Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat vaativat mahdottomia.

Vierailija
22.03.2022 |

Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.

Kommentit (1465)

Vierailija
421/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan bruttona 2 200e/kk. Vuositulot oli 42 000e. Saisipa edes 2 500e kuukausipalkkaa, kun ei näillä tuloilla laskuja maksella.

Minun laskin laskee 42 000 euron vuosituloilla keskimääräiseksi kk palkaksi 3500 euroa/kk.

Puhutko pelkästä peruspalkasta vai miten ihmeessä arvioit kk tulosi noin alakanttiin???

Hoitajien palkkamatematiikka on jotain todella idioottimaista - suorastaan putinmaista vääristelyä ja valehtelua.

Mietippä sitä, kun olet seuraavan kerran sairaalassa, ja saat houtajalta lääkettä, joka väörin annosteltuna voi tappaa sinut😉

Vierailija
422/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että hoitajat haluavat lisää palkkaa, vaikka oikeasti suurin ongelma on johtaminen ja työilmapiiri. Työmäärä on suuri ja työvuorot mielivaltaisesti määritelty. Ratkaiseeko palkankorotus huonoja työoloja? Ei tietenkään. Ymmärrän, että se tuntuu olevan ainoa selvä keino yrittää saada johonkin parannusta. Työmäärä ei kuitenkaan vähene eikä vuorosuunnittelu parane, vaikka palkka nousisikin.

Tuskin kukaan hakeutuu hoitoalalle sen enempää, vaikka saisi muutaman satasen lisää, jos työolot noin surkeat. Ei raha auta työpaikan ilmapiiriongelmiin.

Olen itse valtiolla asiantuntijatehtävissä. Omassa työpaikassa isoja ongelmia johtamisessa (pelolla johtamista ym.) eikä työmäärästä ole oikeaa ymmärrystä. Uupumuksen rajoilla jatkuvasti. Töiden organisoinnissa myös ongelmia. Korona tuonut myös meille lisätehtäviä.

Rehellisesti sanottuna palkankorotus ei ratkaise työpaikkani ongelmia. Lämmittää varmasti hetken. Mutta työpaikan vaihto tuntuu omalla kohdallani ainoalta pelastusrenkaalta tästä hullunmyllystä.

Hoitoala tarvitsisi hurjan tuuletuksen johtamisen osalta ja hoitajille esimerkiksi saman mahdollisuuden kuin Ruotsissa, että voivat itse määritellä työvuoronsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamutelevisiossa todettiin, että sairaanhoitajan palkalla ei laskuja makseta. Sairaanhoitajan peruspalkka on 2375,71 €.

Esimerkkejä huonommin palkatuista kunta-alan tehtävistä:

Lähihoitajan peruspalkka on 2063,84 €. Laitoshuoltajan peruspalkka on 1854,28 €.

Miten näillä palkoilla maksaa laskut, jos sh:n palkalla ei makseta?

Amiksilla kuuluukin olla huonompi palkka kuin alemman korkeakoulututkinnon suorittaneilla. Miksei näiden alojen liitot tee mitään palkankorotusten eteen? Nariskaa sinne.

Kyse ei ollut tutkinnon tasosta, vaan siitä, että sh palkalla ei voi maksaa laskuja. 

Eikö alemmin koulutetuilla ja palkatuilla ole laskuja? Vai onko raha jotenkin erilaista, että sillä voi maksaa?

On, mutta se ei ole sairaanhoitajien ongelma. Ottakoot yhteyttä omiin liittoihinsa ja ryhtykööt lakkoon. Kyse on lisäksi koulutuksesta. Alemmalla korkeakoulututkinnolla pitää saada enemmän peruspalkkaa kuin pari vuotta ilman lukiota koulua käynyt amis. Peruspalkoissa eroa pari sataa.

Missasit vieläkin pointin.

Se pointti oli, että sh valehtelee, jos kertoo, ettei voi maksaa palkallaan laskuja. 

Niinkö? Minä tunnen itseni lisäksi useita, jotka eivät pysty. Joudumme tekemään lisätöitä ja keikkaa. Mutta me varmaan sitten kaikki vakehtelemme, kun sinä niin sanot. Pakkohan sinun on olla oikeassa, pskaako me omusta tuloistamme tiedetään.

