Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kaunein kesämökki

Vierailija
21.03.2022 |

Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.

Kommentit (930)

Vierailija
881/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestystulos saattoi olla myös vastaisku kaikille niille nähdyille mökeille, jotka olivat suurempia ja prameampia kuin keskiverto palkansaajan ykköskoti. Ehkä ohjelmassa halutaan nähdä enemmän tavallisia mökkejä eikä luksushuviloita. Tosin tämäkään ei selitä 40% äänisaalista.

Mutta olihan siellä muitakin kuin niitä prameita mökkejä. Esim se toisena esitelty hienosti entisöity punainen talo satumaisen joenuoman rannalla. Moni tässäkin ketjussa on sanonut että se oli mielestään paras, mutta ei päässyt edes viiden eniten ääniä saaneen joukkoon. 😲

minä en taas pitänyt siitä. En pidä siitä, että alleviivaamalla sisustetaan vanha talo aikakautensa näköiseksi, kun ei vaikkapa 50-luvun ihmisilläkään ollut joka tuoli ja kippo sitä 50-lukua. Näyttää lähinnä joltain näyttelytilalta. Voittajamökillä esim oli kasari-keittiö sovussa vanhan hirren ja vanhojen tulisijojen kanssa. Sekään ei tosin ollut suosikkini vaan rinteessä ollut pieni mökki saunarakennuksineen. Pieni järvi vaan oli turhan täyteen rakennettu.

Tylsiä olivat mielestäni myös skandinaavisesti sisustetut "mökit" ja hupaisa se Hangon nainen, joka kertoi keränneensä sisustusta vuosia ulkomaita myöden, mutta kaikki oli kuitenkin 2v sitten muodissa ollutta bohoa :D

Vierailija
882/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex Lappalainen kirjoitti:

Tämä erämökki on outo. Onko mökki rakennettu suoraan maan päälle? Onko tällainen mörskä oikeesti äänestäjistä kaunein? Ei ainakaan jos tätä keskustelupalstaa lukee. Miten on voinut saada noin paljon ääniä. Ihan karsee olo tulee kun miettiin. Mitä maasta mönkii mökin sisällä sänkyyn. Suossa ei voi uida yäk. Onko vesi juomakelposta. Tien auraus talvella, suuri ongelma ja kallis. Pimeää, hankalaa. Mitä tuolla on kivaa rentoa tekemistä oikeesti, kotitöitä vielä hankalammin kuin kotona, muka rentouttavaa. Tosi kaukaa haettua kuvitelmaa. Hyttysiä ja mäkäräisiä ulkona ja sisällä ja joka paikassa. Olen Lapista kotoisin, tiedän kyllä. Ja vuokra näkyy olevan aika suolainen! Tällaisia mökkejä on Suomessa pilvin pimein. Sisäpuolen sisustus aivan järkyttävä, ruma ja epäsiisti. Ei mitään mikä miellyttäisi silmää. En ikinä huolis tällaista paikkaa vaikka olis ilmainen.

Et muuten ole. Jo nimimerkki paljastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nämä tylleröt ees omista tuota ihanaa hyttyspesää

Kuinka monella lienee mitään omakohtaista kokemusta tuon paikan hyttyspopulaatiosta. Mutua sitäkin enemmän.

No jos olet ikinä esim hillasuolla käynyt marjoja poimimassa, niin olet varmasti saanut aikas hyvän käsityksen hyttys/paarma/mäkäräis populaatioista tuollaisessa suomaisessa maisemassa. Tuskin se tuon kyseisen mökin suolampi poikkeaa tässä suhteessa kaikista muista tämän maan suolammista.

Aikas, aikas. Minulla on mökki pohjoisessa ja kuka käskee tiheimpään pöheikköön lähteä kykkimään. Aukeilla paikoilla ei hyttysiä juuri näy eikä paarmatkaan lennä vähänkään viileämmällä ilmalla.

