Valkoinen nahkasohva, kannattaako ostaa?
Houkuttais ostaa mutta kaikki tutut ainakin tuntuu olevan sitä mieltä että ei kannata, ei lapsiperheeseen! Meillä ei saa kuskata ruokaa keittiöstä, kyniä pöydästä ym. Farkut pesen aina ennen käyttöä. Tietty jos joku vieras voi tulla uusilla farkuilla :D
Mutta kokemuksia? Kannattaako? Minkälaisia tahroja teillä on tullut ja miten ovat lähteneet puhtaaksi? Tietenkin käsiteltäis suoja ja puhdistusaineilla säännöllisesti.
Jos on joku tietty hyvä sohva niin suositelkaa, laadukas pitää olla.
Kommentit (11)
Meillä on ollut valkoiset nahkasohvat jo vuosia ja lapsia on kolme. Yhden yhtä tahraa ei ole tullut ja mitään ongelmia ei ole ollut. Sohvat olivat kalliit ja hyvää laatua, joten varmasti laaduissa on huimat erot. Sohvien mukana tuli joku hoitoaine.
Minulla on, ja olen ollut tyytyväinen. Lähtee hyvin puhtaaksi marseillesaippuavedellä ja pehmeällä sienellä. Tää on ollut mulla kolmisen vuotta nyt ja on lähes uuden veroinen. Olemme pariskunta tietysti, eli lasten jälkiä ei ole siksikään päässyt tulemaan, mutta eipä ole vierailevat lapsetkaan onnistuneet tahrimaan eivätkä muut vieraat. Vanhemmillani oli joskus luonnonvalkoiset nahkasohvat, ne oli käytössä yli 10v (en muista tarkkaan) silloin kun olimme sisarukseni kanssa lapsia. Syy, miksi ne vaihdettiin uusiin ei ollut tahrat vaan se, että nahka kului puhki istuinosista. Aika aikaa kutakin.
Itse ottaisin mieluummin laadukkaan kangassohvan, jonka verhoilun voi pestä. Kestää helposti 10-20v vitivalkoisena lapsiperheessäkin.
Meillä on valkoiset nahkasohvat. Hobbarin tarjouksesta ostettu 2v sitten. Ovat, kuin uudet edelleen. Ehjät ja tahrattomat. Olen heti alussa, kun ne tuli meille niin suojannut ne softcaren nahanhoitotuotteilla. Ohjeen mukaan. Ja 1-2 kertaa vuodessa käsittelen ne samoin. Pyyhin nihkeällä rätillä muulloin jos tarpeen.
Farkuillakin on sohvalla istuttu ja ei jälkiä. Voin vain suositella. Tosin meillä ei ole lapsia. Ja ei lemmikkejä.
Mulla on mökillä vanhat vm -95 valkoiset nahkasohvat. Ne on mummon jäämistöä, ostettu joskus Iskusta. Mummu piti aina valkoista huopaa istuinosan suojana, kun ukilla oli tapana pötkötellä ja lastenlapsia vilisi nurkissa suklaasormineen, ja hoiti sitä säännölleen jollain nahanhoitoaineella. Sohvat on edelleen hyvännäköiset - ja se huopa suojana.
Jos ostat, katso että sohvissa on laadukas puinen jousitettu runko ja nahkaa on koko verhoilu eikä vain istuinosassa. Me lankesimme halpikseen kerran ja vuoden päästä oli nahat revenneet ja vaahtomuovit jo lytyssä. Ei auttanut hoitoaineet. Olen vuosien varrella oppinut, että osta laatua ja huolla sitä säännöllisesti. Pitkässä juoksussa säästyy rahaa.
Ollaankin miehen kanssa sellaisia että ostetaan ehdottomasti aina laatua, eihän köyhällä ole vara muuta ostaa ;) kangassohvaa en halua, sehän imee kaiken lian heti itseensä, nahka on helpompi vain pyyhkäistä. Enkä irtopäällisiä varsinkaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:23"]Älä osta. On aika wt.
[/quote]
Mikäpä ei ois tämän palstan mukaan, ei kiinnosta.
Ap
Olen ollut tyytyväinen omaamme, nahkainen on huomattavasti käytännöllisempi kuin kangas, jollaista en uskaltaisi ostaa valkoisena! Meillä on myös käsitelty suoja-aineella, eikä värjäytymiä ole tullut farkuista, ja muutoinkin sohva on uudenveroinen. En ole myöskään huomannut kellastumista, omamme on puhtaanvalkoinen.
Kiva kuulla näin paljon hyviä kokemuksia! Se negatiivinen kommentti taitaa tulla aina niiltä joilla ei ole kokemusta tai jotka antaa lasten elää kuin pellossa.. Ehkäpä uskalletaan ostaa siis :)
Ap
Jos ostat, osta kallis ja laadukas! Ja panosta hyvään nahankäsittelyaineeseen!
Valkoisella nahkasohvalla (erityisesti halvoilla) on paha tapa kellastua, eli vuoden-parin päästä sulla onkin valkoisen nahkasohvan sijasta keltainen/kellastunut nahkasohva. Lisäksi naarmut ja muut jäljet näkyvät melkoisen selvästi pinnassa.