Vierailija
424/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, että hoitajat haluavat lisää palkkaa, vaikka oikeasti suurin ongelma on johtaminen ja työilmapiiri. Työmäärä on suuri ja työvuorot mielivaltaisesti määritelty. Ratkaiseeko palkankorotus huonoja työoloja? Ei tietenkään. Ymmärrän, että se tuntuu olevan ainoa selvä keino yrittää saada johonkin parannusta. Työmäärä ei kuitenkaan vähene eikä vuorosuunnittelu parane, vaikka palkka nousisikin.

Tuskin kukaan hakeutuu hoitoalalle sen enempää, vaikka saisi muutaman satasen lisää, jos työolot noin surkeat. Ei raha auta työpaikan ilmapiiriongelmiin.

Olen itse valtiolla asiantuntijatehtävissä. Omassa työpaikassa isoja ongelmia johtamisessa (pelolla johtamista ym.) eikä työmäärästä ole oikeaa ymmärrystä. Uupumuksen rajoilla jatkuvasti. Töiden organisoinnissa myös ongelmia. Korona tuonut myös meille lisätehtäviä.

Rehellisesti sanottuna palkankorotus ei ratkaise työpaikkani ongelmia. Lämmittää varmasti hetken. Mutta työpaikan vaihto tuntuu omalla kohdallani ainoalta pelastusrenkaalta tästä hullunmyllystä.

Hoitoala tarvitsisi hurjan tuuletuksen johtamisen osalta ja hoitajille esimerkiksi saman mahdollisuuden kuin Ruotsissa, että voivat itse määritellä työvuoronsa.

Keijo- Kondultti taas kertomassa toisen alan ihmisille, että minä tiedän kun minä tiedän, kun minä minä minä että mitä pitää tehdä ja mitä ei, vaikka ei ole päivääkään ko alan töitä tehnyt. Vttu miten naurettavaa🤣😂😅

Vierailija
425/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat on jo kymmeniä vuosia vaatineet ja uhkailleet lakoilla. Koskaan eivät ole saaneet tahtoaan läpi.

Hoitajat ovat  ansainneet tuntuvan palkankorotuksen. Miten käy kohta Suomessa jos palkat hilaavat pohjilla, ei alalle saada uusia opiskelijoita. Norjassa ja Ruotsissa on palkkataso ollut jo vuosia hyvä.!

Sama laulu koko ajan ja todellisuudessa lähtijöitä paremman palkan perässä pohjoismaihin ja Britteihin on noin sata vuodessa. Tänne tulee taas Baltian maista ja Aasiasta noin 500 hoitajaa vuodessa.

Ruotsiin lähteviä on tietysti vähemmän. Muuten alanvaihtajia löytyy reilusti

T. Alaa vaihtanut hoitaja. Kyllä vaihtamalla paranee. En palaa ikinä!

Vierailija
426/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivätöissä tienasin 2400e bruttona .Aivan turha kadehtia vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia joiden lisät esi sunnuntailta ja muilta pyhiltä ovat puolet siitä mitä teollisuudessa. Miettikääpä mihin laitetaan lapset hoitoon pyhinä ja öisin ja millä hinnalla!

Vierailija
427/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Make85 kirjoitti:

Ja vitut. Olen sairaanhoitajana päivätyössä ja tienaan 2600e bruttona. Duunari aloilllakin saa parempaa palkkaa päivätyöstä. Huom. Koulutus on pikkasen pitempi vs 2vuoden duunari koulutukseen.

Duunari se hoitajakin on.

Duunari:

(puhekieltä) työläinen, työntekijä (fyysistä suorittavaa työtä tekevä)

Miksi ihmeessä sitten valitsit hoitotyön, jos saisit enemmän palkkaa missä tahansa muualla?