No tässä onkin kyse tuosta voittaneesta mökistä ja sen ympäristöstä. Kumma hinku jollain väittää ettei tuollaisella suomökillä ole hyttysiä, paarmoja ja muita. Aivan satavarmasti on. Typerää väittää ettei olisi. Jokainen suomalainen tietää että on, sama kun väittäisi ettei vesi ole märkää. Suomökki nyt kuitenkin on saanut eniten ääniä, joten se on ilmeisesti joidenkin mielestä "kaunein". Mutta en ihmettele yhtään että äänestyksen tulos ihmetyttää osaa ihmisistä. Makuja on kuitenkin monia. Omasta mielestäni kaunein mökki oli se järjestyksessä toisena esitelty punainen joen rannalla ollut mökki. Veikkasin sitä myös voittajaksi, mutta se ei ollut edes viiden eniten ääniä saaneiden joukossa. Olen aina osannut veikata voittajan "kaunein koti" -ohjelmassa paitsi nyt, joten olen tottakai hieman hämmästynyt. Mutta viihdeohjelmahan tämä vain on, ei minun elämääni muuta miksikään voitti kuka vaan.

Veikkaatte, ettei Mynämäen seisovavetinen purolampi ole oikein itikanpesä?

Ja mikä tää on tää aurausjuttu? Kyllä meidänkin mökille pitää aurauttaa tie, vaikka se onkin ison järven rannalla.. Jos se olisi yleisen tien varrella niin sittenhän se olisi no, yleisen tien varrella eli ohikulkijoiden katseen alla

Vierailija
884/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vaan kaikki, jotka omistavat maata suolammen läheltä, pelkkä suo ja pitkospuutkin varmaan kelpaa, laittamaan maitaan lihoiksi.

Ennen arvottomana pidetty maapläntti vaan tonteiksi ja joku sähkötön ja vedetön mökki pystyyn vanhoita ladonlaudoista ja ikkunoista.

Kyllä kelpaa!

Me ei asuta Lapissa, mutta meidän  omistamiin metsiin/maihin kuuluu myös suoalueita ja aika monikin on kysellyt, josko mies suostuisi myymään mökkitontin nimenomaan yhden suon reunalta. Suon reunalla on kovaa kangasmaastoa johon mökin voisi rakentaa. Ei tietä perille asti, vain polku. Sinne ei vettä saisi tulemaan, eikä sähköä ilman aurinkopaneeleita, mutta niin vain tuo paikka ihmisiä kiehtoo. 

Mieheni itsekin sinne on joskus mökkiä miettinyt rakentaa. 

Siellä vaan on joku rauha jota muualla on vaikea saavuttaa....

Juu, idealistisia mielikuvia niille, jotka eivät edes tiedä jaksavatko sitten olla siellä rauhassaan. Saavuttaa rauhoittavaa olotilaa ilman sähköä, vettä, tietä perille, auvoista onnea suon laidassa, yksin tai kumppanin kanssa naamatusten koko ajan.

Kannattaisi näiden ihailijoiden ensin kokeilla jossain vastaavissa olosuhteissa lyhyen aikaa vuokralla.

Ennenkuin ryntäävät näille maakaupoille.

Nykyään ihmiset ovat aika ulkona oman itsensä ja oman luonteensa tuntemisen kanssa.

Harva on todellisuudessa sellainen, että pystyy rauhoittumaan ja olemaan itsensä, ajatustensa ja yksinään ylipäätään.

Jo pysähtyminen lukemaan oikeaa kirjaa on ylipääsemätön asia, saati sitten käsittää mitä on lukenut.

Toki näitäkin on, ainakin joidenkin lehtien juttujen perusteella. Mutta ovat kuitenkin harvinaisempia yksilöitä kuin nämä täällä kirjoittelevat tavistallaajat.

Itse en edes kuvittele viihtyväni tuolla. Muuten kyllä viihdyn hyvin ns. normaalissa mökissä.

Vierailija
885/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella lienee mitään omakohtaista kokemusta tuon paikan hyttyspopulaatiosta. Mutua sitäkin enemmän.

No jos olet ikinä esim hillasuolla käynyt marjoja poimimassa, niin olet varmasti saanut aikas hyvän käsityksen hyttys/paarma/mäkäräis populaatioista tuollaisessa suomaisessa maisemassa. Tuskin se tuon kyseisen mökin suolampi poikkeaa tässä suhteessa kaikista muista tämän maan suolammista.

