Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettaja, mitä tapahtuu, jos keskityt vain opettamiseen?

Vierailija
21.03.2022 |

Ja jätät kaiken muun TEKEMÄTTÄ!? Siis ihan konkreettisesti wilmaviestit pois. Ilmiöoppimiset pois. Uudet opintosuunnitelmat jne.

Itse siis töissä toisella alalla ja nämä konsulttien keksimät piiperrykset jätetään aina vähin äänin pois.

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kumpuaa tämä opettajien tarve selitellä kuinka heidän työnsä on niin erityisem haastavaa. Alaa voi vapaasti vaihtaa jos tuntuu että ruohoon vihreämpää aidan toisella puolella. Monella muullakin alalla on omat hankaluutensa, työt seuraa kotiin, kaikesta ei saa palkkaa, on asiakkaita ja kumppaneita joihin pitää pitää yhteyttä ja jotka soittelevat, tavaraa tilataan, hankehakemuksia tehdää, työt ei mahdu työtunteihin, koulutukset tehdään itse omatoimisesti vapaa-ajalla jne.

Minusta taas tästä ei ole ollut kyse ollenkaan. Tässä ketjussa opettajat ovat kertoneet, mitä opetustuntien ulkopuolista työtä opettajan työhön kuuluu. Niin monet kun luulevat, että opettajan työaika käytännössä on tismalleen sama kuin opetustuntien määrä. Ja luulevathan jotkut vielä niinkin, että esimerkiksi ekaluokan opettajan työaika on sama kuin ekaluokkalaisen koulutuntien määrä, joku alle 20.

Vierailija
162/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hammashoitajana häpeän syvästi tätä kollegaani, joka tähän ketjuun on pesiytynyt jankkaamaan. Älkää ajatelko hänen edustavan meitä kaikkia, oma työmme on vaativaa ja tarkkaa mutta niin on opettajankin työ. Olen kiitollinen omien lasteni opettajille, jotka kaikesta kiireestä huolimatta ovat jaksaneet auttaa ja opettaa lapsiani hyvin huolella. Minun työssäni keskitymme siihen yhteen asiakkaaseen kerrallaan sen puolesta tunnista tuntiin kahdeksan tunnin ajan, taukomme saamme pitää ja kirjaukset kirjaamme asiakkaiden välissä. Olen kiitollinen että huoneessamme ei ole 24 asiakasta saman aikaisesti 45 minuutin ajan, joihin kaikkiin pitäisi kyetä keskittymään samanaikaisesti koko työpäivän ajan, oli se sitten 4 tuntia tai 8 tuntia. Töitämme ei voi yksinkertaisesti verrata toisiinsa. Tämän ketjun hammashoitaja tuntuu unohtavan että meillä on 1 asiakas kerrallaan vain, ei sitä 24 tai enemmänkin, joista osa on eritystä tukea tarvitsevia jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hammashoitajana häpeän syvästi tätä kollegaani, joka tähän ketjuun on pesiytynyt jankkaamaan. Älkää ajatelko hänen edustavan meitä kaikkia, oma työmme on vaativaa ja tarkkaa mutta niin on opettajankin työ. Olen kiitollinen omien lasteni opettajille, jotka kaikesta kiireestä huolimatta ovat jaksaneet auttaa ja opettaa lapsiani hyvin huolella. Minun työssäni keskitymme siihen yhteen asiakkaaseen kerrallaan sen puolesta tunnista tuntiin kahdeksan tunnin ajan, taukomme saamme pitää ja kirjaukset kirjaamme asiakkaiden välissä. Olen kiitollinen että huoneessamme ei ole 24 asiakasta saman aikaisesti 45 minuutin ajan, joihin kaikkiin pitäisi kyetä keskittymään samanaikaisesti koko työpäivän ajan, oli se sitten 4 tuntia tai 8 tuntia. Töitämme ei voi yksinkertaisesti verrata toisiinsa. Tämän ketjun hammashoitaja tuntuu unohtavan että meillä on 1 asiakas kerrallaan vain, ei sitä 24 tai enemmänkin, joista osa on eritystä tukea tarvitsevia jne..