Ihmiset tuntuvat kummallisesti kokoaan missaavan tästä sen tärkeimmän pointin: niin, juuri sehän hoitoalalla on jo se tilanne, että ihmiset eivät sitä työtä enää valitse, nuoria on todella vaikea houkutella hoitotöihin kouluttautumaan, kaikkia paikkoja ei saada enää edes täyteen. Se on tässä se valtava ongelma, joka kosahtaa pahasti käsiin lähivuosina, jos palkkoja ei nosteta.  

Täälläkin on jo monesti todettu muitakin syitä, miksi nuoret eivät enää hakeudu hoitotyöhön. Syynä ei ole ainoastaan palkka. Johan sitä on vuosien aikana nosteltu, mutta kato alalta on jatkunut silti.

Missä sinun fantasioissa hoitajien palkkoja on "vuosien aikana nosteltu"?  Kato tulee jatkumaan niin kauan, kuin lässytetään muista syistä sillä varjolla, ettei haluttaisi nostaa palkkaa.

Vierailija
428/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan hoitajan työtä, ei siinä mitään. Mutta sitten on näitä, jotka julistavat, että tietävät vähintään saman kuin lääkäri ja vieläpä enemmänkin. Ja että heistä riippuu potilaan selvityminen, lääkärin osa on hyvin pieni siinä kuvassa.

Hoitaja on hoitaja, lääkäri on lääkäri ja niillä kahdella on melkoinen ero. Julkisella puolella joutuu usein ensin sairaanhoitajan tentattavaksi, ennenkuin pääsee lääkäriin. Anteeksi nyt vaan, mutta sairaanhoitajalla ei ole tarpeeksi tietotaitoa arvioida hoidon tarvetta kuin jossain pikkuasioissa. Se että säästösyistä näin tehdään ei tee silti hoitajasta lääkäriä. Joten nyt vähän rotia siihen ammatin korostamiseen.

Mitä tulee palkkaan...joka ikinen kerta kun hoitajat valittaa palkoistaan, esitetään aina se peruspalkka. Esittäkää se vuoden bruttopalkka niin sitten on vasta vertailukohde. Tuommoinen venkoileminen säälin saamiseksi ärsyttää, kun mennään kuitenkin veronmaksajan pussille. Mitä tulee taas työn raskauteen, niin kouluttautuminen hoitoalalle lienee ollut oma valinta.

Niin, unohdit että ne 2-3 kertainen lääkäreiden palkat maksetaan MYÖS VERONMAKSAJIEN LOMPAKOISTA!

Ja miten lääkäreillä on oikeus olla työskentelemättä terveyskeskuksissa huonommalla, mutta edelleen paremmalla palkalla, kuin hoitajat??

Tälläkin hetkellä todella vaikeaa saada kuntiin terveyskeskuksiin lääkäreitä, koska huono palkkaus ym. edut!!

Lääkärit ovat palkkansa ansainneet ja kokonaispalkkasumma ratkaisee.

Julkisella sektorilla:

Lääkäreitä noin 15.000

Sairaanhoitajia noin 80.000

Lähihoitajia noin 150.000

Hoitajien palkkasumma on moninkertainen lääkäreihin verrattuna.

OK. Tehdään näin. Lääkärit alkaa sitten tekemään myös ne hoitajien hommat, kun hoitsuja ei ole. Toisinpäinhän se onnistuu tosi hyvin, eli lääkäreiden hommia on aina siirrettu hoitajille ilman korvausta, ilman koulutusta.

Pelottavaa. Sanotko sinä siis puoskaroivasi lääkärin hommissa ilman lääkärin koulutusta. Eihän sinun pitäisi edes suostua tuohon. Ainakaan sitä ei esimies, ja vielä vähemmän liitto voi velvoittaa. Nyt liikut kyllä vaarallisilla vesillä, jos noin on. Lääkäri ei nimittäin koskaan tule seisomaan takanasi hoitovirheasiassa, kun olet tontilla, joka ei sinulle kuulu. Ja jos kerran sairaanhoitajan töitä on liikaa, miksi otat vielä lääkärinkin hommia. Mihin oikein pyrit tällä. Taitaa tosiaan olla alalla isoja ja vakavia hallinnollisia puutteita, muuallakin kuin johtamisessa.