Aikas, aikas. Minulla on mökki pohjoisessa ja kuka käskee tiheimpään pöheikköön lähteä kykkimään. Aukeilla paikoilla ei hyttysiä juuri näy eikä paarmatkaan lennä vähänkään viileämmällä ilmalla.

No tässä onkin kyse tuosta voittaneesta mökistä ja sen ympäristöstä. Kumma hinku jollain väittää ettei tuollaisella suomökillä ole hyttysiä, paarmoja ja muita. Aivan satavarmasti on. Typerää väittää ettei olisi. Jokainen suomalainen tietää että on, sama kun väittäisi ettei vesi ole märkää. Suomökki nyt kuitenkin on saanut eniten ääniä, joten se on ilmeisesti joidenkin mielestä "kaunein". Mutta en ihmettele yhtään että äänestyksen tulos ihmetyttää osaa ihmisistä. Makuja on kuitenkin monia. Omasta mielestäni kaunein mökki oli se järjestyksessä toisena esitelty punainen joen rannalla ollut mökki. Veikkasin sitä myös voittajaksi, mutta se ei ollut edes viiden eniten ääniä saaneiden joukossa. Olen aina osannut veikata voittajan "kaunein koti" -ohjelmassa paitsi nyt, joten olen tottakai hieman hämmästynyt. Mutta viihdeohjelmahan tämä vain on, ei minun elämääni muuta miksikään voitti kuka vaan.

Ja mikä tää on tää aurausjuttu? Kyllä meidänkin mökille pitää aurauttaa tie, vaikka se onkin ison järven rannalla.. Jos se olisi yleisen tien varrella niin sittenhän se olisi no, yleisen tien varrella eli ohikulkijoiden katseen alla

Airauskjutusta senverran. Tuttavallani on mökki jonka loppupään tie on yksityistietä. Eli jokaisen mökkiläisen pitää huolehtia omasta tienpätkästään perille.

Joka ainoa talvi hän valittelee kun on lumisateita, ettei nyt kannata mennä mökille kun ei ole kuitenkaan aurattu tietä.

Hän on sopinut talven aurauksista (linkouksista) erään maanviljelijän kanssa. Myös maksaa tietenkin siitä.

Mutta ei se ole mikään automaatti, että silti tämä linkoaja lähtee joka tiet tukkivan lumituiskun jälkeen mökkitietä avaamaan. Vaikka on niin sovittu. Jättää monesti sen varaan, ettei se nyt kuitenkaan mökilleen tule. Ja kaveri joutuu joko menemään ja luottaa hyvn onneen tai joka joutuu kerta erikseen tarkistamaan, että onko tie avattu.

Sitäpaitsi aina mennään maanviljelijän oman ohjelman mukaan: hän sanoo, että nyt juuri ei ehdi, mutta ehkä huomenna tai...

Mutta jos joillakin toimii niin hyvä.

Kauhean ruusuisia mielikuvia jollakin on.

Olen itse mökkiläinen noin vuodesta 1970 ja monet tuttavani ja ystäväni ovat myös pitkäaikaisia mökin omistajia. Joten aika hyvin tiedän todellisuuden ja tarun eron.

Myös suo-olosuhteet tiedän maalla asuneena ja siellä liikkuneena aika hyvin.

Suo siis kyllä haisee ja itikoita sun muita on. Uida uskaltaa ken uskaltaa. Minä en uisi.

Toki meillä on luonnon hiekkaranta, joten olen tottunut hyvään uimarantaan.

Vierailija
886/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsikääpä tältä Vauva-palstalta otsikolla 'Suomen KAUHEIN mökki'.

Siellä oli ennustettu täysin tämän vuoden voittaja :::DDDDD  Tää on niiiiiin hauska juttu.

Aivan. Jos voittaja olisi ollut moderni laatikkomökki, olisi alkanut sen parjaaminen.

Mikään ei ole hyvä. Olisin ehkä äänestänyt sitä luonnollista joenrannassa sijainnista mökkiä, jos olisin äänestänyt. En tykkää moderneista " laatikkomökeistä". En varsinkaan jos on kaikki koneet ja vempeleet rikkomassa mökkitunnelmaa.

Joten meitä on moneen makuun ja hyväksyn täysin voittajan.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3742203/suomen-kaunein-koti-kesamokit

No kyllä aikaisempaa voittajaa on hehkutettu, lukekaa tuosta ketjusta miten kaikki on sitä mieltä että oikea mökki voitti. Kyllä tuo tämän kertainen voittaja selvästi jakaa mielipiteitä ja ihmetyttää että sai lähes 40% äänistä.

Miesparin Akaan " mökki" on/oli kyllä huikea, joten ei ihme ettei lopputulosta haukuttu. Tosin mikään mökki ( vain kesäkäytössä) olekaan vaan " kakkoskoti" kaikkine hienoine sisustustyylineen ja yksityiskohtineen. Siksipä kansa halusi täyden vastakohdan nyt ilman krumeluureja...en ihmettele, enkä tuomitse kumpaakaan.

Vierailija
887/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiintoista pohtia miksi jollekin suo " haisee pahalle" toiselle ei haise pahalle jos ollenkaan?

Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuden alun maaseudulla ja meidän kotitilaan kuului metsää ( hyvin erilaisella maapohjalla) peltoa, suota kaikkea ja kaikenlaista. Suon ojien reunoilta poimimme valtavasti kesäisin mesimarjoja. Niitä on harvassa nykyään. Isoimmilta soilta poimimme lakkoja ja karpaloita. Minulle ei ole jäänyt mieleen mitään pahaa hajua soilta. Suopursujen hajut muistan hyvin. Enkä muista mitään ötökkäsotaa marjastus tai muilta reissuilta. Eikä ollut ötököiden puremia joita olis tarvinnut raapia. Punkeista puhumattakaan. Niitä ei ollut myös eikä tehty punkkitarkastuksia.

Näitä on myös muisteltu kavereiden kesken ja samat muistot on kaikilla olleet.

Vierailija
888/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airauskjutusta senverran. Tuttavallani on mökki jonka loppupään tie on yksityistietä. Eli jokaisen mökkiläisen pitää huolehtia omasta tienpätkästään perille.

Joka ainoa talvi hän valittelee kun on lumisateita, ettei nyt kannata mennä mökille kun ei ole kuitenkaan aurattu tietä.

Hän on sopinut talven aurauksista (linkouksista) erään maanviljelijän kanssa. Myös maksaa tietenkin siitä.

Mutta ei se ole mikään automaatti, että silti tämä linkoaja lähtee joka tiet tukkivan lumituiskun jälkeen mökkitietä avaamaan. Vaikka on niin sovittu. Jättää monesti sen varaan, ettei se nyt kuitenkaan mökilleen tule. Ja kaveri joutuu joko menemään ja luottaa hyvn onneen tai joka joutuu kerta erikseen tarkistamaan, että onko tie avattu.

Sitäpaitsi aina mennään maanviljelijän oman ohjelman mukaan: hän sanoo, että nyt juuri ei ehdi, mutta ehkä huomenna tai...

Olen itse mökkiläinen noin vuodesta 1970 ja monet tuttavani ja ystäväni ovat myös pitkäaikaisia mökin omistajia. Joten aika hyvin tiedän todellisuuden ja tarun eron.

Suo siis kyllä haisee ja itikoita sun muita on. Uida uskaltaa ken uskaltaa. Minä en uisi.

missä sen mökin sitten pitäisi olla? Yleisen tien vierellä? Mielellään maksan siitä 300-600 eur vuodessa, ettei yleiseltä tieltä näe mökin pihaan, eikä autojen tai muiden kulkijoiden äänet kuulu, vaikka pieni kylätie onkin. Mun nenään suo tuoksuu ja siellä missä käyn hillastamassa (P-K) on suon vierellä pieni järvi, jossa kauniita hiekkarantoja ja mielettömän kirkas vesi. Todellakin uin siellä, lakkoja kerätessä ja paarmoja huitoessa tulee hiki.

