Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä voi olla niin vaikea tajuta, työttömät?

Vierailija
02.09.2015 |

Siis näitä tulee joka viikko ja sitten valitetaan ja päivitellään ja kysellään itsestäänselvyyksiä ja yritetään saada lääkärintodistuksia takautuvasti. Joka muuten tuskin koskaan onnistuu.

Siis kun olet työttömänä työvoimatoimistossa, niin siinä yhteydessä kun sairastutaan, niin jäädään lääkärin määräämälle sairaslomalle. Ja työkkäriin ilmoitetaan että ollaan sairaita ja siirrytään työvoiman ulkopuolelle sitä sairautta sairastamaan. Ja sitten haetaankin, yllätys-yllätys, sairaspäivärahaa.

Että sikäli luulis olevan yksinkertaista, että haetaan ne päivärahat sieltä mistä sairaan pitää hakea. Työttömät taas hakee työttömyyskorvausta. 

Ja se on nimenomaan sen työttömän intresissä hakea rahat oikeasta paikasta. 

Sitten kun vuosien kuluttua esim. aletaan selvitttämään että olisko mahdollisuutta työkyvyttömyyseläkkeeseen, niin silloin PITÄÄ löytyä sitä sairastamishistoriaa. PItää olla jotain dokumenttiä että on ollut kipeä. 

Aina joka viikko joku sanoo että on ollut selän takia työkyvytön jo vuosikausia, mutta eipä vaan minkäänlaista merkintää mistään rajoitteista tai lääkärinlausuntoja mistään vaivasta. 

Yksi työtön sanoi, että lääkäri oli kieltäytynyt kirjoittamasta sairaslomaa ja väittänyt vielä että tekee virkavirheen jos kirjottaa hänelle sairaslomaa?? Mikä kirjekurssilla lääkäriksi opiskellut puoskari puhuu tollaista. Ihan puutaheinää. 

Jos työttömälle tulee esim. joku työhaastattelutarjous tai kurssitarjous, niin sitä on vaikea vältellä enää sitten jälkikäteen kun tullaan sanomaan että "en mä voi tonne mennä kun olen sairas": Joo mutta et ole sairaslomalle etkä työkkäriin mitään ilmottautunut, niin se on voi voi.

Kirjoitan tämän ihan tiedoksi vaan, taas kerran, että koittakaa nyt hoitaa asianne oikein. Pääsee kaikki vähemmällä vaivalla. Ei tule turhia yllätyksiä,että kun en minä tiennyt eikä kukaan ole kertonut. Tää on ihan perustietoutta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta Kelalta ei välttämättä saa sairaspäivärahaa muttei sitten työttömyyskorvaustakaan, kun ei ole työkuntoinen.

Vierailija
2/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sairaudesta. Minkään viikossa ohi menevän flunssan tai jonkun antibioottikuurilla paranevan korvatulehduksen takia on ihan turha lähteä tuohon ruljanssiin. Eri asia ne sairaudet, mitkä oikeasti vaikuttavat työkykyyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, mutta ei Suomessa pääse sairaslomalle paitsi naiset. Itse kävin valittamassa masennusta ja lääkäri ei suostunut uskomaan minua, tai tekemään asialle mitään. Naiset vastaavassa tilanteessa laitetaan sairaseläkkeelle. Pakko vaan pyöriä sielä työkkärissä muiden tiellä, vaikka en 100% varmasti tule ikinä työllistymään.

Vierailija
4/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös se ole kaksi? viikkoa, kun sitten ei saa mitään korvausta mistään. Eli.menettää rahaa, jos ilmoittautuu vaikka viikoksi työkyvyttömäksi. Ei kannata.

Vierailija
5/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:42"]

Totta, mutta ei Suomessa pääse sairaslomalle paitsi naiset. Itse kävin valittamassa masennusta ja lääkäri ei suostunut uskomaan minua, tai tekemään asialle mitään. Naiset vastaavassa tilanteessa laitetaan sairaseläkkeelle. Pakko vaan pyöriä sielä työkkärissä muiden tiellä, vaikka en 100% varmasti tule ikinä työllistymään.

[/quote]

MInä olen nainen ja pyysin psykiatrilta sairaslomaa. Ei suostunut kirjoittamaan, olen siis työtön. Hän vastasi pyyntööni, ettei kirjoita, koska ihan samahan se on, mistä rahani saan, liitolta vai Kelalta.

Vierailija
6/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös se ole kaksi? viikkoa, kun sitten ei saa mitään korvausta mistään. Eli.menettää rahaa, jos ilmoittautuu vaikka viikoksi työkyvyttömäksi. Ei kannata.

[/quote]

Eikä sinua voi väkisin laittaa 9e /pv kuntoutukseen, jos ei ole mitään mistä kuntoutua.