Älä vttu kommentoi kun et mistää mitään tiedä. Osoitat vain sen, miten tyhmä olet. Mene vaikka runkkaamaan, trolli, mutta lopeta nämä ää liökommenttisi.

Jokainen hoitoalan ihminen tietää, mitä tarkoitan.

Kiitos, lisää näitä räävittömyyksiä. Ja hoitajahan siis olet, eikö? Erinomausta materiaalia tuotat kampanjassasi itseäsi ammattisi arvostusta vastaan. Sanavarastossasi on varmaan lisää mielenkiintoisia raivolauselmia. Jaa ihmeessä niitä lisää tänne. Odottelen innolla.

Vierailija
429/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain verrattiin sairaanhoitajana toimivan tuttavan kanssa palkkojamme. Hän tekee vuorotyötä, minä päivätyötä ja olen taloudellisessa vastuussa melko suuren yrityksen markkinoinnissa. Yhtä pitkät koulutukset takana, hänellä työvuosia alle 10 vuotta, mutta 14 vuotta. Hän saa käteen keskimäärin 3200€ + vuorolisiä, minä saan 2400€ + mahdollisesti kahdesti vuoteen bonukset (viime vuonna ei bonuksia senttiäkään, kun koronan takia myynti ei ollut riittävällä tasolla.

Jotenkin tuo hoitajien huutama kauhea palkkakuoppa ei ainakaan meidän kahden välisessä keskustelussa oikein tuntunut uskottavalta.

Ratkaisu ongelmaan: låhde hoitsuksi.

Hoitsukin voi lähteä paremmin palkatuille aloille ”palkkakuopastaan”. Toimii ratkaisuna ongelmaan molempiin suuntiin.

Vierailija
430/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v kirjoitti:

Päivätöissä tienasin 2400e bruttona .Aivan turha kadehtia vuorotyötä tekeviä sairaanhoitajia joiden lisät esi sunnuntailta ja muilta pyhiltä ovat puolet siitä mitä teollisuudessa. Miettikääpä mihin laitetaan lapset hoitoon pyhinä ja öisin ja millä hinnalla!

Jaa-a. Kolmivuorotyötä tekevä laitoshuoltaja tekee sen monta sataa euroa halvemmalla, vai syökö laitoshuoltajat ja hänen lapsensa vähemmän kuin sairaanhoitajan? 

Vierailija
431/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamutelevisiossa todettiin, että sairaanhoitajan palkalla ei laskuja makseta. Sairaanhoitajan peruspalkka on 2375,71 €.

Lähihoitajan peruspalkka on 2063,84 €. Laitoshuoltajan peruspalkka on 1854,28 €.

Amiksilla kuuluukin olla huonompi palkka kuin alemman korkeakoulututkinnon suorittaneilla. Miksei näiden alojen liitot tee mitään palkankorotusten eteen? Nariskaa sinne.

Kyse ei ollut tutkinnon tasosta, vaan siitä, että sh palkalla ei voi maksaa laskuja. 

Eikö alemmin koulutetuilla ja palkatuilla ole laskuja? Vai onko raha jotenkin erilaista, että sillä voi maksaa?

On, mutta se ei ole sairaanhoitajien ongelma. Ottakoot yhteyttä omiin liittoihinsa ja ryhtykööt lakkoon. Kyse on lisäksi koulutuksesta. Alemmalla korkeakoulututkinnolla pitää saada enemmän peruspalkkaa kuin pari vuotta ilman lukiota koulua käynyt amis. Peruspalkoissa eroa pari sataa.

Se pointti oli, että sh valehtelee, jos kertoo, ettei voi maksaa palkallaan laskuja. 

Niinkö? Minä tunnen itseni lisäksi useita, jotka eivät pysty. Joudumme tekemään lisätöitä ja keikkaa. Mutta me varmaan sitten kaikki vakehtelemme, kun sinä niin sanot. Pakkohan sinun on olla oikeassa, pskaako me omusta tuloistamme tiedetään.