Näin juuri. Eikä hammashoitaja varmaan joudu useinkaan käyttämään tuntia siihen, että selittää asiakkaan äidille, miksi hammas piti paikata, vaikka äiti oli eri mieltä.

Vierailija
164/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta kyllä paistaa läpi vanhan sanonta, nainen on susi toiselle naiselle. Järkyttävää vähättelyä toisen ammattia kohtaan naisvaltaisilla aloilla, kukaan ei oikeasti ole niin paha kuin nainen toiselle naiselle. Jestas sentään, eihän hammashoitajan ja opettajan ammatteja voi verrata toisiinsa :D Molemmin puolin esiintyy selkeitä ylilyöntejä tässäkin ketjussa, mutta rehellisesti tää ketjun hammashoitaja vahingossa vahvistaa vain sitä miksi lähihoitajia vähätellään ja syytetään yksinkertaisuudesta ja että kuka tahansa voisi olla lähihoitaja.. Joka on sinänsä harmi, koska lähihoitajat tekevät arvokasta työtä, siinä missä opettajatkin. Siistijät, keittiötyöntekijät jne. Kaikki naisvaltaisia aloja ja kaikki yhtä tärkeitä yhteiskunnan toimivuuden kannalta, mutta ei, naisen pitää vaan saada hakata puukkoa toisen naisen selkään..

Vierailija
165/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat, ryhdistäytykää nyt! Senkun perustatte uuden tai kilpailevan ammattiliiton, jonka ensisijainen tehtävä on lisätä autonomiaanne! Ihan naurettavaa tuo OAJ:n toiminta.

Vierailija
166/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valitettavasti näin on, että opetuksen osuus on… no, en tiedä, onko vain 40%, mutta max. 50%. Mutta mitä tapahtuisi? Virkavelvollisuuden rikkominen siinä tapahtuisi. Ja kyllä suurin osa kokouksista, palavereista on aivan liipalaapaa, hommia jotka voisi päättää 5 minuutissa. Pahinta on kuitenkin nämä opetusvirastosta yms ”ylhäältä” annetut hankkeet ja muu p**ka. Jos taas ajatellaan, että mitä tapahtuisi jos tämä kaikki turha sälä poistettaisiin ja opettajat saisivat keskittyä opettamiseen, niin väitän että opettajien työtyytyväisyys paranisi, oppimistulokset paranisivat, opettajilla olisi enemmän aikaa oppilaille, tämä olisi niin win-win tilanne. Opettajanurani alkuaikoina 90-luvulla opettajan työ oli lähes tällaista.

Tämä oli hieno kirjoitus. Opetusministeriö ja -hallitus ovat aivan pihalla siitä, mitä kouluissa tapahtuu ja mikä siellä olisi tärkeää. Niillä on niin kiire uudistaa opseja ja strategioita. Hankkeetkin kun ovat loppuneet niin niistä ja tuloksista ei sen jälkeen enää kuule. Opiskelijat ja oppilaat harmittelevat kun ei ole läsnäoloa ja kaikki on pirstaloitunutta. Kaiken pitää olla kehittämistä ja pöhinää mutta kaikesta tästä koituvia haittavaikutuksia ei haluta edes arvioida, kaikkea muuta kyllä arvioidaan, mitataan ja raportoidaan.

Harmi, hyvä ja hieno ala mutta on ajettu alas ja loppua ei näy!

Vierailija
167/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkkki omasta päivästäni opena. Tänään työt alkavat poikkeuksellisesti vasta klo 9.

9-9:45 äidinkielen oppitunti

9:45-10:15 sovittu kiusaamisen selvittely 

10:15-10:55 matikan tunti

10:55-11:15 valvontaruokailu oppilaiden kanssa

11:15-12 ympäristöopin tunti

12-12:30 konsultaatio oppilaan asioista psykologin ja kuraattorin kanssa

12:30-13:15 monialaisten tunti

13:15-13:30 pieni vessatauko ja kahvihetki VAPAA!!!

13:30-15:30 opettajien kokous ja suunnitteluaika (meillä tänään mm. ohjelmassa kirjakokous jossa päätetään mitä kirjoja koulun budjetti antaa myöten ja sen jälkeen siivotaan jokaiselle opelle jaettuja vastuuvarastoja sekä tehdään tarviketilaukset.)