Vierailija
889/930 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta olihan siellä muitakin kuin niitä prameita mökkejä. Esim se toisena esitelty hienosti entisöity punainen talo satumaisen joenuoman rannalla. Moni tässäkin ketjussa on sanonut että se oli mielestään paras, mutta ei päässyt edes viiden eniten ääniä saaneen joukkoon. 😲[/quote]

minä en taas pitänyt siitä. En pidä siitä, että alleviivaamalla sisustetaan vanha talo aikakautensa näköiseksi, kun ei vaikkapa 50-luvun ihmisilläkään ollut joka tuoli ja kippo sitä 50-lukua. Näyttää lähinnä joltain näyttelytilalta. Voittajamökillä esim oli kasari-keittiö sovussa vanhan hirren ja vanhojen tulisijojen kanssa.  :D[/quote]

Piti ihan katsoa tuo jakso uudestaan, että puhutaanko me samasta mökistä. Mynämäellä näytti olevan eteisessä kaappi joka lienee 1700- tai viimeistään 1800-luvulta. Olohuoneessa taas oli IKEAn sohva 2000-luvulta. Muut kamat iloisesti siltä väliltä, toki enimmäkseen varmaan 1800- ja 1900-luvuilta. 

Ja voittajamökki oli tehtu 1993 eli kasarikeittiö sopii sinne hyvin.

Vierailija
890/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[q

uote=Vierailija]Seuraavalla kaudella ohjelmaan pitää ottaa vain omassa käytössä olevia mökkejä, ei vuokrattavia mökkejä, ilmaista mainosta saamaan. Eikä mökkejä joita omistajat rummuttaa somessa.[/quote]

Miten ihmeessä se mökki saastuu siitä, jos sitä vuokrataan ulkopuolisille silloin kun sinne ei itse päästä? Vanhempieni kodin viereisen mökin omistaa eräs yrittäjäpariskunta, joka vietti paljon aikaa mökillä, mutta välillä eivät kiireiden takia itse päässeet. Ovat vuokranneet mökkiä ulkopuolisille 70-luvulta saakka. Kyllä se silti on "Väänäsen" pariskunnan mökki. Heille rakas, rakkaudella kunnostettu ja sisustettu.

Omilla vanhemmillani on myös 80-luvilla hankittu mökki eräässä tunturikeskuksissa. Mökin on ollut kaupallisessa vuokrauksesssa vuosia, mutta sitä on myös itse köytetty aina kun vain on ehditty. Mökkiä on kunnostettu ja olemme yhdessä sisustaneet sen mahdollisimman viihtyisäksi. Vanhemmat eivät enää jaksa siellä käydä ja lähivuosina mökki siirtyy minun perheeni käyttöön. Aiomme sitä käyttää lähinnä itse ja tehdä ehkä pienen remontin, kun tarkoitus on tehdä mökillä välillä etätöitä. Vuokrausta varmasti vähemmän, mutta ehkä silloin tällöin tutuille, sukulaisille ja harrastuspiiriemme kautta. Ei kai tämä tee mökistä mitenkään vähemmän arvokastq. Silti se on meidän mökkimme.

Moni tuttu vuokraa myöd asuntoaan airbnb:ssä. Tekeekö tämä kodistakin jotenkin saastuneen, niin ettei se enää olekaan koti?

Vierailija
891/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[q

uote=Vierailija]Seuraavalla kaudella ohjelmaan pitää ottaa vain omassa käytössä olevia mökkejä, ei vuokrattavia mökkejä, ilmaista mainosta saamaan. Eikä mökkejä joita omistajat rummuttaa somessa.

Miten ihmeessä se mökki saastuu siitä, jos sitä vuokrataan ulkopuolisille silloin kun sinne ei itse päästä? Vanhempieni kodin viereisen mökin omistaa eräs yrittäjäpariskunta, joka vietti paljon aikaa mökillä, mutta välillä eivät kiireiden takia itse päässeet. Ovat vuokranneet mökkiä ulkopuolisille 70-luvulta saakka. Kyllä se silti on "Väänäsen" pariskunnan mökki. Heille rakas, rakkaudella kunnostettu ja sisustettu.

Omilla vanhemmillani on myös 80-luvilla hankittu mökki eräässä tunturikeskuksissa. Mökin on ollut kaupallisessa vuokrauksesssa vuosia, mutta sitä on myös itse köytetty aina kun vain on ehditty. Mökkiä on kunnostettu ja olemme yhdessä sisustaneet sen mahdollisimman viihtyisäksi. Vanhemmat eivät enää jaksa siellä käydä ja lähivuosina mökki siirtyy minun perheeni käyttöön. Aiomme sitä käyttää lähinnä itse ja tehdä ehkä pienen remontin, kun tarkoitus on tehdä mökillä välillä etätöitä. Vuokrausta varmasti vähemmän, mutta ehkä silloin tällöin tutuille, sukulaisille ja harrastuspiiriemme kautta. Ei kai tämä tee mökistä mitenkään vähemmän arvokastq. Silti se on meidän mökkimme.

Moni tuttu vuokraa myöd asuntoaan airbnb:ssä. Tekeekö tämä kodistakin jotenkin saastuneen, niin ettei se enää olekaan koti?

Tekee. Se ei enää ole koti jos sitä käyttää vieraat ihmiset. Se on pelkkä asunto sen jälkeen .

Vierailija
892/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yhtään ihmettele, että miksi mökki sai niin paljon ääniä. Mökkihän sijaitsee maantieteellisesti Pelkosenniemellä, mutta oikeasti mökki sijaitsee Pyhän ja Luoston välillä ja välimatkaa Pelkosenniemen keskustaan on 20 km. Pyhälle mökiltä on matkaa vain 12 km. Pyhä-Luosto alueella vierailee vuosittain varmaan (kymmeniä) tuhansia matkailijoita.

Alue on tunturikeskuksena täysin erilainen, kuin esim. Ruka tai Levi, johtuen siitä että alueella on kansallispuisto, joka on (onneksi) rajoittanut rakentamista. Alue on siis luontomatkailukohde siinä missä hiihtokeskuskin. Majoitus ja mökit ovat vanhempia ja muutenkin ehkä koko keskus on maanläheinen ja tunnelmallinen.

Jokainen alueen matkailija, joka ohjelmaa katsoi, tunnisti varmasti tutut maisemat. Veikkaan että iso osa äänistä on tullut nimenomaan heiltä (muualta Suomesta), koska mökki varmasti edustaa juuri sitä tunnelmaa ja sielunmaisemaa, jota he matkailulta hakevat.

Vierailija
893/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä kannata laittaa isoja ikkunoita jos ei ole maisemaa mitä ikkunoista katsella. Pelkosenniemellä ei ollu maisemia mitä katsella ei tarvi isoja ikkunoita. Lestijärven mökillä oli just sopivan kokoiset ikkunat ja maisemat mitä niistä katsella. Eikä yhtään ökymökki. Pieni mökki, neliöitä en muista. Oisko ollu 40-50. Vaikka Sini valitti ikkunoista. Äänestin Lestijärveä. Niin sopiva sisustus. Täydellinen ja sopiva mökille. Uutta ja vanhaa. Kummaa tuo keskustelu hiekkarannasta eli rannasta ei pihasta. Näyttää todellakin että on luonnon hiekkaranta ja ei tuollaista rantaa voi tehdä kepulikonstein. Ja miksi hiekka ei voisi lisätä mökin ja terassin viereen jos nurmikkoakin laitetaan. Sama asia.

Ei tuollaiseen erämaa-hirsimökkiin edes sovi isot ikkunat. Ja muutenkin pienet ikkunat ovat lämpötaloudellisesti viisaampi valinta.

Olen ehkä omituinen, mutta itse en pidä nykytyylistä laittaa ikkunoita lattiasta kattoon. Tätä näkee niin huviloissa ,omakotitaloissa kuin kerrostaloissakin. Tulee jotenkin suojaton olo. Ja lisäksi mietin, miten työlästä on pitää ne ikkunat puhtaina. Jos välttämättä haluaa sisälle runsaasti valoa ja kesällä paahdetta niin miksei laita kattoikkunoita.