Joo, munkin sisko on sairaanhoitaja ja tienaa ihan hyvin, käteen jää liki 3000 e kuussa. Tosin hän tekee jatkuvasti 3-vuorotyötä, joista suurin osa yövuoroja (12 h vuoroja) ja ottaa keikkaa keikan päälle, on tainnut jopa 3 vapaapäivää pitää viimeisen kuukauden aikana. Oon huomauttanut että polttaa itsensä kohta loppuun. Suurin osa täällä vinkujista tuskin edes kykenisi 3-vuorotyöhön saati sitten tekemään samanlaista tuntimäärää kuin jotkut hoitsut tekevät perheensä elättääkseen.

Toivottavasti palkankorotukset menevät läpi!

Vierailija
432/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kun maksaa laskut, voi jättää syömättä. Olet oikeassa. Jos 200€/kk peruspalkassa on ok ero, niin eikö sh:t voisi pyytää 5800€/kk peruspalkaksi. Olisi 200€/kk eroa tk-lääkäriin?

Vierailija
433/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan bruttona 2 200e/kk. Vuositulot oli 42 000e. Saisipa edes 2 500e kuukausipalkkaa, kun ei näillä tuloilla laskuja maksella.

Minun laskin laskee 42 000 euron vuosituloilla keskimääräiseksi kk palkaksi 3500 euroa/kk.

Puhutko pelkästä peruspalkasta vai miten ihmeessä arvioit kk tulosi noin alakanttiin???

Hoitajien palkkamatematiikka on jotain todella idioottimaista - suorastaan putinmaista vääristelyä ja valehtelua.

Mietippä sitä, kun olet seuraavan kerran sairaalassa, ja saat houtajalta lääkettä, joka väörin annosteltuna voi tappaa sinut😉

Tämänhän voi ottaa uhkauksena. Aika paha julkisen viran- tai toimenhaltijan näppikseltä.

Vierailija
434/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on se, että sh tarvitsee enemmän palkkaa kuin amiksen käynyt duunari, koska on kouluttautunut pidemmälle. Jokainen Suomessa maksaa laskunsa vaikka sossun avustuksella. Mitä järkeä on kouluttautua ja ottaa vastuuta työssä, kun saman palkan saa ajamalla roska-autoa?

Vierailija
435/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain verrattiin sairaanhoitajana toimivan tuttavan kanssa palkkojamme. Hän tekee vuorotyötä, minä päivätyötä ja olen taloudellisessa vastuussa melko suuren yrityksen markkinoinnissa. Yhtä pitkät koulutukset takana, hänellä työvuosia alle 10 vuotta, mutta 14 vuotta. Hän saa käteen keskimäärin 3200€ + vuorolisiä, minä saan 2400€ + mahdollisesti kahdesti vuoteen bonukset (viime vuonna ei bonuksia senttiäkään, kun koronan takia myynti ei ollut riittävällä tasolla.

Jotenkin tuo hoitajien huutama kauhea palkkakuoppa ei ainakaan meidän kahden välisessä keskustelussa oikein tuntunut uskottavalta.

Ratkaisu ongelmaan: låhde hoitsuksi.

Hoitsukin voi lähteä paremmin palkatuille aloille ”palkkakuopastaan”. Toimii ratkaisuna ongelmaan molempiin suuntiin.

Ja kuka hoitaa vanhukset, vammaiset, sairaat, lapset, jne kun ratkaisuksi ehdotat alalta lähtemistä? Itsehän et siis varmaan tarvitse terveydenhuollon palveluita ikinä jos tuo on mielestäsi ratkaisu? Kannattaisiko miettiä hieman ennen kuin kirjoittaa tänne ensimmäisen aivopierun joka iskee?

Vierailija
436/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijoiden palkathan ovat samaa luokkaa ellei huonompia ja heidän työnsä on paljon vaativampaa ja raskaampaa? Juuri uutisissa varija säästyi kuolemalta kun joku manne oli täyttänyt luodit lippaaseen väärin päin!

Jos harmittaa niin kovasti niin käyttäkää sosiallisessa mediassa rääkymiseen käytetty aika uuden alan opiskeluun. Se on tietääkseni täysin ilmaista suomessa, kun rahasta näyttää lähihoitajilla olevan niin pulaa.

