Luovun lapsista
Lyhyesti. Olin kotiäiti yli 13v ja saimme 4 poikaa. Tämä oli yhteinen päätös. Vuosi sitten mieheni ihastui hyvin nuoreen työtoveriinsa, joka saa lapsen kesällä. Tämä on oikea tunteiden syöksykevät. Mieheni ehdottaa että pitää tavallaan kahta pesää. Hän asuisi naisen ja uuden lapsensa kanssa naisen vaatimuksesta. Ja minä menisin töihin koska on nin paljon elätettäviä ja hoitaisin 2....13v poikiamme. Hän ottais ne esim 2 kertaa kuussa luokseen.
Sain jonkinlaisen romahduksen 2 viikkoa sitten. Olin viikon sairaalassa missä lääkäri piti henkistä tilaani hyvin huonona. Lapset olivat sen viikon äidilläni. Mutta hänkin on jo 78v syöpäpotilas ja kovin väsynyt.
Itse olen edelleen huonossa kunnossa. Menen verenvuodon takia tutkimuksiin. En jaksa missään tapauksessa arkea 4 villin pojan kanssa. Olen lopen uupunut.
Niinpä aion antaa pojat isälleen. Voin ottaa heitä sillon tällöin. Maksan elatusmaksut.
Minulla ei ole mitään ammattia, mutta eräs mahdollisuus olisi oppisopimuksella päiväkotiin. Sitähän osaan tehdä. Mutta terveys pitää saada kuntoon. Ehkä vuoden päästä?
Mieheni morsian 22v ei varmaan riemastu olla äitipuoli. Mutta niin makaa kuin petaa.
Kommentit (197)
Lapset isälleen nyt ainakin ensimmäiseksi puoleksi vuodeksi ja sitten katsot, jaksatko niitä ja miestä, joka jo luultavasti siinä vaiheessa on taas naiseton. Ja makselee elatusmaksuja nuorimmaisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-pohjanmaalla eräs rikas lestadiolais yrittäjä petti vaimoaan Viron reissulla ja sai sukupuolitaudin. Tämä aina kotona ollut 12 lapsen äiti otti eron, jätti lapset petturi mieheen ja muutti yksin Helsinkiin. Rohkea nainen.
Mitä rohkeaa tuossa on?? Vai onko se niin, että kun mies jättää perheen niin mies on paska ja itsekäs. Naisesta tulee rohkea😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjois-pohjanmaalla eräs rikas lestadiolais yrittäjä petti vaimoaan Viron reissulla ja sai sukupuolitaudin. Tämä aina kotona ollut 12 lapsen äiti otti eron, jätti lapset petturi mieheen ja muutti yksin Helsinkiin. Rohkea nainen.
Mitä rohkeaa tuossa on?? Vai onko se niin, että kun mies jättää perheen niin mies on paska ja itsekäs. Naisesta tulee rohkea😂
Rohkeaa siinä lienee se lestadiolaisuus. Yhteisöstä ulkona heti, sinne jää perhe, vanhemmat, isovanhemmat, serkut ja kaverit. Oot ihan yksin maailmassa.
Millä tavoin ajattelet tässä lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin ajattelet tässä lapsiasi?
Sivusta katsottuna lapsilla on parempi, että niillä on kaksi jaksavaa aikuista lähipiirissään, kuin yksi loppuunajettu uupunut ihminen.
Anna kaikki rakkautesi nyt pojillesi, sitä he tarvitsevat.
Siis kaiken minkä,jaksat ja pystyt.
Ajan myötä helpottaa ja saat pitää hyvän omantunnon.
Ukkos katuu myöhemmin hupatuksiaan, kun ikään kuin jätti pojat..
Tiedän tuollaisen melkein vastaavan tapauksen, missä neljän lapsen isä alkoi seurustella lapsettoman noh.. hut sun kanssa ja mies jätti koko perheensä perustaakseen uuden. Saikin lapsia sen uuden kanssa kunnes tuli riitaisa ero ja kolmannenkin löysi ja sai lapsia. Se mies ei kyllä käy ihan täysillä, ei ole paljon simpanssia älykkäämpi ja kela kai on maksanut elaritkin äideille. Ensimmäisen liiton lapset eivät tahdo aikuisinakaan olla isäänsä yhteydessä.
Kumma jos ap:n mies ei edes lasten äidin sairaalassa olon ajan voi lapsia hoitaa. Eikö raskaana oleva tyttöystävä muka odottaisi? Vai pitikö mies (ja uusi) ap:n osastolle joutumiseta jonain katkeran eksän kiusantekona. Av:llahan ex-vaimot ovat aina sellaisia ainakin nyksien nyyhkytyksissä. Ei noin munatonta miestä kannata alkaa pakottamaan vastuuseen, minusta lapset vain kärsivät hänen kanssaan.
Onpahan taas satu. Kukaan täysjärkinen 22-vuotias ei voin vanhaa kääkkää huoli, vaikka olisi miljardööri. En tunne ainuttakaan, vaikka isättömiä tyttöjä lähipiiristäkin löytyy, joiden voisi kuvitella etsivän puuttuvaa isähahmoa. Naisen pitää tehdä vain 1-2 lasta, joista selviytyy myös eron tullessa. Liika luottamus mieheen on uskomatonta hölmöyttä, mutta äijä maksaa viulut. Ammattiakaan ei tietysti "ehtinyt" hankkia 26 vuoteen mennessä, kun kotiäitiys on joidenkin mukaan ihan oikea ammatti.
Onko suomalaisen miehen kyky sitoutua perheeseen noin mitätön. Onko malli tullut omalta perheeltä? Jos äijällä on kanttia tehdä neljä lasta perheeseen, luulisi olevan munaa pitää perheestään huoltakin. En kunnioita tuollaista tuuliviiri"neitiä" pätkääkään. Tyttöä vielä vähemmän. Noloakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla äidilläni oli seitsemän lasta. Hän ei koskaan valittanut.
Hänellä oli paljon töitä. Asuimme maalla, oli lehmiä, sikoja ym. oli vain puuhella, jossa oli lämmitettävä vesi, tehtävä ruuat, oli kaivo, josta kannettiin vesi.
Hän, äitini on ollut jo kauan pois.
Nykyajan naiset valittaa kaikesta. Se joka oman lapsen sydämensä alla kantaa,
kuka voi olla niin sydämetön, että luopuisi tästä rakkaasta lapsestaan, jota kerran halusi.
Tulee aika takuu varmasti katumus.
Se mieshän alunperin on lapsista luopunut. On pannut raskaaksi nuoren tytön eikä ole ajatellut poikiaan yhtään.
Nuoren naisen siittäminen ei tarkoita että olisi hyljännyt aiempia lapsiaan.
Kyllä se tarkoittaa aikuisille ja näin lapsetkin sen ajattelee.
Mies perustaa uuden perheen, muuttaa mualle, jättää lapset = mies hylkäät ne vaikka näkisikin niitä välillä!
PISTE
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalaisen miehen kyky sitoutua perheeseen noin mitätön. Onko malli tullut omalta perheeltä? Jos äijällä on kanttia tehdä neljä lasta perheeseen, luulisi olevan munaa pitää perheestään huoltakin. En kunnioita tuollaista tuuliviiri"neitiä" pätkääkään. Tyttöä vielä vähemmän. Noloakin on.
Miksi kunnioitat tyttöä vähemmän, vaikka mieshän petti vaimonsa ja lapsensa. Nuori tyttö tuskin edes ymmärtää vielä vastuuta, mitä lapsista aiheutuu.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi näyttää pitävän lapsista tai ainakin niiden tekotavasta. Tekee hyvää hänellekin hoitaa lapsosiaan.
Miehesi suorastaan korvaani särähti että hän pesi kätensä velcollisuuksitaan kun ottaa ”jopa 2 krt”kk pojat luokseen. Kasvatus, huolenpito, arki ja muu huoltaminen sit sun vastuulla. Kuka näin päätti tai kuvitteliko noin vain lähtevänsä ja pesevänsä kädet vastuusta kun toinen ihan puhki yksin? Miks sun tarvis jaksaa sen enempää jos mies ei halua ja lähti toisen matkaa perustaa pesää sydänkäpysensä kanssa? Tekisin tapaamissopimuksen ja elatusaopimuksen lapsille ja isälle. Tapaamiset joka toinen vk loppu to-su tai pe-su isällään. En luopuisi sinuna lapsista sillä lapset saattavat katua tätä vanhempana, haluatko että saavat 13v-18v ikään teini äiti puolen erilaisen kasvatuksen ja valmiuden täysi ikäisyyden maailmaan omilleen? Loisin sinuna suhdetta poikiin ja kertoisin jaksamisen huolestani heille että olen huonossa kunnossa sillä olet tärkeä heille. Varmasti haluavat olla kanssasi ja rakastavat sinua terveydestäsi huolimatta, varmasti pojat ovat tukenasi eivätkä vie sinua äärirajoille jos löydätte yhteyden. Huolehdit ja suoritat mutta sen sijaan nauti ja keskity hetkeen. Opiskeluihin ei ole kiire ja tämä ota iha rauhassa miltä hyvältä tuntuu jaksamisesi takia☺️😊
Vaikka tekisi mieli heivata lapset isälle niin Ootko varma ettet kadu. Vaadi kunnon sopimus isän kanssa poikiin niin se helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Sit ihmetellään että miehet. Miehet voi vaan lapset saatuaan häipyä ja päätttää yks kaks ovatko siinä. Ei äiti voi. Hmm
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin 3 taloutta.
Sinä ja 2 nuorinta.
Mies ja 2 vanhinta.
22v ja vauva.Näin kellään ei olisi kohtuutonta. Miehesi voisi vierailla eri kodeissa. Mutta kondomin kanssa.
Muuten hyvä järjestely mutta miestä en päästäisi pesimään kanssani. En edes kondomilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis tosiaan suostumassa miehen ehdotukseen moniavioisuudesta, kahden "pesän pitämisestä" ja sinun töihinmenostasi elättämään miehen moniavioisuusrakennelmaa? Miksi menisit päiväkotiin hoitamaan toisten lapsia, kun sinulla on 4 omaakin, jotka tarvitsevat äitiään? Älä viitsi olla tuollainen tossu ja kynnysmatto. Minä ottaisin kyllä täydellisen pesäeron ja lapset itselleni ja jatkaisin elämääni niine hyvineni.
Mene vaikka turvakotiin lasten kanssa, tuo mitä mies ehdottaa ei ole tervettä, vaan henkistä väkivaltaa jos sinua tuollaiseen oman moniavioisuutensa ylläpitorakennelmaan painostaa. Älä tue tuollaista millään eleellä. Lapsesi eivät anna sinulle ikinä anteeksi, jos luovut heistä vain siksi, että mies on pettänyt sinua ja elänyt kaksoiselämää. Miksi antaisit pois kaikkein tärkeimmän, mitä sinulla on, eli lapset?
Erossa äideilleen jäävät lapset eivät siis koskaan anna anteeksi isilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha miehesi ja sinä olette? Tuohan on lapsiin sekaantumista jos tyttö on tiineenä.
22-vuotias lapsi?
Te nuoret ette ehkä itse ymmärrä sitä, mutta kyllä.
Teette nyt vaan yhteishuoltajuussopimuksen ja sinä toimit päähuoltajana. Silloin sinä saat kaikki lapsilisät ja yhteiskunnan tuet. Lisäksi lasten isä on velvoitettu maksamaan elatusmaksuja. Neljästä lapsesta se on paljon, siinä hän on oikeassa, mutta siitä vastuusta hän ei pääse eroon.
Ja sinun sairasloman ajan lapset ovat tietenkin isällään. Ottakaa nyt ihan alkuun vaikka vaan 2vk ja sitten lapset sulla viikonlopun tai viikon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vain kolme lasta, mutta kyllä mä neljänkin kanssa jaksaisin jos mies lähtisi. Ap:han saa hyvät elaritkin, kelalta vähintään, yh-lapsilisät ja erossa osituksensa. Tietysti muuttojen ym. setviminen voi olla raskasta, mutta hetkessä sekin hoituu kun luottotietosi ovat kunnossa... vai särkyikö sydämesi tuusannuuskaksi? Et kai nyt sentään niin romanttisten linssien läpi katsele sitä miestä enää neljän lapsen ja sivusuhteen ja lehtolapsen jälkeen... en usko. Paljon enemmänhän se mies on tuossa menettämässä. Menettää neljän poikansa kunnioituksen ja kiintymyksen, hyvin todennäköisesti. Lisäksi on neljän pojan elatusmaksut maksettavana, mitä nuorikko tuskin ymmärtää. Tuskin pääsee mies uusien appivanhempiensa suosioon. Omatkin vabhempansa ovat miehelle vihaisia kun pojistanne ei enää kuulu... ja niin se parikymppinenkin kyllästyy aika äkkiä, jo se poikien kuukausittainen vierailu heillä pilaa lemmen ja miehellä on viidennenkin mukulan elatusmaksut niskassaan eikä kovin vakavasti otettavat naiset enää tuommoista huoli. Pidät lapset, saat paljon enemmän kuin miehesi voi viedä.
Ei isä poikien kunnioitusta menetä. Se on niin monta kertaa jo nähty näissä tilanteissa joissa kotirouva hoitanut kaiken ja isä ollut se sankari.
Mä en varsinaisesti koskaan luopunut lapsistani.
Mutta kun mieheni löysi uuden muijan, nuoremman ja nätimmän, ja ainakin lapsettoman (toisaalta aika lapsellisenkin), niin miehen ajatus oli, että minä jään velkaisen ok-taloon hänen vanhempiensa naapuriin asumaan lasten kanssa, ja hän muuttaa tyttiksensä kanssa yhteen, ja käy sitten meillä "tekemässä miesten töitä".
No, en halunnut jäädä sinne sivukulmille. Kysyin myydäänkö talo pois vai lunastatko minut ulos. Mies lupasi lunastaa ulos. Lähdin sitten ostamaan tarpeeksi isoa kämppää itselle ja lapsille, ja sitten siihen mun ostamaan asuntoon piti tehdä remppa. Koko tämän ajan (8kk) lapset luonnollisesti asuivat isänsä luona. Itse kävin heitä tapaamassa siellä vanhassa kodissa noin joka toinen viikonloppu, lisäksi tavattiin kaupungissa aina silloin tällöin ja yöpyivät mun keskeneräisessä uudessa asunnossa.
Olihan se vähän kummallista aikaa. Miehen uusi suhde ei sitä kestänyt, mutta on hän sittemmin löytänyt uuden naisen, ihan järki-ihmisen. Ja uuden puolison olen minäkin löytänyt, tai puoliso minut, miten sen nyt ottaa. Lapset siirtyivät asumaan mulle, vanhin tosin sitten muutti opiskelujen takia aika pian jo vallan toiselle puolelle Suomea.