Vierailija
894/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia tämä mökkeilijä haluaisi maksaa tienauraamisesta silloin kun ei ole itse menossa mökille? Voi olla ,että mikäli halutaan pitää tie auki kokoajan niin joutuu seuraamaan aamulla ja illalla ja joka päivä. Onko se niin vaikeaa soittaa ja tilata auraus ennenkuin menee mökille?

Vierailija
895/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kilpailuun osallistuneista rakennuksista ei ollut "kesämökkejä" vaan vapaa-ajan tai kakkosasuntoja. Ymmärrän hyvin, miksi suomökki voitti. Nykysuomalaiselle eksoottinen ympäristö ja luonollisesti harmaantunut tupa.

Vierailija
896/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli vaan yksi genre. Eiköhän sieltä ole tulossa hyvinkin monenlaisia mökkejä kevään aikana.

Ei tule, vaan näiden "paremmin voivien" narsistien "mökkejä" vaan.

Vierailija
897/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vaan kaikki, jotka omistavat maata suolammen läheltä, pelkkä suo ja pitkospuutkin varmaan kelpaa, laittamaan maitaan lihoiksi.

Ennen arvottomana pidetty maapläntti vaan tonteiksi ja joku sähkötön ja vedetön mökki pystyyn vanhoita ladonlaudoista ja ikkunoista.

Kyllä kelpaa!

Me ei asuta Lapissa, mutta meidän  omistamiin metsiin/maihin kuuluu myös suoalueita ja aika monikin on kysellyt, josko mies suostuisi myymään mökkitontin nimenomaan yhden suon reunalta. Suon reunalla on kovaa kangasmaastoa johon mökin voisi rakentaa. Ei tietä perille asti, vain polku. Sinne ei vettä saisi tulemaan, eikä sähköä ilman aurinkopaneeleita, mutta niin vain tuo paikka ihmisiä kiehtoo. 

Mieheni itsekin sinne on joskus mökkiä miettinyt rakentaa. 

Siellä vaan on joku rauha jota muualla on vaikea saavuttaa....

Juu, idealistisia mielikuvia niille, jotka eivät edes tiedä jaksavatko sitten olla siellä rauhassaan. Saavuttaa rauhoittavaa olotilaa ilman sähköä, vettä, tietä perille, auvoista onnea suon laidassa, yksin tai kumppanin kanssa naamatusten koko ajan.

Kannattaisi näiden ihailijoiden ensin kokeilla jossain vastaavissa olosuhteissa lyhyen aikaa vuokralla.

Ennenkuin ryntäävät näille maakaupoille.

Nykyään ihmiset ovat aika ulkona oman itsensä ja oman luonteensa tuntemisen kanssa.

Harva on todellisuudessa sellainen, että pystyy rauhoittumaan ja olemaan itsensä, ajatustensa ja yksinään ylipäätään.

Jo pysähtyminen lukemaan oikeaa kirjaa on ylipääsemätön asia, saati sitten käsittää mitä on lukenut.

Toki näitäkin on, ainakin joidenkin lehtien juttujen perusteella. Mutta ovat kuitenkin harvinaisempia yksilöitä kuin nämä täällä kirjoittelevat tavistallaajat.

Itse en edes kuvittele viihtyväni tuolla. Muuten kyllä viihdyn hyvin ns. normaalissa mökissä.

Ihme käsitys kaikilla sähköttömistä mökeistä. Puhelimen akuthan kestävät pitkään ja ne saa ihan autoissa ladattua. Että kyllä sitä ihan sometettua saa vaikka mistä. Ja vara-akkujakin on, ja halpoja aurinkopaneeleitakin. Pattereilla toimivia valoja, kaasuhellaa ja -jääkaappia. Ei sähkötön nykyaikana, eikä vuosikymneniin enää, ole tarkoittanut mitään alkeellisuutta.