Eli ei breikin breikkiä ja luppohetkiä päivän aikana. Paikasta toiseen mennään tukkaputkella. Minä olen tehnyt nyt 75 prosentin työaikaa kolmisen vuotta kun en tätä työtä jaksaisi täysillä tunneilla. Se tarkoittaa siis, että minulla on 6h vähemmän opetusta viikottain. Siksi tänäänkin tulen vasta yhdeksään.

Vierailija
168/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkkki omasta päivästäni opena. Tänään työt alkavat poikkeuksellisesti vasta klo 9.

9-9:45 äidinkielen oppitunti

9:45-10:15 sovittu kiusaamisen selvittely 

10:15-10:55 matikan tunti

10:55-11:15 valvontaruokailu oppilaiden kanssa

11:15-12 ympäristöopin tunti

12-12:30 konsultaatio oppilaan asioista psykologin ja kuraattorin kanssa

12:30-13:15 monialaisten tunti

13:15-13:30 pieni vessatauko ja kahvihetki VAPAA!!!

13:30-15:30 opettajien kokous ja suunnitteluaika (meillä tänään mm. ohjelmassa kirjakokous jossa päätetään mitä kirjoja koulun budjetti antaa myöten ja sen jälkeen siivotaan jokaiselle opelle jaettuja vastuuvarastoja sekä tehdään tarviketilaukset.)

Eli ei breikin breikkiä ja luppohetkiä päivän aikana. Paikasta toiseen mennään tukkaputkella. Minä olen tehnyt nyt 75 prosentin työaikaa kolmisen vuotta kun en tätä työtä jaksaisi täysillä tunneilla. Se tarkoittaa siis, että minulla on 6h vähemmän opetusta viikottain. Siksi tänäänkin tulen vasta yhdeksään.

Ja tämän 15:30 jälkeen sitten alan tehdä varsinaista oppituntien suunnittelua ja hoitaa wilma viestintää yms. juoksevia asioita

Vierailija
169/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ylläoleva kuvaus on aikalailla oikea. Valvon rästikoetta juuri palkatta.

Vierailija
170/187 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajan työssä on sekin epäreilu puoli, että palkka on sama sillä jolla on 20 oppilaan helppo luokka tai 30 oppilaan luokka, josta puolella voi olla tehostetun tai erityisen tuen päätös. Jo nämä itsessään vaativat valtavaa määrää palaveeraamista ja paperitöitä, pitää laatia ja päivittää pedagogisia asiakirjoja, osallistua moniammattillisiin kokouksiin, tavata huoltajia näiden asioiden tiimoilta ym.

Voitte kuvitella mikä ero taas on käytännön opetuksessa tuollaisten kahden erilaisen luokan välillä. Todella paljon enemmän eriyttämistä, tukitoimia, ääntä, kokeiden korjaamista ym ym jos sattuu tuo huonompi nakki. Päälle paha olo siitä, kun ei mitenkään riitä itse tarpeeksi hyvin tähän kaikkeen.

Välillä jo yhden erittäin haastavan lapsen ongelmat voivat kuormittaa valtavasti, saati jos näitä on luokassa useampi. Ja inkluusion myötä mitään muuta paikkaa ei tällaisille oppilaille ole luin se oma lähikoulu. Jos lapsi on liian kipeä jopa sairaalakouluun, niin omaan luokkaan pitää aina voida tulla.

Vierailija
171/187 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
172/187 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienissä kunnissa ei ole porukkaa hoitamaan tehtäviä. Reksi saattaa tehdä myös sivistystoimenjohtajan hommia. Sitten on koulusihteeri ja opettajat. Tässä tilanteessa esimerkiksi koulukuljetusten kilpailutus, reittien suunnittelu jne. jää jonkun opettajan harteille.

Nyt on tarviketilausten aika. Kaikki vuoden aikana kuluvat tarvikkeet (kuviksen värit ja maalit, kynät, vihkot, kemian aineet jne.) tilataan. Sitä ennen pitää tietää mitä on ennestään.