Vierailija
7/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jännä. Itse en saanut mitään apua ennen ekaa itsemurhayritystä, sen jälkeen tuli kuukauden sairasloma. Opiskelukyky on täysin mennyttä todennäköisesti loppuiäksi, joten elätän itseni osa-aikaisilla siivous- ja kassahommilla kun niitä löytyy. Ihan nainen olen. 

Ihan sairaseläkkeelle en halua, mutta mistäs sitä apua naiset sinun mielestäsi saisi?

Vierailija
8/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:53"]

[/quote]

Jännä. Itse en saanut mitään apua ennen ekaa itsemurhayritystä, sen jälkeen tuli kuukauden sairasloma. Opiskelukyky on täysin mennyttä todennäköisesti loppuiäksi, joten elätän itseni osa-aikaisilla siivous- ja kassahommilla kun niitä löytyy. Ihan nainen olen. 

Ihan sairaseläkkeelle en halua, mutta mistäs sitä apua naiset sinun mielestäsi saisi?

[/quote]

Tilastojen mukaan naiset vaan jäivät huomattavasti useammin sairaseläkkeelle nuorena masennuksen takia. En nyt muista sen tarkempia lukuja, mutta joskus vain luin tuollaisen artikkelin. Kyllä kelpais mullekkin, mutta eipähän mua mihinkään päästetä, haluavat vaan että ihmiset tappaa itsensä.

Vierailija
9/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömät kävisi hakemassa sairaslomaa ja sairaspäivärahaa, niin terveyskeskukset ja KELA lamaantuisivat ihmisten hyökyaallosta. Kansalaispalkka, niin loppuu nämä helkkarin sähläykset!

Vierailija
11/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:42"]

[/quote]

[/quote]

Sori mua jotenkin aina huvittaa noi "itsemurhayritykset". Mun mies on nuoruudessaan ollut masentanut ja yrittänyt itsemurhaa, eli ilmoitti perheelleen ja kaikille kavereilleen että hyvästit, sitten vasta otti purkillisen pillereitä. No yllättäen hänelle tuli apu aikaisin paikalle ja hänet saatiin pelastettua. Jos ihminen haluaa oikeasti tappaa itsensä, hän kyllä onnistuu siinä (ellei nyt ihan paska mäihä käy). Itsemurhayritykset on huomiohuorausta.

Vierailija
12/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:42"] Totta, mutta ei Suomessa pääse sairaslomalle paitsi naiset. Itse kävin valittamassa masennusta ja lääkäri ei suostunut uskomaan minua, tai tekemään asialle mitään. Naiset vastaavassa tilanteessa laitetaan sairaseläkkeelle. Pakko vaan pyöriä sielä työkkärissä muiden tiellä, vaikka en 100% varmasti tule ikinä työllistymään. [/quote]   Jännä. Itse en saanut mitään apua ennen ekaa itsemurhayritystä, sen jälkeen tuli kuukauden sairasloma. Opiskelukyky on täysin mennyttä todennäköisesti loppuiäksi, joten elätän itseni osa-aikaisilla siivous- ja kassahommilla kun niitä löytyy. Ihan nainen olen.    Ihan sairaseläkkeelle en halua, mutta mistäs sitä apua naiset sinun mielestäsi saisi? [/quote] Sori mua jotenkin aina huvittaa noi "itsemurhayritykset". Mun mies on nuoruudessaan ollut masentanut ja yrittänyt itsemurhaa, eli ilmoitti perheelleen ja kaikille kavereilleen että hyvästit, sitten vasta otti purkillisen pillereitä. No yllättäen hänelle tuli apu aikaisin paikalle ja hänet saatiin pelastettua. Jos ihminen haluaa oikeasti tappaa itsensä, hän kyllä onnistuu siinä (ellei nyt ihan paska mäihä käy). Itsemurhayritykset on huomiohuorausta.

[/quote]

Sun kommenttis on huomiohuorausta.

Vierailija
13/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä muistutus.

Moni pitkäaikaista sairaslomaa tarvitseva on sellaisissa kantimissa, ettei itse jaksa tai kykene hoitaa tätä byrokratiaosuutta kuntoon. On toinen kysymys, miten järjestelyjä tulisi muuttaa sujuvammiksi. Parantamisen varaa epäilemättä olisi. Mutta nyt kun tämä menee näin, on se hyvä muistaa itsensä tai läheisensä varalta.

Vierailija
14/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:53"]

Itsemurhayritykset on huomiohuorausta.

[/quote]

Huomiohuorausta vai epätoivoisia avunhuutoja?

Onpa empatiasi pientä.

Vierailija
15/15 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Omavastuuajan saa työttömyyskorvausta, kun toimittaa Kelan päätöksen työttömyysturvan maksajalle.

ja mikäli Kela ei katso työkyvyttömäksi saa kyllä työttömyysturvaa kuhan on asiat kunnossa te-toimistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan