Miksi ihmisten pitää asua kaupungeissa?
Jos kerta ne haluaa omaa tilaa ja jos niitä kerta ei kiinnosta naapurin jutut pätkääkään? Mä ainakin ehkä haluaisin muuttaa vähän maalle jos vaan mulla olis vähän enemmän rahaa ja elämäntilanne olis siihen mahdollinen.
T: 21-vuotias nuori mies/poika
Kommentit (3)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:59"]Miten niin pitää? Ei pidä. Suomessa saa asua missä haluaa.
[/quote]
No joo mutta en tiiä vielä tarviinko mä ammatin hankkimista varten muuttoa jonnekin kaupunkiin jos kerta mielin yliopistoon opiskelemaan. Tai siis kun oon asunu viime vuoden syksyyn asti haja-asutusalueella äidin ja sen entisen miesystävän kanssa omakotitalossa niin ehkä haikailen vähän asumista jossain väljemmässä kun nykyään asun vähän kaupungissa mutta tää asuinalue on aika rauhallinen. Ahistaa vähän kun naapurien ääntä kuuluu vähän seinän takaa.
-Ap
Koska erinäiset palvelut? Työmatka? Kaupat? Koulumatkat? Harrastusmahdollisuudet ja -matkat?
Mä asuin yhden kesän maalla, mökillä, ja työmatkani oli tuolloin reilu 30km yhteen suuntaan. Lähimpään kauppaan ja apteekkiin oli reilu 15km ja terveyskeskukseen noin 35km. En omistanut tuolloin omaa autoa ja lähimmältä bussipysäkiltä (10km päässä) ajoi bussi kerran vuorokaudessa.
Eipä se tiheämpikään bussin kulkeminen olisi paljoa lohduttanut, minä kun olin kolmivuorotyössä.
Olihan se hienoa kesäaamuisin poljeskella pari tuntia duuniin ja öisin pari tuntia takaisin, kauppaan pääsin oikeastaan vain aamuvuoroviikoilla (kotimatkalla) tai viikonloppuisin. Sateella tuo ei ollut niin kauhean kivaa, kun työmatka oli suurimmaksi osaksi valtatietä ja ohi menevät rekat heittivät aina kovasti vettä päälle ja muutoinkin olo oli vähän turvaton. Mitään muuta reittivaihtoehtoa ei siis ollut, eikä todellakaan pyörätietä.
Ilohan irtosi vasta silloin, kun viikonlopun jalkapalloturnauksessa murtui jalkapöydästä luita ja jouduin polkemaan lääkäriin, röntgeniin, työpaikalle viemään lääkärin todistuksen ja sitten takaisin mökille. Olisin minä kai taksillakin päässyt, mutta sitä olisi pitänyt odotella tooodella kauan ja kävellä vielä parin kilometrin päähän vastaan, sikäli kun mökkitietä ei löydy kartasta.
Tuon kesän jälkeen olen tyytyväisenä asunut ydinkeskustassa kerrostalohelvetissä, makkarinkin ikkunasta jos kurkottaa niin voi melkein aamukahvit tarjoilla naapuritaloon.
Miten niin pitää? Ei pidä. Suomessa saa asua missä haluaa.