Jos käsitöissä tehdään jotain ihan uudenlaista on opettajan usein tehtävä (omalla ajalla) mallikappale ja työskentelyohjeet. Näitä ei saa mistään valmiina.

Koulumme muuttaa. Käyn kohta läpi uuteen kouluun tulevan kalustuksen kilpailutusta.

Siis oletko reksi/sivistytoimenjohtaja? Ei kai tavallinen opettaja hoida kilpailutuksia ja materiaalitilauksia?

Vierailija
173/187 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienissä kunnissa ei ole porukkaa hoitamaan tehtäviä. Reksi saattaa tehdä myös sivistystoimenjohtajan hommia. Sitten on koulusihteeri ja opettajat. Tässä tilanteessa esimerkiksi koulukuljetusten kilpailutus, reittien suunnittelu jne. jää jonkun opettajan harteille.

Nyt on tarviketilausten aika. Kaikki vuoden aikana kuluvat tarvikkeet (kuviksen värit ja maalit, kynät, vihkot, kemian aineet jne.) tilataan. Sitä ennen pitää tietää mitä on ennestään.

Jos käsitöissä tehdään jotain ihan uudenlaista on opettajan usein tehtävä (omalla ajalla) mallikappale ja työskentelyohjeet. Näitä ei saa mistään valmiina.

Koulumme muuttaa. Käyn kohta läpi uuteen kouluun tulevan kalustuksen kilpailutusta.

Siis oletko reksi/sivistytoimenjohtaja? Ei kai tavallinen opettaja hoida kilpailutuksia ja materiaalitilauksia?

Kyllä me vaan hoidetaan, kun johtoporras on niin ohut. Jos sivistystoimi on reksi ja koulusihteeri, eivät he millään ehdi tekemään kaikkea.

Vierailija
174/187 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos keskityttäisiin vain opettamiseen, sujuisivat asiat koulussa vähän aikaa. Sitten alkaisi tökkimään. Tarvikkeet loppuisivat kesken, oppilaiden vaikeudet jäisivät selvittämättä, riidat jäisivät selvittämättä, kirjat tilaamatta, opetus laahaisi menneisyydessä (opetan ainetta, jossa sisällöt muuttuvat jatkuvasti), tavarat olisivat muuttamatta ja jäisivät purettavaan kouluun jne. Opettajat pyörittävät myös koulukyytien suunnittelua ja järkkäävät sijaisia.

Täältä sivusta on helppo huudella, mutta itse jättäisin pois: tarvikkeiden tilaukset (mitä nämä on?), oppilaiden vaikeudet (ne pärjää, jotka pärjää), riitojen selvittely (joo, kiusaamiset täytyy saada lopetettua, mutta jos kyse riidasta, niin..), Tavaroita en muuttaisi, sitä varten muuttopalvelut (meidän firma muutti, työntekijän tehtävänä oli muuttaa oma läppäri, muuta ei saanut kantaa). Koulukyydeistä en jaksaisi murehtia yhtään, enkä sijaisista.

Kuinka nopeasti tulisi potkut?

Tarvikkeiden tilaukset: Tehdään pääsääntöisesti keväällä, eli mitä tarvitaan ensi vuodeksi. Kirjat, vihkot, kynät, kumit, kuvistarvikkeet (tussit, värikynät,vesivärit, siveltimet, liimat, sakset, pullovärit, hiilet, liidut jne.) käsityötarvikkeet (kankaat, neulat, kovan käsityön materiaalit, jne riippuu mitä haluaa tehdä seuraavan vuoden käsitöissä). Koulusihteeri ei voi tietää mitä materiaalia kukakin tarvitsee ja toisaalta myös haluan päättää mitä kirjoja oppilaat käyttävät, mikä on toimiva ja motivoiva, riittävän selkeä, sopii kaikille mahdollisimman hyvin jne. Joten jos en tee tätä, mitään ei tule. Tosin vuositasolla ei tähän aikaa palhoa mene.

Oppilaan vaikeuksia ei voi jättää huomioimatta, muuten oppimista ei tapahdu.

