Minkä harrastuksen vois aloittaa aikuisiällä?
Heippa hei! Olen 24-vuotias nainen ja nyt opiskelujen päättämisen jälkeen on vapaa-aikaa yllättäen tosi paljon, enkä tiedä mitä tällä tekisin! Haluaisin alottaa jonkun liikunnallisen harrastuksen, mut en keksi et mikä olis kiva. Ratsastus ja tanssi on aikalailla poissuljettuja, koska en tykkää hevosista ja tanssiminen ei muuten vaan kiinnosta. Kertokaa mitä te harrastatte tai mitä haluaisitte harrastaa? :)
Kommentit (40)
No niin -> Judo x2. Olisko se sit siinä? Kokeile!
Eikun sori. Kolme kertaa ehdotettu judoa. Kokeile, hieno fyysinen ja mentaalinen laji.
Judoo vois kokeilla. Kiipeilykin olis hauskaa :D Ja fudis. Pitäiskö alottaa kaikki... Kiitos vinkeistä! -Ap
Jos haluaa jutteluseuraa, liikunta ei ehkä paras harrastus tähän. Ehkä joku kansalaisopiston kurssi? Käsitöitä, keskusteluryhmä, kuoro... Niissä menee pitkät ajat rupatellessa varsinaisen homman ohessa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:58"]Judoo vois kokeilla. Kiipeilykin olis hauskaa :D Ja fudis. Pitäiskö alottaa kaikki... Kiitos vinkeistä! -Ap
[/quote]
Nuohan ovat maailman eniten harrastetut tajit, jalkapallo ja judo. Ei siinä voi hirveesti vikaan mennä ;)
Mä en niinkään kaipaa juttuseuraa tai välttämättä edes uusia ystäviä. Vaan säännöllistä liikuntaa. Joukkuelajit vois sopia mulle koska pidän ihmisistä ja ei tulis lusmuiltua varmaankaan niin herkästi kuin treeneistä, joiden ajankohdan ja keston saa ite päättää. :) -Ap
Ei kuorossa jutella, siellä lauletaan (ainakin kuoronjohtajan toiveessa olisi..) erityisen liikunnallinenkaan se ei ole, jos luimme aloituksen samoin. T. A1 sekakuorosta
Golf. Sosiaalinen yksilölaji. Kierroksen aikana kulutat n 1200 kcal.
Sulkapallo? (Tuli vain mieleen, en harrasta itse)
Jenkkifutis. Aloitin itse yli 30-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:49"]Aikuisiällä voi aloittaa minkä tahansa harrastuksen, poislukien vauvauinti. [/quote] Painikaan ei oikein onnistu. [/quote] Miksi alapeukku? Painissa nyt vaan ei ole aikuisten aloittelijaryhmiä oikeastaan missään. 25 aloittelija kun menee sinne ikäistensä, 20 vuotta painineiden kilparyhmäläisten pariin on ensimmäiset treenit sekä lyhyet, että viimeiset. [/quote] Höpö höpö aikuisiällä minäkin olen painin aloittanut (poika aloitti ensin). Jossakin vaiheessa menin veteraani porukkaan. Olihan se tietysti noloa kun viiskymppiset ukot vie mutta ei se fyysisesti mikään mahdoton ollut. Puolessa vuodessa pääsi jo jujuun kiinni.
[/quote]
Ei se ole mikään höpö höpö. Ihan voit vaikka painiliiton sivuilta yrittää etsiä seuroja jotka tarjoavat aikuisten alkeisryhmiä. Ihan hirveän montaa et tule löytämään.
Lukkopainia ja BJJ:tä kyllä löytyy, ja hyviä lajeja ovat kumpikin. Naisille voi toki olla pienoinen kynnys lähteä lajiin mukaan, siinä kun ei naisten ryhmiä juurikaan ole.
[/quote]
Voisin väittää tietäväni jotakin painista ja treenien vetämisestä. Kyllä sinne mukaan voi tulla. Puhelin käteen ja soittaa, ryhmä löytyy varmasti.
Itse olen aloittanut tai ainakin käynyt alkeiskurssin seuraavissa lajeissa aikuisiällä: ratsastus, squash, voimajooga, kajakkimelonta, tankotanssi ja aerial silk (liinavoimistelu ilmassa suomeksi?). Noista lajeista on viikottaiseen rytmiin jäänyt silk, tankotanssi, ratsastus ja voimajooga. Eipä olisi uskonut vielä teini-iässä kamppailulajien parissa rymynneestä poikatytöstä! Squashista ja koskimelonnasta en pitänyt, joten niitä ei tullut jatkettua alkeiskurssia pidempään. Voisin kuitenkin vielä kuvitella aloittavani kamppailulajit uudelleen, jos viikossa olisi enemmän päiviä. :)
Joku vapaaehtoistyöjuttu voisi olla. Moniin käydään joku kurssi ja on sitten viikottaista toimintaa. Esim.seurakunnan kautta.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:49"]Aikuisiällä voi aloittaa minkä tahansa harrastuksen, poislukien vauvauinti. [/quote] Painikaan ei oikein onnistu.
[/quote]
Miksi ei? Onhsn olemassa aikuisbalettia ja vaikka mitä. Moukarinheitto on laji, jossa jopa Suomen mestariksi on päästy vasta aikuisena aloittaneena.
Tähän aikaan vuodesta alkavat kansalaisopistojen kurssit, joilla on monenlaista liikuntaa: kahvakuulaa, itämaista tanssia, joogaa ... On aikuisille, ja myös senioriryhmiä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 19:49"]Aikuisiällä voi aloittaa minkä tahansa harrastuksen, poislukien vauvauinti. [/quote] Painikaan ei oikein onnistu. [/quote] Miksi muka ei????? [/quote] Tuossa ylempänä sen jo selitin. Ei ole aikuisten aloittelijaryhmiä. Paini on puhdas kilpalaji jossa kilpailijat ovat yleensä aloittaneet esikouluikäisinä. Turussa olen joskus nähnyt jonkun kuntopaini-ryhmän, mutta en tiedä mikä sen tilanne nykyään on. Sama pätee aika moneen yleisurheilun kenttälajiinkin. Aika vaikeaa on vaikka kolmekymppisenä yrittää aloittaa seiväshyppy tai moukarinheitto seuratasolla.
[/quote]
Joo, ja ihan turha on 24-vuotiaan kuvitella pyrkivän Bundesliigaan jalkapallossa. Kyse oli harrastuksesta, kyllä kai jokainen tajuaa, että kilpaurasta urheilussa tai ammatista klassisen musiikin parissa on turha haaveilla, jos homman aloittaa vasta aikuisena.
Tuo paini on sinänsä eri juttu - jos harrastukseen tarvitsee ryhmän/ vastapelurin, eikä oman tasoisia ryhmiä ole, niin hankalaahan se on. Yleisurheilussa kyseessä taas on taso kysymys - voihan sitä keihästä viskellä tyhjällä kentällä. Vaikeaa tosin ymmärtää, mistä tähän löytyisi motivaatio.
Suosittelen lämpimästi cheerleadingia, itse lajin aloittanut 37-vuotiaana ja aivan täysin hurahtanut :). Laji on kaikkea muuta kuin jenkkien teinileffoissa annetaan ymmärtää, joten rohkeasti vaan kokeilemaan!
Jos jonkun uuden harrastuksen itse aloittaisin, niin se olisi varmaan telinevoimistelu. Ainakin meidän kaupungissa löytyy aikuisille harrastusryhmiä, joissa ei tarvita mitään ennakko-osaamista.
Aikuisbaletti, jos lapsena ei päässyt ja kiinnosti kovasti. On riittävän vaativa harrastus!
Mulla oli nuorena niin paljon liikuntaharrastuksia (aika perus fudis, koris, sähly yms.) et halusin vanhempana vähän erilaista. Nyt harrastan kalliokiipeilyä, nyrkkeilyä, parkouria metsässä, tennistä ja judoa. Rakastan myös juoksua, fudista ja seinäkiipeilyä.