Vierailija
898/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olihan siellä muitakin kuin niitä prameita mökkejä. Esim se toisena esitelty hienosti entisöity punainen talo satumaisen joenuoman rannalla. Moni tässäkin ketjussa on sanonut että se oli mielestään paras, mutta ei päässyt edes viiden eniten ääniä saaneen joukkoon. 😲

minä en taas pitänyt siitä. En pidä siitä, että alleviivaamalla sisustetaan vanha talo aikakautensa näköiseksi, kun ei vaikkapa 50-luvun ihmisilläkään ollut joka tuoli ja kippo sitä 50-lukua. Näyttää lähinnä joltain näyttelytilalta. Voittajamökillä esim oli kasari-keittiö sovussa vanhan hirren ja vanhojen tulisijojen kanssa.  :D

Piti ihan katsoa tuo jakso uudestaan, että puhutaanko me samasta mökistä. Mynämäellä näytti olevan eteisessä kaappi joka lienee 1700- tai viimeistään 1800-luvulta. Olohuoneessa taas oli IKEAn sohva 2000-luvulta. Muut kamat iloisesti siltä väliltä, toki enimmäkseen varmaan 1800- ja 1900-luvuilta. 

Kyllä me puhutaan ihan samasta talosta. Harmaan valkoiseksi maalatut kuoppaiset lautalattiat; räsymatot; vanhat talonpoikaiskalusteet joista hierottu maalia kuluneeksi; pitsiliinat; emalikupit; kupariset pannut ja kasarit, joita ei ole edes hankittu käyttöesineeksi; kaappikellot; tapetit perinnemallistosta ja tietysti punamulta. He itsekin kertovat esittelyssä, että tavoite oli luoda paikka, jossa ei pelkästään vaihdu paikka vaan tulee ihan toiseen aikaan. Minusta tuo on vain hieman kulunut ja klisheinen tapa sisustaa vanhaa taloa. Pidän enemmän tällaisesta tyylistä, joka ei pyri luomaan kotiseutumuseota vaan kotia:

https://www.houseandgarden.co.uk/gallery/a-modern-country-cottage-in-ox…

https://www.houseandgarden.co.uk/gallery/joanna-vestey-farmhouse

https://www.countryliving.com/home-design/decorating-ideas/advice/g1785…

Minusta se olisi kaivannut jotain kontrastia ja ei olisi tarvinnut olla niin askeettinen. Ajatella jos talo olisi ollut vaikka keltainen ja lautalattia maalattu mustikkamaidon siniseksi tai salvian vihreäksi.

Vierailija
899/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä en taas pitänyt siitä. En pidä siitä, että alleviivaamalla sisustetaan vanha talo aikakautensa näköiseksi, kun ei vaikkapa 50-luvun ihmisilläkään ollut joka tuoli ja kippo sitä 50-lukua. Näyttää lähinnä joltain näyttelytilalta. Voittajamökillä esim oli kasari-keittiö sovussa vanhan hirren ja vanhojen tulisijojen kanssa.  :D

Ei minunkaan mielestäni Mynämäellä ollut mikään retrotunnelma. Sitähän oli siellä tummassa mökissä, jossa mökkinaapurit olivat todella lähellä. 

Vierailija
900/930 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei minunkaan mielestäni Mynämäellä ollut mikään retrotunnelma. Sitähän oli siellä tummassa mökissä, jossa mökkinaapurit olivat todella lähellä. [/quote]

Retrotyyli ja vanhalla tavaralla vanhan talon sisustaminen on 2 eri asiaa.  Se mökki mitä oli sisustettu "retrotavaralla", noh, 50-60 -lukujen huonekaluilla, oli vain osin sisustettu näin. Ei edes pyritty luomaan uskottavaa kopiota aikakauden interiööristä.

Ehkä olen vain nähnyt liian paljon näitä vanhoja taloja, joita on remontoitu "vanhaa kunnioittaen". Lopulta ne näyttää kaikki ihan samalta. Joku vuosi oli talo ehkä jonkin vanhan ruukin alueella. Sitä oli sisustettu kiinnostavasti ja viihtyisästi, mut yhä vanhaa kunnioittaen.