Riitoja on pakko selvitellä, osa kasvatustyötä ja varsinkaan pienet oppilaat eivät itse osaa riitoja selvittää, jos osaisivat ei olisi selvitettäviä riitoja. Pahimmillaan riita äityy väkivallaksi ja kiusaamiseksi, jolloin työtä on kahta enemmän ja sen selvittäminen on pitkäkestoisempaa. Minulla on tästä esimerkki elävästä elämästä. Lisäksi kun jaksaa pohjatyön tehdä ja selvitellä riidat, niiden määrä vähenee sekä selvittely nopeutuu.

Muuttaessa on pakattava ne tavarat, jotka ottaa mukaan ja toisessa päässä purettava, muuten ei ole niitä tarvittavia tavaroita.

Koulukyytejä pk- seudulla jossa olen töissä on lähinnä erkkaluokan oppilailla, ei vie kohtuuttomasti aikaa yleisesti.

Sijainen on itse hankittava, jos on poissa muuten kuin oman/lapsen sairauden vuoksi. Ja sijaisohjeet on tehtävä, jotta ei ole töihin palatessa käsiin räjähtänyt paketti ja opetusaika mene sen selvittämiseen mitä on tehty.

Toivottavasti tämä selvensi.

Vierailija
175/187 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me vaan hoidetaan, kun johtoporras on niin ohut. Jos sivistystoimi on reksi ja koulusihteeri, eivät he millään ehdi tekemään kaikkea.

Ok, on siinä sitten hommaa. Olen olettanut, että kunnalla on joku virkamies tms, joka hoitaa ainakin koulujen kyytiasiat ja suuremmat hankinnat.

Vierailija
176/187 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen projekti on tuo ”kirjatilaukset ovat meneillään”? 🤔 Ihan rehdisti tätä ihmettelen, että montako tuntia työtä tuo vaatii, mitä vaiheita siinä on?

Tätä mietin kun itse ole töissä hammashoidossa, jossa kaiken tarvittavan materiaalin ja tilpehöörin määrä on päätähuimaava. Suoritamme kerran kuussa (joskus kahdessakin) tilauksen, jossa on tyyliin satakunta eri tuotetta vaihtelevina kappalemäärinä. Tilauslistan tekee hammashoitaja (lähihoitaja), ja siihen menee noin yksi työtunti. Sitten tehdään tilaus, siihen menee ehkä kaksikymmentä minuuttia. Kaksi työpäivää myöhemmin reipas kuljetusfirman jeppe kantaa ison pinon isoja pahvilaatikkoja vastaanotolle. Sen tilauksen purkamiseen menee hoitajalle tunti tai ehkä vähän yli, merkataan listaan tarkastetuksi samalla kun puretaan kaappeihin. Kukaan ei ressaa, helppoa perustyötä.

Ilmeisesti tämä oppikirjojen hankinta on jotenkin ihan eri kertaluokan projekti? Käsittääkseni samoja kirjoja kuitenkin käytetään monta vuotta putkeen, joten vuosittain uusitaan vain osa kirjoista? Haluaisiko joku avata ja selventää? 🤗

eri kustantajat tulevat esittelemään kirjojaan

Ihan samalla tavalla hammashoitolaan edustajat tulevat esittelemään tuotteitaan ja uutuuksiaan. Mutta sehän on rentouttava pikku tauko kiireisen päivän keskellä. Ja ilmaista pullaa. 😃

Opettajille maksetaan vaan pidetyistä oppitunneista. Hammaslääkärit käsittääkseni saavat tästä pullatauosta ihan palkkaakin. Opettajille kaikki oppitunnin ulkopuolinen. Lukuunottamatta 3h/vko yt aikaa on ns. palkatonta hommaa.

Itse asiassa meillä on yksityinen vastaanotto, joten hammaslääkärit saavat palkkaa vain hoidetuista potilaista. Ihan ”omalla ajalla” käyvät esittelyissä ja koulutuspäivät ovat paitsi palkattomia myös itse maksettuja. Ei ole kolmea eikä edes yhtä tuntia viikossa palkallista toimistoaikaa. Meidän alalla käydään silti innokkaasti koulutuksissa, ja nykyään paljon parin tunnin webinaareja, jotka alkavat usein vasta klo 17 tai sen jälkeen. Eivät siis haittaa potilastyön tekoa.

Opettajillahan opetusvelvollisuus on kai aina alle 25 tuntia, joten eikös siitä tulisi vielä normi työviikkoon kaksitoista tuntia toimistotyöaikaa? 😃 Ja jos joka tunti on 15 minuuttia palkatonta välituntia, niin silloinhan sitä palkallista työtä on alle 20 tuntia viikossa? 🤔

Opetusvelvollisuus on 24 h, juuri tänään keskustelimme kollegan kanssa siitä, mikä opettajan työstä tekee raskaan. Ja tätä ei pidä ymmärtää nyt väärin, minä todella pidän työstäni ja olen unelma-ammatissani. Mutta opettajan työ on käsittämättömän intensiivistä, olet jatkuvassa vuorovaikutuksessa ja läsnä oppilaiden kanssa. Kokoajan täytyy olla ns askeleen edellä ja valmis joustamaan suunnitelmista, huomaat esimerkiksi, että matikan opittava asia onkin oletettua hankalampi--> hetkessä mietin, miten opetan tämän ymmärrettävämmin tehtäviä tehdessä oppilaat kaipaavat apua, kuka siksi ettei osaa, kuka siksi, että tarvitsee varmistusta että tekee oikein. Joku on tehnyt jo tehtävät, hänelle mielekästä tekemistä. Mites se luokan hiljainen lapsi, saahan hän tehtyä?

Opetustuokion aikana havainnoit sitä, että kaikki ovat mukana opetuksessa, saavat tasaisesti puheenvuoroja, annat riittävästi muttei liikaa aikaa miettiä vastaus kysymykseen. Jos aikaa on liikaa, osa turhautuu ja möläyttää vastauksen, liian vähän, niin vain nopeat pääsevät vastaamaan. Ylläpidät työrauhaa ja rauhoittelet sitä erityislasta, ettei hän aiheuta hämminkiä. Välitunti 30 min tai 15 min ehkä menet valvomaan välkkää siellä havainnoit oppilaita ja ennakoit, missä tarvitaan aikuista. Jos et valvo, huolehdit, että kaikki menevät ulos ja ettei siirtymissä tule riitoja (ei kaikki lapset eivät pue nätisti ja lähde ulos), yhdellä on hanskat hukassa, toisella pipo, autat heitä, juttelet oppilaiden kanssa.

Oho, välituntia on jäljellä 5 min ja sitten taas oppitunnit kts edellinen. Nyt on ruokailu, aikaa syödä 20 min, syöt itse ja valvot oppilaita, ajoittain nouset ylös hiljentämään oppilaita, ehkä selvittämään riitaa, kuka istuu missäkin ja kuka vei kenenkin paikan. Ja oppitunnit jatkuvat, sitten välitunti kts ylempää.

Mulla on ylityötunteja sen verran, että päivät ovat 5-6h, ja sen jälkeen wilmat, läksyt poissaolijoille, tuntien suunnittelut seuraavaa päivää varten, tarvittavat tavarat esim käsityö/kuvistunnille esille , monistamiset, joskus vanhempien kanssa palaveeraus tai soittoja kotiin, kokeiden tarkastusta jne.

Tämä alakoulussa, päivät ovat siis todella intensiivisiä, mutta ihania

Vierailija
177/187 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, on siinä sitten hommaa. Olen olettanut, että kunnalla on joku virkamies tms, joka hoitaa ainakin koulujen kyytiasiat ja suuremmat hankinnat.

Kaupungeilla näin onkin. Pienissä kunnissa näitä virkamiehiä ovat opettajat, kun muita ei enää ole.

Vierailija
178/187 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lomat.

Vierailija
179/187 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en vastaa huoltajien Wilma-viesteihin, valittavat he siitä suoraan rehtorille ja sitten olen pulassa.

Tässä yksi esimerkki.

(ilmiöoppimista en harjoita, kukaan ei ole huomannut valittaa)

Vierailija
180/187 |
30.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ison yläasteen luokan äidinkielen ope. Suurin osa tunnista kuluu siihen, että yritän saada ääneni kuuluviin möykkäävien teinien seasta. Noin joka viides minuutti erottelen tappelijoita toisistaan. Jospa saisinkin vain opettaa.