Vierailija
437/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä hoitajien palkka- ja alan vetovoimakeskustelussa on muutamia olennaisia asioita, joita hoitajat itse ei osaa ottaa huomioon valittaessaan vuosikymmenestä toiseen palkkauksesta: 

- palkka on hyvä, vastaa koulutustasoa. Palkka on myös tiedossa alalle hakeutuessa, ja siihen on tehty huomattaviakin korotuksia muun kunta-alan jäädessä vaille korotuksia (esim. 2007 Sari Sairaanhoitaja) 

- alan johtamisessa ja työilmapiirissä on eniten vikaa. Työvuorosuunnittelussa ei ole mitään järkeä, osastoilla vallitsee tiukka nokkimiskulttuuri. Lääkärit nokittelevat sairaanhoitajia, sairaanhoitajat laitoshuoltajia, kollegat nuorempiaan jne. 

- jatkuva, vuosikymmeniä jatkunut valitus työstä ja palkasta aiheuttaa sen, ettei alalle haluta hakeutua. Tässä Tehy ja Super sekä hoitajat itse ampuvat itseään nilkkaan. Tähän kun lisätään vielä tuo, että alalle opiskeleva harjoittelija tai vastavalmistunut tulee töihin, ja törmää tuohon valitus- ja nokkimiskulttuuriin, hakeutuu hän viimeistään tässä vaiheessa muualle. Itse en missään nimessä haluaisi hoitoalalle, eikä syynä ole palkka, vaan mielikuva, joka minulle on syntynyt tuosta valittamis- ja nokkimiskulttuurista, kun olen kuunnellut lähipiirin juttuja. 

- hoitajat haluavat palkkavertailuissa ja -valituksissa ilmoittaa aina käteen jäävän palkan eli nettopalkan, tai pelkästään peruspalkan ilman lisiä. Sitten vaaditaan korotusta palkkaan ymmärtämättä että progressiivinen verotus syö kyllä hyvin palkankorotuksen. En nyt jaksa alkaa laskea veroprosenttilaskurilla esimerkkejä, koska pitäisi laskea lomarahoja ym. myös, joten otan esimerkiksi oman palkkakehitykseni. Aiemmin palkkani amk-tradenomin tutkinnolla oli bruttona 2300e, josta käteen jäi 1900e. Sain vaativampia tehtäviä (jotka edellyttivät opintoja työn ohessa) ja palkka nousi 2700e, käteen jäi 2100e. Palkka siis nousi 400 euroa, mutta käteen jäi 200 euroa enemmän. Opiskelin työn ohessa yamk-tutkinnon, sain vaativampia tehtäviä ja palkkani on nyt 3300e, käteen jää 2300e. Palkkani on siis noussut kaikkiaan 1000 euroa tehtävien muututtua huomattavasti aiempaa vaativammiksi, mutta käteen jää 400 euroa enemmän kuin aiemmin. Välillä mietin, mitä järkeä tässä on. 

Tässä muutama vastaus sulle ex-hoitajalta.

Ei, minulla ei ollut hajuakaan alan palkkatasosta tai siitä kuinka paljon käteen jää tai kuinka paljon edes pitäisi jäädä kunnolliseen elämään, kun 9. luokalla ollessani opo ohjeisti hakemaan lähihoitajaksi.

Kaikki hoitajat eivät tee 3-vuorotyötä, joten voit unohtaa tuon lisistä vouhkaamisen. Lisäksi 3-vuorotyö ja yövuorot on todettu tutkimuksin terveydelle haitallisiksi, joten sille joka niitä suostuu ja pystyy tekemään, tuleekin maksaa siitä hyvästä ja kunnolla.

Itse tein 2-vuorotyötä (aamu+ilta), ja käteeni jäi ikälisistä huolimatta ja ilta-ja vkonloppuvuoroista huolimatta, verojen jälkeen n. 1600 euroa palkkaa. En ole kirkollisverovelvollinen ja veroprosentti oli tarkkaan laskettu.

Tuosta voit ihan itse ruveta laskemaan kuinka paljon jää käteen sellaiselle henkilölle joka ei saa ikälisiä, jolla on korkeampi verotus (itse olen helsinkiläinen), joka ei tee vuorotyötä ja/tai on kirkollisverovelvollinen. Heikoimmillaan käteen jää 1100-1400 euroa. Palkasta maksat vuokran, sähkön, työmatkat, mahdolliset lainat/ lääkkeet/ lääkärikäynnit/ veden, puhelin-/nettikulut, jne. Onko kannattavaa? Itselleni selvisi irtisanoutumiseni jälkeen että olisin ollut tulot miinus menot lopputuloksen kanssa oikeutettu toimeentulotukeen! Onko mitään järkeä polttaa itseään loppuun raskaassa työssä jos käteen jäävä summa oikeuttaa hakemaan toimeentulotukea?!

Fakta on se että ilman hoitajia täällä rupeaa väkeä kuolemaan reippaaseen tahtiin, ja jokaikinen meistä tulee tarvitsemaan monesti elämänsä aikana hoitajia. Suoraan sanottuna Suomessa on paljon p*skantärkeitä töitä joista maksetaan paljon suurempaa summaa kuin näistä elintärkeistä ammateista.

Mitä ihmeen apua on terveydenhuollollisen kriisin aikana (esim) tietokoneosaajista, eduskunnan jäsenistä tai pankinjohtajista? Kiitos, mieluummin valitsen hoitajan.

Kaksi huomiota:

1. Et ole itse perehtynyt eri aloihin ja niiden palkkaukseen. Peruskoululainen yleensä näitä jo hahmottaa.

2. Et ole itse perehtynyt toimeentulotuen tai asumislisän saamisen edellytyksiin.

Nämä huomiot kertoo jo jotain siitä, miksi joku voi päätyä tilanteeseen, ettei tule palkallaan toimeen tai rahat loppuu.

Vierailija
438/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saa todellakin riittää se venyminen. Hoitoakka ja -ukko ovat palkkansa ansainneet. Tässä on yli 2,5 vuotta vedetty maskit päässä ja yksityinen on muistanut yksittäisellä suklaalevyllä. Melkein sama märkä sukka naamalle- efekti kun hus-hoitajat saivat onnittelukortin jonka sai sitten itse printata netistä. Mikä häpeä! Ja sitten ihmetellään kun ei ole hakijoita paikkoihin ja vanhatkin häviää kunnallisiin hommiin. Valoja päälle johto vai eikö siellä mene se johto ylös asti? Minä lähden ellei nyt ala paukkua sitä kunnon korotusta. Jatkuvaa vajaavuorolla vetoa, tänne tulee ihmisiä työvuoroon jo valmiiksi itkien kun vedetään vähistäkin kaikki mehut. Nyt riitti!

Vierailija
439/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40v kirjoitti:

Jaa-a. Kolmivuorotyötä tekevä laitoshuoltaja tekee sen monta sataa euroa halvemmalla, vai syökö laitoshuoltajat ja hänen lapsensa vähemmän kuin sairaanhoitajan? 

Anteeks, minkä se laitoshuoltaja tekee monta sataa euroa halvemmalla?? Laitoshuoltaja tekee puhtaanapito eli siivous, ymv töitä! Ja suurin osa ei todellakaan tee kolmivuorotyötä! Onkohan sulla nyt mennyt nakit ja muusi sekaisin??

Vierailija
440/1465 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajakato on jo nyt katastrofaalinen. Varsinkin sairaanhoitajat lähtevät nyt alalta. Koittakaa pärjäillä sitten kun sairastutte.

Kiitos, oikein hyvin pärjäilen. Jos sairastun, menen lääkäriin. Hoitajilla ei tee mitään, vaikka joku vähäjärkinen avlainen heidän vastaanotollaan ravaakin. Typerä ammattikunta, jonka ammattitaito on tasoa "vesi on märkää". Mitään oikeaa tietoa mistään tällä ammattikunnalla ei ole. Joten kiitos, enköhän minä pärjäile. Osaan itsekin lukea. (No, sekin on jo enemmän kuin ammattitaito osalla hoitajista.) Täysin turha ammattikunta. Siinähän vinkuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi