia vähemmän lähäreitä kuin aiempina vuosina! Nuo luvut ovat aivan järkyttäviä!! Eikä voi enää ajatella, että "kuka meitä hoitaa vanhana", vaan ennemminkin niin, että "kuka mun lasta tai mummoa hoitaa ensi vuonna?"

Vierailija
690/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki teidän hoitajien kommentit työoloistanne vain vahvistaa omaa käsitystäni, että palkankorotus ei tule ratkaisemaan hoitoalan ongelmia, koska niin isoa palkankorotusta ei yksinkertaisesti voida antaa, että se olisi mielestänne riittävä korvaus p*skavaippojen vaihdosta, valittavista omaisista ja kroonisesta alimiehityksestä ja heikosta työvuorosuunnittelusta. Pelkkä sadan tai parinsadan euron korotus pitäisi osan teistä tyytyväisenä pari kuukautta, jonka jälkeen alkaisi taas valittaminen siitä, miten insinöörit saavat toimistossa istumisesta enemmän.

Palkankorotuksen yksi tärkein tavoite on saada alalle työntekijöitä, jotta sekä heidän että nykyisten työntekijöiden työmäärä olisi sen verran inhimillinen, että työtä jaksaa tehdä. Eli ei ole tarkoitus vaan rahalla kompensoida työn kuormittavuutta suoraan, vaan saada miehitys samalla kuntoon. Nykypalkalla se ei vaan kertakaikkiaan onnistu, se on nähty.

Mikä on mielestäsi se bruttopalkka jolla onnistuu?

Vierailija
691/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keukeu kirjoitti:

Jes! Ongelma ratkaistu!

Sitähän on jo ainakin vuosikymmenen verran yritetty mutta ei näy oikein tapahtuvan.

Vierailija
692/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan on mielenkiintoista että jos se hoitajien palkka on ihan riittävä ja vähän jopa liikaa siis joidenkin mielestä niin kertokaa toki miksi työntekijöitä ei löydy?Suurin ongelma tällä hetkellä on se ettei hoitajia ole tarpeeksi...joka paikassa sama ongelma.Pitäisikö siis niiden jäljellä olevien olla töissä 24/7.....jos näin on niin kyllä siitä pitää sitten kunnon korvauskin saada.So Simple...muuten lähtee ne loputkin.

Yhtään semmoista päivää et nykyään saa tehdä etteikö sinua kysyttäisi pitkään päivään...etkä yhtäkään vapaata rauhassa pitää ettei kysyttäisi vapaalta töihin...se kyllästyttää.

Siis ihan mielenkiinnosta, kun en ole niin seurannut, että mihin ne hoitajat menee eri alalle? Meillä on kuitenki koko ajan keskustelua siitä miten ei ole töitä, nii ilmeisesti hoitajilla on joku eri juttu tässä. Työttömyyskorvaukset tullaan varmasti leikkaamaan minimiin, ja luulen että ainakin toinen koulutus ellei jopa jo ensimmäinen tulee muuttumaan maksulliseksi.

Mietin samaa, kun hoitajat marisee alanvaihdosta. No vaihtakaa! Mutta missä ihmeessä kuvittelette saavanne saman palkan jotenkin helpolla sairaanhoitajan tutkinnolla? Tai edes uudelleen kouluttautumalla 3-4 vuotta?

Olen tehnyt hoitotyötä vuodesta 2004 ja alaa vaihtaneita tai ulkomaille lähteneitä entisiä työkavereitani on kymmeniä. Hyvin näkyvät pärjäävän.

Koronan aikana v. 2020 kun poikkeustila laki oli voimassa, terveysministeriö tilastoi Suomessa olevan n. 220.000 hoitajaa, joilla on koulutus ja ammattipätevyys, mutta he ovat vaihtaneet alaa tai siirtyneet työtehtäviin ulkomaille. Kymmeniätuhansia hoitajia olivat myös luopuneet pysyvästi oikeudesta harjoittaa hoitajan ammattia.

Jos terv.hoito olisi romahtanut, poikkeustila lain nojalla olisi nämä hoitajat voitu kutsua reservissä pakkotyöhön.

Lisäksi olisi ollut reservissä eläkkeellä olevat hoitajat.

Eli Suomessa löytyisi ammattitaitoisia hoitajia, mutta ala ei kiinnosta, vaan hakeudutaan muihin töihin tai ulkomaille.

Vierailija
693/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, vaativatko mahdottomia, mutta jotakin on pakko tehdä nyt. Enkä ole itse hoitaja enkä hoitajan puoliso.

Luin eilen uutisen, että lähihoitajat (siis nämä jotka on lastenhoitajia päiväkodeissa ja hoitavat vanhainkodeissa vanhukset) ovat kunta-alan suurin eläköityvät ammattiryhmä, oliko niin että heitä jää seuraavan 5 vuoden aikana lähes 20 000 eläkkeelle. Samaan aikaan opiskelijoiden määrä on pudonnut alan huonon maineen takia, viime vuonna valmistui 25 prosenttia vähemmän lähäreitä kuin aiempina vuosina! Nuo luvut ovat aivan järkyttäviä!! Eikä voi enää ajatella, että "kuka meitä hoitaa vanhana", vaan ennemminkin niin, että "kuka mun lasta tai mummoa hoitaa ensi vuonna?"

Jotenkin vaikea uskoa että palkkaus on se juurisyy. Muissakin kuin lähärin hommissa on raskasta ja pienehkö palkka, mutta silti niille riittää tekijöitä. Lähihoitajilla on huono maine. Julkisuudessa pitäisi puhua enemmän niistä kivoista työpaikoista ja ihmisistä jotka viihtyvät työssään. Kuka muistaa tällaista artikkelia hoitotyöstä?

Vierailija
694/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keukeu kirjoitti:

Jes! Ongelma ratkaistu!

Sitähän on jo ainakin vuosikymmenen verran yritetty mutta ei näy oikein tapahtuvan.

Turun kaupunki tuo nyt aluksi 40 hoitajaa Filippiineiltä, tästä oli juuri uutinen.

Vierailija
695/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

keukeu kirjoitti:

Tavoite pitää olla se että jokainen pystyy syömään itse eikä tarvitse siihen apua kuin täysin satunnaisesti. Jos ihminen tarvitsee jatkuvasti apua esim. syömisessä onko mitään järkeä hoitaa ihmistä siten että hän hengittää vuosikausia mutta käytännössä muuta elämää ei ole.

Vierailija
696/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keukeu kirjoitti:

Jes! Ongelma ratkaistu!

Saamaton valtio ja kädetön virkamieskoneisto hoitanut aiemmin asiaa? Kunnon, osaava työporukka hoitamaan asia, niin alkaa ulkonailta saamaan hoitajia Suomeenkin.

Vierailija
697/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsi on jo melkein aikuinen, niin en muista onko Suomessa vielä työttömillä mahdollisuus viedä lapsi päiväkotiin? Se nyt pois ihan ensimmäisenä. Ainoastaan työssäkäyvien ja opiskelijoiden lapset päivähoitoon.

Vierailija
698/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keukeu kirjoitti:

Jes! Ongelma ratkaistu!

Turun kaupunki tuo nyt aluksi 40 hoitajaa Filippiineiltä, tästä oli juuri uutinen.

Miten se ratkaisee meidän hoitojärjestelmän ongelmat?

Vierailija
699/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan bruttona 2 200e/kk. Vuositulot oli 42 000e. Saisipa edes 2 500e kuukausipalkkaa, kun ei näillä tuloilla laskuja maksella.

Minun laskin laskee 42 000 euron vuosituloilla keskimääräiseksi kk palkaksi 3500 euroa/kk.

Puhutko pelkästä peruspalkasta vai miten ihmeessä arvioit kk tulosi noin alakanttiin???

Hoitajien palkkamatematiikka on jotain todella idioottimaista - suorastaan putinmaista vääristelyä ja valehtelua.

Mietippä sitä, kun olet seuraavan kerran sairaalassa, ja saat houtajalta lääkettä, joka väörin annosteltuna voi tappaa sinut😉

Päässäkö hoitajat laskevat lääkelaskuja? Kun nykymaailmassa edes kassatyöntekijä ei laske vaihtorahoja vaan kone. Eikö nyt joku vois nopeasti tehdä sovelluksen älypuhelimille ennenkun me kuollaan kaikki 😱

Vierailija
700/1465 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä hoitajat ansaitsisivat todellakin tuntuvan palkankorotuksen! Se on varmaan suurin osalla sellainen homma että jossei ole joutunut olemaan sairaalassa hoitajien armoilla vakavamman tilanteen sattuessa, niin ei ehkä osaa arvostaa sitä työtä. Itse olen ollut teho-osastolla vakavan tapaturman sattuessa ja vaikka hoitajilla oli ihan järjetön kiire, niin sain niin empaattista ja tärkeää hoitoa etten IKINÄ tule unohtamaan sitä, kuinka joku tuntematon ihminen tsemppasi minua nousemaan sängystä ylös, pyyhki minun kyyneleitä, vaihtoi minun katetria ja kuiskasi minulle että kyllä minä selviä. Se on korvaamaton apu. En voi käsittää että nämä enkelit menevät töihin pää kolmantena jalkana ja saavat joku pari tonnia kuussa. He tekevät niin tärkeää työtä että todellakin heille kuuluisi kunnon palkka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi